Jehova's getuigen en bloed/orgaantransplantaties

Pagina: 1
Acties:
  • 1.942 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb met een Jehova's getuige een gesprek gevoerd over waarom zij niet doen aan orgaandonaties en bloedtransfusies.

Die man gaf mij wat citaten uit de bijbel waarin onder andere stond dat zij geen dingen met bloed tot zich mochten nemen en dat zij zich ook moesten onthouden van datgene wat verstikt is. Dan zal het U goed gaan.

Nou heb ik hierover een vraag. Bij het laatste avondmaal deelt Jezus wijn en brood uit en moedigt zijn volgelingen aan ervan te nemen. Hij noemt het brood echter geen brood, maar 'mijn lichaam' en de wijn is zijn bloed.

Wordt hier door de Jehova's niet een belangrijke aanwijzing over het hoofd gezien dat er verschil is tussen het tot je nemen van vlees/bloed dat je echt afneemt en vlees/bloed dat je aanneemt van degene die het bij zichzelf 'gegroeid' heeft en het jou aanbied omdat hij zonder kan en jij niet?

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10819

Een gesprek met een Jehova's getuige??? Had je tijd over ofzo, ga dan tweakeren zeg. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Maarre volgens mij heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9467

He post die citaten eens. Ik wil wel eens weten waar een Jehova getuige dat op baseerd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Sorry, heb geen bijbel bij de hand, ik hoopte dat er een Jehova's getuige hier rond zou hangen. Die mensen weten zo ongeveer alles heel snel in de bijbel te vinden.

Ik ben zelf niet echt gelovig namelijk. Ik ben overigens wel zeer geinteresseerd in andere 'denkwijzen' dan die van ikke.

Nu ik erover nadenk snap ik trouwens niet waarom Jezus als vlees niet mag vis uitdeelt. (heeft ie ook een keer gedaan, 12 broden en 12 vissen meen ik) Dat is in feite ook gewoon vlees, maar dan uit het water.
En die beesten hebben ook gewoon bloed en zo in zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10961

Wat jij bedoelt wordt "symbolisch" bezien.
(brood + wijn wordt ter nagedachtenis gedaan dat jezus voor ons (mensheid) gestorven is) De mensen die hier gebruik van maken (avondmaal) hebben een hemelse hoop.
Maar even iets anders (bloed is handel) Het maakt tegenwoordig niet meer zoveel uit of er HIV in zit (voor je het weet krijg je er een litertje bij in het ziekenhuis).
Tegenwoordig kunnen ze ook al zonder bloedtransfusie opereren (de artsen moeten dan gewoon beter snijden).
Er heeft zelfs in de krant gestaan dat een chirurg zijn eigen familie niet toestond om een bloedtransfusie te nemen (in levensbedreigende omstandigheden).
Dus bloed wordt als heilig beschouwd (het vertegenwoordigd jou leven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
In bloed wordt gehandeld, zoveel is zeker. Net zoals van allerlei andere goede zaken misbruik wordt gemaakt voor geldelijk gewin.

Maar het kan er bij mij gewoon fundamenteel niet in dat als mijn buurman op straat ligt dood te gaan en hij kan overleven als ik hem een litertje van mijn bloed doe, dat God dan voorschrijft dat ik mijn bloed thuis hou en dat hij maar moet sterven als niks anders helpt.

Verder nemen Jehova's de hele bijbel letterlijk, tenminste volgens wat ik gelezen heb probeert een Jehova te leven naar de LETTER van de bijbel. Daarom kennen ze dat boek ook haast uit hun hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Casema RULES!!!!! yeah....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als die buurman van jou een Jehovah's getuigen was, dan had hij, hoe goed jij het ook bedoeld jou bloed niet aanvaard.
Want volgens de bijbel is dit niet het werkelijke leven waar de mens naar uitkijkt.
(kijk maar naar de 3e wereldlanden + de oorlogen) hebben die mensen het nou zo gezellig?
De bijbel is het oudste boek, en door god geïnspireerd (staat er zelf in) Maar ook voor deze tijd. Wat er allemaal in de toekomst staat te wachten.
Je zal je nu wel afvragen of de bijbel wel echt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
De bijbel is wel echt. Ik heb alleen wat twijfels bij mensen die alles letterlijk willen nemen wat erin staat. Ik zou ook een filosofisch boek kunnen schrijven en daarbij zetten dat dat door God geinspireerd is. (Ik heb bij de weg wel respekt voor dat ding, maar op een andere manier dan de meeste aanhangers ervan)

