AMD in Pentium

Pagina: 1
Acties:

• chaozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-07 12:04
hmm.. als ik het zo schrijf bedenk ik me eigenlijk pas hoe dom mijn vraag is. maar als processor analfabeet sta ik het mezelf toe:

ik heb een pentium 90 (voor mijn vader), nu kreeg ik van iemand een AMD-k6-2 . hij past in de processor voet van de pentium 90. als ik het geheel aanzet gaat het ook nog goed (geen beeld, maar ok), en hoor ik het bios zijn werk doen (piepjes geen error beeps). maar ik vertrouwde het niet, dus eerst hier maar ff posten.

gaat dit werken???

chaozz.nl | RetroGameCouch

Verwijderd

uhh dat gaat niet werken ben ik bang het past wel maar zal niet gaan werken

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als die CPU in een Socket 7 voet zit (staat op de socket), kan het in principe wel, maar de bios moet het ook ondersteunen.
Verder kan dat mobo ws geen 100MHz busklok leveren en zul je de CPU dus niet op volledige snelheid kunnen laten draaien.

• chaozz
het is Socket 7.

wat nu?
bios flashen?
voltage aanpassen?

help!!
het wordt altijd sneller dan dat het nu is.

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Gaat niet lukken, tenzij je een super socket 7 bord hebt, maar ik neem aan van niet, omdat het een pentium 90 betreft.

edit: K6-2 vcore is 2.2 volt, als je bord dat ondersteund is er nog hoop :)

Verwijderd

jumpers instellen op mobo

• chaozz
Op dinsdag 19 februari 2002 19:10 schreef PsychoRealm het volgende:
Gaat niet lukken, tenzij je een super socket 7 bord hebt, maar ik neem aan van niet, omdat het een pentium 90 betreft.

edit: K6-2 vcore is 2.2 volt, als je bord dat ondersteund is er nog hoop :)
als ik opstart staat er Pentium-S 100 (ik laat hem op 100mhz lopen)
jumpers instellen...
welke? om wat te regelen? iets meer info aub.

• chaozz
ik ga nu ff weg (iemand analoog online helpen :) )

maar zou iemand me echt concreet willen helpen?
kan het wat ik wil?

ik weet niet wat voor mobo ik heb, maar jumpers voor voltage zie ik zo snel niet. weinig jumpers. alleen voor cpu instelling.

welke stappen moet ik nemen?

edit:

dit lees ik op de amd: 1.8v core/3.3v IO

Verwijderd

Wat staat er nog meer op de CPU? en welk merk en type moederbord heb je.
Het feit dat ie 100S aangeeft bij het opstarten lijkt erop dat het "zou" moeten werken, maar je moet wel zekerheid hebben.
Post dus effe.
Met een zoekaktie of bij AMD zelf vind je veel info over deCPU zelf, de K6 is vrij populair geweest ... en nog voor bepaalde moederborden. Ik heb er hier 3 lopen op 500MHz, altijd probleemloos tot nu toe.

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Je moet toch een SuperSocket7 bus hebben voor een AMD K6-2? Dat houd toch in dat je 100Mhz moet kunnen draaien. (pentium en k6 waren 66Mhz)

|Specs|

Verwijderd

ik zou beginnen met een bios upgrade

Verwijderd

't bord ondersteunt, gezien de P90, geen dual voltage zoals de P1 en K6 beide boven de 166mhz nodig zijn. Dus het werkt niet. De gebruiksaanwijzing van het bord geeft misschien meer hoop...

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 19:10 schreef PsychoRealm het volgende:
K6-2 vcore is 2.2 volt, als je bord dat ondersteund is er nog hoop :)
Ik dacht dat een K6 net als de P1-MMX serie van intel een dubbele core spanning had...
als je mobo MMX processors ondersteund zou ik hem daar op instellen voordat je je K6 opblaast..

Wat voor moederbord zit er in die pc ?

edit:

te laat :(

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 13:58
begin eerst maar eens met merk en type moederbord zodat je de nodige info bijv. van Internet site kan halen anders is er weinig te werken

• chaozz
Op dinsdag 19 februari 2002 22:03 schreef joosd het volgende:
begin eerst maar eens met merk en type moederbord zodat je de nodige info bijv. van Internet site kan halen anders is er weinig te werken
waar vindt ik die? ik zie geen duidelijke tekst op het mobo staan met een merk. wel een chip die misschien de chipset is:

Intel
PCIset
SB82371FB
L6042298
SZ997

staat er op die chip.
verder een Award Bios uit '95...

kom op tweakers. gaan we dit laten draaien :P

Verwijderd

Hij zal heel waarschijnlijk niet spanning voor de k6-2 kunnen leveren alleen hoger, en dan kan hij dus wel s snel kapot gaan.

