Toon posts:

Vrrreemd ruis probleem, wie helpt?

Pagina: 1
Acties:
  • 96 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Even voordat er commentaar komt in de zin van: UTFS enzo; dat heb ik gedaan. Maar ik kwam mijn geval niet tegen, en nog een topicje erbij, vooruit... Komt nog daarbij, dat je ook nogal commentaar krijgt, als je een oud topic omhoog schopt! En ik wil wel graag weten wat ik aan mijn probleem kan doen. Of het kopen van een nwe voeding bv loont.

Wat is het geval: Af en toe heb ik enorme ruis op mn geluid. Soms, zoals nu, dus ook helemaal niet! Zowel op hoofdtelefoon als over mn Missions. Enn, mn microfoon werkt dan ook k*t.

Nu dacht ik altijd dat het aan de aarding lag, ik had een keer mn handjes tegelijk op mn pc en op de verwarming gelegd, PATS. Aardedraad getrokken, doorgemeten: door de spuitverflaag van mn kast heen, vol contact met de aardeleiding. En die aardeleiding geeft met de fasedraad netjes een potentiaal van 230V. Prima dus.

Maar toch heb ik af en toe gewoon zo'n enorme ruis op mn pc, dat ik gewoon niets kan verstaan.

Is dit statische electriciteit? Waarom vloeit dat dan niet weg via de aarde? Helpt het als ik een dure voeding koop? En helpt dat misschien ook tegen storing op de antenne van de huiskamerTV. (Vooral NED2)

Data: -Guillemot met Yamaha XG - STD NoRRoD kast met originele voeding - MSI K7Tpro2 266a - (voor meer info, ff vragen!)

Ik kan me haast niet voorstellen dat het aan mn fan's ligt, heb 1 extra 12x12 papst, en in de voeding de std-fan, en een Zalman CNPS5001ALU, op silent. Met de Koelermeester gaf hij exact dezelfde ruis trouwens.

Wat kan je doen om de kwaliteit van het praten via MSN te verbeten? Ik gebruik 56k6 intern.(ik heb deze Mart-Smeets-like-mic }:O Afbeeldingslocatie: http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm.nsf/(allinfo)/4685ger/$file/04685_pro1.jpg

Verwijderd

heb je cpucool of een een of ander programma aanstaan dat je cpu idle (en dus koeler) houdt? Deze progjes veroorzaken vaak een ruis over je geluid.. Vraag mij niet hoe maar het is wel zo

• Jonez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 12:15

Jonez

2+2=5

Heb je al geprobeert je geluidskaart in een ander slot te doen?
Het beste is om niet naast je video of nic kaart te doen.

Verwijderd

dat heb ik ook dat als ik de pckast vast pak en dan de verwarming dat ik dan stroom krijg.
oplossing:ik heb een ledje van mijn kast naar de verwarming lopen en di brand en als ik de kabel eweeg op de kast hoor ik ook ruis in mijn boxen.
pak de verwarming maar eens vast enje pckast gaat bij mij lekker tintelen in de vinger en daarna is mijn gevoel uit de vinger

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik gebruik geen CPUcool oid. Gewoon basic windows XP, met wat browsertjes enzo, winamp.

Geluidskaart in ander slot. Misschien is dat wat. Hij zit in het tweede PCI slot, eerste PCI is vrij natuurlijk. Ik heb een Matrox G450 Dualhead 16MB DDR.

Onder de geluidskaart zit een Realtek netwerkkaart, daaronder een Rockwell 56k6, en nog 1 leeg PCI slot.

Verwijderd

Topicstarter
Maar een Enermax, of Flowerpower, zou dat soelaas bieden?

Nog mensen met andere suggesties? Ik heb niet het idee dat die videokaart "interfereert" met mijn Yamaha XG. Maar ik zal het morgen wel even proberen hoor! ;)

Vervelend is wel dat ik niet direct kan bepalen of het over is. Het kraakt namelijk niet altijd...

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 21:08 schreef redbullwaning het volgende:

oplossing:ik heb een ledje van mijn kast naar de verwarming lopen en di brand en als ik de kabel eweeg op de kast hoor ik ook ruis in mijn boxen.
Dat met dat ledje is (volgens mij) niet zo slim (correct me if I'm wrong), die geleid namelijk maar in een richting, dus je PC is dan alleen geaard als er een positieve spanning op de kast komt te staan (of negatief, afhankelijk van hoe het ledje zit).

Wat betreft de ruis, bij mij hielp een andere PCI slot en een eigen IRQ toewijzen aan dat slot. In hoeverre Win XP daar rekening mee houdt dat weet ik niet. Volgens mij gooit ie alles ook op een IRQ.

