Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoneZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05-2021

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Ik zat laatst ff te prakiseren waarom iemand een vegetarier zou worden. En de volgende punten kwamen bij me op om vegtarier te worden:

1- Vlees is vies
2- Beesten doden al1 voor de consumptie is niet lief

Nu zou ik me bij punt 1 geen vegetarier noemen omdat je dan niet uit principe vlees eet maar al1 omdat je het niet lust. Stel je krijgt 1 of ander beest op je bord wat opeens wel lekker zou zijn dan zou je dat dus gewoon opeten. Enfin.. en voor punt 2 zou ik dan denken: stel je bent ergens in de tropen en je vangt een dier en eet het op. Het beest is dan niet puur voor de consumptie gefokt en heeft een normaal leven gehad. Je kan ook nu het dier opeten omdat het een goed leven heeft gehad, en je eet het omdat het in onze natuur zit om vlees te eten (we zijn immers omnivoren). Duz eigenlijk is niemand vegetarier al1 zijn er mensen die al1 tegen bepaalde ontwikkelingen in de maatschappij zoals de hele fokbeweging etc.. Nu iz mijn vraag aan jullie (en in het bijzonder voor de vegetariers onder jullie) zijn jullie het hiermee eens of zie ik iets heel erg over het hoofd?

reality is for people with no imagination

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9200

1- Vlees is vies
Ik denk dat het dan niet gaat om de smaak maar om het idee(lekker stukje varkens reet, of lam's ingewanden) Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11042

zal wel aan het bier liggen die ik aan het drinken ben, ik begrijp niet echt wat je wil vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoneZ

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Nou dat eigenlijk niemand vegetarier is en dat iedereen zonder bezwaar vlees kan eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aha, had je ook gelijk in 1 zin kunnen zeggen. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoneZ

BoneZ

don't panic

Topicstarter
dat had ik kunnen doen ja maar dan had ik nu slechts 1 reactie gehad Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/puh2.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

Ikl vind het neit erg dat dieren voor consumptie gfokt worden, maar wel vind ik eht belangrijk dat ze een waardig bestaan hebben. Verplicht scharrelvlees invoeren ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-07 11:53
Huh, ja leuk ja. Dan wordt vlees natuurlijk ook absoluut niet duur ofzo. En dan nog, wat versta je precies onder "scharrelvlees".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8799

net een item gezien over 11 (?) giftige stoffen die gedoogd worden in de tuinbouw
*bwerk* ik ga vlees eten! Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/biggrin.gif
of anders: scharrelworteltjes verplicht stellen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het slachten van vee voor de consumptie is nou eenmaal een onderdeel van ons ecosysteem.
Je ziet een luipaard, als ie honger heeft heeft, toch ook niet wijfelen of ie nou wel of niet achter een prooi aan moet rennen. En bovendien kijken we allemaal wel eens naar een documentaire over wilde dieren en vinden we het ook niet zielig als er hert wordt gegrepen door een leeuw of luipaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10707

Ik denk dat vegetariërs over het algemeen eens beter moeten nadenken waarom ze precies geen vlees eten.

De goede redenen zouden zijn: omdat je geen vlees nodig hebt om gezond te leven en omdat je het in het algemeen zelf zielig vindt dat dieren worden gedood om jou te voeden of je leven te veraangenamen in een enkele andere vorm. Dit is dan een gevolg van je eigen gedachtengang.

Daarom vind ik dan dat het begrip vegetariër niet zouden moeten bestaan omdat deze mensen meteen veganist zouden moeten zijn. Geen vlees eten, maar wel (scharrel-)eieren, leren schoenen, een donsdekbed, melk, kaas (in kaas zit een stof die de kaas laat 'stollen', die stof wordt gewonnen uit de maagjes van kalveren..) en andere voedingsmiddelen met dierlijke materialen erin gebruiken; da's hypocriet vind ik.

Maar dan ook geen proefdier-geteste cosmetica en over medicijnen zit ik nog te dubben; mogen veganisten dat wel, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hingking
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 23:03

Hingking

Duikfanaat

Wie zegt dat planten geen gevoel hebben? Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-04 12:56

FoolZero

Freedom of speech...

OK, jullie hebben me. Een vegetarier!

Deze discussie voer ik (soms helaas) te vaak. Iedere gelegenheid waarbij ik met collegae of kennissen uit eten ga, komt dit onderwerp ter sprake.

Reden dat ik vegetarier ben is niet, omdat het zielig voor de diertjes is of dat vlees smerig is.
Op mijn twaalfde (ondertussen bijna 18 jaar vegetarier) had ik besloten, dat een aantal maatschappelijke zaken niet 'eerlijk' is. Bijvoorbeeld het feit, dat het opeten van een hond als smerig wordt beschouwd (in de westerse maatschappij) en het eten van koe niet. Of waarom mag je geen mensen fokken voor vleesconsumptie? Waarom is de softdrug wiet nog steeds verboden (maar gedoogd) en alcohol als harddrug toegestaan?

Dit zijn allemaal kwesties waar ik urenlang over kan filosoferen. De oplossing, of een oplossing voor deze vraagstukken is er echter niet. Om mijn ongenoegen over deze (en meerdere) zaken te uiten heb ik besloten geen vlees en vis meer te eten.

Je kunt mijn vegetarisme dus het best omschrijven als een 'stil' protest.

edit:

typo

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert
  • Laatst online: 04-07 22:44

Robert

You have your answer..

Dat stille protest is dus een soort hongerstaking zonder dat je honger krijgt ? Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/yummie.gif
waarom mag je geen mensen fokken voor vleesconsumptie
Het zit niet echt in onze natuur om kanibaal te zijn volgens mij Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif Daarom fokken we geen mensen.

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Goed punt idd. Echter aangezien we hier over dierlijk leven praten (heel erg algemeen gezien), pleit ik voor gelijke rechten van mens(=dier) en dier. Nogmaals, dit is een situatie waar niemand (zeker ik niet) een gelijk in heeft. In het kader van de circle of life, tolereer ik immers ook een leeuw, die zijn prooi consumeert. Het is de weg van de natuur. Ook voor mensen geldt dat.