Als wij echt bezig zijn met uitkijken naar een leven hierna zou ik niet weten waarom God ons (en alle andere dieren/planten) dan met een overlevings instinct geschapen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9200

Die man gaf mij wat citaten uit de bijbel waarin onder andere stond dat zij geen dingen met bloed tot zich mochten nemen
Hmmmm. Volgens wordt met die regel bedoelt dat je geen bloed mag drinken(dat gebeurde in die tijd wel eens op offer feesten van andere goden). Om dat toe te passen op bloedtransfusies slaat natuurlijk nergens op.
Ik heb met een Jehova's getuige een gesprek gevoerd
Gesprek gevoerd? Das zeker nieuw. Toen ik een keer met 2 Jehova's getuige wilde praten had het meer iets van naar een bandje luisteren en tegen een muur praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Grijns...Met Jehova's kan je best praten hoor. Toen ik nog studeerde was ik op een middag druk bezig met mijn tentamens thermodynamica en biochemie. Ik was zo duf als een konijn.

De bel ging een stel Jehova's aan de deur.

Meneer, mogen wij met u over het creationisme praten.

Uehhh watte?

Meneer, evolutie bestaat niet, zelfs de wetenschap geeft het nu toe. Want de 1e en 2e hoofdwet van de themodynamica sluiten het uit. Je kan geen orde uit chaos scheppen.

AHA!! Prachtig heren, komt u binnen. Koffie? Koekje er bij?

Nu ja.. een half uurtje 1e en 2e hoofdwet, open en gesloten systemen. En dingen als hoeveel gunstige mutaties krijg je als een bacterie iedere 20 minuten deelt en er een op de 1000 muteert en een op de 1000 mutaies is gunstig. Verrekt!...alleen hier in de kamer al 3 sinds jullie er zijn.

Euhhh...meneer, mag er volgende week iemand langs komen die wat meer van het onderwerp afweet?

Van mij wel hoor, doe gerust.

Nooit meer gezien dus.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8638

De bijbel is het oudste boek, en door god geïnspireerd (staat er zelf in) Maar ook voor deze tijd. Wat er allemaal in de toekomst staat te wachten.
ten eerste: is de bijbel het oudste boek?

en de oude indiers dan en de grieken?
hebben die dan geen boeken geschreven?
daarbij komt nog dat de bijbel bestaat uit meerdere boeken die over een periode van honderden jaren geschreven zijn.
dus de bijbel is geen boek , maar bestaat uit meerdere boeken.

ten tweede:

de bijbel is door god geïnspireerd. dat staat er zelf in.

ja, hallo , zo kan ik het ook.
ik schrijf een boek over een blauw konijn en in dat boek schrijf ik dat het een waar gebeurd verhaal is.
hoe kan ik bewijzen dat het echt gebeurd is?.........kijk, hier in dit boek staat het!
hoe noemen ze dat ook weer? self-fullfilling prophecy??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ten tweede:

de bijbel is door God geïnspireerd. dat staat er zelf in.

ja, hallo , zo kan ik het ook.
ik schrijf een boek over een blauw konijn en in dat boek schrijf ik dat het een waar gebeurd verhaal is.
hoe kan ik bewijzen dat het echt gebeurd is?.........kijk, hier in dit boek staat het!
hoe noemen ze dat ook weer? self-fullfilling prophecy??
Nee, dat is helemaal fout Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Dit heet een cirkel redenering. Heel vaak gevonden in godsdienstige kringen Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif Soms is hij nog wat groter dan deze hele kleine:

Wat God zegt is waar!
Waarom is dat waar?
Omdat het in de bijbel staat!
Waarom is de bijbel waar?
Omdat hij door God is geinspireerd!
Hoe weet je dat dan?
Dat staat in de Bijbel!

