Toon posts:

Master ipv slave verwoest schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, iemand op mijn werk beweerd dat wanneer je:
op een ata/66/100 kabel een HD als bijv master insteld ipv slave, en deze op de slave connector van een ata/66/100 kabel hangt, dat de schijf dat kapot gaat of in de fik of wat dan ook.

Lijkt me onzin :r ,

maar wil het ff zeker weten.

Wat is jullie mening?

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-04 21:19

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

mijn mening is dat ie uit z'n nek lult, die schijf zal hooguit niet te lezen zijn zolang ie als slave staat, maar er zal niks kapot gaan hoor! :)

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-04 15:58

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Als je HD als master instelt zal hij master zijn, en als je hem als slave instelt zal hij Slave zijn.
Zolang je geen 2 hd's als Master of 2 als slave instelt is er geen probleem
Master en slave connector van ata/66/100 kabel zijn voor als je de hd's op cable select doet.

Je kun ook problemen krijgen als je een hd op cable select doet, en je hangt hem aan de master connector.
En de 2de hd als master instelt en je hem aan de slave connect.

Dus. of beide Hds met cable select configgen,
of beide master/slave instellen.
(doel ik op de jumpers op de hd)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 00:44 schreef Vae Victis het volgende:
Je kun ook problemen krijgen als je een hd op cable select doet, en je hangt hem aan de master connector.
En de 2de hd als master instelt en je hem aan de slave connect.
Wat versta je onder een probleem? Bedoel je daarmee dat de hd niet gezien wordt, of dat de HD fysiek gezien kapot gaat, zoals die kerel beweert.

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-04 09:09
Op woensdag 20 februari 2002 07:03 schreef ugh het volgende:

[..]

Wat versta je onder een probleem? Bedoel je daarmee dat de hd niet gezien wordt, of dat de HD fysiek gezien kapot gaat, zoals die kerel beweert.
hehe, die fout maak ik bijna elke keer als ik een PC bouw, en toch is er nog geeneen doodgegaan :P

Dus die gast lult gewoon uit zn nek, nix van aantrekken en lekker je PC (vautiev) gaan bouwen *D

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 21:11

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Een HDD fysiek kapot gaan door een verkeerde aansluiting? LMAO :)
Is het dezelfde man die beweerd dat de aarde plat is, de lucht groen is enzo?
Het enige dat je kunt krijgen is een conflict (zoals al eerder opgemerkt). Maar dat conflict houdt gewoon in dat de bios de disks niet goed kan detecteren. Ook een reden waarom ik altijd van de cable select afblijf; ik zeg ze wel wat ze moeten zijn!
Dus: netjes 1 schijf master en de ander slave maken, hoe je ze aan de kabel prikt maakt niet uit.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Flauwekul.Ik heb naast mijn schijven op de raid controller.Nog een extra schijf als SLAVE aan mijn cd-rom speler hangen.Werkt prima kan zelfs mijn syteem er van laten booten dmv bios settings(gebruik geen bootmanager)(staat win2k op voor als XP weer eens problemen geeft).

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

gelul, vaak werkt het gewoon, maar niet altijd...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-04 22:06
Indien je twee HD's beide als master of als slave instaleert krijg je gewoon een conflict. Of hij leest de ene of hij leest de ander..

Gewoon ff de ene op master en de ander op slave of beide op cable select.

van een jumper verzetten is (naar mijn mening) nog nooit een HD gefucked. Onzin dus...

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij een ATA66 (en hoger) kabel moet de master-schijf wel op de laatste stekker. Maar volgens mij is dat alleen als je er maar 1 schijf aan hebt hangen en bovendien werkt het meestal toch wel.

Verwijderd

ik heb dat verhaal ook gehoord.

twee dingen:
[1] De installatiehandleidingen van IBM-schijven beschrijven zeer uitvoerig dat de blauwe connector op het mainboard moet, de grijze op de slave en de zwarte op de master, van een 80-aderige kabel. dit wordt niet helemaal voor niets vermeld, ga je dan denken.
[2] een vriend van mij had een IBM die de bekende koffiemolengeluiden ging maken (inclusief Defective Drive met DFT). Hij de kabels andersom (dus goed) aansluiten.... probleem opgelost!

Ik kwam eigenlijk op deze thread omdat ik zocht naar ervaringen of wijsheden op dit gebied, dus ik zet hier deze de vraag neer met bovenstaande in mijn achterhoofd: Waarom vermeld IBM uitvoerig deze info als het toch niet uitmaakt? Wat is de reden? Kan een schijf kapot gaan door bovenstaande verwisseling?

NB de theorie erachter was dat er bepaalde interferentie door de kabels ging lopen waar de disk slecht tegen kan.

Verwijderd

*schop*

Is er nou iemand die bovenstaande kan bevestigen of ontkennen?

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-03 10:30
dat wat hierboven vermeld staat, slaat eigenlijk nergens op...

hier even wat feiten:

ouwe ide kabel = 40 aders
nieuw (udma 100 = 80 aders

die udma 100 kabels hebben naast elk "signaal adertje" een extra ground lopen voor de onstoring (het coax idee)

alle communicatie tussen een controller en een slave schijf loopt DOOR de master schijf. daarom moet je altijd de snelste master maken. en dat is ook de reden waarom sommige combinaties van schijven niet werken..

gang is alles

Verwijderd

Hhhm, is natuurlijk volledig waar wat je zegt. Maar waarom is (in ieder geval) IBM dan zo overdreven expliciet met vermelden waar je de master en slave op de kabel aan moet sluiten? Meestal doen ze dat niet vor niks. Zie dus installatieguide punt 9 en 10...

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zouden Maxtors veel verschillen van IBM's? Ik draai namelijk twee Maxtors met de Slave op zwart en Master op grijs (ja ik weet het, het hoort eigenlijk andersom, maar i.v.m. een ruimte-innemende HD cooler kan dat fysiek niet anders). Maar geen problemen.. geen rare geluiden (ik gebruik een 80-polige kabel trouwens).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:52
Op een PC CHIPS M810LMR bordje had ik een Western Digital WD200BB aangesloten als master op de middelste connector. Werkte niet, AMI BIOS kon em niet vinden.
Heb ik em op cable select ingesteld, sindsdien werkt ie gewoon als een tierelier als Primary slave zonder master :)
Pagina: 1