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 22:39 schreef chaozz het volgende:

[..]

waar vindt ik die? ik zie geen duidelijke tekst op het mobo staan met een merk. wel een chip die misschien de chipset is:
zoek met googel effe het bestand ctbios.exe en draai in dos-mode effe met die P90:
ctbios.exe > bios.txt
(als je dit op een floppy doet staat het besntadje er ook anders moet je het effe ergens op de harde schijf zetten.
Post de inhoud van bios.txt effe hier of zoek eerst zelf ermee

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:33
Op dinsdag 19 februari 2002 19:27 schreef chaozz het volgende:
ik ga nu ff weg (iemand analoog online helpen :) )

maar zou iemand me echt concreet willen helpen?
kan het wat ik wil?

ik weet niet wat voor mobo ik heb, maar jumpers voor voltage zie ik zo snel niet. weinig jumpers. alleen voor cpu instelling.

welke stappen moet ik nemen?

edit:

dit lees ik op de amd: 1.8v core/3.3v IO
Je hebt dat ding laten lopen zonder jumpers aan te passen? gefeliciteerd met je gefrituurde zeldzame AMD K6/2+ 550.

• chaozz
Op dinsdag 19 februari 2002 23:19 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

Je hebt dat ding laten lopen zonder jumpers aan te passen? gefeliciteerd met je gefrituurde zeldzame AMD K6/2+ 550.
hij heeft zo ongeveer 30 seconden gelopen. is ie nu al rijp voor de schroot?

trouwens, hij is volgens mij AMD-K6-2 300Mhz. geen +

• chaozz
Note that AMD had a bad patch of K6-2 CPU's which didn't ran reliable at 100MHz bus. However they did run reliable at 66MHz. So AMD marked them AFR66 and sold them cheaper to OEM dealers. When you buy an K6-2, it's might be wise to check this, because there are always going to be people trying to rip you off.
op de mijne staat ook AFR66!! dus hij loopt iig op een 66mhz bordje! 8-)

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 10:33
Bij conrad verkochten ze enkele jaren geleden (misschien nu ook nog steeds) adapters voor MMX-processoren op gewone, niet ondersteunde bordjes. Die zal dan dus wel het voltage aanpassen. Misschien als je hier aan kunt komen dat je het voor elkaar krijgt?

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Je moet even op je moederboard zelf kijken, daar staat meestal een typenummer :) Vaak in het wit, maar soms ook een beetje in schutkleur :( Aan de hand van dit typenummer, kunnen we het merk moederboard achterhalen :)

Je zou ook de bios string, dit is de regel onderaan je scherm bij het opstarten van je pc (bij het geheugen tellen kunnen opschrijven) :) Dit zou bijvoorbeeld 2A59IZ1DC-00 kunnen zijn.

Een K6-2 kan werken op een normaal Socket 7 board, echter niet op 100 MHZ bus. En je mobo moet de K6-2 supporten. Ik heb zelf een K6-2 500 gedraaid op 5x83 en 5,5x75 op een Abit TX-5 >:) Loopt nu nog steeds >:)

webOS all the way!

• chaozz
Op dinsdag 19 februari 2002 23:15 schreef andre_at_home het volgende:

[..]

zoek met googel effe het bestand ctbios.exe en draai in dos-mode effe met die P90:
ctbios.exe > bios.txt
(als je dit op een floppy doet staat het besntadje er ook anders moet je het effe ergens op de harde schijf zetten.
Post de inhoud van bios.txt effe hier of zoek eerst zelf ermee
zal ik vanavond na mijn werk (stage) doen, het staat toevallig op mijn homepage... stom dak er zelf niet aan dacht.

• chaozz
ik lees dit op internet:
The AMD Mobile version of the K6-2 (1.8V)

de processor komt dus uit een laptop. gaat het nog werken?

