Verwijderd

Topicstarter
De vraag is simpel: Hoe onstaan files?
Als je het logisch beschouwd klopt het hele nut/idee/whatever achter files niet. Overal in de natuur worden snelheden verhoogd als er veel eenheden door een kleine ruimte moeten, en neemt de snelheid weer af als de ruimte groter wordt.
Kijk maar naar water en wind. In een kloof waait het altijd harder dan buiten de kloof en waar de rivier ondiep is stroomt het water ook veel sneller.

Nou kan ik me voorstellen dat er bij versnellingen van water en wind enorm veel "botsingen" plaatvinden tussen de onderlinge delen. Is dit dan misschien waarom wij als mensen langzamer gaan rijden als we met velen op de weg zitten? Om deze botsingen te voorkomen laten we maar zeggen.

Ik denk het antwoord niet te weten.
Wel weet ik dat als je van 2 banen buiten de spits 3 banen binnen de spits maakt, de kans op files kleiner is, maar de kans op ongelukken wel groter (zie A2 bij Utrecht). Wat is dan wijsheid?

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

De vraag is simpel: Hoe onstaan files?
Dat hangt van je systeem af. Met (V)FAT of FAT32 wordt er een nieuwe entry aan de tabel toegevoegd die wijst naar een ongebruikt cluster. Met NTFS en ext2 (of 3) werkt het volgens mij met superblokken en B-trees. De precieze werking daarvan valt denk ik buiten de discussie.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif
Kijk maar naar water en wind. In een kloof waait het altijd harder dan buiten de kloof en waar de rivier ondiep is stroomt het water ook veel sneller.
De verhoudingen kloppen ook niet helemaal. De verhouding rivierbreedte : watermolekuulbreedte is niet 2:1 of 3:1 zoals dat vaak met auto's en wegen het geval is. Je kunt het beter vergelijken met een zandloper.

• Vaughn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-12-2025

Vaughn

Powered by Jomanda

Ehm, dat komt omdat in onze hersenen een gebied zit die nieuwsgierigheid heet...en dat zorgt ervoor dat hele volksstammen gaan kijken bij een ongeluk(Zelfs op de andere rijbaan), of een spannende aanhouding. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

There are 10 kinds of people: Those who understand binary and those who don't.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 17:32
Het probleem is de menselijke factor. Als je computers zou gebruiken, zou je de afstand op een paar cm kunnen houden. De computers regelen dan onderling invoegen enz enz. Dat scheelt al enorm.

Je natuur analogie klopt overigens niet, althans niet zoals je hem uitlegt. Wind en water gaan sneller, NADAT ze de vernouwing gepasseerd zijn. Daarvoor staan ze in de file (= hoge druk).

Wat de A2 betreft, de ongelukken daar zijn voornamelijk te weinig kop-staart afstand, niet de zijwaardse afstand. De breedte van de banen doet er niet zo heel veel toe, hoewel het verkeersbeeld van bredere banen wel rustiger wordt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Als je een virtueel model maakt zal je zien dat het vooral komt door de variable snelheden die auto's hebben. Als deze hetzelfde zouden zijn, zouden bij versmallingen geen opstoppingen ontstaan en alles smoother doorstromen.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

1 oorzaak:
Vrachtwagens en die elkaar met 5 km/uur verschil gaan inhalen en andere sukkels die op de linkerbaan gaan rijden en niet harder durven dan 80 km/uur.
Gevolg, het echte snelverkeer, dat overigens daar ook thuishoort, moet op de remmen. Een achterligger vliegt er op en boem...file.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 22:14

FoolZero

Freedom of speech...

Confuser, daar zeg je wat.
M.i. zal het file probleem een stuk afnemen bij een lagere snelheid tijdens de spits.
Mensen zijn niet in staat om met 100 km/u zodanig op het verkeer te anticiperen, dat een soepele doorstroming te realiseren is. Dan doel ik i.i.g op de punten waar wegen samenvoegen.
Waarschijnlijk zal men bij 70 km/u hier beter mee overweg kunnen.

