* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora
en ik denk niet dat de bouwtekeningen van bovengenoemde spullen zomaar te vinden zijn.
Maar als je veel wilt uitgeven is dit wat:

Zo'n Manger Schallwandler kost euro 685 per stuk (deze box heeft er 3)
Het is een breedband unit 80 Hz - 35 Khz
http://www.manger-msw.de/en/produkte/index.html
wel aardig
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora
Vind deze Dynaudio wel aardig (hoe is je spaans?)

http://members.tripod.es/altavoces/final.html
voor wat andere kits http://members.tripod.es/altavoces/kits1.html

Anoniem: 46188
Als je dat lukt proficiat maar ik denk het nietOp dinsdag 19 februari 2002 22:05 schreef Duck-Twacy het volgende:
nou dan moet je deze nabouwen
[afbeelding]
edit:
Die woofer is 570 usd.
De tweeter is 76 usd.
De mid is 230 usd.
Samen dus 876 usd, is ongeveer 900 euro (?).
Hout kost een euro of 150 (?).
Het filter en aansluitzooi een euro of 300 (?).
Dan zit je uiteindelijk rond je budget van 1250 euro per speaker toch?
Geloof maar niet dat jij ontwerpen als de 801N en anderen die je noemt (heel misschien dynaudio wel) zult vinden op het internet. Zijn toch wel de betere/topmodellen. En ook al kun je ze nabouwen qua uiterlijk, de klank... nee die zul je dan niet halen. Vaak maken de fabrikanten van units gebruik die speciaal voor hun gemaakt worden, en dus niet in de winkel te koop zijn! Ik heb wel eens eens een zelfbouw dynaudio kunnen verglijken met de 802N, en in het midden/hoog was de dynaudio wat mooier. Maar ja dat model moest (2e hands) nog 7000 piek kosten!. Vraag me alleen niet welk type het was, dat weet ik niet meer. veel suces met je zoektocht!
met vriendelijke groeten, marcel
Zolang je een kopie voor jezelf maakt denk ik niet dat het problemen geeft. Als je een compleet ontwerp kopieert (zelf opmeten e.d.) en op 't internet publiceert, dan zou dat best als strafbaar gezien kunnen worden.
Als je van B&W bouwschema's gaat posten misschien.. Maar zie maar aan de goede units te komen dan.
De makers van de schema's zijn meests hobbyisten of de makers van de drivers, die alleen maar voordeel hebben daarvan.
maar voor het maken van speakers moet je gewoon naar de juiste winkel daarvoor gaan.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Een Focal Audiom 13WX zie ik hier voor euro 850/stukOp dinsdag 19 februari 2002 22:53 schreef Nikel het volgende:
Als we het dan toch over hele andere speakers gaan hebben, wat zou die andromeda kosten?
edit:
Die woofer is 570 usd.
De tweeter is 76 usd.
De mid is 230 usd.
Samen dus 876 usd, is ongeveer 900 euro (?).
Hout kost een euro of 150 (?).
Het filter en aansluitzooi een euro of 300 (?).
Dan zit je uiteindelijk rond je budget van 1250 euro per speaker toch?
de Focal tweeter voor ongeveer 100 en de Scan Speak mid doet ongeveer 185 euro.
Reken maar 200 euro per filter + aansluitmateriaal (met zoiets wil je wel top kwaliteit onderdelen, een 4,7 mH spoel kost al 40 euro)
Hout, voor 150 euro heb je een hoop MDF, maar om zo'n kast in mekaar te zetten heb je wel een hoop gereedschap en vakmanschap nodig. Zou minstens nog een 200 euro toevoegen voor arbeidsloon (bij een goede vakman) voor het zaagwerk (dus niet bij Gamma)
Kom is dus op een dikke 1400 euro per speaker (excl.afwerking en 100 uur vrije tijd of zo).
