Verwijderd

Topicstarter
Oke klinkt misschien raar maar wat is nu daadwerkelijk de ZIN van het leven ik bedoel dus je gaat eerst even 18 jaar leren (gemiddeld) ga je werken vrouwtje enzo oke op je 65 ste ga je in de aow en een gem nederlands sterft op z'n 75 dus nog 10 jaartjes genieten en dan ben je aant eind van je leven en waar heb je het dan daadwerkelijk voor gedaan (het leven) je hebt er naar mijn idee nix meer aan als je dood bent

of zit het toch anders!!!!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:34

GeeBee

Oddball

Deze discussie hebben we hier een tijdje geleden ook al gehad.
Ik wil 'm nog wel even aanzwengelen:

Het nut van het leven is het leven zelf. Oftwel: Life is what you make it (Talk Talk)
Je moet zelf je eigen leven zin geven. Mens zijn betekent voor mij vooral medemens zijn. Leven voor jezelf is niet genoeg om er zin aan te geven.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Verwijderd

10 jaartjes genieten en dan ben je aan het eind van je leven en waar heb je het dan daadwerkelijk voor gedaan (het leven) je hebt er naar mijn idee nix meer aan als je dood bent
Gaat je vraag nu over de laatste 10 jaar van iemand's leven, de 1e 65 jaar of over de algemene zin des levens?

Verwijderd

In elk geval moet je het niet opsplitsen in stukjes "werken" (niet echt positieve gedachte). Het leven kan op zoveel manieren worden opgesplitst: bijvoorbeeld in belangrijke (happy) gebeurtenissen. Dan kan je vraag namelijk heel positief worden beantwoord...
Werken is nodig om leuke dingen te bereiken, het middel tot...
Je bent zelf in controle over je leven..... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Verwijderd

Topicstarter
ender
uuuuhh ik denk allebei lijkt mij

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

de zin van het leven is het lekkerst... :
voortplanten dus Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Als je gelukkig bent vraag je je nooit meer af wat nou de zin van het leven is... dan boeit het ook niet meer omdat je je fijn voelt, right?? Dus gewoon gelukkig zijn Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Eigenlijk is de belangrijkste vraag volgens mij dan ook: hoe word ik gelukkig? Antwoorden zijn er genoeg maar verschillen per situatie. Er is wel een globaal antwoord te geven: liefde overwint alles en zorgt dus ook voor geluk...

Volgende belangrijke vraag: hoe krijg ik liefde? Duh... door het te geven... heb ik ondanks mijn huidige lamheid (sorry, bavaria is nou eenmaal lekker) toch hopelijk de zin van het leven verklaard: houd van uw medemens en gij zult beloond worden Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Bij mij persoonlijk pakt dat in ieder geval wel goed uit Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 16:15

BertV

Handgemaakt

Afbeeldingslocatie: http://smilecwm.tripod.com/sp/jesusico.gif

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

Wat een gezeur,

Het leven heeft geen zin en dat is helemaal niet erg. Als je het maar naar je zin hebt en er voor zorgt dat anderen daar geen last van hebben. (of is dat de zin?, uhhh, nee)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

In objectieve zin heeft het leven geen zin.

In subjectieve zin kan je het leven iedere zin geven die je zelf wilt.

Wat denk je: Je leven heeft zin gehad als de wereld een betere plaats is dan wanneer je niet had geleefd.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

:

Je leven heeft zin gehad als de wereld een betere plaats is dan wanneer je niet had geleefd.
dan zijn er maar weinigen met zin in hun leven. Ik dus ook niet, maar daar was ik al achter

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Er is een verschil tussen

Zin IN leven

en de zin VAN leven

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

ach, zin in, zin van, wat maakt het uit het heeft toch geen zin, al die onzin over de zin OVER het leven. (grapje)

Naar het onZINforum met die topic

Verwijderd

De vraag waar vele mee ziten.

Stel je voor dat alle mensen op een afstand van 1000 kilometer van elkaar wonen,de mens woont in een hutje zonder enige vorm van luxe behalve dan het dak boven het hoofd.

Jou eerste prioriteit ligt dan in het vinden van voedsel en water.

Dat is dus de zin van het leven, Overleven.

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Zeg dat leven de zin van het leven is is eigenlijk gelijk met zeggen dat leven geen zin heeft. Dat is namelijk net zoiets als zeggen:
Wat is de zin van een auto? een auto!
Wat is de zin van een piano? een piano!
Wat is de zin van school? school!
got the point?

Biologisch gezien heeft het leven in ieder geval in het geheel geen zin.

Maar als mens zijnde ben je wijs genoeg om voor jezelf een 'zin van het leven' te defineren. Deze is dus dan uiterst subjectief natuurlijk.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

De mens heeft geen natuurlijke vijand meer behalve zichzelf.

Wat is de mens aan het doen, de wereld vernietigen.

