Versterker nu 3e keer stuk door aansluiten op PC..

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eggie_lwd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-11-2022
Ik zit met een zeer irritant probleem.. Ik heb mn versterker nu voor de derde keer naar de winkel gebracht ter reparatie..

Het zit zo:

Ik had eerst een Guillemot Maxi Sound Muse, mijn versterker (receiver) is een Pioneer VSX407RDS. Ik heb het in november 2001 voor elkaar gekregen om de eindversterker er uit te knallen.. Het gebeurde op het moment dat de versterker en de computer aan stonden, en ik het stekkertje dat de versterker met de computer verbind in de computer stopte... Ik hoorde op elke ingang (Tape, vcr, dvd enz) wat ik moest horen heel zacht, en voor de rest een dik geruis.

Ok dat is gefikst (200 piek)
Paar weken later --> Stekkertje eruit terwijl versterker en computer allebei aanstonden... hmm eindversterker weer stuk maar ach garantie, dus geen probleem.

In de tussentijd heb ik es uitgezocht hoe dat zit met versterkte geluidskaartuitgangen. Die guillemot heeft dus versterkte uitgangen (SPK out). Inmiddels heb ik een ander moederbord met onboard sound. (Ac97 dacht ik) Dit is wel gewoon line-out en dus niet versterkt.

Maar toch heb ik het weer voor elkaar gekregen om de versterker stuk te krijgen. Dit keer niet de eindversterker.. maar het rechter kanaal van de DVD ingang (daar zit de computer op) Het kwam zo: (Ik heb een versterker en een hoofdtelefoon op de computer via een minijack splitter) Ik had de versterker op radio staan, ik ging ff gamen, dus ik zet die hoofdtelefoon op, --> 1 kant geluid! Ik denk what the.. Dus even geluid over de versterker en ja hoor ook geluid aan 1 kant! Hmmmmm..(onboard geluid stuk??) FF opnieuw opstarten en ja hoor de hoofdtelefoon geeft weer aan beide kanten geluid.. maar mn versterker dus niet! Het ligt niet aan de geluidskaart (Hoofdtelefoon geeft wel geluid links en rechts) ook niet aan de boxen (Radio doet het prima) en als ik de CD speler aansluit op de DVD ingang doet het rechterkanaal het ook niet... Dusss dat onding wordt op dit moment weer gefikst voor €€€

Nou is mijn vraag eigenlijk.. hoe voorkom ik nou dat ie straks na een tijdje weer stuk is als ik em eenmaal terug heb.. Mijn computer is niet geaard zou dat het kunnen zijn?
Ik kan met deze geluidskaart de eindversterker niet stuk krijgen, heb namelijk alweer het stekkertje (per ongeluk) eruit getrokken terwijl versterker & pc aan stonden.. en er gebeurde niks!
En nu is dus het rechterkanaal van de DVD ingang op de versterker ineens stuk..
Iemand?

Verwijderd

wat heb jij voor een pokke versterker dan is dat ding niet beveiligd mijn pioneer versterker zet zich zelf gewoon uit als zoiets gebeurd en das echt geen dure versterker heb dr maar 175 piek voor betaald

Afbeeldingslocatie: http://piazza.iae.nl/users/martyn3d/images/ampsmall.jpg

Verwijderd

het is gewoon vreselijk 'dom' dat je apparatuur wisselt terwijl alles aan staat .. jou zou bij het wisselen van stekkers e.d. het apparaat moeten muten of zo, dan krijg je ook geen spanningspieken die je eindversterker eruit blazen. Mijn ervaring met een gerepareerd apparaat is dat het vrijwel nooit meer zo goed als eerst zal functioneren en ook vrij zwak blijft op het gerepareerde punt. Ik zou mezelf een hoop ellende besparen en een nieuwe versterker aanschaffen, eentje die een digitale ingang heeft en dan de digitalen uitgang van een geluidskaart gebruiken om op de versterker aan te sluiten.