Ga je er 5 maken voor je home cinema
edit, ik zie net dat de auteur van het stuk een jaar zoet geweest is
Vermoedelijk Klang & TonOp woensdag 20 februari 2002 17:29 schreef Jasper Janssen het volgende:
Bij de tijdschriftsectie van mijn lokale V&D (Utrecht) zag ik gisteren een duits tijdschrift staan wat helemaal gaat over zelfbouw speakers. Ontwerpen, tests van verschillende drivers, artikelen, etc. Misschien is dat wat?
Zoiets ja. Is dat goed/slecht?Op woensdag 20 februari 2002 17:36 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Vermoedelijk Klang & Ton
Mijn resultaten kunnen jullie zien binnen +/- 6 mnd.
Ik vind het wel een leuk blad, maar ik lees nauwelijks Duits (dus ik kijk voornamelijk plaatjes, naar lekkere dikke woofers en zoOp woensdag 20 februari 2002 17:55 schreef Jasper Janssen het volgende:
[..]
Zoiets ja. Is dat goed/slecht?
hehe, dus je gaat prberen de puppy na te bouwen, succesOp woensdag 20 februari 2002 19:08 schreef SlowikPL het volgende:
Bedankt alemaal ik heb mijn keuze gemaakt en beslot deze http://users.nac.net/markowitzgd/david/david.htm luidsprekers te bouwen.
Mijn resultaten kunnen jullie zien binnen +/- 6 mnd.
Die thorschten loesch post regelmatig op de joelist, hij is een vrij actief internetter. Mischien dat je hem eens kan mailen, voor wat extra info omtrent deze speakers, ik ben ook wel nieuwsgierig....
Damn te laatOp woensdag 20 februari 2002 21:11 schreef Lampje het volgende:
[..]
hehe, dus je gaat prberen de puppy na te bouwen, succes
Die thorschten loesch post regelmatig op de joelist, hij is een vrij actief internetter. Mischien dat je hem eens kan mailen, voor wat extra info omtrent deze speakers, ik ben ook wel nieuwsgierig....
HiOp vrijdag 22 februari 2002 22:57 schreef 666_SerialKiller het volgende:
[..]
Damn te laat. Maar effe een vraagje heb je die speakers al ergens kunnen beluisteren?? Want ik vond de puppy's nogal crappy, maarja smaken verschillen.
Na aanleiding van jouw post en de problemen met de tech. schema van de Wilson beslot ik toch andere boxen te bouwen waar geen twijfel bestaat van de kwaliteit van de weergave!! => Geers-eVe II
http://www.speakerbuilding.com/content/1104/figure11.jpg
die zijn er nogal duurder

laat me dat dan weten aub.
Je zult wel niet die "kleintjes" bedoelen (hoewel die ook zeer goed zijn).Op zondag 24 februari 2002 22:04 schreef SlowikPL het volgende:
Nu is de vraag of iemand heeft deze boxen gebouwd http://www.speakerbuilding.com/content/1104/figure11.jpg
laat me dat dan weten aub.
Dat is iig de Proteus, van Tony Gee
http://members1.chello.nl/%7Ej.deckers05/tonycub.htm
http://home.hetnet.nl/%7Egeenius/index.html
btw, die andere lijkt wel een beetje op de Andromeda
btw2 o nee het is de Eve II
http://members.home.nl/edgar.beers/
Bedankt voor de raad en de homepages!!!
Ik ben wel beginner van luidsprekers bouwen maar het elektrische gedeelte ga ik zelf doen en het houtwerk gaat een professionele Poolse piano maker met 45 jaar ervaring!!!!!! Het houtwerk wordt gemaakt van eikhout (200 jaar oud ( overblijfselen) ) in Polen.
Ik krijg het voor gratis!!! Denk ik? Dat is de vader van mijn houdige vriendin.
Op het elektro gebied ben ik wel goed genoeg om tech. tekeningen te lezen en als het moet leer ik ook snel!
