RedHat linux op Raid systeem ( promise )

Pagina: 1
Acties:

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:36
Ik waag me ook weer eens aan linux.. ( 4 jaar geleden dat ik het voor het laatste deedt )

maar zit met het volgende probleem.. ik draai hier raid 0 met 2x 60 Gb hd's... zodra ik redhat linux 7.2 install zegt hij bij het laden wel dat tie raid gevonden heeft maar als ik partitie selecteren moet waar hij moet installen.. ( dus dat schermppie met die diskmanagers ) dan zegt tie dat tie de schijf initialeren moet ( d8 ik ) en dat al mijn data weggaat.... ik heb een lege fat 32 partitie van 10 gb aangemaakt voor linux.. en ben niet van plan om de overie 110 gb kwijt te raken.. help :p

https://wren.co/join/Devian

• mardan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-03 19:39
gebruik je wel een aangepaste install, anders wil die inderdaad je hele HD formatten.

• Devian
Op dinsdag 19 februari 2002 20:01 schreef mardan het volgende:
gebruik je wel een aangepaste install, anders wil die inderdaad je hele HD formatten.
Hoe doe ik dat? tis de 1e keer weer zins 4 jaar dat ik met linux bezig ga..... en toendertijd had ik nog geen raid.... ( heb ook geen floppy drive.. maar wel drivers d8 ik.. gedownload van de promise site )

• mardan
Bij de install krijg je de keuze of je een server, client, etc. installatie wilt. Hier moet je dus 'custom' kiezen.

• Devian
Op dinsdag 19 februari 2002 20:08 schreef mardan het volgende:
Bij de install krijg je de keuze of je een server, client, etc. installatie wilt. Hier moet je dus 'custom' kiezen.
heb ik al eens gedaan... zag geen verschil eigenlij kmet de andere opties

• mardan
Het verschil met de andere opties is dat je nu een partitie kan kiezen waar je RH7.2 op zet ipv dat je hele HD is gewiped.
Anders kan je ook eens proberen een los HDtje ergens te regelen en installeer/probeer het eerst daar eens op.

• Devian
ik heb een losse hd gevonden... alleen hijs een beetje dood..

Heb nu denk ik ook drivers.. ik kan partities kiezen en aan makne.. doe ik ook.. maar zodra hij die partitie formateren gaat duurt dat heel lang... ( zowat 5 tot 10 min geen streepje verder ) is dat nog normaal?

• mardan
Dat ligt eraan, als je badblocks checking aan hebt staan dan gaat het een tijdje duren, als je dat uit hebt staan dan moet ie binnen enkele seconden geformateerd zijn.

Verwijderd

Het enige wat je moet doen met die losse drive is het compileren van een kernel die je RAID wel ondersteunt (2.4.10 of hoger). Daarna kun je de boel kopieren en aanpassen op de nieuwe situatie. Als je dat voor elkaar hebt kan die losse disk er weer uit.

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-07 18:14

bartaa

Battlefield

Ik heb hetzelfde probleem met RH7.2 en promise raid. Als ik het goed begrijp kom je met een custom install wel zo ver dat linux je raid-set herkend ? Moet je daarvoor aparte drivers van promise gebruiken of zitten die al standaard in RH7.2 ?

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

Verwijderd

Je moet wel onderscheid maken tussen herkennen van disks aan de herkende ataraid controller en het herkennen van de raid arrays. Slackware ziet bijvoorbeeld mijn Highpoint 370 + afzonderlijke disks wel, maar kan niks met de raidarrays die zich daar op bevinden. Ik vermoed dat RH out of the box ook zoiets heeft, dus wel de controller+disks, niet de raidarrays. Daarvoor moet je of goede drivers hebben of een bootdisk met ataraid support of anders eerst op een 'losse' disk installeren, kernel bakken met ataraid support ingebakken en dan het zwikkie overzetten op je raidarrays. De kwaliteit van de drivers van promise zelf was tot voor kort bedroevend, of dat inmiddels is opgelost weet ik niet.

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-07 18:14

bartaa

Battlefield

En hoe maak ik zo'n een bootdisk met ataraid support ??
Ben daar totaal geen ervaring mee...

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

Verwijderd

Zelf maken betekent dat je een werkend Linux systeem moet hebben. Downloaden bij Promise of RedHat als ze daar beschikbaar zijn.

• Devian
er zijn drivers op de site van promise.. dezen werken alleen met red hat..

bij mij werkten ze ook goed totdat hij daadwerkelijk begon met installen.. de zooi liep vast

suc6

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 21 februari 2002 17:56 schreef Devian het volgende:
bij mij werkten ze ook goed totdat hij daadwerkelijk begon met installen.. de zooi liep vast
Bij mij liep het zooitje na het laden van de driver al muurvast ;)

Ik hoop dat ze snel met een out-of-the-box oplossing komen, want RAID is nou niet echt bepaald zeldzaam meer.

En tijd om eindeloos te klooien met brakke alpha en beta drivers heb ik niet. Het geintje heeft me al 2 dagen gekost, en zonder resultaat. Bij sommige mensen werkt het wel, en bij anderen absoluut niet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• ZyMoTiC
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-04 00:48

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

ik sluit me maar is lekker aan :(

bij mij doet ie ook niet :(

redhat 7.2 custom installed op apparte hd die los staat van raid-aray.

en dan moet ik nu me kernel compileren met raid drivers??? en maar hopen dat het de juiste zijn?

Bla, bla, bla, komkommer is geen sla.

• ZyMoTiC
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-04 00:48

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

heb dus net gedaan wat ze op promise site zijden enzo... niets over kernet bla bla.

maar hoe krijg ik ze nou te zien? als ik df -h doe krijg ik niet me raid schijven te zien?

Bla, bla, bla, komkommer is geen sla.

Verwijderd

Je hebt voor support voor drivers op een reeds werkend Linux systeem niets bij Promise of Highpoint te zoeken. Deze drivers zitten al bij de kernel source. Meebakken in de kernel en gaan met die banaan :) Je vindt ze onder de naam Support for IDE raid controllers onder het kopje IDE, ATA and ATAPI Block devices.Vanaf kernel 2.4.10 zitten die er bij en die werken als het goed is (wel op mijn highpoint 370).

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 01 maart 2002 00:33 schreef janjanjansen het volgende:
Meebakken in de kernel en gaan met die banaan :) Je vindt ze onder de naam Support for IDE raid controllers onder het kopje IDE, ATA and ATAPI Block devices.Vanaf kernel 2.4.10 zitten die er bij en die werken als het goed is (wel op mijn highpoint 370).
Ik heb dit alles al geprobeerd met 2.4.10 en 2.4.16 en nog wat andere versies, en alle nodige opties voor RAID aangezet, maar hij bleef de RAID partities echt keihard negeren. Opvallend is dat ik alleen maar succesverhalen over de HPT370 hoor, en NIET over de Promise |:(

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 15:22 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ik heb dit alles al geprobeerd met 2.4.10 en 2.4.16 en nog wat andere versies, en alle nodige opties voor RAID aangezet, maar hij bleef de RAID partities echt keihard negeren. Opvallend is dat ik alleen maar succesverhalen over de HPT370 hoor, en NIET over de Promise |:(
Ik heb inderdaad een HTP370. Jammer dat Promise van die brakke zooi maakt die zelfs met eigen drivers niet werkt. Er is een mailinglist van ATARAID (Arjan v/d Ven, RH, heeft die driver geschreven). Wellicht dat daar meer informatie te krijgen is over hoe het dan wel moet.
https://listman.redhat.com/pipermail/ataraid-list/
Pagina: 1