• HenkSchouten
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09-2019
Hoi,

Er is een kleine kans dat het werkt, een grote kans dat het niet werkt.
Wat moet je doen?
Heb je het boekje nog dat bij het moederbord hoort? Hierin staan alle jumpersettings en mogelijke snelheden. Stel deze in. Is de processor sneller dan het moederbord aankan? geen probleem, stel de hoogste snelheid in. Je pc werkt dan op die snelheid.
Heb je geen boekje meer, doe dan het volgende:
Doe de P90 processor weer in de pc.
download van ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/ctbios15.zip pak zit uit en draai ctbios.exe op de P90. In de Dos box zie je nu info over je moederbord: Ook de leverancier staat er tussen. Kijk vervolgens op de site van de leverancier of je de manual van het moederbord kan vinden. Hierin staan alle jumpersettings, en ook waar de jumpers zitten op je moederbord.
Krijg je geen leverancier te zien? Kun je nog het volgdende doen:
Als je de pc start krijg je eerst een zwart scherm te zien, met daarop allerlei info. Wanneer je ziet staan: hiet del to setup of iets dergelijks, druk dan op de Pause/Break toets op je toetsenbord. Het scherm blijft dan staan. Links onderin zie je nu een hele rij cijfers en letters. zoiets als: 40-01S5-ZZ1124-10101111-060691-OPWBSX-F
Als je dit nauwkeurig hebt opgeschreven, ga dan naar http://www.wimsbios.com en klik daar op Faq. Faq 5 geeft oplossingen om je moederbord te herkennen. Surf vervolgens naar de site van de producent en download de handleiding.

Alles van waarde is weerloos

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

als je pech hebt is het voltagecircuit van je mobo of je K6 CPU al opgefikt... omdat het bord de voltages voor de K6 (lagere Vcore dan 3.3V) niet kan leveren.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• chaozz
Op woensdag 20 februari 2002 09:14 schreef HenkSchouten het volgende:
Hoi,

Er is een kleine kans dat het werkt, een grote kans dat het niet werkt.
Wat moet je doen?
Heb je het boekje nog dat bij het moederbord hoort? Hierin staan alle jumpersettings en mogelijke snelheden. Stel deze in. Is de processor sneller dan het moederbord aankan? geen probleem, stel de hoogste snelheid in. Je pc werkt dan op die snelheid.
Heb je geen boekje meer, doe dan het volgende:
Doe de P90 processor weer in de pc.
download van ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/ctbios15.zip pak zit uit en draai ctbios.exe op de P90. In de Dos box zie je nu info over je moederbord: Ook de leverancier staat er tussen. Kijk vervolgens op de site van de leverancier of je de manual van het moederbord kan vinden. Hierin staan alle jumpersettings, en ook waar de jumpers zitten op je moederbord.
Krijg je geen leverancier te zien? Kun je nog het volgdende doen:
Als je de pc start krijg je eerst een zwart scherm te zien, met daarop allerlei info. Wanneer je ziet staan: hiet del to setup of iets dergelijks, druk dan op de Pause/Break toets op je toetsenbord. Het scherm blijft dan staan. Links onderin zie je nu een hele rij cijfers en letters. zoiets als: 40-01S5-ZZ1124-10101111-060691-OPWBSX-F
Als je dit nauwkeurig hebt opgeschreven, ga dan naar http://www.wimsbios.com en klik daar op Faq. Faq 5 geeft oplossingen om je moederbord te herkennen. Surf vervolgens naar de site van de producent en download de handleiding.
bedankt! ga het thuis proberen!!
Bij conrad verkochten ze enkele jaren geleden (misschien nu ook nog steeds) adapters voor MMX-processoren op gewone, niet ondersteunde bordjes. Die zal dan dus wel het voltage aanpassen. Misschien als je hier aan kunt komen dat je het voor elkaar krijgt?
zal ff bij conrad kijken. klinkt veelbelovend iig.

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 09:09 schreef chaozz het volgende:
ik lees dit op internet:
The AMD Mobile version of the K6-2 (1.8V)

de processor komt dus uit een laptop. gaat het nog werken?
ruil hem anders voor een snellere CPU die wel OK is, want hier (lees CPU voor labtop) is misschien wel belangstelling voor.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:33
Op woensdag 20 februari 2002 08:34 schreef chaozz het volgende:

[..]

hij heeft zo ongeveer 30 seconden gelopen. is ie nu al rijp voor de schroot?

trouwens, hij is volgens mij AMD-K6-2 300Mhz. geen +
K6/2+ was ook een laptopCPU die op ongeveer hetzelfde voltage mocht lopen (varieerde van 1.4V - 2.0V). Vandaar dat ik dacht dat het een K6/2+ was. Mobile K6/2's heb ik nog nooit in mn handen gehad.
Wat jij hebt gedaan is die CPU gewoon 3.5V op z'n donder geven terwijl ie maar de helft daarvan mag hebben. Kijk eens wat er gebeurt als jij dat rode nokje achterop je voeding omzet, dat is er nu ook met je K6/2 gebeurd :(
Pagina: 1