Maxtor D740X ineens 1.5 keer zo groot geworden !?

Pagina: 1
Acties:

• vrotsnok
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-04 21:22
Eeen paar weekjes geleden heb ik een 40GB D740X aangeschaft. Deze heb ik vervolgens gepartitioneerd voor een dual boot setupje, ongeveer zo:

15MB boot partitie
5 GB winXP
10 GB proggies
15 GB mp3 etc.
de rest -> linux

Dit ging een tijdje goed, en dat gaat het nog steeds wel eigenlijk, maar als ik in XP de disk management kijk dan zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.uva.nl/ernst.nijhuis/vaag.jpg

:? WTF!? Ik weet toch echt wel vrij zeker dat ik een 40 GB harddisk heb gekocht, en die ongepartitioneerde ruimte die XP aangeeft tussen de partities bestond een week geleden anders nog niet :( en die partitie aan het begin van de schijf (ik heb linux ff verwijderd) was ook echt maar 15 MB i.p.v. 5 GB :?

Wat kan hiervan de oorzaak zijn, en vooral: is mijn data zo nog wel veilig (verder nog niets gemerkt qua fouten ed.)

specs

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Partitie tabel om zeep.
Zet belangrijke dingen op CD, Herpartitioneer, DOE DIT, anders ga je op een dag corrupte partities hebben.

Volg in het vervolg de Winows Partitie regels aub !

(1) Slecht een Primary partitie voor windows boot
(2) De rest 1 Extended (=max) met daarin Logicals
(3) Geen FAT/NTFS partities fysisch NA NON-Windows partities

• vrotsnok
Op dinsdag 19 februari 2002 19:12 schreef XTerm89D het volgende:
Partitie tabel om zeep.
Zet belangrijke dingen op CD, Herpartitioneer, DOE DIT, anders ga je op een dag corrupte partities hebben.

Volg in het vervolg de Winows Partitie regels aub !

(1) Slecht een Primary partitie voor windows boot
(2) De rest 1 Extended (=max) met daarin Logicals
(3) Geen FAT/NTFS partities fysisch NA NON-Windows partities
Hmmz, maar mijn SuSe 7.2 wil toch echt een boot partitie voor sector 1024 op de harddisk hebben staan en als ik deze 'regels' (waarom is dat zo dan) zou volgen dan kan dat dus niet...

specs

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op dinsdag 19 februari 2002 19:20 schreef vrotsnok het volgende:

[..]

Hmmz, maar mijn SuSe 7.2 wil toch echt een boot partitie voor sector 1024 op de harddisk hebben staan en als ik deze 'regels' (waarom is dat zo dan) zou volgen dan kan dat dus niet...
Dat lukt best zolang je die bootpartities maar niet te groot maakt.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Er schijnt trouwens geen keiharde standaard te zijn om partities te maken en verschillende tools kunnen incompatible met elkaar zijn. Daarom kun je het beste altijd dezelfde partitietool gebruiken. Dan loop je minder risico op dit soort problemen.

Dus nu heel snel je data backuppen en dan die hele schijf opnieuw partitioneren.

Verwijderd

ik zou zeggen, lekker zo laten want je hebt toch mooi een grotere HD dan waar je voor betaald hebt. Wil je niet naar mij luisteren, ook goed, dan raad ik aan te herpartitioneren nu het nog kan voordat je boel ineens in de soep loopt. Je zit nu op een tijdbom.

• vrotsnok
OK, maar dan zou mijn partitietabel op dit moment helemaal niet screwed moeten zijn:

linux boot --> 15 MB
windows primary --> 5 GB
extendended --> 20 GB, met daarin ook rest van de linux partities

Het enige wat hiet tegen voorgenoemde regels is is toch die 15M boot partitie?

specs

• vrotsnok
Op dinsdag 19 februari 2002 19:29 schreef dokitoedele het volgende:
ik zou zeggen, lekker zo laten want je hebt toch mooi een grotere HD dan waar je voor betaald hebt. Wil je niet naar mij luisteren, ook goed, dan raad ik aan te herpartitioneren nu het nog kan voordat je boel ineens in de soep loopt. Je zit nu op een tijdbom.
:'( aargh! ok ga maar eens backuppen dan :'(

specs

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
je kan partition magic eens proberen als je daaraan kan komen, misschien dat ie het kan fixen?

Human Bobby

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 19:56
Op dinsdag 19 februari 2002 19:29 schreef dokitoedele het volgende:
Hahaha, tuurlijk. Denk jij nou echt dat die harde schijf gegroeid is ? Dan moet jij dat vooral denken, maar het is dus echt niet waar.

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 15:56
Wat een bull dat je geen extended partitions na je NON DOS mag hebben.

Ik heb gewoon PRIDOS, EXT2, EXT2 SWAP en dan daarna mn Extended met daarin zowel EXT2 als FAT32 gemixed. Dat is geen enkel probleem.

Pridos is 250 mb (voor al mn data)
Linux
Linux Swap
In extended:
FAT32
EXT2

door elkaar

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op dinsdag 19 februari 2002 19:40 schreef Sander17 het volgende:
je kan partition magic eens proberen als je daaraan kan komen, misschien dat ie het kan fixen?
Als je goed kijkt naar zijn screenshot dan zie je de PM7 CD al in z'n drive zitten >:)

Verwijderd

LOL >:)

• vrotsnok
Partition Magic wil zelfs niet eens opstarten:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.uva.nl/ernst.nijhuis/vaag2.jpg

Deze melding geeft ie een paar keer en dan:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.uva.nl/ernst.nijhuis/vaag3.jpg

;(

specs

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Kijk, jullie breken me helemaal af, laat ik me even verduidelijken.

Deze regels geven de garantie dat het helemaal correct verloopt. Waarop zijn deze bebaseerd ? Bugs in Windows.
Sommige versies van Windows gaan er geen problemen mee hebben; andere flashen gewoon.

De /boot is idd een uitzondering, heb ik ook nooit probs mee. Om helemaal zeker te zijn maak je gewoon al je partities met PM6 OF met fdisk (linux) als je er mee overweg kan. Daarna geen PM meer gebruiken want dan heb je boel.
Pagina: 1