• Eggie_lwd
Op zich best wel een redelijk moderne versterker, doet zelfs Dolby Surround Pro Logic! Was tweedehands 235 piek.

Verwijderd

pff ik zet nooit iets uit als ik dr mee bezig ben gewoon kwestie van opletten

dus niet je volume vol open laten staan als je die jack plug uit je geluidkaart snukt enzo

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 23:08 schreef Eggie18 het volgende:
Op zich best wel een redelijk moderne versterker, doet zelfs Dolby Surround Pro Logic! Was tweedehands 235 piek.
mmm wazig zeg zou toch wel zeggen dat zo'n ding beveiligd is de mijne is volgens my al zeker een jaar of 5 a 10 oud en gooit nog steeds 70 watt rms
en nog nooit geen problemen gehad

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Misschien moet je eens kappen met stekers in en uit te pluggen als apparaten aanstaan |:(

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Eggie_lwd
Mijn ervaring met een gerepareerd apparaat is dat het vrijwel nooit meer zo goed als eerst zal functioneren en ook vrij zwak blijft op het gerepareerde punt.
Tsja in principe is hij nu al twee keer goed gerepareerd, en zoals gezegd knalt die eindversterker er niet meer uit als ik stekkers wissel. (Al ging het per ongeluk)
Ik zou mezelf een hoop ellende besparen en een nieuwe versterker aanschaffen, eentje die een digitale ingang heeft en dan de digitalen uitgang van een geluidskaart gebruiken om op de versterker aan te sluiten.
Dan vraag ik me af wat voor versterker ik dan moet hebben? De eindversterker is nu nog goed, alleen 1 ingang doet het maar half.. iemand enig idee hoe dit kon gebeuren?

Alvast bedankt

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 23:12 schreef tbusquet het volgende:
Misschien moet je eens kappen met stekers in en uit te pluggen als apparaten aanstaan |:(
mag geen reet uitmaken zolang je het volume niet open hebt staan spreekt voor zich eigenlijk en dan nog mag je eigenlijk de eindtrap niet op kunnen blazen of dat ding is totaal niet beveiligd

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 17:44
een pc niet aarden is waarschijnlijk de oorzaak in je voeding van je pc en trouwens in alle apparaten waar een geschakelde voeding inzit zitten 2 condensatoren aan de netspanning die naar de aarde lopen.

is je pc niet geaard dan komt er via een van deze 2 condensatoren welke aan de fase ligt de halve perioden van de netspanning te staan dus staat er feitenlijk 110v op je kast.

dit kun je voelen door tegelijk je kast beet te pakken en met je andere hand de centrale verwarming ook kan je het aan tonen met een multimeter de ene poot op je kast de ander
op een aardpunt je zal zien dat je deze ongeveer 110 v aan geeft.

dus de oplossing is simpel en dat is aarden die handel anders blijf je dit probleem houden je kan dit doen door of een aard stopcontact aan te laten leggen of als je een centrale verwarming in de buurt heb die van metalen leidingen is voorzien met een klem om de pijp en een draadje naar een aardstopcontact moet alles werken wel na meten of je cv goed is geaard 1 poot in de fase de Ander tegen de aard lip je moet dan de zelfde spanning meten als dat je bijde pennen in de gaten van het stopcontact steekt.

en stekkers eruit trekken met alles aan is nooit aan te raden zeker in dit geval niet maar zelfs een pc die uit staat zal de spannig op de kast voeren dus zelfs dan zul je de versterker omzeep helpen.

• Eggie_lwd
Op dinsdag 19 februari 2002 23:12 schreef divx4me het volgende:
mag geen reet uitmaken zolang je het volume niet open hebt staan spreekt voor zich eigenlijk en dan nog mag je eigenlijk de eindtrap niet op kunnen blazen of dat ding is totaal niet beveiligd
Praktisch elke keer stond het volume wel open.. Alleen die laatste keer snap ik niet.. dat dat rechter kanaal ineens geen geluid meer geeft.. Ik had de versterker op tuner staan en ik verwisselde NIET een stekkertje!

