Toon posts:

[mandrake]gebruik maken van windows share

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
/me heeft eerst ff de faq gelezen en zit nou nog steeds met de volgende vraag.

Mijn linux comp heeft een niet echt bijzondere grote HD, nu heb ik totaal in andere computers nog ongeveer 120 gb aan hd ruimte, dat zijn allemaal windhoos computers (win98se en xp), daar staan in netwerkomgeving dingen geshared, is het nu mogelijk bijvoorbeeld via het netwerk zoals het met windows machines onderling wel gaat een bestand uit te wisselen ? (zoals een mp3'tje onder linux afdraaien dat op een heel andere hd staat ?), het netwerk ligt er al en werkt ook ;)

Dan nog ff snel een newbie vraagje waarover ik geen extra topic over durf aan te maken, ik heb 2 hd's in mijn linux comp, hoe spreek ik in mandrake (KDE) die dingen aan ?
ik ben gewend met C:, D: ect te werken, nu gaat het met /hda of zo, maar dat is er ook nergens...
Kort samengevat, heb KDE zoiets als Deze computer in windows ? (of iets wat daarop lijkt ?)

Verwijderd

voor windows-shares: zie samba. Met smbmount kun je mounten, een simpele grafische interface voor samba heet LinNeighbourhood (zie freshmeat)

Met het volgende commando kun je shares mounten:
code:
1
2
mkdir -p /mnt/windowsshare
mount -t smbfs -o username=windows_username //ip.van.windows.computer/sharenaam /mnt/windowsshare

Nu kun je op /mnt/windowsshare je windows bestanden terugvinden.

Het HD verhaal: die HDs staan dus ook op een bepaalde directory gemount. Voor een gedetaileerde uitleg over wat mounten is en hoe het werkt met meerdere HDs, zie de FAQ. Met "mount" kun je zien waar welke partitie gemount is.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je moet die 2 andere schijven mounten. Om die windows shares te benaderen moet je ook mounten, of je gaat ftp gebruiken.

Nu raad ik je aan om de FAQ te lezen:
Hoe kan ik mijn bestanden delen?
Als je wilt dat je Windowsmachine de bestanden op een Unix-like systeem gemakkelijk kan benaderen, gebruik dan Samba. Als Windows niet aan de orde is of je gewoon geen samba wilt, kan je ook NFS
gebruiken, dat zit wat beter inelkaar, maar werkt niet meteen onder Windows (maar het is zeker wel werkend te krijgen).
Hoe kan ik mijn (windows-)partities benaderen onder Linux?
Onder Linux kun je partities benaderen, door een partitie aan een directory te koppelen.
Dit heet "mounten". Voordat we het mounten gaan uitleggen, zul je eerst enige kennis moeten hebben van de partitie indeling onder Linux. Voor een snel overzicht van de aanwezige partities op je machine kun je het
volgende commando geven: "cat /proc/partitions". Hierin zul je waarschijnlijk dingen als hda, hda1 etc. zien. Eigenlijk moet je voor die namen nog "/dev/" denken. Hieronder zie je de indeling in ide-drives onder Linux:
Meer zie je hier :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 19 februari 2002 21:04 schreef RBerm het volgende:
/me heeft eerst ff de faq gelezen en zit nou nog steeds met de volgende vraag.

Mijn linux comp heeft een niet echt bijzondere grote HD, nu heb ik totaal in andere computers nog ongeveer 120 gb aan hd ruimte, dat zijn allemaal windhoos computers (win98se en xp), daar staan in netwerkomgeving dingen geshared, is het nu mogelijk bijvoorbeeld via het netwerk zoals het met windows machines onderling wel gaat een bestand uit te wisselen ? (zoals een mp3'tje onder linux afdraaien dat op een heel andere hd staat ?), het netwerk ligt er al en werkt ook ;)
In de meeste gevallen gebruik je daar Samba voor. Of je er ook streaming mp3-bestanden mee kunt luisteren weet ik niet precies, maar voor zover ik weet verschilt het voor de rest in (bijna) niets van de 'netwerkomgeving' die je in Windows ziet.
Dan nog ff snel een newbie vraagje waarover ik geen extra topic over durf aan te maken, ik heb 2 hd's in mijn linux comp, hoe spreek ik in mandrake (KDE) die dingen aan ?
ik ben gewend met C:, D: ect te werken, nu gaat het met /hda of zo, maar dat is er ook nergens...
Kort samengevat, heb KDE zoiets als Deze computer in windows ? (of iets wat daarop lijkt ?)
Je moet ze mounten, 'aankoppelen'. Linux heeft geen aparte driveletters, maar een iets andere indeling:
de bovendste dir heet / (dit is te vergelijken met C: in windows). Hieronder zitten directories als /home en /etc. Wat je nu kunt doen is een andere partitie (of bijvoorbeeld een diskette, of nog een heleboel andere dingen) aan die structuur hangen. Bijvoorbeeld onder /mnt/windows_schijf een windows-partitie. Dit doe je met het commando 'mount', al heeft Mandrake er volgens mij ook wel ergens een tooltje voor. Mount wil maximaal drie dingen weten:
• Type van de te mounten partitie
• Welke partitie er gemount moet worden
• Waar deze partitie in het systeem moet worden gehangen
De eerste zal in jouw geval 'fat' zijn. De tweede is variabel, hier komt de hda en dergelijke om de hoek kijken. Snelcursus:
/dev/hda = master op de primaire IDE-controller
/dev/hdb = slave op de primaire IDE-controller
/dev/hdc = master op de secundaire IDE-controller
/dev/hdd = slave op de secundaire IDE-controller
Dat zijn de schijven. Op deze schijven staan partities. Die worden aangegeven met cijfers. '/dev/hda1' is de eerste partitie op de master aan de primaire IDE-controller. Zo tel je rustig door, waarbij je nog even moet opletten dat logische stations in extended partities beginnen te tellen bij 5. Het eerste logische station op je secondary slave is dus /dev/hdd5.

De derde optie aan mount is de directory waaraan hij gehangen wordt, dit moet een al bestaande directory zijn. Een voorbeeld van een mount-commando:
mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/win_c

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt,
ik begin het te begrijpen hoe het in linux ongeveer in elkaar zit.

Maar Mount Mandrake die shares niet automatisch of zit ik nu een rtfm vraag te stellen ?
(of is er een soort automount voor zoals de autoexec.bat of de opstarten map ? , het lijkt mij namelijk vrij vervelend het bij iedere boot te moeten doen)

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je kan /etc/fstab aanpassen. Als je daar de regels inzet, zal hij alles mounten tijdens het booten.
Pagina: 1