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8638

Nee, dat is helemaal fout
dat probeerde ik dus ook te zeggen.
het was een weerlegging, geen bevestiging van het feit dat de bijbel door god geinspireerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even terugkomen op het onderwerp bloed.
Na veel speurwerk ben ik dit tegengekomen.

Geldt het bijbelse verbod ook voor menselijk bloed?
Ja, en de vroege christenen vatten het zo op. Handelingen 15:29 zegt dat men zich dient „te onthouden van . . . bloed”. Er wordt niet gezegd dat men zich alleen van dierlijk bloed dient te onthouden.
Is een transfusie werkelijk hetzelfde als bloed eten?
Wanneer een patiënt in een ziekenhuis niet door zijn mond kan eten, wordt hij intraveneus gevoed. Zou dan iemand die nog nooit bloed in zijn mond heeft genomen maar bloed via een transfusie aanvaardde, werkelijk het gebod zich „te onthouden van . . . bloed” gehoorzamen? Neem als vergelijking eens een man die van de dokter te horen krijgt dat hij zich van alcohol moet onthouden. Zou hij zich daaraan houden als hij geen alcohol meer zou drinken maar het rechtstreeks in zijn aderen liet spuiten?
Bestaan er in het geval van een patiënt die bloed weigert alternatieve behandelingsmethoden?
Vaak kunnen de gewone zoutoplossing, Ringer-oplossing en dextran worden gebruikt als aanvulling van het plasmavolume, en deze vloeistoffen zijn in bijna alle moderne ziekenhuizen voorhanden. In feite worden de risico’s die aan het toedienen van bloedtransfusies kleven, vermeden door deze stoffen te gebruiken. De Canadian Anaesthetists’ Society Journal zegt: „De risico’s van bloedtransfusie zijn de voordelen van plasmavervangingsmiddelen: het vermijden van bacteriële of virale infecties, transfusiereacties en Rh-sensibilisatie.” Jehovah’s Getuigen hebben geen religieuze bezwaren tegen het gebruik van plasma-aanvullende vloeistoffen die geen bloed of bloedbestanddelen bevatten.
Jehovah’s Getuigen trekken in feite profijt van een betere medische behandeling omdat zij geen bloed aanvaarden. Een arts die in de American Journal of Obstetrics and Gynecology schreef, erkende: „Het feit dat u [de chirurg] zonder de mogelijkheid van transfusie opereert, draagt er ongetwijfeld toe bij dat u uw chirurgische techniek verbetert. U bent er wat meer op uit om elk bloedend vat af te klemmen.”
Alle soorten operaties kunnen met succes zonder bloedtransfusies worden verricht. Daartoe behoren open-hartoperaties, hersenchirurgie, amputatie van ledematen en de totale verwijdering van door kanker aangetaste organen. Dr. Philip Roen schreef in de New York State Journal of Medicine „Wij hebben niet geaarzeld om werkelijk elke aangewezen operatieve ingreep te verrichten ondanks een verbod om bloedverlies weer aan te vullen.” Dr. Denton Cooley van het Texas Hartinstituut zei: „Wij kwamen zo onder de indruk van de resultaten [van het gebruik van plasma-aanvullende vloeistoffen zonder bloed of bloedbestanddelen] bij Jehovah’s Getuigen dat wij deze behandelingsmethode bij al onze hartpatiënten gingen toepassen” . „’Bloedloze’ open-hartchirurgie, aanvankelijk ontwikkeld voor volwassen leden van de Jehovah’s Getuigen omdat hun religie bloedtransfusies verbiedt, heeft nu een veilige toepassing gevonden in het geval van delicate hartoperaties bij zuigelingen en kinderen.” Cardiovascular News.

Misschien kan ik ook nog wat vinden over de bijbel (bestaat uit meerdere delen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4317

Mijn oma (Jehova's getuige)

Heeft ook diverse operaties ondergaan waar bij normaal gesproken donorbloed zou worden toegediend.

Zij heeft gebruik gemaakt van vervangende technieken en dat was geen probleem.