Om hem dan nog leuker te maken. Ook in mijn ogen is het vegetarisme een typisch geval van iets onnatuurlijks.
Verder is er ook een aantal zaken in de natuur, die ik als 'oneerlijk' ervaar.

Mijn vegetarisme zal de wereld niet verbeteren, maar geeft mij de mogelijkheid (iig tegenover mezelf) om mijn ongenoegen te uiten...

PS. Na 18 jaar lijkt de gedachte om vlees/vis te eten me ook niet echt geweldig meer Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

edit:

whoa, heel veel typo's Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/cry.gif

Heal the internet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkaline
  • Laatst online: 13-04-2022

Alkaline

100% acid free

Waar blijven de argumenten van dat het:

- Economisch onverantwoord is (het kost 8 kilogram aan landbouwproducten voor een kilo vlees).
- Ons lichaam is er niet op gemaakt. Als de natuur wilde dat we koeien aten, zouden we dan niet meer/betere snijtanden moeten hebben.

The whole is always greater than the sum of it's parts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

FoolZero:
Dat stille protest, dat noem ik gewoon zelf-pesterij.

De mens heeft geen carnivoor gebit meer nodig omdat wij speren etc gingen gebruiken. Hierdoor hoeven we het beest niet meer dood te bijten.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1041

Who carez?

Waarom moeten mensen die een keuze tegen de stroom inmaken altijd zich verantwoorden. Het maakt helemaal niet uit waarom je die keuze hebt gemaakt, als je maar achter je keuze staat.

Althans.... dat vind ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Alkaline: Sorry, maar die argumenten zul je niet zo snel van mij te horen krijgen. Maar ik vind ze wel erg sterk! :)

Confuzer: Vegetarisme is idd een vorm van zelfpesterij, maar op deze manier heb ik gemoedsrust, zonder dat ik de maatschappij al te veel tot last ben (behalve tijdens die ellenlange discussie hierover dan! :) )

Enne over dat gebit (ook voor Alkaline). Mensen zijn omnivoor, wat vrij vertaald alleseter betekent. Maw zowel vlees als plantaardig voedsel. Dit voedselpatroon (vlees/plant) hoort dus gewoon bij de mens.
Ik veroordeel de niet vegetariers dus ook niet, omdat zij in principe doen wat goed is. Zoals ik al eerder opmerkte, het vegetarisme is iets onnatuurlijks. Maar dat maakt een vegetarier niet slechter (of beter) dan andere.

Tita: Helaas gebeurd het te vaak, dat mensen geen discussie of gesprek met 'ons' aan wilt gaan, maar direct tot de aanval overgaat. Dit leidt meestal tot grote irritaties (iig van mijn kant) en in de meeste gevallen is er geen uitkomst. Sommige mensen luisteren gewoon niet (goed).
In het geval van deze discussie heb ik natuurlijk zelf besloten om deel te nemen. Ook omdat niemand elkaar zomaar kan onderbreken, denk ik, dat er mogelijkerwijs begrip van alle partijen kan ontstaan over het onderwerp vegetarisme.
Mare klasse opmerking wat de keuze aangaat! Ik denk, dat dat een heleboel omvat.

edit:
1 typo

Heal the internet ...

• posttoast
  • Laatst online: 10:33
Ik ben een beetje laat met mijn reactie, maar ik lees het nu pas.

Ik ben zelf vegetariër (dat is ook de betekenis van het Chinese teken dat hiernaast als mijn logo staat en op mijn been getatoeëerd is), en ben dit niet uit keuze maar omdat ik zo opgevoed ben. Ik heb er dus zelf in de eerste instantie niet voor gekozen.

Toen ik wat ouder werd kreeg ik wel die keuze en ik heb eigenlijk nooit de behoefte gehad om vlees te eten, sterker: het idee om vlees te eten maakt mij misselijk. Dat andere mensen het eten vind ik prima (voor zover ik recht heb om daarover te oordelen), al zou ik het wel prettig vinden als er meer scharrelvlees gegeten zou worden.

omniscale.nl

Anoniem: 11282

Het klopt inderdaad dat mensen zich aangevallen voelen als een vegetariër zijn keuze motiveert. Dat komt omdat een vegetariër een heel bewuste keuze heeft gemaakt en voor zichzelf protesteert tegen de vlees-industrie. Een vleeseter die die keuze nog niet gemaakt heeft krijgt het idee dat hij op zijn fouten of tekortkomingen gewezen wordt. Daarom is die eigen keuze waar Tita het over had ook zo belangrijk.

Ik zelf ben geen vegetariër, mijn vrouw is zelfs veganist. Zij gebruikt inderdaad geen geteste cosmetica (body-shop ipv kruitvat) en draagt geen leren schoenen en wollen truien. We eten dus ook veganistisch (best lekker trouwens, ik mis het lapje vlees echt niet), maar op het station eet ik ook wel eens wat uit de muur, of bij de hema een worstenbroodje.

We hebben een dochter en die voeden we de eerste tijd vegetarisch op, tot ze zelf die keuze ook kan maken.

Het levert nooit problemen op, omdat ik veganistisch voer net zo lekker vind (je kunt alles gewoon maken, zo beperkt als het lijkt is het echt niet) en we accepteren elkaars keuze.

In de eerste post zie je wel wat over het hoofd BoneZ. Dat is dat vegetarier of veganist zijn een principiele keuze is. Je kijkt niet naar of een dier goed behandeld is of zijn hele leven lang wild heeft geleefd. In een geloof (Hindoes? of blunder ik nu?) is het zo dat een dier dat van ouderdom gestorven is wel mag worden opgegeten. Een vegetarier eet uit principe geen vlees.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik heb het diepste respect voor mensen die vegetarisch of veganistisch leven.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het probleem is dat veel vleeseters totaal niet begrijpen waar het om draait. Als je dan zegt dat je vegetariër bent wordt je belachelijk gemaakt met domme uitspraken zoals:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> het slachten van vee voor de consumptie is nou eenmaal een onderdeel van ons ecosysteem. Je ziet een luipaard, als ie honger heeft heeft, toch ook niet wijfelen of ie nou wel of niet achter een prooi aan moet rennen. En bovendien kijken we allemaal wel eens naar een documentaire over wilde dieren en vinden we het ook niet zielig als er hert wordt gegrepen door een leeuw of luipaard.[/quote]Het verschil is dat jouw wilde dier z'n hele leven happy door de prairee heeft mogen stuiteren, terwijl het stukje vlees op jouw bord een zwaar ongelukkig level achter de rug heeft waarin het dier in een totaal onnatuurlijke omgeving gevangen werd gehouden. Het is absoluut duidelijk dat zij dat niet prettig vinden (geschreeuw van varkens tijdens transport en in het slachthuis, agressie, stress enz.).