[sarcasme modus]
Let wel, niet iedereen kan zo goed autorijden als jullie, want daar zal het natuurlijk niet aan liggen...
[/sarcasme modus]

Het grote bezwaar wat mensen dan zullen geven is dat met de bijv. 70 km/u de doorstroming nog minder snel gaat, dan met 100 km/u waardoor de files nog langer worden.
Daar is het volgende op te zeggen:
Wanneer het verkeer helemaal dichtslibt, dan kun je niet harder dan 20 hoogstens 30 km/u.
Wat heb je dan liever? Constant 70 rijden of lekker achteraan sluiten in de file...

Er is immers genoeg plaats voor iedereen in de file...

/me haat de klevers en last minut tussenduwers tijdens de file. Zij zorgen voor grote frustraties bij de andere weggebruikers en zijn meestal debet aan een groot deel van onze nationale trots... De file...

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Er is een optimum snelheid voor alles, dat geld ook bv voor water door een buis heen. Als de snelheid nul is komt er niets door de buis (of snelweg) heen.
Vloeistof:
Als je de snelheid gaat opvoeren gaat er steeds meer door. Een laminaire stroming. De moleculen gaan netjes samen door de buis, in rijtjes ahw. Tot op een bepaald moment, er ontstaan een soort kolkjes en die verstoren de doorstroming. De stroming heet dan turbulent en de weerstand neemt enorm toe. Je moet de snelheid dan veel terugbrengen om dat weer kwijt te raken.
Bij auto's is dat precies hetzelfde
Bij een lege weg is er geen invloed als je van baan wisselt of je snelheid laat zakken omdat er een tunnel is of een bocht. En bij lage snelheden heeft iedereen tijd zat om rustig te anticiperen op veranderingen.
Als het druk is en de snelheid is hoog:
De 1e laat zijn snelheid iets zakken omdat de weg omhoog gaat. De 2e merkt dat pas wat later. Hij moet echt zijn gas loslaten omdat de afstand korter wordt. De 3e moet een beetje bij remmen en de 4e moet op zijn rem stampen. Daarna staan ze gewoon stil. Voor dat de hele zooi dan weer rijdt ben je een stuk verder. Zie bv een verkeerslicht dat op groen gaat. En er sluiten er steeds meer achter aan.
Een extra probleem is als mensen van baan gaan wisselen. Je neemt op het 'wisselmoment' op je oude baan nog een plek in beslag, en op de nieuwe baan ook. Op je niewue baan moet de auto achter je ruimte voor je maken.
De ellende is dat het voordeel van een auto minder op de oude baan niet opweegt tegen het nadeel van het opnieuw afremmen op de nieuwe baan en het even twee plekken innemen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

[bis]
FoolZero
[/bis]

Er zouden geen files meer zijn al zou iedere voorligger 1 km p/u harder rijden dan zijn achterligger >:)

De meeste files worden, mijn inziens, veroorzaakt door mensen die kauwgum op hun rempedaal hebben zitten. Remmen op de motor, of gewoon even geen gas geven en de auto uit laten rollen is bij een heleboel mensen een onbekend verschijnsel... zucht
Het enige wat ik kan doen als er weer zo'n sukkel voor me zit... lachen... dat zo'n iemand geslaagd is voor zijn/haar rijbewijs.

De meeste files worden, net zoals FoolZero al zei, veroorzaakt door mensen die er op het laatste moment nog even tussen willen schieten, waardoor de hele meute fijn voor die persoon mag afremmen. Ik vind ook dat de verkeerspolitie beter op aso-rijgedrag moet gaan letten ipv op snelheid (maar deze opvatting kan ik ook hebben opgedaan, aangezien ik gisteren een bekeuring heb binnen gekregen... ;) )

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Er zouden geen files meer zijn al zou iedere voorligger 1 km p/u harder rijden dan zijn achterligge[/quote]Hoe hard moet dan de eerste gaan?

• Vaughn
  • Laatst online: 06-12-2025

Vaughn

Powered by Jomanda

Kijk, er zijn twee wiskundigen geweest die een theorie hadden over het ontstaan van file's. Zij hebben deze getoetst op een Freeway in Fremont door met z'n tweeen beide rijbanen te bezetten, en op een gelijkmatige snelheid te boel op te houden. Dit resulteerde naast een hoop getoeter van bestuurders die deze aktie niet snapte in een keurig rijdende rij, die niet meer stilstond. De vraag is nu alleen, hoe dit uit te voeren in de praktijk?

