linux server zo simpel mogelijk opzetten

Pagina: 1
Acties:

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 12:41
ik weet dat het met iptables moet en dat daar genoeg tutorials over zijn, maar hier kom ik nog niet echt uit. ben wel druk bezig met het leren maar ik moet een linux server binnen 1 dag hebben (morgen dus)

kan ik niet mandrake 8.0 zo installeren dat ik simpel door wat klikken en instellen het internet kan delen ??
ik kan wel gewoon mn internet van mn provider aan de gang krijgen en een dhcp server draaien voor mn internet netwerk,alleen het delen nog dus ....

en weet iemand hoe ik dan kan instellen dat mijn dhcp voor bepaalde pc's een static ip geeft ?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Freesco schijnt heel makkelijk te zijn, werkt al met 1 floppy (zonder harde schijf dus)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Is het gewoon de bedoeling om internet te delen?
Anders kan je gewoon FreeSCO gebruiken, dat is een gestripte linux versie.

www.freesco.org :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• NoReseth
dat lukte me niet ... :( want mijn netwerk kaarten werden niet herkent, en ik hoef nu nog maar 1 stap tot ik een server heb dus vind ik het beetje onzinnig om nu ineens op freesco over te gaan ...
ik hoef alleen te weten hoe ik he internet simpel deel

• NoReseth
Op dinsdag 19 februari 2002 19:21 schreef Duracell het volgende:
Is het gewoon de bedoeling om internet te delen?
alleen het internet delen ja ....
hoef geen firewall rules ofzo, alleen delen
maar ik heb al met iptables enzo geprobeerd maar dan moet ik dus al die modules weer opnieuw gaan installeren en de kernel compilen geloof ik :'(

Verwijderd

Zoek eens op Freshmeat naar firewalls. Zijn standaard scrippies voor dit soort dingen.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 15:32
Ik zou zowiezo niet voor mandrake kiezen op een server. Persoonlijk vind ik SuSE erg goed (mits je zelf de pakketten een beetje kiest). Redhat doet het ook goed, en verder moeten we Debian niet vergeten. Het is meer een kwestie van smaak. (aub geen flamewar hier over). In 1 dag een server opzetten zal je niet zo makkelijk lukken, zeker niet als je nog een n00b bent. Iptables is niet echt moeilijk, en er is genoeg over te vinden. Met beetje zoeken moet het wel lukken. Maar omdat ik vandaag niet flauw ben, hier een stuk uit mijn script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#! /bin/sh
modprobe iptable_nat
iptables -F FORWARD
iptables -F
iptables -F -t nat
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE
echo 1 >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Ik geef verder geen uitleg over dit script. Nogmaals er is genoeg te vinden.
Suc6!

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• NoReseth
tnx for the help :+

ik snap wat je bedoeld ... , persoonlijk vind ik redhead niet zo goed omdat ik weet dat er een fout in zit zodat je root password achterhaald kan worden :(

ik weet dat ik niet zo snel een server kan opzetten,maar ik kan iptables dus niet gebruiken omdat al die modules niet geinstalleerd zijn.

kan ik niet gewoon mandrake opnieuw installeren en zo installeren dat hij dat allemaal gelijk installeerd ?

verder hoef ik alleen het internet nog maar te delen en zorgen dat die modules werken en dan kom ik er wel uit

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op dinsdag 19 februari 2002 19:23 schreef pvanwelt het volgende:

[..]

alleen het internet delen ja ....
hoef geen firewall rules ofzo, alleen delen
maar ik heb al met iptables enzo geprobeerd maar dan moet ik dus al die modules weer opnieuw gaan installeren en de kernel compilen geloof ik :'(
als je geen iptables support in je kernel heb zitten ben je zo klaar.... je zult de modules moeten laden (dmv modprobe, insmod ed). Of een kernel opnieuw complileren, maar dat is waarschijnlijk niet nodig.

• NoReseth
maar ik vind het zoiezo raar dat als ik mandrake gewoon installeer dat bepaalde standaard dingen er geen eens opstaan, dus ik vraag me af dat als ik mandrake gewoon opnieuw installeer dan moet ik toch kunnen zeggen dat hij dat soort dingen moet installeren en gelijk activeren ?