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Dat met ruis had ik ook, mn soundblaster had er moeite mee dat een ander apparaat hetzelfde IQR had!

|Specs|

Verwijderd

Topicstarter
Dat IRQ kanaal moet ik maar es even proberen te checken. Maar is het niet zo dat hij dan altijd kraakt?

Verwijderd

Topicstarter
Heb net even de IRQ gechecked: de YAMAHA DS XG Audio codec (WDM) heeft een eigen IRQ 17. Geen enkel ander apparaat zit daarop.

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 23:04 schreef Whoppa het volgende:

[..]

Dat met dat ledje is (volgens mij) niet zo slim (correct me if I'm wrong), die geleid namelijk maar in een richting, dus je PC is dan alleen geaard als er een positieve spanning op de kast komt te staan (of negatief, afhankelijk van hoe het ledje zit).

Wat betreft de ruis, bij mij hielp een andere PCI slot en een eigen IRQ toewijzen aan dat slot. In hoeverre Win XP daar rekening mee houdt dat weet ik niet. Volgens mij gooit ie alles ook op een IRQ.
Een LEDje geleidt boven de 5V in beide richtingen.
In sperrichting slaat ie dan namelijk door...en dan is ie stuk.

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 21:08 schreef redbullwaning het volgende:
dat heb ik ook dat als ik de pckast vast pak en dan de verwarming dat ik dan stroom krijg.
pak de verwarming maar eens vast enje pckast gaat bij mij lekker tintelen in de vinger en daarna is mijn gevoel uit de vinger
Das lekker als iemand anders de CV vastpakt :)

Toch maar eens een geaarde wandcontactdoos / verlengkabel??

BTW als een led gaat branden via de kast -> CV dan lijkt mij dat niet goed... Normaal hoort er via de aarde geen "grote" stroom te lopen...

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 01:38 schreef exter het volgende:

[..]

Een LEDje geleidt boven de 5V in beide richtingen.
In sperrichting slaat ie dan namelijk door...en dan is ie stuk.
Pardon?? Vast geen elektroheld >:) Sorry kon het niet laten.

Een ledje geleidt NIET in beide richtingen... Hij geleidt in 1 richting en wel pas boven een bepaalde drempelspanning (meestal 0,7V). De andere kant is een sperrichting en er zal zeer veel spanning opgezet moeten worden voordat deze eruit vliegt, maar dan is de led kapot :'(

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 15:38 schreef Laptom het volgende:

[..]

Pardon?? Vast geen elektroheld >:) Sorry kon het niet laten.

Een ledje geleidt NIET in beide richtingen... Hij geleidt in 1 richting en wel pas boven een bepaalde drempelspanning (meestal 0,7V). De andere kant is een sperrichting en er zal zeer veel spanning opgezet moeten worden voordat deze eruit vliegt, maar dan is de led kapot :'(
>:)

(Even voor de elektrohelden onder ons...)
Bij een rode led is de drempelspanning 1.6 volt
Groen: 2.4 V. Oranje en geel zitten op ongeveer 2V.
Blauw en wit zitten op ongeveer 3 à 4 volt

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

heb je een TVin kaart..??

door mijn TVin kaart gaan mijn boxen ook ruizen, bv als me pjuter denkt en als ik in IE aan het scrollen ben gaat ie heel raar ruizen, bestwel grappig maar wel irri..!!

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 15:43 schreef User2001 het volgende:

[..]

(Even voor de elektrohelden onder ons...)
Bij een rode led is de drempelspanning 1.6 volt
Groen: 2.4 V. Oranje en geel zitten op ongeveer 2V.
Blauw en wit zitten op ongeveer 3 à 4 volt
Dat kan, maar dan heb je ook nog verschillende type leds (behalve de kleuren dan :) ). Dus er zijn ook rode leds die al op 0,5V drempel werken, maar ook rode die op 2V werken.. Beetje zoeken en je zult vinden... Ik hield met de drempelspanning alleen rekening met het algemeen voorgestelde drempelspanning van een diode (zoals je deze op sommetjes krijgt op de basisschool (8> )...
Overigens is de drempelspanning niet lineair.

edit:

off-topic merk ik :( Sorry

Verwijderd

Topicstarter
Ja, iderdaad offtopic! Maar dat mag wel even hoor ;)

Maar ik wil wel graag weten of ik morgen een Enermax uit Raalte mee moet nemen. Als dat nou geen enkel effect heeft, kan ik dat wel laten.

