Hoe kan ik een LED aansluiten op een 230Volt wisselspanning ? (sorry; het forum doet een beetje moeilijk met een golvend-'=' teken
)
Zodat ik kan zien of een apparaat aanstaat.
Zodat ik kan zien of een apparaat aanstaat.
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Wordt je LED niet gigantisch snel brak van al dat geknipper?Op dinsdag 19 februari 2002 20:08 schreef m-m het volgende:
een bitch-ass-grote weerstand
LED is een diode, dus dat het wisselstroom is maakt niet uit, hij zal 50 keer per seconde knipperen (zie je niet).
En de weerstand:
r=U/I
R=(220-2)/0.02=10900 Ohm
volgens mij kunnen LEDs juist goed tegen dat soort dingenOp dinsdag 19 februari 2002 20:17 schreef DenniZ-X het volgende:
[..]
Wordt je LED niet gigantisch snel brak van al dat geknipper?
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Verwijderd
dat geknipper is geen probleem, alleen zal de led dus geleiden, en sperren 50x per sec.Op dinsdag 19 februari 2002 20:17 schreef DenniZ-X het volgende:
[..]
Wordt je LED niet gigantisch snel brak van al dat geknipper?
Daarom zet je er dus ook een weerstand voor, dat het maar 2 Volt ofzo wordt..Op dinsdag 19 februari 2002 20:29 schreef -Confusion- het volgende:
[..]
dat geknipper is geen probleem, alleen zal de led dus geleiden, en sperren 50x per sec.
En dat kan een led dus niet. Een sperspanning van 230 volt verdragen.
edit: typo
Dat bedoelde ik dus óók.. dat 50 keer per seconde...Op dinsdag 19 februari 2002 20:29 schreef -Confusion- het volgende:
En dat kan een led dus niet. Een sperspanning van 230 volt verdragen.
Verwijderd
nee, want op dat moment loopt er geen stroom dus zal er over de led ook een spanning van 230 volt staan.Op dinsdag 19 februari 2002 20:32 schreef Fauna het volgende:
[..]
Daarom zet je er dus ook een weerstand voor, dat het maar 2 Volt ofzo wordt..
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Neehoor. Het wordt namelijk vaak toegepast.Op dinsdag 19 februari 2002 20:53 schreef Acid_Burn het volgende:
en een op 50hz knipperende led.. dat zie je echt wel hoor
lijkt me niet, als je een ledje op 12 volt hangt met een weerstand kan dat ook, dat wordt hier vrijwel dagelijks gedaan (baybus) die dingen fikken direct op 12 volt door, maar met weerstand gebeurd dit niet. Met 220 volt heb je in principe toch gewoon hetzelfde idee met een groter verschil?Op dinsdag 19 februari 2002 20:36 schreef -Confusion- het volgende:
[..]
nee, want op dat moment loopt er geen stroom dus zal er over de led ook een spanning van 230 volt staan.
Onzin!Op dinsdag 19 februari 2002 20:32 schreef Fauna het volgende:
[..]
Daarom zet je er dus ook een weerstand voor, dat het maar 2 Volt ofzo wordt..
Erm.. zegt serieel schakelen je iets?De weerstand beperkt alleen de stroom.
Maar een LEDje wel... 2.2 volt / 0.02 A ongeveer voor een rode geloof ikOp dinsdag 19 februari 2002 21:36 schreef michiel100 het volgende:
[..]
Onzin!
De weerstand beperkt alleen de stroom.
Een geleidende diode heeft in theorie geen weestand, maar alleen een spanningsval van (bv) 0.7 volt.
Verwijderd
een led kan dus niet tegen wisselspanning, dan moet je een andere led of diode in antiparallel zettenOp dinsdag 19 februari 2002 20:08 schreef m-m het volgende:
een bitch-ass-grote weerstand
LED is een diode, dus dat het wisselstroom is maakt niet uit, hij zal 50 keer per seconde knipperen (zie je niet).
En de weerstand:
r=U/I
R=(220-2)/0.02=10900 Ohm
edit:
Hmm dat moet iets meer zijn, aangezien je 230 volt hebt... geen zin om te herrekenen, gewoon ff vragen bij electroboer to be sure
Als er een spanning V over een component staat (LED in dit geval) loopt er een stroom I doorheen.Op dinsdag 19 februari 2002 21:34 schreef m-m het volgende:
[..]
lijkt me niet, als je een ledje op 12 volt hangt met een weerstand kan dat ook, dat wordt hier vrijwel dagelijks gedaan (baybus) die dingen fikken direct op 12 volt door, maar met weerstand gebeurd dit niet. Met 220 volt heb je in principe toch gewoon hetzelfde idee met een groter verschil?