Varkens hebben hierbij nog het nadeel dat ze erg gevoelig en nerveus zijn en naar verhouding ook vrij intelligent.

Bioindustrie betekent grootschalige kwelling en mishandeling. Vergelijking met 'wilde dieren' die opgevreten worden is niet op z'n plaats omdat dit juist het grote verschil maakt.

Ik probeer het misbruik van dieren te beperken door iig geen vlees te eten (met uitzondering van bepaalde situaties waar je er moeilijk omheen kunt). Argumenten dat dit ongezond is (wat helemaal niet het geval hoeft te zijn) kunnen mij bijzonder weinig boeien. Ik ga liever eerder dood dan dat ik mishandelde dieren op moet eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1457

Ben zelf ook van huis uit vegetarier en sta d'r ook helemaal achter. De mens is dan mischien van nature omnivoor, het fokken van dieren voor de consumptie (en dan vooral op grote schaal) past absoluut niet in het ecosysteem en dus in mijn ogen fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

Ook ik ben vegetariër. En ook uit principieel bezwaar tegen de manier waarop dieren worden gefokt en geslacht voor menselijke consumptie. Er zit niks natuurlijks meer aan dit hele proces. Een dier dat gevangen en opgegeten wordt door een roofdier (wat ik trouwens ook naar vind om op tv te zien) is onderdeel van een normale biologische cyclus.

Dat geen vlees eten ongezond is, is volkomen onzin. Een mens leeft prima zonder vlees, ik al zo'n 15 jaar. Ik denk ook dat het gezonder is: minder vet, minder hormonen e.d. Er is ook in de huidige maatschappij zo'n veelheid en diversiteit aan voedsel te verkrijgen, dan heb je echt geen tekort.
Mocht ik in de - onwaarschijnlijke - situatie terecht komen waarin ik wel vlees moet eten om te overleven (schipbreuk geleden ofzo), dan zal ik dat vast wel doen.
Voor de rest vind ik vlees vies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10365

Ik vind het niet leuk dat beesten een kloteleven hebben alvorens geslacht te worden.... maar ik heb ook het gevoel dat er niets aan te doen valt... Zelfs zogenaamd 'groen' vlees is vaak totaal ruk geproduceerd...
Het feit dat ik geen vlees eet verandert de situatie niet. En nou hoor ik al veel mensen denken: "sja.. als iedereen zo denkt, dan komt er inderdaad nooit iets van terecht.."

Nee... als ik geen vlees eet, dan eet ik geen vlees en zal er toch overal in de wereld vrolijk vlees gegeten worden... met of zonder mij... Er is gewoon te weinig aanhang voor het geen vlees eten om vervelende dierenlevens te stoppen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>- Ons lichaam is er niet op gemaakt. Als de natuur wilde dat we koeien aten, zouden we dan niet meer/betere snijtanden moeten hebben.[/quote]Hmm, in principe is ons gebit geschikt voor alle soorten vlees.
Het is dus eigenlijk onnatuurlijk om geen vlees te eten.
Het is inderdaad mogelijk om door goeie voeding de benodigde aminozuren binnen te krijgen maar het is wel veel gedonder.
Helemaal vlees vervangen door planten kan eigenlijk niet.

De mens als jager in de prehistorie at ook gewoon vlees, soms z'n hele maag vol , de andere dag misschien alleen maar knollen.

Ook ik ben het niet eens met de bio-industrie en koop ook vooral rundervlees omdat ik vind dat runderen (melkkoeien dan) wèl een redelijk bestaan hebben gehad.

Verder fitness ik, en volgens mij zou ik geen ene ruk, althans een stuk minder, vooruit gaan qua opbouw van spiermassa dan een vegetariër.

Doordat je vlees eet heb je ook meer kracht. Komt ook door het stofje creatine, is een soort stof die je ATP gehalte (ATP=energierijk stofje) hoog houdt in je spiercellen. Creatine vind je vooral in vlees maar je kunt het ook kopen in poedervorm.

Vegetariërs die dit stof slikken en bijv trainen zullen ineens zien dat je veel meer kracht hebt. Ikzelf slik het goedje ook en merk zeker verschil (10-15%)

ok ik dwaal wat af, maar het feit jammergenoeg is dat het eigenlijk onnatuurlijk is om geen vlees te eten.
Ons lichaam is ervoor gemaakt om vlees te eten, dat zie je niet alleen aan de tanden, je hele enzymsysteem is erop gemaakt om eiwitten afte breken en die verder tot aminozuren af te breken.

:)
Ik heb geen hekel aan vegetariërs ofzo hoor, en als zij zich goed voelen doordat ze geen vlees eten dan moeten ze dat vooral niet laten.
Tenslotte is nr 1 kankerveroorzaker volgens mij de combinatie van rood vlees en roken ofzo. Als je dan vlees zou moeten gaan eten zou kip en vis nog de beste optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11212

ik denk dat het probleem is met die hele bioindustrie dat vlees zo goedkoop is geworden dat we het elke dag eten, dat is volgens mij niet nodig.
Zelf ben ik absoluut geen vegetarier ( vlees is te lekker en ik ben te zwak) maar ik eet denk ik ook niet zoveel vlees als anderen, ik denk dat we met zijn allen gewoon wat minder moeten gaan eten ( vlees dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Laatst online: 12:27

Nietzman

Woei!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 09 september 2000 13:20 schreef spott het volgende:
vlees is te lekker en ik ben te zwak[/quote]stap jij nu eens een weiland binnen, stou een koe een mes in zijn nek, snij een stuk vlees uit zijn karkas, hou het boven een vuurtje en vreet het op..... jou argument slaat op poep, een beetje stuk vlees is met dezelfde kruiden op smaak gebracht als vegetarisch voedsel.... ik ben zelf ZWAAR vega-boy, ik vind het echt niet kunnen dat we na zoveel miljoenen jaren aan evolutie nog beesten moeten doden om voedingstoffen binnen te krijgen (westerse landen...) we zijn een rijk land.... en zitten nu aan mestoverschot en dierenleed vast omdat we te koppig zijn door maar vlees te blijven eten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>ik vind het echt niet kunnen dat we na zoveel miljoenen jaren aan evolutie nog beesten moeten doden om voedingstoffen binnen te krijgen (westerse landen...)[/quote]Hehe, je moet niet denken dat ons lichaam nu ge-evolueerd is om zonder vlees fatsoenlijk te kunnen leven hoor.
Als je zomaar, zonder enige vorm van extra inname van plantaardige eiwitten, zou stoppen met het nuttigen van dierlijke eiwitten, zou dat lekker ongezond zijn.

Omdat we het toevallig kunnen veroorloven om ipv dierlijke - , plantaardige eiwitten tot ons te nemen wil dat nog niet zeggen dat dit natuurlijk is.

miljoenen jaren van evolutie.. tsss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11591

• Alkaline
  • Laatst online: 13-04-2022

Alkaline

100% acid free

Mijn reactie was uitsluitend bedoeld in de zin dat de mens niet als een beest zijn prooi verslind. En de mens zijn voedsel bewerkt.Zie jij soms een dier z,n prooi koken, baken, braden of frituren voordat het wordt opgegeten? En dan heb ik het niet alleen over vlees, maar over al het voedsel. Of dat zo natuurlijk is? <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ons lichaam is ervoor gemaakt om vlees te eten, dat zie je niet alleen aan de tanden, je hele enzymsysteem is erop gemaakt om eiwitten afte breken en die verder tot aminozuren af te breken[/quote]Maar wie zegt dat deze (voornamelijk) uit vlees moeten komen? Natuurlijk moet je al je essentiële aminozuren binnen krijgen. Ja, met dierlijk eiwit is het wel makkelijker om deze binnen te krijgen. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>miljoenen jaren van evolutie.. tsss[/quote]Als we het er toch over hebben zouden we geen geraffineerde koolhydraten, transvetzuren en lichaamsvreemde additieven moeten nuttigen. De voeding van tegenwoordig valt niet te vergelijken met die van de oermens.

De oermens at dan wel vlees (wild), maar de verhouding tussen plantaardig voedsel en vlees lag veel hoger dan nu. Tevens at de oermens zelden of geen graan en dronk geen melk na de kindertijd. Ik betwijfel of iemand zo'n dieet volgt.

BTW wild heeft tot 10x meer creatine, dan gefokte dieren. Het is overigens een (tri?)peptide. En is niet uitsluitend uit dierlijke producten, maar ook uit eigen synthese.

Wat iemand eet moet hij of zij zelf weten. Verder is mijn dierlijk eiwit beperkt tot vis en eieren.

The whole is always greater than the sum of it's parts.

• Red devil
  • Nu online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> Geplaatst door Alkaline - woensdag 13 september 2000 06:06--------------------------------------------------------------------------------
Mijn reactie was uitsluitend bedoeld in de zin dat de mens niet als een beest zijn prooi verslind. En de mens zijn voedsel bewerkt.Zie jij soms een dier z,n prooi koken, baken, braden of frituren voordat het wordt opgegeten? En dan heb ik het niet alleen over vlees, maar over al het voedsel. Of dat zo natuurlijk is?[/quote]

Dat heeft niet zo veel te maken met natuurlijk zijn. Door de miljoenen jaren heen is de mens zo geevolueerd dat het meer hersenen kreeg, het werd slimmer. Doordat het slimmer werd ging het dingen uitvinden, bijv dat vlees veel lekkerder was als je het even ging bakken enz enz.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ja, met dierlijk eiwit is het wel makkelijker om deze binnen te krijgen.[/quote]Precies, dat is mijn punt ook, vegetariers doen blijken dat ze natuurlijk bezig zijn terwijl dat gewoon totaal niet het geval is.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als we het er toch over hebben zouden we geen geraffineerde koolhydraten, transvetzuren en lichaamsvreemde additieven moeten nuttigen. De voeding van tegenwoordig valt niet te vergelijken met die van de oermens.[/quote]Zie bovenstaand argument, eigenlijk zijn de bouwstenen hetzelfde hoor, alleen dan wat gemodificeerd. eiwitten,vetten,koolhydraten en nog wat stofjes..<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>De oermens at dan wel vlees (wild), maar de verhouding tussen plantaardig voedsel en vlees lag veel hoger dan nu. Tevens at de oermens zelden of geen graan en dronk geen melk na de kindertijd. Ik betwijfel of iemand zo'n dieet volgt.[/quote]Dat zal soms best het geval kunnen zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is. Daarom bleven ze ook waarschijnlijk naar meer vlees zoeken. En als ze zo'n gigantische mammoet hadden gevangen gingen ze echt niet meer op knollen bijten hoor! Dan was het mamoet-steak a la carte! :)
Waarschijnlijk kregen ze hun calcium wel binnen door op botten enzo te kauwen. En in granen zitten koolhydraten, wat denk je wat in al die knollen enzo zaten? Op 1 of andere manier kregen ze het toch wel binnen.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>BTW wild heeft tot 10x meer creatine, dan gefokte dieren. Het is overigens een (tri?)peptide. En is niet uitsluitend uit dierlijke producten, maar ook uit eigen synthese.[/quote]Dat geloof ik gelijk, wilde dieren zouden het veel vaker nodig hebben dan gefokte.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wat iemand eet moet hij of zij zelf weten. Verder is mijn dierlijk eiwit beperkt tot vis en eieren.[/quote]Niets mis mee, blij te horen dat je zo nu en dan nog een stukje vlees verschalkt!

Red out

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Ik zou wel willen weten wie van de vegetariers leren schoenen heeft, een leren broekriem draagt, een leren schooltas heeft (gehad), lijm gebruikt dat met onder andere gelatine gemaakt is, pudding eet, melk drinkt en zijde heeft (gedragen), een aquarium met visjes heeft en die voert, een hond/kat heeft en ga zo maar door. Oh ja, je muur verven met latex, daar zit geloof ik ook spul van eieren in, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Oh ja, en wie insekten/spinnen dood maakt.