Het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YP: Wat denk je dat God tegen bloed transfusies heeft dan? Ik denk dat dit net zo iets is als dat de docter zegt dat je geen alcohol mag drinken en je gebruikt het om een wond te ontsmetten.
Die alternatieve methoden lijken mij idd een stuk beter maar is dat niet ook veel duurder. En kan dat ook bij orgaan donaties?
De bijbel is het oudste boek
Ik denk dat je bedoelt dat het oudste boek dat nog bestaat een kopie van de bijbel is.
Dat zegt niets over of de bijbel klopt of niet. Alleen dat wat er in staat niet na verloop van tijd veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ok, dat je mensen kunt behandelen zonder bloedtransfusies zijn we nu wel uit. Dat is, in een ziekenhuis waar je alle middelen hebt om ervoor te zorgen dat je het zonder kunt redden of course. Bij een grootschalig ongeluk zal het ambulance personeel vast niet al die middelen bij zich hebben, maar dat terzijde.

Maar hoe zit het nu met orgaandonaties? Als een Jehova nu een slecht hart heeft heeft ie wel een vet probleem, ook al zou er een donororgaan klaar liggen dat in principe moest 'passen'. Of iemand die na een brand huidtransplantaten moet krijgen om te overleven, ik roep maar wat.

• Ilan Shemes
  • Laatst online: 23-01 14:35
YP:
Is een transfusie werkelijk hetzelfde als bloed eten?
Wanneer een patiënt in een ziekenhuis niet door zijn mond kan eten, wordt hij intraveneus gevoed. Zou dan iemand die nog nooit bloed in zijn mond heeft genomen maar bloed via een transfusie aanvaardde, werkelijk het gebod zich „te onthouden van . . . bloed” gehoorzamen? Neem als vergelijking eens een man die van de dokter te horen krijgt dat hij zich van alcohol moet onthouden. Zou hij zich daaraan houden als hij geen alcohol meer zou drinken maar het rechtstreeks in zijn aderen liet spuiten?
Dit is een leuk verhaal doet me denken aan zaterdags bij een streng gelovig joods gezin. Daar mag geen arbeid worden verricht. Alleen denk ik dat dit niet meer bij de huidige tijd past. Men mag bijvoorbeeld niet het licht aan doen. Vroeger moest men een uur met twee stenen op elkaar slaan voor ze eindelijk vuur hadden wat licht gaf. Hoe moeilijk is het tegenwoordig om licht te maken?

Hetzelfde geld met hetgeen jij uitlegt. Ik denk dat men niet de mogelijkheid van bloedtransfusies in gedachte heeft genomen toen met de bijbel heeft geschreven. Daarom denk ik niet dat het nodig is om letterlijk vanuit de bijbel te leven. Ook al geloof je in God.

• Lord Daemon
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Anoniem: 5943

Al is een dronken bestuurder natuurlijk altijd fout, m.i. kan hij niet voor moord of doodslag worden veroordeeld als aan te tonen is dat het slachtoffer zou zijn blijven leven door het aanvaarden van een bloedtransfusie. Logisch toch ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6480

ik hoopte dat er een Jehova's getuige hier rond zou hangen.
Tadaaaaa! Hier is er dan één!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Miss Tabie

Zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt wil ik graag weten waarom jullie niet aan orgaandonaties en bloedtransfusies doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Wat onwaarschijnlijk debiel dat die gast is aangeklaagd voor manslaughter! Als je deze denkwijze volgt kunnen er echt idiote situaties ontstaan (dit is er al één). En het argument "he hit the wrong person" is echt slecht. Je straft voor de hetgene dat iemand gedaan heeft, niet wat de gevolgen zijn.
En wat de Jehova getuige zegt is ook onzin, van dan is het kennelijk my time to go. Als je dat idee volgt, hoef je ook niet naar links en rechts te kijken als je oversteekt, want God bepaalt wel of je wel of niet wordt overreden.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Miss Tabbie

Dat kan je wel zeggen (dat je ook een Jehovah's getuigen bent) maar kan je dat ook bewijzen.
Vertel maar eens waar dat toneelstuk bij jullie op dat congres over ging.
Als je dat weet dan geloof ik je pas.

Over orgaantransplantaties ben ik nog aan het zoeken
Nog even geduld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-06 11:50
Nou, YP, ik denk dat het Miss Tabbie een worst zou zijn of je haar wel of niet gelooft. Waarom zo achterdochtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is waar zetje01.

Maar je weet tegenwoordig maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YP:

Dat ging over slechte omgang en het bezoeken van feesten... Er werd een verhaal uit de bijbel nagespeeld waarin de mannen door de vrouwen verleid werden om mee te gaan naar een "feest" en dat ging helemaal verkeerd.

En trouwens, dat heet geen toneelstuk maar een drama.

Genoeg bewijs zo? En trouwens, hoe weet jij dan waar het over ging? Ben ik toch wel erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6927

en hoe zit dat nu dan als je je eigen bloed doneert bij een bloedbank en dat bloed gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6819

Op het moment dat het bloed het lichaam verlaten heeft, hoort het niet meer bij het lichaam. Je mag dat dus ook niet meer tot je nemen.

Dan krijg je natuurlijk de vraag wanneer je je in je vinger prikt en dat bloed direct in je mond stopt, of dat wel toegestaan is. Bij de JG's zeggen ze dat in dit geval de mensen zelf moeten beslissen of dit mag of niet. Wanneer ze het met hun geweten overeen kunnen komen om het te doen dan mag het. Denk je dat je het niet kan maken, moet je het niet doen. Dit komt omdat er geen vaste regels hierover bestaan. Dit staat een beetje in het midden.

BTW: ik ben geen Jehovah's getuigen (meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Masterplay:

Wel geweest dus? Gedoopt? Waar zat jij? Misschien ken ik je wel...

Waarom ben je ermee gestopt, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, Niet gedoopt. Ik zat in de gemeente leiden (alle drie). En jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel gedoopt > 19 februari jl.

Zit in Zoetermeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gefeli.

Mijn fam. zijn wel nog steeds JG's. Alleen ik ben gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gefeli.

Mijn fam. zijn wel nog steeds JG's. Alleen ik ben gestopt.

BTW: Ik heb niets tegen het geloof hoor!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thnx! Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Waarom ben je gestopt? Heb je er nooit spijt van dat je bent gestopt? Ik ben ook een tijdje gestopt geweest... Vond het maar niets! Iedere keer als het onweerde, scheet ik 7 kleuren (bij wijze van uiteraard)! Ben blij dat ik weer terug ben, mistte de br & zr heel erg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iedereen heeft een vrije mening (Masterplay)

Zo heb je ook machines die het bloed filteren(maar wel in een gesloten kring)
Maar dit wordt aan je eigen geweten overgelaten.

"De Getuigen geloven dat men bloed niet meer mag gebruiken wanneer het eenmaal uit het lichaam verwijderd is, en daarom accepteren zij geen autotransfusie van tevoren opgeslagen bloed. Technieken voor het opvangen van bloed tijdens de operatie, en het in verdunde vorm weer toedienen ervan, waarbij het bewaren van bloed is betrokken, zijn voor hen niet aanvaardbaar. Vele Getuigen staan echter toe dat gebruik wordt gemaakt van een kunstnier en een hartlongmachine (mits niet eerst door middel van bloed op gang gebracht) alsook dat tijdens de operatie bloed wordt gereütiliseerd als de bloedsomloop ook buiten het lichaam ononderbroken blijft; de arts zal met de patiënt moeten overleggen wat zijn geweten hem voorschrijft.
De Getuigen geloven niet dat de bijbel zich rechtstreeks uitlaat over orgaantransplantaties; beslissingen ten aanzien van de transplantatie van een hoornvlies, nier of ander weefsel moeten daarom door de individuele Getuige genomen worden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-04 19:24
Tabbie:

Fijn he, zo'n geloof dat draait om angst inprenten Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Laatst online: 29-06 09:17
Joepie, ben weer in m'n elementen Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

Idd staat er in de bijbel dat je je van bloed moet onthouden. Maar dat is voornamelijk het oude testament. Ook voor de joden golden er nog wat van die wetjes maar voor de heidenen gelden die niet.
Lees handelingen 19 (oid) maar.
Daar staat de de heidenen (die zich bekeerde tot jezus) zich niet meer aan de wetten van mozes e.d hoeven te houden maar zich aan 4 dingen moesten houden. Waaronder ook 'het onthouden van bloed'. Maar als je daar de verklaringen van de staten vertalers op los laat dan blijkt dat het puur om eten gaat.

Ik weet niet wat er in het grieks staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

(Hand. 15:19, 20) Grieks
(Leviticus 17:13-16)Hebreeuws

Lees hem maar eens morgoth, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Laatst online: 29-06 12:26

me1299

$ondertitel

demnit verkkeerde user...

heel irr Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
ja handelingen 15, dat is het Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

En wat er in leviticus staat doet er dus niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jehova's getuigen geloven toch dat de geest in het bloed zit of heb ik nou iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Als een Jehova's getuige nou een nierziekte heeft. Dan moet ie aan een dialyse apparaat dat zijn bloed filtert. M.a.w. het bloed wordt uit het lichaam gehaald met een slangetje, direct gefilterd en weer terug gedaan. Mag dat dan ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals YP al zei, wordt in zo'n geval de bloedcirculatie verlengt. In principe verlaat het bloed niet het lichaam (het komt niet in contact met de buitenlucht).

Ik ben ermee gestopt, omdat ik het allemaal te strak vond. Daar komt ook nog eens bij dat ik een wereldse vriendin kreeg. Nou je weet zelf hoe ze daar over denken. Zowiezo als je een vriendin hebt wanneer je niet gedoopt ben, doen ze moeilijk. Heb ik een keer gehad. Binnen een week een gesprek met ouderlingen over het gebruikelijke. je kent het wel.

Ik ben nu al 2,5 jaar gestopt op m'n 21ste. Ik heb nog geen moment spijt gehad. Ik zou op dit moment ook echt niet meer terug willen. Ik ben nu gelukkig. toen niet echt.

Ik ben nu ook blij dat ik me niet heb laten dopen. Anders had ik zwaar in de problemen gezeten. Nu viel dat wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

P.s.

Ik vond een paar stellingen trouwens ook wel tegenstrijdig zoals het wel of niet voorbestemt zijn van dingen. Maar dit is weer een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Dan zou het een oplossing kunnen zijn om een Jehova voor een operatie waarbij hij extra bloed nodig hebben een grote zak mee te geven die hij heel langzaam vult, terwijl hij dat ding bij zich draagt en het bloed in de zak gewoon meecirculeert met de normale bloedsomloop. Dwz dat er steeds een klein beetje meer in dan uit gaat.
Is wel een geklooi, maar het zou te maken moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet dus, Want dat bloed is dus al uit de bloedcirculatie geweest. dat mag dus weer net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Miss Tabbie,

Waarom ben jij eigenlijk terug gegaan?

Toch niet alleen omdat je de zr. en de br. miste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben teruggegaan omdat ik het heel erg miste. Ik wist dat het de waarheid was (en is)... voor mij was de beslissing snel gemaakt: teruggaan.

In de wereld vond ik niet wat ik in de waarheid vind. 't Is een vieze stinkwereld daarbuiten > BEEN THERE, DONE THAT!
Ik heb daar niets te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

't Is een vieze stinkwereld daarbuiten
En daar kan je twee dingen aan doen:

- proberen om de wereld te verbeteren
- jezelf verstoppen in religieuze fantasieen

De smalle en de brede weg...

Lord Daemon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom ben je er dan in de 1e instantie uitgestapt?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Waarom ben je er in eerste instantie ingestapt....

Als je de bijbel leest en de verklaringen erop loslaat kan je de conclusie trekken dat het niet verboden word. Dus waarom zou je het dan niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

misschien zijn haar ouders wel Jehovah's getuigen. En daarmee zij ook. Maar ik wil graag weten waarom ze eruit gestapt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De wereld valt niet te verbeteren. "Elke leider handeld in diens nadeel".
(ze zijn alleen op geld (macht)uit.
Want ze zouden het geld wat voor militaire doeleinde wordt gebruikt ook aan de 3e wereld landen kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Preceis. Ik heb ook niet gezegd dat je de wereld kan verbeteren, maar je kan het in ieder geval proberen. Als iedereen zich in een kerk opsluit verandert er natuurlijk sowieso niets.