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op dinsdag 19 februari 2002 19:32 schreef pvanwelt het volgende:
maar ik vind het zoiezo raar dat als ik mandrake gewoon installeer dat bepaalde standaard dingen er geen eens opstaan, dus ik vraag me af dat als ik mandrake gewoon opnieuw installeer dan moet ik toch kunnen zeggen dat hij dat soort dingen moet installeren en gelijk activeren ?
ik heb geen idee, ken mandrake verder niet. Maar in mandrake 7,2 zat wel een tooltje waarmee je je internet kon delen dmv van een paar vragen beantwoorden, of het in de nieuwe versies zit weet ik niet, hoe het heet weet ik ook niet meer.

• NoReseth
ik ga het morgen maar weer proberen dan , ik hoop dat het lukt :+

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:46
smoothwall heeft beter support voor diverse kaarten en is makkelijker te installeren.

• NoReseth
Op dinsdag 19 februari 2002 19:49 schreef PROnline het volgende:
smoothwall heeft beter support voor diverse kaarten en is makkelijker te installeren.
is dat net zoiets als fresco ?
en kan ik daar iptraf ook op draaien ?

Verwijderd

dit in een script zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#! /bin/bash
iptables --flush
iptables --table nat --flush
iptables --delete-chain
iptables --table nat --delete-chain
iptables -v --table nat --append POSTROUTING --out-interface eth0 -j MASQUERADE
iptables -v --append FORWARD --in-interface eth1 -j ACCEPT

en dan uitvoeren.

eth0 is de kaart waar inet opzit, eth1 is de kaart aan je netwerk

• [Yellow]
  • Niet online
Mandrake 8.0 heeft 'internet delen' in ieder geval op de 1e of 2e cd staan. Je kunt het dan met een paar muisklikken makkelijk aan de praat krijgen (ik heb met 7.2 overigens wel problemen gehad doordat de ethernet kaart die aan het internet hangt per se eth0 moest heten, maar dat is nu misschien opgelost).

Overigens kun je dhcpd instellen door dit aan je /etc/dhcpd.conf toe te voegen:
code:
1
2
3
host haagen {
     fixed-address 239.252.197.9;
}

Als je client pc de hostname 'haagen' heeft

Als dat niet werkt kun je evt ook op basis van het adres van de netwerk kaarten een ip nummer toekennen:
code:
1
2
3
4
host {
          hardware ethernet 08:00:2b:4c:59:23;
          fixed-address 239.252.197.9;
}

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik snap wat je bedoeld ... , persoonlijk vind ik redhead niet zo goed omdat ik weet dat er een fout in zit zodat je root password achterhaald kan worden
Die fout zat in RH 6.0 of 6.1 Zitten nu bij 7.x beetje rare conclusie wordt er door je getrokken.... Dat onze grote vriend uit redmond nou bugs zolang laat zitten... dat doen ze niet met een linux distributie hoor
>:)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Ik raad ook smoothwall aan. We draaien hem op een oude 486'je met drie ISA kaarten en hij werkt echt perfect en was ook een makkie om te installeren.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:46
Op dinsdag 19 februari 2002 19:51 schreef pvanwelt het volgende:

[..]

is dat net zoiets als freesco ?
en kan ik daar iptraf ook op draaien ?
Dat is net iets als freesco, alleen net iets groter, maar wel gebruiksvriendelijker en makkelijker naar mijn idee.

• x-wolf
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik kan niet precies achterhalen of je nu al bent overgestapt naar een andere distro, maar met Mandrake (in de KDE) maar ik neem aan dat je grafisch werkt, kun je juist heel gemakkelijk inet delen. Ga naar het Mandrake Control Center en kies daar voor 'internet'. Daarna kun je (weet niet meer precies waar) heel makkelijk instellen dat inet gedeeeld moet worden en kun je ook nog een simpele firewall bouwen door alleen maar enkele vragen te beantwoorden over welke progs je gebruikt (zoals bv. ftp, webserver, popmail enz.). Daarna is inet gedeeld en heb je ook nog eens een simpele firewall!
Pagina: 1