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 23:15 schreef Eggie18 het volgende:

[..]

Praktisch elke keer stond het volume wel open.. Alleen die laatste keer snap ik niet.. dat dat rechter kanaal ineens geen geluid meer geeft.. Ik had de versterker op tuner staan en ik verwisselde NIET een stekkertje!
mm das wazig dan inderdaad van de laatste keer maar kan toch wel hoor somige versterkers zijn daar gevoeliger voor dan andere ik weet van de mijne dat als er iets mis gaat op me speaker uitgangen dat er 2 relais de uitgangen uit gooien en als er een spannings piek voor komt dan gaat ie helemaal uit

• Eggie_lwd
Op dinsdag 19 februari 2002 23:15 schreef monterey het volgende:
dit kun je voelen door tegelijk je kast beet te pakken en met je andere hand de centrale verwarming ook kan je het aan tonen met een multimeter de ene poot op je kast de ander
op een aardpunt je zal zien dat je deze ongeveer 110 v aan geeft.

dus de oplossing is simpel en dat is aarden die handel anders blijf je dit probleem houden je kan dit doen door of een aard stopcontact aan te laten leggen of als je een centrale verwarming in de buurt heb die van metalen leidingen is voorzien met een klem om de pijp en een draadje naar een aardstopcontact moet alles werken wel na meten of je cv goed is geaard 1 poot in de fase de Ander tegen de aard lip je moet dan de zelfde spanning meten als dat je bijde pennen in de gaten van het stopcontact steekt.
Ik heb vergeten te melden dat ik vanmiddag gemeten heb wat voor spanning er op de kast staat. De plus op de kast en de min op een verwarmingsbuis. Als ik de mm op 20V DC zet dan geeft ie praktisch niks aan. Als ie op 2000m staat geeft ie iets in de trant van 0,01 volt aan..
Hmmm ik pak net de kast beet en de verwarmingsbuis.. en dat voel ik dus wel.. ff andere multimeter proberen dan maar..
Thx voor de tip!!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-12 10:27

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Als nou niemand een betere Solution heeft... bij deze de oplossing!! (helaas met enige ervaring)

Dit probleem is te wijten aan het potentiaal verschil wat optreed tussen de twee grounden. (van je PC en je versterker)
Hoe komt dit? Simpelweg omdat een van de twee of alle twee de apparaten niet geaard of aan aarde hangen! Waardoor er een "floating ground" ontstaat.

Oplossing: Aard alle twee je apparaten of als je geen ground tot je beschikking hebt --> Koop een Ground Loop Isolator. Dit is een galvanische scheiding (tulp) tussen de twee apparaten waardoor er geen schade kan worden aangebracht aan aparatuur door potentiaalverschil.

Waar te halen? Lokale electronica boer.. !!

Werkte 100% bij mij!!! Suc6....!!! *D

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• Eggie_lwd
Ik heb net een andere multimeter geprobeerd.. en hij schommelt tussen de 0,03 en 0,04 dat is toch niks lijkt me? Als ik computer en verwarmingsbuis beetpak tintelt het aardig hoor :( !

• tbusquet
Op dinsdag 19 februari 2002 23:12 schreef divx4me het volgende:

[..]

Wel eens van ronddwalende spanningen gehoord bij een PC ? Is meestal 110volt. Dus als je ff verkeerd contact maakt tussen computer en versteker krijg je dus een enorm potentiaal verschil.. En dus een enorme spanningspiek op de ingang van je versterker, reken maar dat ie dat niet leuk vindt.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• monterey
rond dwalende spanningen heb ik zekers nog nooit van gehoord
en hoort ook thuis in de broodje aap verhaal afdeling dit komt gewoon door niet aarden simpel zat een klein beetje kennis van electronica is hier wel op zn plaats alle andere verhalen zoals het galvanisch scheiden van audio signaal
leverd een slecht geluid op maar de spanning op je pc blijft bestaan.

je moet je meter op ac zetten dus wisselspanning dan zul je zien dat ie wel degelijk uit zal slaan.

Verwijderd

Door een stekkertje in je line-0ut te steken creer je heel even een kortsluiting op het inkomde signaal van de versterker. Is heel logisch dat ie daar niet tegen kan. Mijn NAD versterker is ook een keer naar de mallemoer gegaan hierdoor. Tip: altijd je versterker uitzetten als je met jackplugjes gaat rommelen.

• monterey
een versterker gaat echt niet kapot door het kortsluiten van zn audio ingang de volume regelaar doet dit nl als je de knop geheel naar links draait ook en dan zal ie zeker niet kapot gaan toch ??zelfs bij het afregelen van de rust stroom in een eindtrap word de ingang altijd aan de aarde verbonden
zodat er een stabiele situatie onstaat en je de ruststroom
perfect kan instellen nee dit geval heeft simpel een 110v ac te maken en met niets anders.

• FuzzyFocus
  • Laatst online: 15-06 11:23

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Volgens mij is het een combinatie van wat <monterey> zegt en <mp3user>. Een versterker is normaal gesproken niet geaard (netsnoer met van die platte pluggen zonder aarde). Een PC moet eigenlijk geaard worden, mar meestal is er geen aarde in je kamer. Dus bij het insteken van de jackplug in je soundkaart raak je even de ground van je aansluiting. Hier staat dus zo'n 110V AC op naar aarde. Die spanning komt dus op de ingang van de versterker, en daar was ie niet zo blij mee.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:29
Op dinsdag 19 februari 2002 23:52 schreef monterey het volgende:
een versterker gaat echt niet kapot door het kortsluiten van zn audio ingang de volume regelaar doet dit nl als je de knop geheel naar links draait ook en dan zal ie zeker niet kapot gaan toch ??zelfs bij het afregelen van de rust stroom in een eindtrap word de ingang altijd aan de aarde verbonden
zodat er een stabiele situatie onstaat en je de ruststroom
perfect kan instellen nee dit geval heeft simpel een 110v ac te maken en met niets anders.
leestekens plz!!!

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Eggie_lwd
Bedankt voor alle reacties al vast!
Ik ga de PC zeker aarden vanaf nu, iig voordat mijn versterker weer terug komt. Ook zal ik nog eens de multimeter pakken en een AC meting doen IPV een DC meting. :D
Het komt er straks wel op neer dat beide apparaten geaard zijn. (de versterker via de antenne/kabel aansluiting) en dan krijg ik vast te maken met een aardlus en dat veroorzaakt waarschijnlijk een bromgeluid, misschien bied dat de Ground Loop Isolator waar <Weazul> het over had uitkomst?

• Jag
  • Laatst online: 00:12

Jag

Op dinsdag 19 februari 2002 23:21 schreef Eggie18 het volgende:

[..]

Ik heb vergeten te melden dat ik vanmiddag gemeten heb wat voor spanning er op de kast staat. De plus op de kast en de min op een verwarmingsbuis. Als ik de mm op 20V DC zet dan geeft ie praktisch niks aan. Als ie op 2000m staat geeft ie iets in de trant van 0,01 volt aan..
Hmmm ik pak net de kast beet en de verwarmingsbuis.. en dat voel ik dus wel.. ff andere multimeter proberen dan maar..
Thx voor de tip!!
Je moet hem natuurlijk wel op AC zetten :P.

Pc's niet aarden is trouwens echt vervelend. Als je een paar stekkertjes moet verwisselen krijg je iedere keer een doodschok. Ik vond het altijd erg irritant om iets met mijn pc te doen in de tijd dat hji niet geaard was. Bovendien heb ik er ook een keer mijn versterker mee gesloopt.