Voor al die dingen (en nog een heel rijtje meer) worden ook dieren gefokt die een compleet 'ruk' leventje krijgen en geslacht worden op het moment dat het ons mensen goed uitkomt.

Ik zie namelijk heel vaak vegetariers die omwille van zielige beesten geen vlees eten maar die dit met het grootste gemak wel doen en die mensen vind ik een beetje kortzichtig.
Als je uit dat principe geen vlees eet, moet je je ook verdiepen in alle andere dingen waar wij beesten voor fokken en slachten, anders lever je half werk en ben je een beetje schijnheilig bezig.

Onthoud ook dat om jouw groenten/graan te kweken er talloze insecten doodgesproeid worden, vogels doodgemaaid/afgeschoten en mollen/ratten dood gaan in vallen. (ik heb op een boerderij gewerkt en geloof me, dat zijn er veel. Meer dan dat er koeien doorheen gaan.

ieeeepppppp :P

• BoneZ

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Maar ben je ook een vegetariër als je geen vlees lust? Ik lust ook bepaalde dingen nie maar als ik bv geen groenten lust ben ik dan een carnitariër of gewoon iemand die geen groente lust?

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Volgens het woordenboek is een vegetarier iemand die geen dierlijk voedsel gebruikt. Eet je geen vlees, maar wel eieren en melk en vis en zo, dan ben je geen vegetarier.

ieeeepppppp :P

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Het valt me op dat de mensen die vegetarisch zijn zeggen dat wij ons aangevallen voelen omdat wij vlees eten. NO WAY dus he...

Het is niet modern meer om dieren te fokken voor het vlees!, het is zielig!... weet je wat, we manipuleren hun dna en laten het groeien zonder hersenen... tevreden? dan "lijdt" dat beestje niet meer.

Een beest heeft toch "zo ie zo" niet veel in de gaten, ze zijn nou niet echt wat je noemt bewust.
Een koe in Nederland heeft btw een beter leven dan een Gnoe ofzo... niet dat het mij iets boeit, maar blijkbaar struikelen mensen over dierenleed. Die koeien krijgen een schok en voila, ze zijn dood, hersenen gefrituurd, niks gevoeld... Een Gnoe wordt verscheurd door jagers/aaseters... duurt toch ietsje langer en is wel ietsje pijnlijker(understatement)...
Nou moet je dit niet persoonlijk opvatten hoor, ik ben echt heel lief, maar ik vind vegetarische mensen, mensen met een beperkte visie (al respecteer ik wel iedereen zoals ie is)...

Als je nu geen vlees eet omdat je het niet gewent bent en het idee misschien vies vindt, vind ik dat al een veel betere reden (iemand een gebakken vlieg?)

En ik word denk ik maar carnivoor... "al die zielige plantjes"...
(als er nu iemand komt met het commentaar dat planten geen hersenen hebben, ga ik echt hersenloze koeien produceren en aan de lopende band gooien... kijken wat er dan gebeurd met de hersen-koeien... die verdwijnen dan natuurlijk, lastige rondwandelende dingen...)

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08-2024

akakiwi

I believe in the ruling class.

Een vriend van mij eet geen vlees omdat hij dat vies vindt. Dachten wij eerst dat dat aanstellerij was, omdat hij nogal graag anders is dan anderen, maar toen we het in een onbewaakt ogenblik even gingen testen, bleek dat hij toch echt proefde dat er vlees in zijn eten zat, en dat terwijl het niet te zien was.

Dat kan dus een reden zijn om vegetarier te zijn. Een andere is geloof en weer een andere is omdat mensen het zielig vinden voor de dieren.

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik zou wel willen weten wie van de vegetariers leren schoenen heeft, een leren broekriem draagt, een leren schooltas heeft (gehad), lijm gebruikt dat met onder andere gelatine gemaakt is, pudding eet, melk drinkt en zijde heeft (gedragen), een aquarium met visjes heeft en die voert, een hond/kat heeft en ga zo maar door. Oh ja, je muur verven met latex, daar zit geloof ik ook spul van eieren in, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Oh ja, en wie insekten/spinnen dood maakt.[/quote]Heel goed punt weer! <applaus! :)>
Mare, dan spreek ik voor mezelf, de reden van mijn vegetarisme heb ik als duidelijk gemaakt. Dat vegetarisme echter uit ik door het niet eten van vlees en vis. Daar houdt het bij mij mee op. Helaas verorber ik wel af en toe een vliegje als ik op een zomerse dag over een dijk fiets :(.
Verder vermoord ik regelmatig insecten, want op mijn auto staat geen sticker:'Pas op! Ik rem ook voor bijen!' ;)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Het valt me op dat de mensen die vegetarisch zijn zeggen dat wij ons aangevallen voelen omdat wij vlees eten. NO WAY dus he...[/quote]Hmmm, merkwaardig, ik beweer juist het tegenovergestelde. 'Wij' vegedingesters moeten ons meestal verdedigen, omdat er een groep mensen is, die gewoon geen begrip heeft voor 'onze' principes. Maar dat vind ik niet erg, want op deze manier volgt er meestal weer een leuke discussie en daar houd ik wel van! :)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Een vriend van mij eet geen vlees omdat hij dat vies vindt. Dachten wij eerst dat dat aanstellerij was, omdat hij nogal graag anders is dan anderen, maar toen we het in een onbewaakt ogenblik even gingen testen, bleek dat hij toch echt proefde dat er vlees in zijn eten zat, en dat terwijl het niet te zien was.[/quote]OK, DAT zou ik zeker niet op prijs stellen :(. Gelukkig weten mijn vrienden en familie wel beter... :)
Mare ik vind het echt knap, dat hij vlees herkende, want ook al zit er weldegelijk smaakverschil in de producten, tegenwoordig proef ik het verschil tussen een vleesvervanger en vlees niet meer. Tenminste zoals ik dacht dat vlees smaakte.

Verder zuigt het, dat Albert Heyn en nog een aantal grootgrutters graag een vegetarische worst, hamburger, sate o.i.d. aanbieden. Dan krijg je als veggie toch ook twijfels?

/me lust nog maar 1 soort vlees...vrouwenvlees :9

Heal the internet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35520

Ik ben vegetarier (een complete, dat heet ook wel veganist) omdat ik niet denk dat mensen het recht hebben om andere levende wezens als produkt te gebruiken. Er is een groot verschil tussen dieren die op elkaar jagen in de natuur en een massale farm waar dieren in te kleine hokken staan, waar koeien doorlopend zwanger zijn of worden gemaakt omdat ze anders geen melk meer geven, waar nieuwgeboren kuikentjes van het mannelijk geslacht direct na de geboorte in een plastic zak worden verstikt (of nog handiger: in de versnippermachine worden gegooid, die is nog sneller) omdat haantjes nou eenmaal geen eieren leggen en ze niet gefokt zijn voor het vlees (vleeskippen groeien abnormaal snel zodat ze maar zo snel mogelijk zo veel mogelijk vlees produceren) en ga zo maar door.

Dieren en mensen komen uit dezelfde oorsprong. Wij hebben de mazzel dat we als eerste intelligent zijn geworden en ons wat hebben afgekeerd van de natuur, maar wie zegt dat een andere diersoort niet de volgende zal zijn? Als we ze daar de kans voor bieden natuurlijk; de dolfijn kan best wel eens uitsterven door overmatige menselijke visvangst voordat ze daadwerkelijk zover komen dat ze net zo slim zijn als wij.

En wat dan nog als dieren NIET net zo slim zijn? Misbruik je kinderen van twee om rotklusjes op te knappen omdat ze nog niet zo slim zijn als een volwassene? Doe je enge proeven op geestelijk gehandicapten die nog minder slim zijn dan de eerste de beste aap? Wat geeft slimme wezens het recht om minder slimme wezens uit te buiten?

Ook ik ben het eens met het idee dat mensen van nature wel eens vlees nodig hebben. En als ik in 1 of ander dorp in Afrika zou wonen en af en toe eens een haas zou schieten, dan zou ik geen problemen hebben met dat vlees opeten. Zo werkt de natuur, en we moeten gewoon dankbaar zijn met wat de natuur ons geeft. (ik ben dus ook tegen massaproduktie van groenten, GM groenten en dergelijke) Toegegeven, het is nu met een wereldbevolking van 5 miljard wat te laat om tevreden te zijn met wat de natuur ons geeft, maar er moet toch een andere manier zijn om te leven dan door de natuur en alles erin aan de mens te onderwerpen en naar hartelust uit te buiten zolang het ONS maar goed uitkomt! Voor de mensen die in God geloven: God houdt van Zijn schepping, dus NIET alleen de mensen. We zijn niet Gods favoriete wezens of zoiets, en het is belachelijk te denken dat alles gerechtvaardigd is zolang de mens maar blijft leven.

Myrkum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31760

Ja waarom inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4472

Dat "nep" vlees is best lekker eigenlijk...
zelfs mijn kat heeft niet door dat het nep is :P

zelf eet ik nog maar 1 a 2 keer per week "echt" vlees en verder Tofu etc :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:19

Mx. Alba

hen/die/zij

Op maandag 17 september 2001 23:59 schreef BAZZA het volgende:
zelfs mijn kat heeft niet door dat het nep is :P
Maar al te gezond zal het niet zijn voor dat beestje.

Vegetarische hambo's enzo vindt ik zowiezo hypocriet. Je eet geen vlees, maar wil wel de smaak ervan hebben, of je wilt doen alsof je wel vlees eet. Eet toch gewoon tofu. Is ook lekker. Rijst met chinese kool en mais en vruchten en tofu die vantevoren lekker gemarineerd is in gember en ketjap. Yummie!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4472

Op dinsdag 18 september 2001 10:03 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Maar al te gezond zal het niet zijn voor dat beestje.
Ze krijgt het nooit meer hoor ;)

ze heeft het alleen een paar keer van mijn bord af geroofd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op dinsdag 18 september 2001 17:29 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Ze krijgt het nooit meer hoor ;)

ze heeft het alleen een paar keer van mijn bord af geroofd :(
Pfff... Monster (één van de katten van de studentenflat waar ik woonde) at zelfs broccoli...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

dus omdat sla het niet uitschreeuwt als je het plukt is het niet zielig......

een boom produceert hars als je haar verwondt.
Een plant groeit altijd naar het licht en in het bos voeren ze een hevige strijd om het licht.
Ieder plantje kronkelt zich zo dat zij voldoende licht ken vangen voor haar reproductie.
dat lijkt me toch duidelijk een vorm van overlevingsdrang.

een mens is een organisme dat functioneert door middel van allerlei biologische en chemnische processen.
het verteren van voedsel is zo'n proces, en is niet meer dan het verzamelen en verwerken van een verzameling elementen.
hoe en waar we die elementen vandaan halen zal ons lichaam een zorg zijn, alleen ons verstand doet ons nadenken over het geen wat we tot ons nemen.
das puur psychisch

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Om voort te bouwen op wat Phaerion zegt:

Planten hebben ook een soort van pijnreakties. Als je een blad verwondt is ondanks de afwezigheid van zenuwen ofzo toch een licht elektrisch stroompje te meten aan het steeltje. En bomen communiceren met elkaar door middel van chemicalien die ze in de lucht uitstoten, en uit de lucht opvangen. Als ergens een nieuwe bacterie of een nieuw virus wordt geintroduceerd in een boom, zullen andere bomen van die soort in de buurt ook verdediging daartegen ontwikkelen zelfs als ze zelf niet direkt met de ziektekiem in aanraking zijn gekomen.