Ze zijn daar wel lekker cheap trouwens! € 71,95 8-)

Verwijderd

Enkele suggesties:

- Staan er andere (electro)magnetische objecten in de buurt (zoals boxen, voedingen van printers ofzo)? Iets verplaatsen
- Meet je spanning uit je stopcontact, kijk of er geen al te grote pieken en dalen zijn
- Probeer eens zonder je telefoonlijn in je modem. Kijk of je dan nog ruis hebt
- Andere bronnen die misschien electriciteit lekken? Zoals antenne? In nieuwbouwwoningen hebben ze vaak cheape brakke installaties die veeeel problemen veroorzaken

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 16:07 schreef ajay het volgende:
Enkele suggesties:

- Staan er andere (electro)magnetische objecten in de buurt (zoals boxen, voedingen van printers ofzo)? Iets verplaatsen
- Meet je spanning uit je stopcontact, kijk of er geen al te grote pieken en dalen zijn
- Probeer eens zonder je telefoonlijn in je modem. Kijk of je dan nog ruis hebt
- Andere bronnen die misschien electriciteit lekken? Zoals antenne? In nieuwbouwwoningen hebben ze vaak cheape brakke installaties die veeeel problemen veroorzaken
Wat bedoel je hier precies? Ons huis is trouwens van 1938. We hebben geen kabeltv, maar gebruiken antennes, die staan op zolder. Mijn pc interfereert ook op dat signaal, de TV in de huiskamer heeft een verstoort signaal als mijn pc aan staat. (ook zonder monitor) Daar heb ik al es een topic over gestart trouwens, NIEMAND die iets leek te weten, zal die nog es omhoogkikken, dat mag nou wel: [topic=408942]

Er staan geen andere magnetisch objecten in de buurt. (tenzij de verwarming magnetisch is)

Euh, spanning uit mn stopcontact meten, weet niet waar dat mee moet. Zou een instabiele fase deze ruis dan kunnen veroorzaken?? De halogeenlampen in onze huiskamer knipperen wel eens.

Enige oplossing zou dan zijn om een stekkerdoos met filters te kopen ofzo? Mmm, das duur... Maar ruis is ook k*t. We hebben nog wel van die spanningspiekbeveiligers, maar die slaan volgens mij alleen maar uit bij spanningspieken. Of niet? Wat doen die dingen eigenlijk... Ik kan er wel eens even een tussen plakken.

Het gekraak komt ook voor als je de kast aangeraakt hebt ofzo. Maar dat is ook wel logisch misschien.
kHeb mijn moederbord net weer helemaal in- en uitgebouwd, ik wilde Silver Grease op mn CPU, en de afstandsbusjes van de Zalman moesten nog steviger aangedraaid worden.

Verwijderd

Ik denk dat de electriciens onder de tweakers dit alles je beter kunnen uitleggen. Maar ik zal het proberen (Ik ben ook maar een simpele hobbyist)....

Je computer zou teveel stroom kunnen trekken. Dan zou je dus een aparte stroomgroep voor moeten maken.

Filters zouden wel kunnen helpen, maar voordat je ze plaatst/ laat plaatsen, zou ik eerst Eneco of whomever even bellen en vragen of ze je net even willen nagaan.

Die surge protectors vangen idd alleen grote pieken op. Denk hierbij aan stroomuitval, bliksem en grote apparaten (+1000 Watt) die aan/uit gaan. Maar dat hoef jij niet te hebben. Nogmaals, controleer het aantal apparaten en wattages per groep.

Je computer is een kooi van faraday, dus hij zou niet moeten kunnen intefereren met je tv, radio enz.

Kijk daarom of er niet wat mis is met je modem. Dus ga computeren met de stekker uit de modem. Kijk of je probs hebt.
Als je nog steeds probs hebt, dan kan je kast niet goed geissoleerd zijn of niet goed geaard. Dat kan op een voedingsprobleem wijzen, maar ook op ongeoorloofd contact van bijv je MoBo met je kast enz.

Andere tweakerzzzz???

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

->[AV]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 21:10 schreef Coolcase het volgende:

[..]
Het gekraak komt ook voor als je de kast aangeraakt hebt ofzo. Maar dat is ook wel logisch misschien.
Ahum??? Heb je dan wel een geaarde wandcontactdoos??

(zo'n wandcontactdoos waar een paar van die koperen lipjes in zitten)

En is die wandcontactdoos ook op de aarde aangesloten ??
(door middel van geel-groene draad?)
En is er in de meterkast (of ergens bij de waterleiding oid) ook een aardpen?? (daar waar een dikke koperen draad de grond in verdwijnt)??

