P133 server: netwerk traag. Hoe pak ik dit aan?

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Hallo :)

Situatie

Ik heb thuis mijn internet gedeeld d.m.v. een oud bakkie:
Compaq Deskpro 4000
Pentium 133, 32 mb, 1 GB HD, Win98SE (Win2k vind ik te zwaar en NT4.0 heb ik niet. Linux is geen optie want die taal spreek ik niet).

Er zit een Intel-based netwerkkaart in, voor @home, en ik heb in de ingebouwde Compaq 10/100 mbit aansluiting mijn coaxnetwerkje hangen. Aan dit servertje zitten 3 PC's, mijn 2 broers en ikke.

Probleem

Eerst had ik mijn eigen PC (XP1800+) als PC die het internet verdeelde. Daarbij haalde ik snelheden van 250k/sec. Met die server is dat, zelfde file, zelfde tijdstip, zelfde downloadlocatie, nog maar 70k. Beide is met Download Accelerator, 8 threads, CS.exe van strikerz.net.

Traag :(

Analyse

Ik hoor veel mensen die ook zo'n trage server hebben (P100, P166, sommigen zelfs een 486DX66), maar die klagen niet over snelheidsverlies. Waarschijnlijk komt dat omdat zij dure netwerkkaarten erin hebben (en/of 100mbit), die van zichzelf rekenkracht hebben en minder processorbelastend zijn. Is dit correct?

Want ik denk namelijk dat dat @home Intelding, en ook de ingebouwde Compaq aansluiting, van het zelfde soort is als Realtekkers enzo. Die leunen immers vrijwel volledig op de processor.

Het bijkomende probleem zit hierin, dat ik een coaxkabel door het huis heb liggen en geen zin/toestemming heb om daar nog mee te gaan kloten (UTP door het huis trekken). Het ligt namelijk kriskras, onder dakpannen etc. Kortom het halve huis moet dan afgebroken worden, en ik heb geen geld (over) om UTP kabels, switch/hub etc. te kopen.

Vraag

Heeft het zin om in plaats van de netwerkkaarten, de processor te upgraden? Of heeft meer geheugen een groter effect? Op dat Compaq ding kan ik denk ik wel een P200 zetten, en 32 mb RAM moet ook nog wel ergens te charteren zijn. Is dit een goed idee? Krijg ik dan fatsoenlijke netwerksnelheid?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Firestormer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-07 14:17
mja ik heb er ook last van gehad
bij mij was het gewoon zo dat de proc te sloom was
ik heb nu een deskpro ???? 350mhz/196mb werkt goed :)

• Captain Pervert
En dat is ook met El Cheapo netwerkhardware?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Het heeft natuurlijk altijd zin om de CPU te upgraden, maar daar mag het niet aan liggen, een P133 moet met zo'n verbinding en weinig clients dit makkelijk kunnen. Het zou aan de netwerkhardware kunnen liggen maar dat mag eigenlijk ook niet, want de onboard en de @home kaart gebruiken geen goedkope chipsets, Compaq gebruikt o.a. Digital chipsets en Intel chipsets zijn gewoon goed. Wat het probleem wel is kan ik je niet vertellen, heb je de Win98SE netwerkonderdelen al eens opnieuw geinstalleerd? En wat voor routing software gebruik je?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Server hoeft totaal niet zwaar te zijn voor zo'n kleine hoeveelheid.

Ik denk idd ook dat er eerder ergens anders iets zit te wringen. Problematische software ofzo.

• Captain Pervert
Bedankt voor de reply. Ik heb alle netwerkonderdelen al talloze malen overhoop gehad, maar dat andere wat je zegt, zou wel eens een goed idee kunnen zijn!! Ik gebruik namelijk gewoon standaard ICS, onder het motto "waarom moeilijk doen", maar ik kan natuurlijk altijd even Winroute etc. proberen!

Ergens had ik nog van die utils... Sygate prut... Even kijken.

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
aan je proc / mem ligt het niet, had hier ooit een 486 met realtek kaarten me chello makkelijk aan kon...(geen snelheids verlies)

is als je op de server zelf download de snelheid ook zo laag? En als je een grotere file vanaf je server download op je eigen pc is het dan ook traag?

Verwijderd

Probeer anders eens Freesco, is makkelijk in te stellen.
Zo kan je namelijk vaststellen of het een hard of software probleem.

Freesco kun je downloaden op:
http://www.freesco.org

Ik heb precies dezelfde opstelling als jou, zelfs minder :)

P133@166
32MB @ 66
2 goedkope realtech kaartjes
heel brak moederbord
420 MB 3200 toeren schijf :) (is stil)

Deze draait Freesco met een SQL, SSH, Apache, en accounting systeem (standaard SQL scriptje). En ik heb geen vertragingen in de ping / snelheden.

Kijk ook eens naar je kabels & evt hubs. Rotte kabels kunnen de snelheden beïnvloeden.

En, de situatie is natuurlijk ook veranderd. Er downloaden nu 3 pc's ipv 2. Bij gebruik van een hub kan dit een hoop collisions opleveren waardoor de snelheid theoretisch tot 0 kan dalen :)
Check eens je lampjes van de hub.

• Danfoss
  • Laatst online: 18:04

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

ik denk niet dat de snelheid van je server het probleem is.

Ik heb hier eerst een freesco box gehad: 386,16mhz,6mb,40mbHD,2 ISA 10mbit realteks :)

Nooit probs met download speeds gehad.

Sys Specs

• Captain Pervert
JOHOOO!!

Ik heb WinGate 4.11 erop gezet, en haal nu met die testfile, waar ik het in mijn eerste post over had, 190 kb/sec.