Excuus, ik gebruikte het woord diode. Waarom? Een led is een diode...Op dinsdag 19 februari 2002 21:38 schreef m-m het volgende:
[..]
Maar een LEDje wel... 2.2 volt / 0.02 A ongeveer voor een rode geloof ik
maar in dit geval gebruik je dus WEL een voorgeleidingsweerstand, maar wat de post boven je zegt zou wel eens waar kunnen zijn...Op dinsdag 19 februari 2002 21:39 schreef michiel100 het volgende:
[..]
Als je nou geen weerstand gebruikt wordt de stroom oneindig hoog. Dit warmt de led op totdat hij kapot gaat.
Jazeker, en dat bedoelde ik hier ook (uiteraard, want een weerstand in parallel zetten heeft hier geen enkel nut).Op dinsdag 19 februari 2002 21:36 schreef DenniZ-X het volgende:
[..]
Erm.. zegt serieel schakelen je iets?
wat probeer je nou eigenlijk te zeggenOp dinsdag 19 februari 2002 21:43 schreef michiel100 het volgende:
Het kan niet. De stroom kun je klein krijgen in geval van een wisselspanning, maar de spanning niet.Op dinsdag 19 februari 2002 21:45 schreef m-m het volgende:
[..]
wat probeer je nou eigenlijk te zeggen
kan het wel of niet met een weerstand
zo niet, kan je er dan niet een diode die die spanning wel kan hebben voorzetten, zodat de led sowieso gelijkspanning krijgt? Dus ---[DIODE]--[WEERSTAND]---|LED>-----?
Aha, wat geleerdOp dinsdag 19 februari 2002 21:48 schreef michiel100 het volgende:
[..]
Het kan niet. De stroom kun je klein krijgen in geval van een wisselspanning, maar de spanning niet.
Dit werkt wel.
als jij 50hz niet ziet knipperen dan is er toch iets mis met je ogen... of zijn je hersenen tering traagOp dinsdag 19 februari 2002 21:34 schreef michiel100 het volgende:
[..]
Neehoor. Het wordt namelijk vaak toegepast.
Volgens mij kijken er hele volks-stammen naar een op 50Hz knipperende bak (TV). Moet zeggen dat ik er soms ook wel geiriteerd van kan raken.Op dinsdag 19 februari 2002 22:44 schreef Acid_Burn het volgende:
je ziet nog meer hz'en in de rand van je zichtveld. Als je net kan zien dat iets knippert als je er recht naar kijkt, dan zie je het helemaal goed als je het zit in je ooghoek.
Maar, dit is allemaal natuurlijk simpel op te lossen met een condensatortje
Ik zou er iig enorm geiiriteerd van raken van zo'n constant knipperend geval
is dat niet gewoon een boel weerstand en een diode? Want dat is mij hiervoor gezegd dat het niet kan, hmmmmmm. Iemand met flinke electronica-kennis die het once&for all kan zeggen?Op dinsdag 19 februari 2002 22:51 schreef DenniZ-X het volgende:
[afbeelding] Met dittes kan het dus
Komt die van conrad? Want dan kun je gewoon het schema erbij zoeken in hun downloadcenterOp dinsdag 19 februari 2002 22:51 schreef DenniZ-X het volgende:
[afbeelding] Met dittes kan het dus
Jou idee werkt niet om de volgende reden:Op woensdag 20 februari 2002 12:49 schreef m-m het volgende:
[..]
is dat niet gewoon een boel weerstand en een diode? Want dat is mij hiervoor gezegd dat het niet kan, hmmmmmm. Iemand met flinke electronica-kennis die het once&for all kan zeggen?
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Als je in de link had gekeken kon je zien dattie van conrad kwam, het schema staat er geloof ik ook ja.Op woensdag 20 februari 2002 12:56 schreef AcouSE het volgende:
[..]
Komt die van conrad? Want dan kun je gewoon het schema erbij zoeken in hun downloadcenter
dat dacht ik ook en ik werd erop gewezen dat het _niet_ kanOp woensdag 20 februari 2002 18:54 schreef maartenb het volgende:
Je kan er gewoon een weerstand tussen doen hoor!
ooit gehoord van gloeitijd van fosfor? Tegen de tijd dat de electronenbundel weer langs komt is ie nog niet helemaal uitgedooft dus zie je het bijna niet knipperen (daarbij is het interlaced om het nog een beetje te maskeren.)Op woensdag 20 februari 2002 00:37 schreef Part het volgende:
[..]
Volgens mij kijken er hele volks-stammen naar een op 50Hz knipperende bak (TV). Moet zeggen dat ik er soms ook wel geiriteerd van kan raken.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq