Genetisch bepaald of toeval ???

Pagina: 1
Acties:

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-01 11:31

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Topicstarter
Ik zit hier op m'n werk in een discussie:
Hoe zit het eigenlijk bij de bevruchting ??
Hoe wordt het geslacht (jongetje/meisje) eigenlijk bepaald.. Door sterkere chromosomen of is het gewoon een kwestie van toeval ???

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Toeval: 50 % kans dat de zaadcel een X-chromosoom bevat (meisje) en 50% kans dat het een Y-chromosoom bevat (jongen).

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-01 11:31

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Topicstarter
Er is dus geen sprake van dominant of recessief ? (zoals bijv. kleur haar of ogen)

Verwijderd

Het is niet helemaal toeval want de kans dat er een meisje geboren wordt is 51% dat er een jongen geboren wordt 49%, En dit meen ik wel serieus.... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif
Ik zal ff kijken of ik dat boek kan vinden.

Verwijderd

Het gaat zoals Lord Daemon zegt, maar er zijn wel een aantal factoren die invloed kunnen hebben op de uitslag. Zo zorgt een hogere temperatuur er bv voor dat de kans dat een mannetjes-zaadcel het wint toeneemt.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:15

Jag

De kans dat het een meisje wordt in inderdaad groter, maar de verhouding trekt weer recht later. Helaas heb ik de getallen niet meer, maar het stond in mijn oude bio boek van de middelbare school.

Jag

• Macros
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Jongens, jullie hebben het juist helemaal fout. De kans dat een jongen geboren wordt is 51% en een meisje 49%. Dat is bij 12 jaar bij getrokken omdat jongens iets sneller dood gaan (maar 1 X-chromosoom he, maakt ons zwak Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif ).

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

De kans dat er bij de bevruchting een mannelijke zygote ontstaat is zelfs 70% ofzo. Alleen de kans op een succesvolle zwangerschap is bij jongens een flink stuk kleiner, zodat er uiteindelijk maar een paar % meer jongens geboren worden.

En dan gaan er ook nog eens flink meer dood ook Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Maar of het jongen/meisje wordt is dus gebaseerd op toeval.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Infinithlon
  • Laatst online: 19-01 19:01

Infinithlon

i was there!

Nee het is precies gelijk door pure kansrekening, maar omdat zaadcellen met XY ipv XX net ietsje lichter zijn hebben ze iets meer kans om de eicel eerder te bereiken, daarom zijn er net iets meer dan 50% mannen op de wereld...

when i wake up people take up mostly all of my time!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

En omdat ze in China alle meisjes dood maken! Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Lord Daemon

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

Heefd te maken met het tijdstip van de bevruchting. Bepaalde periode in maandelijkse cyclus bepaald of het een jonge of meisje wordt meende ik.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 16:15

BertV

Handgemaakt

Als dat zo was mafkees,
waarom worden er dan zoveel meisjes vermoord in China?

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Infinithlon : ze zijn iets lichter en maken daarom meer kans? whoa... heb je daar bewijs van? ik vind de kans dat het hierdoor gebeurd net iets te klein hoor... DNA is niet zo zwaar.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ben ik die mafkees?

Lord Daemon

Pagina: 1