• Eggie_lwd
Dit is echt sterk. Ik heb nu dus 2 multimeters geprobeerd en beide geven ze praktisch niks aan, terwijl ze op AC staan.. Als ik de polen in een stopcontact dou krijg ik netjes 231 volt! Als ik mn systeemkast en verwarming beetpak krijg ik een lichte schok :?

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Op woensdag 20 februari 2002 00:32 schreef Jag het volgende:

[..]

Je moet hem natuurlijk wel op AC zetten :P.
Damn, te laat :)
Pc's niet aarden is trouwens echt vervelend. Als je een paar stekkertjes moet verwisselen krijg je iedere keer een doodschok. Ik vond het altijd erg irritant om iets met mijn pc te doen in de tijd dat hji niet geaard was. Bovendien heb ik er ook een keer mijn versterker mee gesloopt.
Dit is idd het probleem. Gewoon lekker draadje tussen de kast van je PC en de verwarmingsbuis hangen (niet geverfd stuk bij beiden). Hoeft helemaal geen dik draadje te zijn, een ader uit cat5 is ook ruim voldoende, gewoon net wat je hebt liggen. Ga trouwens alsjeblieft niet een geaard stopkontakt leggen wat met een kut draadje op de verwarming zit (of ueberhaupt), hoogstens een verlengsnoer waarvan je de aarddraad koppelt op die manier.

Geaarde vaste stopkontakten zijn verplicht om geaard te zijn bij een centraal punt (ie, het moet allemaal maar de verdeelkast), en het mag niet op de verwarming. Anders krijg je problemen als je je huis verkoopt.

• monterey
ja ff een draadje tussen je kast klemmen en dan zeker het dunne andere einde ff met een plakbandje om de cv buis lijkt me niet echt een professionele oplossing maar eerder een antwoord van een 10 jarige.

ik wil maar zeggen ga niet rommelen met electra laat het aan leggen door iemand die weet wat ie doet en draad gebruikt wat verplicht is in deze situatie,en dat is geen draadje uit een cat5 kabel.

als je iemand raad geeft doet het dan wel goed en niet met dit soort amateur oplossingen en iets wat je nu maakt kan je ook weer verwijderen als je verhuist dus is ook geen permanente oplossing.

• TD-er
  • Laatst online: 12-12 20:29
Ik heb het ook wel eens gehad, dat ik een stekker in m'n geluidskaart stak en dat ik daarna geen geluid meer had (beroerde aarding tussen versterker en computer)
Na PC uit en weer aan te hebben gezet werkte het weer.

Een zelfde probleem heb ik met de TV-out van m'n VGA-kaart.
Als ik daar een stekker in steek wanneer de PC aan staat, loopt 'ie spontaan vast.
Verder heb ik op de TD wel eens een aantal DC-10's gezien waarbij de video-out-chip er compleet uit was geknalt (keramiek zat er nog, maar er was een vierkant gat ontstaan, op de plek waar het silicium heeft gezeten.)

Dus kijk echt uit met niet-geaard spul, wanneer je stekkers wisselt.

En over het meten van de spanning....
Houd alleen de geïsoleerde delen van je meetpennen vast en kom dus zelf niet aan de kast en de verwarmingsbuis.
Je eigen weerstand is namelijk veel lager dan die van de multimeter, dus als je met je eigen lichaam de meting "kortsluit" meet je inderdaad niet veel.

aanvulling:
kijk eens naar deze thread:
[topic=371747]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• tbusquet
Toch is het niet verstandig om je pc te aarden op de CV..Kan je serieuze problemen mee krijgen.

Verwijderd

Ik heb mijn pioneer receiver ook zo een keer gesloopt (eindtrappen d'r uit gelukkig binnen garantie) Nu zet ik gewoon mijn versterker uit als ik wil wisselen.

Mijn computer is niet geaard (alleen geaarde stopcontacten in de keuken/douche) maar ik ga het ook niet aarden aan de verwarming aangezien het een blokverwarming is en ik niet de buren onder stroom wil zetten >:).