There are 10 kinds of people: Those who understand binary and those who don't.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Wat die wiskundigen beweren klopt. Het wordt in Belgie ook gewoon gedaan. Het heet blokrijden, ze doen het bij topdrukte op de wegen naar bv de kust. Op iedere baan een motor agent en die rijden iets van 70. Een hele rij er achter aan en dan even de zaak daar achter even stop zetten. Dan weer een stel agenten enz. Dat geeft uiteindelijk een hogere doorstroming dan iedereen zelf laten kloten.

Verwijderd

Weet je wat de oplossing zou zijn?!?

:P Tolhuisjes :P

Tzijn een stelletje dwaze lijnsnuivers in Den Haag!!

Btw. die blok-doorstroming zorgt er dan toch ook voor dat de file veel langer word?
Btw2. Maussie,<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Hoe hard moet dan de eerste gaan?[/quote]Ik denk dat je dan een andere topic moet gaan openen; reizen met lichtsnelheid ;)
Maar het blijft een oplossing >:)

Verwijderd

Wat mij altijd opvalt in de file is de golfbeweging.
Eerst sta je stil dan rijd je weer even 100 dan sta je wat langer stil en rijd je even 80 en zo verder. De golf wordt iedere keer kleiner totdat je het vernauwings punt voorbij bent.
Na de eerste golf kan ik meestal wel schatten hoeveel grote golven er komen voor dat je stil staat en hoe groot de tussenliggende versnel plekken zijn.
Hoe zo'n golfbeweging ontstaat werd al geillustreerd door iemand met het voorbeel gas los -> beetje remmen -> veel remmen -> stilstand.
Als je die golfbeweging weet te neutraliseren (zoals het voorbeeld met die agenten die constante snelheid aanhouden) los je een file op.

Trouwens het voorbeeld van water en lucht die door een vernauwing versnellen laat zien dat als je de mensen achter je een plezier wilt doen je vol gas moet gaan als je de vernauwing net voorbij bent. (net als een multiplexer in tele en datacom)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Flugel:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Btw. die blok-doorstroming zorgt er dan toch ook voor dat de file veel langer word?[/quote]Dat is helemaal niet van belang. Als de file stil staat is er per auto bv 4 meter lengte nodig en 1 meter afstand. Een file van 200 auto's is dan 1000 meter. En het staat compleet vast. Daar kan je wel een uur over doen.

Bij blokken is de afstand tussen de autos veel groter en er zitten ook nog extra gaten tussen voor de blokafstand. Maar het beweegt wel. Ook al is de lengte misschien wel 10 km En daar gaat het om. Daar doe je dan maar 10 minuten over.

Het gaat trouwens om de gemiddelde snelheid. Met 150 km/h op een file afrijden heeft alleen maar tot gevolg dat je langer staat te wachten. En je gemiddelde snelheid wordt voor het grootste deel bepaald door je laagste snelheid. Niet door je topsnelheid.

Als je 79 rijdt op de rijksweg heb je geen enkele last van twee inhalende vrachtwagens waarvan de ene 80 rijdt en de ander 81.

Je gemiddelde is dan over een uur gerekend waarschijnlijk 77.

Als je 150 rijdt heb je vreselijk veel last van de auto die met 'maar' 130 een ander inhaald die 110 rijdt.

Verwijderd

door een wegversmalling op een hele drukke weg en als er dan een opa ofzo heel sloom invoegt dan heb je een file

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08-2024

akakiwi

I believe in the ruling class.

Het file probleem wordt wel weer helemaal opgelost door één simpel bord. Deze maandag bij Vianen stond een bord met de volgende tekst:
Pas uw snelheid aan en maak ruimte voor invoegend rijverkeer
Dit bord en 1 verkeersagent waren er de oorzaak van dat er op maandag geen 5 kilometer lange file stond bij Vianen.
Kijk, daar betaal ik dan graag belasting voor!! :)