Heb je wel eens moderne appelboompjes gezien? Heb je wel eens een mooie oude appelboom bezien? Die moderne boompjes zijn bijna bonsais joh, zodat je makkelijk de appels kunt plukken. Als dat niet plantenmishandeling is weet ik het ook niet meer :)

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

reyn ..het gaat zelfs nog verder...

ondrzoekers hebben in africa aangetoond dat als een kudde dieren van de bomen en struiken graast dat die dan een soort stof aanmaken waardoor het blad bitter smaakt.
nu is het zelfs zo dat andere planten en struiken een eindje verderop met de wind mee staan, dat ie dat opvangen als een soort waarschuwing en dan ook die stof aanmaken ....al voordat de kudde dieren er is.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Anoniem: 35113

Op zaterdag 09 september 2000 19:11 schreef nietzman het volgende:
stap jij nu eens een weiland binnen, stou een koe een mes in zijn nek, snij een stuk vlees uit zijn karkas, hou het boven een vuurtje en vreet het op..... jou argument slaat op poep, een beetje stuk vlees is met dezelfde kruiden op smaak gebracht als vegetarisch voedsel.... ik ben zelf ZWAAR vega-boy, ik vind het echt niet kunnen dat we na zoveel miljoenen jaren aan evolutie nog beesten moeten doden om voedingstoffen binnen te krijgen (westerse landen...) we zijn een rijk land.... en zitten nu aan mestoverschot en dierenleed vast omdat we te koppig zijn door maar vlees te blijven eten....
Op het gebied van religie zijn we het misschien niet eens, maar hierover wel :)

Anoniem: 34429

Ik ben vegetarier omdat ik vlees ten eerste gewoon hardstikke goor vindt, en op de 2de plaats omdat ik heb zielig voor die arme beestje`s vindt... ;(

Op donderdag 20 september 2001 14:18 schreef ExiRana het volgende:
Ik ben vegetarier omdat ik vlees ten eerste gewoon hardstikke goor vindt, en op de 2de plaats omdat ik heb zielig voor die arme beestje`s vindt... ;(
Ik ga zeer waarschijnlijk vegetariër worden om dezelfde reden dat ik nimmer bloed en/of organen zal aannemen: als het niet van jou is, hoort het [b]niet[b]* in je lijf (ik kan ook nog wel een hele preek gaan houden over Karma dat in het bloed zit en dat je op die manier de lasten van iemand anders met je mee zou dragen, maargoed, daar zit waarschijnlijk niemand op te wachten, dus dat doe ik dan ook niet ;))

Feitelijk zou ik dan helemaal niet meer mogen eten, maargoed, bepaalde planten zijn specifiek als voedingsmiddel gecreërd :)

* met dank aan Reyn_Eaglestorm :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op donderdag 20 september 2001 14:24 schreef Kyori het volgende:

Ik ga zeer waarschijnlijk vegetariër worden om dezelfde reden dat ik nimmer bloed en/of organen zal aannemen: als het niet van jou is, hoort het in je lijf (ik kan ook nog wel een hele preek gaan houden over Karma dat in het bloed zit en dat je op die manier de lasten van iemand anders met je mee zou dragen, maargoed, daar zit waarschijnlijk niemand op te wachten, dus dat doe ik dan ook niet ;))
* Mx. Alba geeft Kyori een nietmachine om er een nietje in te slaan... :)

Karma in het bloed? Die is nieuw... En interessant. Vertel!
Feitelijk zou ik dan helemaal niet meer mogen eten, maargoed, bepaalde planten zijn specifiek als voedingsmiddel gecreërd :)
En hoe weet je welke wel en welke niet?

Anoniem: 34592

Een vegetarier is tegen vlees omdat hij of zij het meestal niet eens is met de bioindustrie hoor ik hier naast me...

Op donderdag 20 september 2001 15:34 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

Karma in het bloed? Die is nieuw... En interessant. Vertel!
Er valt niet zo extreem veel over te vertellen: mensen hebben een bepaalde hoeveelheid karma door dat wat ze in (een) vorige leven(s) fout gedaan hebben, en karma zit dus o.a. in het bloed, door bloed aan te nemen van iemand anders neem je dus een deel van die persoon en dus ook zijn of haar karma, iets wat ik nogal een belangrijke zaak vindt. Ok, de meeste mensen zouden roepen: "Ja, hé, als ik dood lig te gaan en een bloedtransfusie m'n enige redding is, dan ga ik dat dus echt niet afslaan!". Ik zeg dat dus niet, en hetzelfde geld voor organen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op donderdag 20 september 2001 15:36 schreef sbronsge het volgende:
Een vegetarier is tegen vlees omdat hij of zij het meestal niet eens is met de bioindustrie hoor ik hier naast me...
Inderdaad, maar er zijn ook andere redenen. Een jongen die ik ken is vanaf zijn geboorte vegetarisch opgevoed. Zijn stofwisseling is dus geen vlees gewend, en als hij vlees eet komt het er over het algemeen net zo hard weer uit via de zelfde weg als het erin gegaan is. En dan zijn er ook nog mensen die om religieuze redenen geen vlees eten. Sikhs, en vele Hindoes, Boeddhisten en aanhangers van andere Oosterse religies, bijvoorbeeld.

Persoonlijk - ik ben Paganist, en streef dus naar een natuurlijk leven. Binnen redelijke grenzen natuurlijk. Hoe graag ik ook zou willen leven in volledige harmonie met de natuur zoals de mensheid vroeger deed, dat is in de huidige samenleving niet te doen. En dus maak ik er het beste van. Anyway, de mens is een omnivoor, dus eet ik vlees. Maar ik ben het oneens met de bioindustrie, dus eet ik er weinig van, kook vrij vaak vegetarisch (is ook goed voor de afwisseling), en koop het liefst biologisch vlees, zover mijn portemonnee dat toelaat.

Voor het eten van vlees zijn twee biologische redenen:
1) het is beter en sneller verteerbaar dan groenten en heeft een hogere voedingswaarde
2) vitamine B12

Punt 1 is door een goed diëet goed omheen te komen. Punt 2 echter niet. B12 zit namelijk alleen in dierlijke produkten. Op elk moment heb je genoeg B12 in je lichaam om er 5 jaar mee aan te kunnen, en als je boter op je brood smeert krijg je al genoeg B12 binnen - maar je kan niet zonder. Vegetariërs die ook geen zuivelprodukten en eieren eten (veganisten dus), slikken dus B12 pillen - maar ze vergeten waar die vitamine in die pil vandaankomt. Juist, dieren. B12 kan immers wel chemisch gemaakt worden, maar dat kost een fortuin. Het is veel makkelijker om het uit slachtafval te halen, wat dus ook gebeurt. En dat is de reden waarom ik van die veganisten hypocriet vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Op dinsdag 29 augustus 2000 21:10 schreef pooh het volgende:
net een item gezien over 11 (?) giftige stoffen die gedoogd worden in de tuinbouw<BR>*bwerk* ik ga vlees eten! [afbeelding]<BR>of anders: scharrelworteltjes verplicht stellen ook.<P>
Weet je wat voor zooi dieren binnenkrijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gebruiken veganisten die hier rondlopen wel medicijnen ?
Roken ze ?