• Jag
  • Laatst online: 00:12

Jag

Op woensdag 20 februari 2002 08:23 schreef monterey het volgende:
ja ff een draadje tussen je kast klemmen en dan zeker het dunne andere einde ff met een plakbandje om de cv buis lijkt me niet echt een professionele oplossing maar eerder een antwoord van een 10 jarige.

ik wil maar zeggen ga niet rommelen met electra laat het aan leggen door iemand die weet wat ie doet en draad gebruikt wat verplicht is in deze situatie,en dat is geen draadje uit een cat5 kabel.

als je iemand raad geeft doet het dan wel goed en niet met dit soort amateur oplossingen en iets wat je nu maakt kan je ook weer verwijderen als je verhuist dus is ook geen permanente oplossing.
He meneer de professionel, zou je wat meer leestekens kunnen gebruiken, dit is meer het schrift van een 10 jarige :P ;).

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-12 20:15
Als je de tuneringang aan de kabel hebt hangen, zou ik ook even een condensatortje opnemen tussen ingang tuner en kabelaansluiting. De kabel is geaard op een andere plek en kan nog een flink potentiaal verschil hebben met randaarde in jouw huis. Daarom middels condensatortje even het kabelsignaal voor gelijkspanning ontkoppelen van de ingang van je tuner. Ook voor je tv/video te doen, indien je deze aan de stereo of de pc hangt.

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 23:05 schreef divx4me het volgende:
Aat heb jij voor een pokke versterker! Dan is dat ding niet beveiligd mijn Pioneer versterker zet zich zelf gewoon uit als zoiets gebeurd... En das echt geen dure versterker heb er maar 175 voor betaald.

[afbeelding]
Graag gedaan :+!

Verwijderd

Een versterker moet altijd, maar dan ook altijd UIT staan, als je er stekkers in doet.
De statische spanning in jouw en de kabels is veel te groot voor het vermogen van versterker.

Het gaat het zelfde als je er een stekker uit haalt en dan een lichte plof hoort, is ook heel erg slecht.
Ik heb zelf een JVC AX-550 met Gm-selector, die achter een oude franse ERA (met buizen) zit, de bekabeling tussen de versterkers is zo kort mogelijk en zo dik mogelijk aluminiumdraad, als ik deze los maak zonder er 1 uit te zetten dan ploft de hele huiscentrale er uit. :)

• Jasper Janssen
Op woensdag 20 februari 2002 20:30 schreef The_Alpinist het volgende:
Een versterker moet altijd, maar dan ook altijd UIT staan, als je er stekkers in doet.
De statische spanning in jouw en de kabels is veel te groot voor het vermogen van versterker.
Wat nog veel belangrijker is, is dat de computer uit moet staan. De computer (voeding van) genereert wel erg gemene stoorspanningen namelijk. En die zijn nog stukken schadelijker dan een paar kV statische elektriciteit.
Op woensdag 20 februari 2002 08:23 schreef monterey het volgende:

Dude,... Get a clue.

Professioneel een geaard stopcontact laten aanleggen is vanzelfsprekend de beste oplossing, maar dat is financieel gezien niet praktisch.. tenzij er wel al aardedraden liggen in je stopkontakt zodat er alleen een nieuw stopkontakt op geprikt hoeft te worden (is de moeite waard om na te gaan als je huis uit de jaren 70 of later is). Als je geen aardedraad hebt op de plek van het stopkontakt, moet die apart getrokken worden vanaf de meterkast. Dat kost honderden tot *duizenden* euros.

Een echte professional zal *NOOIT* (en dan bedoel ik ook echt NOOIT) aanbieden om een geaard stopkontakt aan te leggen waarbij de aarde draad aan de verwarming of de waterleiding wordt gehangen.