Ik zou willen de eVe II verbeteren maar daar ontbreekt mij enige kennis van de materialen .Maar dat is niet erg want het bouw is toch aal begonnen en ik heb aal ofertes binnen voor de filters:>
einen Mundorf Supreme-CAP Kondensator (oder 2 Zinkfolie):
sup8-6806,8080041 x 57EUR 26,00
Einen 1,5 Ohm MOX4-Widerstand wie aufgeführt:
MOX44 Watt18,0 x 0,8+/- 2% ab 1 OhmEUR 0,40
eine Spule 0,47 mH / 2mm Draht:
I-09160,470,112,0680 W92 x 39EUR 9,10
Für den Mitteltöner:
einen Mundorf audiophilen MKP-Kondensator 6,8 uF:
mcap-6806,8040023 x 34EUR 4,30
einen Spule 0,785 mH: von uns umgewickelt (EUR 2,50 Aufpreis):
I-09220,820,152,0560 W92 x 39EUR 11,70
einen Mundorf audiophilen MKP-Kondensator 10 uF:
mcap-100010,040026 x 39EUR 5,40
einen MOX-10 Widerstand mit 5,6 Ohm:
MOX1010 Watt51,0 x 0,8+/- 2% ab 1 OhmEUR 1,00
und für den Tieftöner 3,9 mH:
I-7103,90,073,02500 W130x98x116
EUR 53,00
die MKP-Kondensatoren:
I-186910,035 x 27EUR 4,10
I-187233,056 x 38EUR 7,90
einen MOX-10 Widerstand mit 10 Ohm:
MOX1010 Watt51,0 x 0,8+/- 2% ab 1 OhmEUR 1,00
De prijs is deus +/- 250 Euro voor de filters en +/- 450 Euro voor de units!!
En ik wil niet eens noemen de prijs voor de Eikhoutwerk!!! maar dat is gratis!!
Anoniem: 47785
Succes
Leuk dat je hulp krijgt van een pianomaker. Vraag ff of hij ook met spaanplaat/mdf/berkenmixmultiplex kan werken. Dat zijn veeeeeeel betere materialen voor luidsprekerbouw dan eiken.
Hij gebruikt waarschijnlijk een bepaald soort eiken, omdat dat zo'n fijn karakter aan zijn piano's geeft. Dat is prachtig, voor piano's; maar voor speakers moet de behuizing juist zo min mogelijk meespelen.
mdf is een mooi materiaal: dempt goed, verwerkt makkelijk en is goedkoop.
450 euro voor de Scan-Speak-ers (per box) valt wel mee, bij Remo zou een setje 560 euro/speaker kosten. Van welke (duitse?) firma heb je een offerte gekregen?Op maandag 25 februari 2002 21:42 schreef SlowikPL het volgende:
...
De prijs is deus +/- 250 Euro voor de filters en +/- 450 Euro voor de units!!
En ik wil niet eens noemen de prijs voor de Eikhoutwerk!!! maar dat is gratis!!
Of eiken goed bruikbaar is, vraag ik me af. Het is zo te zien een complex ontwerp (met al die binnenschotten). Het hout moet iig niet meer "werken". MDF is altijd zo dood als een pier.
Eiken is natuulijk wel mooi. Misschien een sandwich constuctie MDF binnenwerk en basiskast, eiken zijkanten (die extra dikke stukken)?
Goed ontworpen? Man, er zit een gigantische ontwerpfout inOp dinsdag 26 februari 2002 00:35 schreef Lampje het volgende:
Ik heb de ariels gehoord: Ze zijn hardstikke goed ontworpen. Alleen: er is gepoogd met 13cm woofertjes een goede bas te scoren en dat gaat nu eenmaal niet. (sorry wekkel)
Leuk dat je hulp krijgt van een pianomaker. Vraag ff of hij ook met spaanplaat/mdf/berkenmixmultiplex kan werken. Dat zijn veeeeeeel betere materialen voor luidsprekerbouw dan eiken.
Hij gebruikt waarschijnlijk een bepaald soort eiken, omdat dat zo'n fijn karakter aan zijn piano's geeft. Dat is prachtig, voor piano's; maar voor speakers moet de behuizing juist zo min mogelijk meespelen.
mdf is een mooi materiaal: dempt goed, verwerkt makkelijk en is goedkoop.