Progress! :9

Maar als ik naar GoT of t.net ga bijvoorbeeld, ratelt de HD van mijn server. Dat was met ICS niet zo. Kennelijk wordt iets gecached ofzo.

Ik weet nu dat het niet aan dat bakje ligt, het is nu alleen nog een kwestie van de juiste software zoeken. Dat freesco lijkt me wel wat, ga ik nu even halen.

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Ik heb een Pentium 100 met 64mbram (!) en 1GB hd (en over een paar dagen een 6.4gb erbij) en een realtek 10mbit en een realtek 10/100 mbit. Dit alles draait onder debian. Hier draait het perfect!! Ligt het niet aan win98SE? of misschien zijn je kabels niet goed (een keer geknakt ofzo :?)

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon Smoothwall erop installeren en gaan met die banaan! :7

Whatever.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:45
Op dinsdag 19 februari 2002 20:13 schreef meendering het volgende:
Gewoon Smoothwall erop installeren en gaan met die banaan! :7
Precies

Linux routertje die heel simpel op te zetten is met 0 kennis van linux (hey ... het is mij ook gelukt :P)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 19:03 schreef Toverstaf het volgende:
Probeer anders eens Freesco, is makkelijk in te stellen.
inderdaad, 2 situaties hier.
basisserver, red hat 6.0 met diverse services : P133/24MB: downloadsnelheid max 160kbytes/s (meestal 150-160).
reserve server: 486/16MB .... met Freesco,downloadsnelheid max 160kbytes/s .
De 4856 lijkt af en toe iets sneller omdat daar minder services op draaien.
Linux moeilijk? Met gezond verstand en enige moeite om je te verdiepen mag dat geen probleem zijn. Kijk maar eens naar mijn ervaringen op http://www.prolinux.f2s.com/ . Ik had daarvoor nog nooit een linux desktop gehad.
En Freesco: dat is echt eenvoudig als je je maar een beetje verdiepen wilt. Hierboven is al aangegeven waar je het vinden kunt. Er zijn echt complete handleidingen voor de installatie op een floppy: daar kun je je nooit een breuk aan tillen of iets me verknallen. Ook voor MXStream zijn er handleidingen. We gaan het je niet voorkauwen hier, maar er zoveel info waarmee je aan de slag kunt. En als je na proberen en een zoekaktie er toch uitkomt stel je over dat deel een gerichte vraag.
Succes

• Captain Pervert
Thanks voor alle info, maar ik houd het voorlopig bij WinGate. Freesco is op zich een ideaal programma, maar ik wil toch een Windows GUI om o.a. een FTP server te kunnen draaien.

Maar ik hou die optie wel in mijn achterhoofd. Er zijn inderdaad hele makkelijke manuals voor.

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 22:12 schreef Captain Pervert het volgende:
Thanks voor alle info, maar ik houd het voorlopig bij WinGate. Freesco is op zich een ideaal programma, maar ik wil toch een Windows GUI om o.a. een FTP server te kunnen draaien.

Maar ik hou die optie wel in mijn achterhoofd. Er zijn inderdaad hele makkelijke manuals voor.
run ftp-server [y/n] = y
that's all for Freesco
en voor httpd
run httpd-server [y/n] = y
Excuuuus me voor een mogelijk kleine afwijking tov de originele tekst maar zo eenvoudig is het wel....
Nog steeds Wingate....freesco is ideaal schrijf je zelf.... ;)
Succes !

• marsian
  • Laatst online: 22:03
heb een vergelijkbare server. P1 100 mhz, 32 mb ram en een 1.2 gig hd. Draai nu win98se met sygate voor delen internet en sygate firewall. Ik vraag me alleen af of het niet verstandiger is om over te gaan op NT of Linux.

Zal het beter zijn om over te gaan op NT of Linux?? Wil graag wel computer op afstand kunnen bedienen. Gebruik daarvoor nu PC duo control.

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 20:59
Moet je winroute s proberen. is echt makkelijk. Installeren - Proxy UIT - INTERPRETTEN. Hebt dan meteen een firewall. Heb t gehad op een P100, ging snel genoeg. Nu op een P233 @ 266 werkt nog steeds goed. :Y)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Trek een oude 386 of 486 onder t stof vandaan. Ram er 8MB of 16MB in. Zorg dat er een floppydrive 1.44MB inzit. En freesco gaan draaien. Werkt als een trein :)

* FastBunny haalt 58KB/s met MxStream :) (via een 486dx2 66, 16mb, 2x 10mb isa)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• marsian
  • Laatst online: 22:03
Op woensdag 20 februari 2002 11:37 schreef FastBunny het volgende:
..........
* FastBunny haalt 58KB/s met MxStream :) (via een 486dx2 66, 16mb, 2x 10mb isa)
58KB/s vind ik nou nie eg snel.....verwacht minimaal het drievoudige..

• Famoso
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Op woensdag 20 februari 2002 12:17 schreef marsian het volgende:

[..]

58KB/s vind ik nou nie eg snel.....verwacht minimaal het drievoudige..
Hij heeft het over mxstream he :)

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Op woensdag 20 februari 2002 12:22 schreef Famoso het volgende:

[..]

Hij heeft het over mxstream he :)
juist mxstream basic. Dan kom je niet hoger namelijk :) is maar 512Kb = max 64KB maar je hebt nog overhead enzo. Dus zo slecht is dat niet hoor :) Vaak kom je niet hoger als 55KB met mxstream dus :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:57

GaMeOvEr

Is een hork.

Deze hoort meer in NT. :)

Move HA -> NT.

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1