Een ader uit een Cat5 kabel is trouwens al ruime overkill om de stoorspanning van een schakelende voeding zoals in de PC naar aarde te koppelen. Liever neem je nog een veel dunner draadje -- en nog beter met een weerstandje van een paar k in serie, ivm de veiligheid.

• monterey
1 draadje trekken vanaf de meterkast honderden tot duizenden euro's ???

ik weet niet in wat voor droomwereld je leeft maar dit is echt een onzin verhaal maargoed als je er in gelooft moet jij dat weten.

ja mijn oplossing aan de cv buis is toch wel de minst slechte als je geen draad wil laten trekken,kost bijna niets en als na meting blijkt dat deze aarde goed is is er niets op tegen.

en een weerstand van een paar k ohm tussen een aarde draad en zodoende de weerstand van de aarde te verhogen nee dat is echt een goede oplossing ga nou eerst ff lekker terug naar school want veel heb je er blijkbaar niet geleerd.

een stoorspanning is het trouwens niet het is gewoon een lekspanning van een condensator en is heel normaal in schakelende voedingen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zoals ik het lees, heb je eerst al lopen kloten door die versterker op de versterkte !!! uitgangen van je MUSE aan te sluite. Foei! Dan kan je versterkertje inmiddels al flink verneukt hebben (hoeft niet meteen kapot te gaan maar je belast dat teveel waardoor ie met de tijd kapot gaat).

En je llopt ook nog eens stekkers erin/eruit te trekken terwijl je pc aanstaat (die drukt redelijke weerstand over die connectors oppassen) en je versterker.

Hou op met klooien en doe alles netjes, maar ik ben bang dat het voor je versterker te laat is.

• Eggie_lwd
Heb vandaag met m'n pa 3 wcd's vervangen voor geaarde. In alle centrale dozen waren zowat al aardedraden aanwezig, alleen niet naar de wcd's :) Duzz heb nu een geaard stopcontact en het werkt: kan nu de computer en de vervarming normaal tegelijk beetpakken. Het blijft trouwens gek dat ik nooit volts gemeten heb (Raakte de pc en verwarming ook niet aan op het moment van meten).
Op donderdag 21 februari 2002 10:37 schreef KillerAce_NL het volgende:
Hou op met klooien en doe alles netjes, maar ik ben bang dat het voor je versterker te laat is.
Hij word nu dus voor de derde keer gerepareerd. Betekent dit nou echt het einde van mn mooie versterktertje?? Die reparaties worden toch wel goed uitgevoerd lijkt me?

Ben benieuwd of ik die brom straks krijg als ik mn versterker terug krijg. Ik hoor net dat er een scheidingstrafo tussen moet?

• Jasper Janssen
Op donderdag 21 februari 2002 10:29 schreef monterey het volgende:
1 draadje trekken vanaf de meterkast honderden tot duizenden euro's ???

ik weet niet in wat voor droomwereld je leeft maar dit is echt een onzin verhaal maargoed als je er in gelooft moet jij dat weten.
Heb je wel eens een offerte aangevraagd voor hoeveel het kost om een extra draadje door een *beetje* gecompliceerde set buizen te trekken?

Been there, done that..

Of misschien heb je altijd alleen maar in flatjes gebouwd na 1970 gewoond?
ja mijn oplossing aan de cv buis is toch wel de minst slechte als je geen draad wil laten trekken,kost bijna niets en als na meting blijkt dat deze aarde goed is is er niets op tegen.
Behalve dan dat 't gevaarlijk is, en doodgewoon niet (meer) mag.
en een weerstand van een paar k ohm tussen een aarde draad en zodoende de weerstand van de aarde te verhogen nee dat is echt een goede oplossing ga nou eerst ff lekker terug naar school want veel heb je er blijkbaar niet geleerd.
Ja, je verhoogd daarmee de weerstand naar aarde. that's the point. Duh?
een stoorspanning is het trouwens niet het is gewoon een lekspanning van een condensator en is heel normaal in schakelende voedingen.
Dat zeg ik.
Pagina: 1