Btw SlowikPL, blijf een beetje reeël. Eikenhout? Gewoon niet doen. Je kan er hoogst een laagtje fineer afschaven.
Voor dat speakerbudget zou ik gewoon lekker naar een paar kant en klare speakers kijken. Aangezien dit je eerste keer is dat je gaat bouwen (?) en je er gelijk nogal een hoop geld wil tegen aankwakken. Je setup is ook niet misselijk, o.a. krell.
Anoniem: 20084
Kan kloppen, maar bij speakerland hebben zo ook niet de Ariel Mark-6C gebouwd maar de Mark-4. De 6C is nog verder uitontwikkeld door de 'audiofielen' internet community. Voor de info: die 'Mark' staat voor de revisie versie van het ontwerp. En trouwens nog wat...Op dinsdag 26 februari 2002 22:29 schreef Xanandu het volgende:
[..]
Goed ontworpen? Man, er zit een gigantische ontwerpfout inVraag speakerland maar na...
Lynn Olsen (één van *de* luidspreker ontwerpers uit Amerika)heeft de Ariels gebouwd voor buizenversterkers, en zegt er ook steeds bij dat hij bij de meeste IC-gebasseerde versterkers het geluid tegenvalt. Ook de latere revisies, met support vanuit de community, zijn steeds gericht geweest op de buizen versterkers.
Wat is trouwens de fout? Het is handig als je die hier kunt quoten ipv dat wij speakerland moeten lastigvallen.
Just my 1 Eurocent,
EiSl
Maar toch heb je gelijk. Spaanplaat of MDF bestaat uit veel verschillende vezels die allemaal andere lengtes en richtingen hebben. Zo'n plaat zal dan ook moeilijker in trilling te brengen zijn dan eikenhout. Da's het grote voordeel. Voordeel van eikenhout is wel dat je geen fineer hoeft toe te passen. Het is best moeilijk om fineer goed aan te brengen en vooral zo dat er ook later geen naden zichbaar worden.
Toch ben ik niet zo goed in Tech. tekeningen.
Eve hulp nodig:
1 kijk de eerste tekening (orgineel)
http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1014997078
2 kijk de tweede tekening (mijn tekening) http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1014996969
is tweede tek. goed ?????
mag bij de eerste tekening de midgen verbinding tegelijk naar beide (hoog en midden) units gaan verbinden??????
mog de vraag niet duidelijk zijn dan nodig je uit naar
ICQ 126525946 (pools,nederlands,engels,duits,frans)!!
Anoniem: 20679
en vraag de catalogus aan.
Veel goede zelfbouw sets en zeer goede service.
Bij de ene staan de speakers parallel, beide andere in serie?
Laaampje!!!
help

Ik plaats er ook gewoon nog een. en dit is dus een dynaudio, check mijn homepage voor de specs
Voor de rest moet je even op [topic=302968/1/25] kijken want hier staan heel veel nuttige sites op.
Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)
Je kunt geen speakers van 20000,- per paar hebben voor 5000,- zelfs niet door zelf te bouwen.
Je kunt denk ik het beste een alternatief zoeken, of gewoon een goedkopere serie aanschaffen.
Op jouw set (die erg nice is
Voor jouw budget heb je zoveel keuze, ik zou het er niet op wagen om zeiets na te bouwen.
Wel zou je even kunnen kijken bij http://www.visaton.de dat zijn ook hele mooie speakers, kunnen natuurlijk niet tippen aan die B&W 800 serie, maar kwa budget zijn ze een stuk goedkoper en zelf te bouwen, en de bouwtekening is overal verkrijgbaar evenals de componenten.
Anoniem: 37653
Op zondag 24 februari 2002 22:06 schreef AtomicShockwave het volgende:
tis natuurlijk wel leuk om speakers te bouwen, maar heb je er ook ervaring mee? want als je dit voor het eerst gaat doen dan raad ik je het niet aan. Speakers bouwen valt verschrikkelijk tegen en vooral als je iets van top kwaliteit na wil gaan bouwen. wees gewaarschuwd