(Cover your tears)

Misschien is de mens wel gemaakt om de aarde te vernietigen.

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Je moet volgens mij een betere definitie van het zieke begrip 'zin' geven. Wat bedoel je met zin? Bedoel je 'Met welk doel leef ik?' of bedoel je 'Door welke oorzaak leef ik?' of nog iets heel anders.

Over de vraag met welk doel je leeft kun je kort zijn. Er zijn geen aanwijzingen dat datgene dat het leven heeft veroorzaakt ook het doel van het leven is. Aangezien de oorzaak van het leven op materialistische aspecten berust is het dus moeilijk een concreet doel hieruit af te leiden.

Conclusie : Het doel waarvoor je leeft is het doel dat je jezelf stelt. Het stellen van doelen gaat echter niet altijd bewust. (Vb. Overleven)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Waarom zou het leven zin moeten hebben?

Verwijderd

Een filosoof (ben zun naam kwijt):
Het leven is zinloos als men niet over het betreffende leven nadenkt.

Ik zeg altijd maar:
De zin van het leven is gelukkig worden.

Als je deze 2 levensbeschouwingen inelkaar draaid krijg je dus:

Wanneer men nadenkt over het geleefde leven en men tot de conclusie komt dat men gelukkig is met zijn/haar leven is het leven zinvol, en zal de dood de laatste levensvragen beantwoorden. Wanneer men niet nadenkt over zijn/haar leven of tot de conclusie komt dat men niet gelukkig is, is de dood een ongewenste gast omdat men niet kan zeggen daadwerkelijk geleefd te hebben.

Zoiets... Ofzo...

Verwijderd

Volgens mij is het leren. Anders ben je toch alles weer kwijt als je dood gaat? Waarom zou je anders de hele tijd ervaring opdoen?

Verwijderd

waarom leren? Inderdaad, als je dood gaat ben je alles weer kwijt. Dat kan nooit de zin (waarde) van het leven zijn. Gewoon, gelukkig, da's alles what counts. En overleven is niet de zin van het leven als je zin ziet als waarde. Het is slechts de verlenging van het nutteloze. Nee hoor, ik wil niet dood, maar ik blijf er van overtuigd dat de zin (het nut) van het leven 0 is en de zin (waarde) van het leven, geluk. Dat geluk maakt de onzin draaglijk

Verwijderd

DE zin van het leven is voortplanting
zorgen dat je soort(voor de meesten van ons de mens) blijft bestaan.

verder heeft het leven geen enkele zin
natuurlijk kan je er voor je zelf wel zin aangeven

Verwijderd

voortplanting geschiedt instinctief, net als overleven. Als een instinct al zin (waarde) heeft, tjeez..... Ok, een zeker nut valt niet te ontkennen. Voortplanting houdt het nutteloze in leven

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:39

Bergie

Lekker belangrijk...

De zin van het leven is tweaken!

Yamaha MT-09

Verwijderd

Aragorn heeft een hele goeie te pakken: als je gelukkig bent vraag je je niet af wat de zin van het leven is. Daar kom je dan gewoon niet op.

Pas wanneer je je ongelofelijk kut voelt, komen dat soort vragen. En juist dan kan je niet op het antwoord komen. Want welk antwoord je ook geeft, het lijkt niet belangrijk genoeg om ook echt voor dat doel te leven. Nu stel ik dus dat de zin van het leven hetzelfde is als het doel waarvoor je leeft. Dat vind ik namelijk hetzelfde.

Voor mij is het niet 'voortplanten'. Dat is misschien nuttig als je niet verder kan nadenken dan een oermens dat bessen en wortels eet, maar niet meer in deze tijd.

En geloof... tja, ik ben agnost dus deze gaat voor mij persoonlijk niet op.

Liefde is onvermijdelijk. Je kan er als mens niets aan doen dat je liefde geeft en ontvangt. Het probleem zit hem in de waarde ervan. En die is niet alleen per ontvangend persoon verschillend, die is ook verschillend omdat je liefde van bloedverwanten meer vanzelfsprekend vindt dan liefde van niet-bloedverwanten.

dus voor iedereen is het anders. Elk persoon hecht meer of minder waarde aan verschillende aspecten uit zijn leven. Misschien kom je er wel nooit achter. Ik ben er nog niet achter, maar dat maakt niet uit zolang ik me lekker voel. Als ik weer een dip heb is het lastig. Zou makkelijk zijn om dan gelovig te zijn, kun je de hele dag bidden om vrolijkheid. Nu moet ik het allemaal zelf doen..

Verwijderd

Stel je voor dat iemand je komt mededelen Dat je morgen sterft.

En dat zo zou zijn.

Wat denk je op je sterfbed?

Potver. had ik nou maar, enzovoort.

Wellicht is dat of zijn dat de redenen woorvoor je leeft.