(indien niet het geval: probeer het eens met een wél geaarde wandcontactdoos...)

Want mijn ervaring is (als elektrotechnicus >:) ) dat ongeaarde apparaten heeeel vreemd kunnen doen...

Verwijderd

Topicstarter
Coolcase zei: En die aardeleiding geeft met de fasedraad netjes een potentiaal van 230V. Prima dus.
De aarde moet dus goed zijn. Niet dan?

Wij hebben trouwens mijn vaders pckast eens aangesloten op de verwarming. Dat gaf continu blauwe vonken! En op LAN-party, toen hadden we 8 systemen op 1 verlengsnoer (een goeie inderdaad! B-) ) en een niet geaard stopcontact. En die hebben we ter plaatse ook even verbonden met de verwarming. Ook hier: prachtig vuurwerk, alleen dan nog wat meer!

Mijn pc trekt niet teveel stroom denk ik. Bovendien gaat dan de stop eruit. En er kan heeel veel van een groep worden gevraagd. (230V, 16A, P= U . I} 3680W) En DAT lust zelfs mijn AMD niet! ;) Maar misschien zijn er wel enkele andere apparaten, ik zal pa even vragen wat er nog meer op deze groep zit. Maar nogmaals, dan vliegt ons stopje er gewoon uit hoor.

Stekker uit mn modem? Als ik achter mn pc zit, staat die altijd aan! :+ (E-tech PCI RWM, dus Rockwell intern) Zal het wel even proberen. :D

Mijn mobo is proper geplaatst, er zit een grote ruit (kooi van Faraday?!) in mijn kast, dus geknoei is bij mij taboe! :7

Zou niet moeten kunnen interferen ja... Hij doet dat dus wel.

Op welke manier zou mijn kast niet goed geisoleerd zijn? Geeen idee...

Wat kan Essent mij vertellen over onze aansluiting?
uitzondering: Ajay wordt bedankt voor zijn uitvoerige toelichting! *D
Op donderdag 21 februari 2002 14:09 schreef ajay het volgende:

[...]
Je computer zou teveel stroom kunnen trekken. Dan zou je dus een aparte stroomgroep voor moeten maken.

Filters zouden wel kunnen helpen, maar voordat je ze plaatst/ laat plaatsen, zou ik eerst Eneco of whomever even bellen en vragen of ze je net even willen nagaan.

Die surge protectors vangen idd alleen grote pieken op. Denk hierbij aan stroomuitval, bliksem en grote apparaten (+1000 Watt) die aan/uit gaan. Maar dat hoef jij niet te hebben. Nogmaals, controleer het aantal apparaten en wattages per groep.

Je computer is een kooi van faraday, dus hij zou niet moeten kunnen intefereren met je tv, radio enz.

Kijk daarom of er niet wat mis is met je modem. Dus ga computeren met de stekker uit de modem. Kijk of je probs hebt.
Als je nog steeds probs hebt, dan kan je kast niet goed geissoleerd zijn of niet goed geaard. Dat kan op een voedingsprobleem wijzen, maar ook op ongeoorloofd contact van bijv je MoBo met je kast enz.

Andere tweakerzzzz???

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-08 03:08

MadMan

What the....

Je zegt dat je halogeenlampen hebt? Als die 12 volt zijn en dus met een trafo werken, kan het misschien ook daar aan liggen. Ik heb dit ook eens gehad met een koptelefoon. Ik heb toen een extra plastic kapje over de trafo gezet met aan de binnenkant metaalfolie van de praxis. Hierna heb ik nooit meer last gehad.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

DHuuf schreef op 01 februari 2004 @ 02:03:
Je zegt dat je halogeenlampen hebt? Als die 12 volt zijn en dus met een trafo werken, kan het misschien ook daar aan liggen. Ik heb dit ook eens gehad met een koptelefoon. Ik heb toen een extra plastic kapje over de trafo gezet met aan de binnenkant metaalfolie van de praxis. Hierna heb ik nooit meer last gehad.
Hallo vriend, je trapt een topic van 2 jaar geleden omhoog :{

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Exirion, meld dat soort zaken middels een TR, je hebt in dit geval wel gelijk, maar als je dat niet op een vriendelijke manier kunt brengen laat dat dan. Zoiezo is een TR wel handig voor de moderators, welke ook niet aan de titel kunnen ruiken hoelang geleden de last-post is gedaan. ;)

DHuuf, ik denk dat het probleem inmiddels wel is opgelost, hiervoor hoefde je dus geen 2 jaar oud topic te kicken. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.