Ik heb hiervoor (HD250) een Sennheiser HD490 gehad. Hij kosste F79,- bij de lokale IT's (net als bij V&D). Voor die prijs vind ik het een prima koptelefoon.
Hij verkoopt ook erg goed.
-flex design
-frequentie response zoals de standaard burger dat mooi vind
-voorkeur voor treble+bass
Zelf luisterde ik in die tijd nog enorm veel trance + muziek in die richting. Daarbij deed de koptelefoon het gewoon goed. Toen sloot ik hem rechtstreeks op mijn cd speler aan om een wat black metal te luisteren. (Satyricon, Dark Funeral, Zyklon, Dimmu Borgir.) De eerste band heeft heel veel sferische nummers met zachte achtergrond geluiden. Deze werden wonderbaarlijk allemaal weergegeven, gebrek aan detail in het geluid heeft deze kotelefoon niet.
Hij heeft alleen een beetje moeite met frequenties onder de 45Hz, maar dat vormd geen bezwaar. Tonen daaronder komen toch nauwelijks in muziek voor.
En ik heb weleens naar een Sony DJ Wannabe hoofdtelefoon gehoord. Die was F59,- bij It's. (mijn vriend en ik hadden er tegelijk 1 gekocht). Hier was ik duidelijk minder over te spreken. De bass ging zoieso nog minder diep dan mijn HD490. De oorschelpen waren irriterend en bedekt met nep leer. Er zat een duidelijke piek ergens in de 100Hz tonen, dat resulteerde in een bonk bass. Daarbij geeft deze koptelefoon nog minder mid range weer. Een nog minder lineare frequentieresponse.
Ik ken AKG en Beyer Dynamic niet, of deze koptelefoon (HD490) het beste is in zijn prijsklasse kan ik dus niet zeggen. Mijn mening over Sony koptelefoons in de prijsklasse van de HD490 is zeker minder positief, voor acoutische muziek vallen ze meteen door de mand. De HD490 niet, gezien deze ook prima geschikt was voor "herrie met veel mid range" als hardrock of metal.
Tis toevallig dit ene model dat wat minder is...
Zo toevallig vind ik het niet, deze koptelefoon heeft mij altijd al aangesproken. Zeker voor mainstream gebruikers klinkt hij prima. Daarbij komt ook nog dat hij acceptabel presteerd bij acoustische muziek. Dat de bass de topicstarter niet bevalt is een kwestie van smaak, mij bevalt hij wel. Ja hij loopt niet tot 30 of 25Hz door, maar je kunt niet alles hebben, dat zou die Sony ook niet kunnen van F59,-
Het is wel zo dat heel veel mensen sennheisser een beter merk vinden .
Dat komt waarschijnlijk, omdat die mensen zich niet bewust zijn van het bestaan van merken als Beyer Dynamic of AKG. Mensen denken bij koptelefoon al snel aan setjes van 20 tot 50 piek die overal te krijgen zijn. De mening dat Sennheiser dan het beste ik vind ik onterecht.
Ik heb al 3x een Sennheiser hoofdtelefoon gekocht, bij de 1e twee wist ik ook niet van alternatieven. Bij de laatste wel, maar aan alternatieven is gewoon minder makkelijk te komen hier in Nederland. (in tegenstelling tot Duitsland).
kan niet hard, vervormd naar mijn mening teveel bij iets meer bass etc.
Tjah, dat is wel het voordeel van de Sony's. Ze gebruiken bij goedkopere prijsklasses al grotere drivers. Over het algemeen kunnen ze dan ook harder (hogere max dBspl). Maar veel mensen beseffen niet hoe hard hun koptelefoon staat. Vaak meer dan 100dB. Nou als je dat langer dan 1 uur hoort, dat is niet bepaald goed voor je oren... Dus dat de HD490 niet heel hard kan vind ik niet zo'n nadeel. Maarja, als je gewoon van flinke bonk bass houdt en een koptelefoon wilt die lekker hard kan zul je je waarschijnlijk prima kunnen vermaken met Sony koptelefoons onder de 50 euro.