Verwijderd

Topicstarter
hhm dan heb je er ook niet zoveel meer aan als je er achter komt op je sterfbed

Verwijderd

Ik geef te weinig om mijn medemens om daar de zin van mijn leven aan te geven.

De zin van mijn leven is de leuke dingen uit het leven in deze maatschappij te vinden en daar je voordeel uit te trekken. En dan wel proberen om mijn medemens niet te veel te verdrukken. Zo aso ben ik ook weer niet.

• MicroWhale
  • Laatst online: 28-01 08:09

MicroWhale

The problem is choice

er.... Voortplanting, behoud van eigen soort.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

ik bedoel ermee dat je jezelf dat eens af moet vragen.

Wat zou je nog graag doen/ervaren.

Nou doe dat dan want elke dag kan je laatste zijn.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

er is geen zin, voor een mug zijn we slechts eten, voor een plant zijn we een bedreiging, voor een steen zijn we onbelangrijk [meestal :)] voor onszelf zijn we ontzettend belangrijk, voor een mier zijn we een natuurverschijnsel, voor het heelal ultrakorte vonkjes.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• BertV
  • Laatst online: 27-01 16:15

BertV

Handgemaakt

ik zou denken:
leven zuigt, dood gaan waarschijnlijk ook

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

De zin van het leven staat in mijn signature...

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• qbits
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Toen ze aan een bergbeklimmer vroegen waaarom
het ding beklommen had zei die : "omdat ie er staat".
Aangezien ik mijn leven "gekregen" heb ga ik denk maar iets beklimmen, eens kijken wat ik tegenkom.

egineers law : If it doesn't fit force it, if it breaks it needed replacing anyway.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-01 17:38
Even een mooi quote'je pikken van John Lennon: Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Verwijderd

Jasper bedankt voor deze heldere niet wetenschappelijke kijk op de vraag wat de zin is van het leven

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-01 17:38
Ach jongen..

Volgens mij ging het hier ook meer over een levensbeschouwing dan over een wetenschap maja, kan aan mij liggen.

Ik denk gooi er even een offtopic-mooi-quote doorheen! :P

Verwijderd

Jasper ..............je weet het, je kan weinig

Verwijderd

weet je... het heeft ook helemaal geen zin om deze vraag te stellen. Ik bedoel het is leuk om te lezen en misschien heb jij er wat aan, maar ik wor dhier geen flikker wijzer van en denk dat het leven absoluut geen zin heeft, vooral dat van mij niet. Ondanks dit vreselijk negatieve en kloterig stukje schrijfsel ben ik wel gelukkig hoor.....misschien is dat dus de goeie instelling.
Je ne sais pas

• schizofreen
  • Laatst online: 27-01 20:43

schizofreen

ik & jij

-life sucks and then you die-
zoals jullie (al) gezien hebben is dat mijn lijfspreuk, het is nu eenmaal zo.
Maar je moet gewoon er zelf iets van proberen te maken.
De zin van het leven is om zoveel mogelijk lol te maken en achteraf tevreden kunnen sterven...
(wijze woorden van een schizofreen)

edit:
typo's

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 september 2000 16:28 schreef KerStens het volgende:
Jasper ..............je weet het, je kan weinig[/quote]Je weet jij kan nog minder!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 04 september 2000 19:27 schreef DA REAL-X het volgende:
Stel je voor dat iemand je komt mededelen Dat je morgen sterft.<P>En dat zo zou zijn.<P>Wat denk je op je sterfbed?<P>Potver. had ik nou maar, enzovoort.<P>Wellicht is dat of zijn dat de redenen woorvoor je leeft.[/quote]Ik denk dat je nooit tevreden bent, een mens wil namelijk altijd meer. Omdat je niet kan vermijden dat je dood gaat, zal je denk ik het beste af zijn als je jezelf erbij neerlegt en tevreden bent met de dingen die je hebt en hebt bereikt. Wat moet je anders? Tja, nix. Wel dan? Het leven heeft pas 'zin' als je 'er wat aan hebt, dat is de betekenis van 'het heeft zin'. Omdat alles nutteloos lijkt, OMDAT je dood gaat is dan ook begrijpelijk. En dat is nu net de rede waarom er [b]geloof[/b] bestaat... Hebben we die topic ook weer opgelost. Het houdt je in iedergeval ma-te-loos actief tot aan je dood :)

Verwijderd

goed bekeken heeft het leven helemaal geen zin. de wereld zou niet veel anders zijn als jij nooit geboren was. de hele mensheid heeft nauwlijks invloed op het universum...

dat mensen toch bestaan komt door de evolutie (even ervan uitgegaan dat die wel bestaat): een soort die er niets om geeft om zich voort te planten plant zich nauwlijks voort en verliest het dus van soorten die daar wel wat voor voelen. het zit dus in onze genen.

dat mensen toch proberen om de zin van het leven te bedenken komt volgens mij gewoon omdat ze het niet kunnen hebben dat het leven geen zin heeft
Pagina: 1