Zo ja dan ben je dus ook geen veganist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op vrijdag 21 september 2001 16:50 schreef Tweaker het volgende:
Roken ze ?

Zo ja dan ben je dus ook geen veganist.
Wat heeft tabak met dierlijke produkten te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35520

Op donderdag 20 september 2001 16:26 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

<Persoonlijk - ik ben Paganist, en streef dus naar een natuurlijk leven. Binnen redelijke grenzen natuurlijk. Hoe graag ik ook zou willen leven in volledige harmonie met de natuur zoals de mensheid vroeger deed, dat is in de huidige samenleving niet te doen. En dus maak ik er het beste van.>

Dit klinkt heel interessant, ik had nog nooit gehoord van Paganisme. Kun je er iets meer over vertellen, of is dat weer te veel off-topic voor deze specifieke vraag?

<Vegetariërs die ook geen zuivelprodukten en eieren eten (veganisten dus), slikken dus B12 pillen - maar ze vergeten waar die vitamine in die pil vandaankomt. Juist, dieren. (...) En dat is de reden waarom ik van die veganisten hypocriet vind.>

wat is er nou hypocriet aan? Ik had geen flauw idee dat B12 in vitamine-pillen uit slachtafval kwam. Ik slik ze ook niet, maar als veganisten dat zouden weten zouden ze die pillen, me dunkt, ook links laten liggen.
Ik kan me sterk vergissen, maar ik heb een vegetarisch kookboek waarin staat dat vitamine B12 ook in champignons en andere zwammen voorkomt... ik eet dus vrij vaak paddestoelen.
Het hele B12-probleem zou opgelost kunnen worden als veganisten gewoon zouden uitzoeken hoe bijv. eieren geproduceerd worden. Als je ergens in je buurt een boer hebt wonen waarbij je kunt kijken hoe hij met zijn kippen omspringt (voor mijn part 'adopteer' je een kippetje) kun je af en toe best een eitje koken/bakken.
Ik kan me best voorstellen dat je twijfelt aan veganisten, omdat het namelijk erg moeilijk is om puur veganistisch te zijn. Je moet een kieskeurige label-lezer worden om zeker te weten dat je echt GEEN dierlijke produkten binnen krijgt. Maar of veganisten hypocriet zijn? Ik denk juist dat je dat dan van vegetariers moet zeggen, die wel vinden dat er geen vlees van de 'zielige' dieren gegeten mag worden, maar die ondertussen wel de zij-produkten van de veeteelt consumeren (zuivel en eieren).
Wat mij betreft is iedereen die zijn best doet om een wat verantwoordelijker leven te leiden al goed bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op zondag 23 september 2001 15:16 schreef myrkum het volgende:
Op donderdag 20 september 2001 16:26 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Dit klinkt heel interessant, ik had nog nooit gehoord van Paganisme. Kun je er iets meer over vertellen, of is dat weer te veel off-topic voor deze specifieke vraag?
Paganisme is de paraplu-naam zegmaar voor alle op de natuur gebaseerde religies. Wat ik geloof ligt volgens iemand die van dat soort dingen wat meer weet het dichtst bij Sodizim, een oude Keltische filosofie, maarja, dat kent niemand. Ik ook niet. Dus noem ik het gewoon Paganisme.

Uitleggen wat Paganisme is is heel moeilijk. Stel namelijk twaalf Paganisten een vraag over het geloof, en je zal dertien verschillende antwoorden krijgen. Maar toch voelen Paganisten zich ondanks, of misschien juist dankzij al die verschillen erg met elkaar verbonden. Niet zelden zie je een groepje Paganisten met onderlinge geloofsverschillen waarbij de verschillen tussen Christendom, Islam en Jodendom in het niet vallen met elkaar discussiëren over de zin van het leven en hoe alles in elkaar steekt, lerend van elkanders standpunten, en hun eigen standpunten al dan niet aanpassend.

Als je meer wilt weten, kijk maar een op mijn site, http://eaglestorm.net. Wat daar staat over wat ik geloof is onderhand hopeloos outdated, maar dat maakt verder niet zoveel uit. Moet het nodig eens updaten...
Het hele B12-probleem zou opgelost kunnen worden als veganisten gewoon zouden uitzoeken hoe bijv. eieren geproduceerd worden. Als je ergens in je buurt een boer hebt wonen waarbij je kunt kijken hoe hij met zijn kippen omspringt (voor mijn part 'adopteer' je een kippetje) kun je af en toe best een eitje koken/bakken.
En dat is nog veel lekkerder ook. Mijn ouders hebben een toompje kippen op het erf lopen. Heeeeerlijke eitjes. Kan zelfs het beste multigranen-scharrel-supermarktei niet tegenop.
Ik kan me best voorstellen dat je twijfelt aan veganisten, omdat het namelijk erg moeilijk is om puur veganistisch te zijn. Je moet een kieskeurige label-lezer worden om zeker te weten dat je echt GEEN dierlijke produkten binnen krijgt. Maar of veganisten hypocriet zijn? Ik denk juist dat je dat dan van vegetariers moet zeggen, die wel vinden dat er geen vlees van de 'zielige' dieren gegeten mag worden, maar die ondertussen wel de zij-produkten van de veeteelt consumeren (zuivel en eieren).
Hmmmm, daar heb je natuurlijk ook weer gelijk in. :)
Wat mij betreft is iedereen die zijn best doet om een wat verantwoordelijker leven te leiden al goed bezig :)
Inderdaad. Ik heb er bewust voor gekozen, na alles overwogen te hebben, om wel vlees te eten, maar niet te veel (100g per persoon per dag), en ook af en toe vegetarisch koken. Hoewel een barbecue op zijn tijd er natuurlijk zeker wel ingaat... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 21 september 2001 17:27 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Wat heeft tabak met dierlijke produkten te maken?
Dat wordt/werd op dieren getest, net als medicijnen.
Pagina: 1