En je hoeft de wereld ook niet op grote schaal te gaan verbeteren, je leven er voor op offeren, dat soort zooi. Niet VVD stemmen is ook al een stapje in de goede richting :)

Lord Daemon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als iedereen zich in een kerk opsluit verandert er natuurlijk sowieso niets.[/quote]Kan alleen maar erger worden dan.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Niet VVD stemmen is ook al een stapje in de goede richting [/quote]You are so fucking right :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10537

Op woensdag 06 september 2000 12:29 schreef Lord Daemon het volgende:

En je hoeft de wereld ook niet op grote schaal te gaan verbeteren, je leven er voor op offeren, dat soort zooi. Niet VVD stemmen is ook al een stapje in de goede richting :)
Jehova's Getuigen zijn politiek neutraal,

stemmen daarom dus niet (of indien verplicht, blanco, ), ook weigeren ze militaire dienst aangezien ze neutraal blijven tenopzichte van politieke kwesties (en ja militaire dienst hoort daarbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksoul
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11-2024
Op dinsdag 29 augustus 2000 22:50 schreef VROEM! het volgende:
Sorry, heb geen bijbel bij de hand, ik hoopte dat er een Jehova's getuige hier rond zou hangen. Die mensen weten zo ongeveer alles heel snel in de bijbel te vinden
ehmz....ik ben er mee opgegroeid, maar heb er al jaren niks meer mee te maken, waren gewoon teveel dingen wat me niet zinde. Gelukkig ben ik er vrij jong mee gekapt. Stel dat ik ouder was geweest, en me ook nog had laten dopen, dan had was ik er uit geschopt (nav m'n levenstijl)...en hadden veel familieleden me niet meer willen zien, spreken.
Maar, misschien kan ik wel ff iets nazoeken. Ik wil zelf ook wel weten hoe ut met dat bloed zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksoul
Op dinsdag 05 september 2000 14:18 schreef Masterplay het volgende:
misschien zijn haar ouders wel Jehovah's getuigen. En daarmee zij ook. Maar ik wil graag weten waarom ze eruit gestapt is.
Onzin, omdat je ouders het zijn (mijn ouders ook) ben je het zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksoul
citaat (ik heb een cdrom propvol info):

Jehovah’s Getuigen zijn niet tegen medische en chirurgische behandeling, en er bevinden zich onder hen heel wat artsen en zelfs chirurgen. Maar de Getuigen zijn diep-religieuze mensen die geloven dat een bloedtransfusie voor hen verboden is gezien bijbelpassages zoals: „Alleen vlees met zijn ziel — zijn bloed — moogt gij niet eten” (Genesis 9:3-4); „[Gij moet] het bloed daarvan uitgieten en met stof bedekken” (Leviticus 17:13-14); en „Zich te onthouden . . . van hoererij en van het verstikte en van bloed” (Handelingen 15:19-21).

Hoewel deze bijbelverzen niet in medische termen geformuleerd zijn, is de zienswijze van de Getuigen dat ze een verbod inhouden van transfusie van volledig bloed, geconcentreerde suspensies van rode bloedlichaampjes en plasma, alsook het toedienen van witte bloedlichaampjes en bloedplaatjes. Naar hun religieuze begrip is het de Getuigen echter niet volledig verboden gebruik te maken van componenten zoals albumine, immunoglobuline en preparaten voor lijders aan de bloederziekte; iedere Getuige moet individueel beslissen of hij deze kan aanvaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 06 maart 2001 12:59 schreef Blacksoul het volgende:

[..]

Onzin, omdat je ouders het zijn (mijn ouders ook) ben je het zelf niet.
Je bent het voor een aantal jaar. Mijn ouders zijn het ook en mijn zusjes ook. bekant mijn hele familie. daardoor wordt je dus ook opgevoed als jehovah's getuige. Totdat je er zelf voor kiest om eruit te stappen zoals jij gedaan hebt en ook ik heb dat gedaan dan wel op een wat latere leeftijd (21). Het probleem is dat de meeste niet anders weten dan dat geloof.

Ff on-topic, ze mogen geen bloed omdat in de bijbel staat dat het bloed heilig is, en alleen god toebehoort en niet de mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23827

Precies :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sjees! Is dit "Haal zoveel mogelijk oude topics omhoog"-week ofzow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij is best oud, maar nu kom ik er wel achter dat ik nooit een antwoord heb gekregen op de vraag waarom jij er eerst uitgestapt was! Dat antwoord wil ik toch wel graag hebben Miss Tabbie! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kreeg een vriendje, m'n allereerste vriendje en je raadt het al: hij was (en is nog steeds) werelds. Dus dacht ik slim te zijn en koos voor hem (3 dagen later was het uit, maar dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14403

ik ben ook Jehova's Getuigen samen met mn hele familie.

Mijn oma (ook JG'er) moet voor een verzakte baarmoeder (krijg je he? als je oud wordt) geopereerd worden. Dus voordat ze onder het mes gaat gaat ze waarschijnlijk eerste een hele scene maken dat ze ABSOLUUT geen bloed wil. Dat schrikt een hoop chirurgen af.

Ik weet het niet, maar als mijn leven er vanaf zou hangen zou ik niet moeilijk doen en gewoon een bloedtranfusie nemen. Mijn ouders trouwens ook. Maar de echte 'die hard' JG'ers zouden gewoon sterven omdat ze absoluut geen bloedtransfusie willen. Dat gaat mij dus iets te ver.

Ik ben BTW nog niet gedoopt, maar dat zal ik ook niet bij de Jehova's getuigen doen. Dopen is opdragen, en dat doe ik niet aan de jehova's getuigen maar aan God zelf. Jezus werd pas op z'n 33ste gedoopt, dus ik heb nog tijd zat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 08 maart 2001 10:28 schreef Ralph2001 het volgende:
ik ben ook Jehova's Getuigen samen met mn hele familie.

Mijn oma (ook JG'er) moet voor een verzakte baarmoeder (krijg je he? als je oud wordt) geopereerd worden. Dus voordat ze onder het mes gaat gaat ze waarschijnlijk eerste een hele scene maken dat ze ABSOLUUT geen bloed wil. Dat schrikt een hoop chirurgen af.

Ik weet het niet, maar als mijn leven er vanaf zou hangen zou ik niet moeilijk doen en gewoon een bloedtranfusie nemen. Mijn ouders trouwens ook. Maar de echte 'die hard' JG'ers zouden gewoon sterven omdat ze absoluut geen bloedtransfusie willen. Dat gaat mij dus iets te ver.

Ik ben BTW nog niet gedoopt, maar dat zal ik ook niet bij de Jehova's getuigen doen. Dopen is opdragen, en dat doe ik niet aan de jehova's getuigen maar aan God zelf. Jezus werd pas op z'n 33ste gedoopt, dus ik heb nog tijd zat! :)
Ehm... ik ga toch erg twijfelen of jij wel een Getuige bent.

Al is het alleen maar omdat je het verkeerd spelt: het is JehovaH's Getuige en niet Jehova's getuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14403

Op donderdag 08 maart 2001 13:14 schreef Miss Tabbie het volgende:

[..]

Ehm... ik ga toch erg twijfelen of jij wel een Getuige bent.

Al is het alleen maar omdat je het verkeerd spelt: het is JehovaH's Getuige en niet Jehova's getuigen.
boeit dat wat? sorry hoor

Ik ga echt niet een lul verhaal ophangen over mn oma.. Ik ben zelf nog geen JehovaH's getuige. Mijn familie wel, maar ik geloof ook in een God die de naam Jehova heeft.. Ik ben niet op het congres geweest, wel op de kring vergadering; zaterdag jl..

Maar goed, het gaat er ook niet om of ik wel of geen Jehova's getuige ben.. het gaat erom waarom jehova's getuigen geen bloed of organen aannemen. Mijn mening staat hierboven..

Welke gemeente zit je eigenlijk? Zoetermeer ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoetermeer idd... Had vorig weekend kring.
Pagina: 1