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>door een wegversmalling op een hele drukke weg en als er dan een opa ofzo heel sloom invoegt dan heb je een file[/quote]tracer, dit is dus één van de redenen, dat er files ontstaan. En het leuke is, dat ons opaatje niet alleen schuldig is aan deze opstopping.
Iedereen vindt zichzelf een goede weggebruiker en rijdt naar zijn gevoel veilig en correct. Helaas zijn niet alle weggebruikers zo geweldig en snel. Er is een (te) grote groep treuzelaars, zuiplappen, opa's en nog meer van dat 'gajes', die niet in staat is om goed en snel te rijden.
Het is de taak van de snelle goede weggebruikers om rekening te houden met de kneuzen. Dit, omdat de kneuzen het te druk heeft met het concentreren op de 80 km/u, die ze rijden. Deze kneuzen zijn duidelijk niet in staat om zich aan te passen aan de snelle jongens.
Wat ik probeer te zeggen is, dat de traagste op de weg in principe de toonaangever is voor een goede doorstroming van het verkeer.
(maar je moet het natuurlijk niet te gek maken...)

Nogmaals:'Liever met 70 naar mijn werk, dan met 20 in de file...'

Heal the internet ...

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 17:32
Het probleem zit gedeeltelijk tussen de oren. X wil geen ruimte maken voor het invoegen. Y perst zich er toch tussen. X gaat in de remmen, alle auto's daarachter ook. Le voila: opstopping.

Het gaat van twee kanten fout; sommige invoegers willen koste wat kost een paar auto's verder "voor hun beurt" invoegen. Anderen vinden invoegers prima, zolang het maar achter ze gebeurt.

Houding is belangrijk. Iemand die stapvoets zoekend naar een opening langs de file rijdt, heeft beduidend meer kansen om er tussen te komen dan iemand die er tot het einde langsblaast...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Good point ijdod!

Ik probeer dan ook echt heel tolerant te zijn in dit soort zaken. Dagelijks op de A6 naar de A1, zie je de professionele 'duw-un-dr-tussen' chauffeurs aan het werk.
In de meeste gevallen zal men ook hun best doen om d.m.v. bumper-op-bumper-technieken en andere vage acties te voorkomen, dat de pro's hun wagens in de rij krijgen.
Toch winnen die pro's altijd. Soms ten koste van het goede humeur van de andere weggebruikers.
Ondertussen heb ik me berust in het feit, dat ook deze mannen (en vrouwen) hun wagen dr tussen proppen, dus laat ik ze er fijn tussen. Als het bij mij niet lukt, dan lukt het een paar meter verderop toch wel, dus so what? Ook maak ik graag plaats voor een invoegende vrachtwagen. Deze jongens hebben het behoorlijk zwaar in de file, omdat ze natuurlijk niet zo wendbaar zijn.

Helaas lukt het me niet altijd om zo tolerant te zijn, maar liever iets, dan niets zal ik maar zeggen.

'Een beter verkeer begint bij jezelf'

Heal the internet ...

Verwijderd

Ze hebben ook eens een computer model gemaakt die als volgt ging:
Een grote ringweg met constant dezelfde aantal auto's en vrachtwagens. Zodra een vrachtauto ging inhalen of langzame mensen gingen inhalen ontstonden files (als het druk is) De eerste remt, de tweede remt harder door het tijdsverchil in reactie en dat gaat door tot er 1 stil moet staan en dan gaat dat weer verder......enz = file.

• joepP
  • Niet online
Er is een aflevering van Noorderlicht over dit onderwerp geweest. Check deze URL voor een korte beschrijving:

<A href=http://www.vpro.nl/data/2136909/aflevering.shtml?2233227 target=new>www.vpro.nl/data/2136909/aflevering.shtml?2233227</A>

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Het noorderlicht programma was erg informatief, het toont ook het ontstaan van verschillende typen files en hoe ze in elkaar over kunnen gaan.

Rest nog de vraag: waarom heeft iedereen toch zo'n haast?

Afbeeldingslocatie: http://smilecwm.tripod.com/monsieurboo/overclocking.gif

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Het is inderdaad zo dat in de natuurkunde deeltjes sneller gaan als er veel van zijn (druk temp, etc) omdat ze elkaar vooruit duwen (ze botsen). Dat is iets dat op de snelweg niet gebeurd. Als niet iedereen zo zuinig zou zijn op zijn auto, zou het allemaal dus veel beter gaan.

• LoekD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-01 09:34
Als iedereen nou tegelijk gas geeft.....

Hoe meer je drinkt, hoe korter je leeft, hoe minder je drinkt

Pagina: 1