Weer een KDE headers fout.

Pagina: 1
Acties:

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb er een nieuw topic over geopend (hoop dat het niet erg is), dit omdat het andere topic een heel andere kant op was gegaan.
Als ik Kxicq probeer te compileren krijg ik de volgende fout:
checking
for KDE... libraries /usr/lib, headers /usr/include/kde
checking for KDE paths... compiling
checking for KDE headers installed... configure: error: your system is
not able
to compile a small KDE application!
Check, if you installed the KDE header files correctly.
Client1:/home/saviour/incoming/kxicq-03132000#
Ik heb daarvoor
'apt-get install kdevelop' gedaan, updatedb en ldconfig. Ik kreeg
daarbij geen fouten.

Als ik ./configure --prefix=/usr/include/kde doe, werkt het ook niet,
dan zegt hij dat daar geen headers te vinden zijn.

Wat verwacht hij dat ik nou nog doe dan :? Het gaat om Woody..

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

code:
1
apt-get build-dep kicq && ./configure && make

Zou denk ik moeten helpen, dan weet je in ieder geval zeker dat je de goede headers hebt staan. Aangenomen tenminste dat de kicq die je hebt gedownload niet een of andere CVS-versie is die al KDE3 nodig heeft...
Mocht dat commando niet werken (zoals de vorige keer) dan graag een foutmelding, zodat er een volgende oplossing gezocht kan worden.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• saviour
  • Niet online
Jammer genoeg zit kicq niet in Woody en weet ik nog niet hoe ik dat pinning moet doen. Ik kon op GoT iig niets vinden daarover.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hmm, ik weet dat het zeker twee keer is langsgekomen, waarbij zeker een uitleg door Nelske...zal even zoeken. Er staat overigens ook iets over in de documentatie van apt, maar daar is het niet heel erg eenvoudig uitgelegd.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• saviour
  • Niet online
Klopt, dat het niet eenvoudig is uitgelegd :o

Ik heb gezocht op pinning en nog iets, maar daarmee niets gevonden.. Ik was ook al aan het googelen geslagen en op debian.org bezig.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Uit de search, gezocht op 'apt' en 'pinning' in zowel topictitels als inhoud:
Topic 1
Topic 2
In dat tweede topic wordt een keurige HOWTO gegeven om dat soort dingen te doen. Mocht het werken dan is Nelske degene die je voor die tekst mag bedanken ;) .

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
Kdevelop is een programma en heeft niets te maken met de KDE headers, je moet de development packages installeren

apt-get install kde*

(o.d. libkde2-dev ,kdebase2-dev, etc, etc) Ik zie niet achter m'n Linux box dus kan niet zeggen hoe die regexplession nu zit (misschien werkt apt-get install kde-dev* ook wel)

• saviour
  • Niet online
* saviour gaat even bijlezen >:)

Tnx!

Ik heb trouwens alleen op topic gezocht denk ik |:(

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het is sinds pakweg de release van KDE2 al wel kdebase3 en consorten (en nu weer gewoon kdebase), maar voor de rest heb je inderdaad gelijk. Ik dacht dat die kdevelop was geinstalleerd om te kijken of KDE op zich werkte, niet erbij stilstaand dat iemand zou kunnen denken dat het KDE-libraries zijn of zo.
Overigens moet je in ieder geval de volgende libraries hebben:
code:
1
2
  docbook kdelibs-dev libarts-dev libfreetype6-dev libkmid-dev libpcre3-dev libqt-dev
  libtiff3g-dev nas-dev

Misschien nog meer dingen, maar die heb ik dan al geinstalleerd staan en komen bij mij dus niet meer in de 'to be installed' lijst. Zo zullen waarschijnlijk ook de Qt-libraries wel nodig zijn.

• saviour
  • Niet online
odysseus, die pakketjes die jij aangeeft had ik allemaal ook al geinstalleerd. Qt ook :)

Dat pinning kom ik niet helemaal uit, in dat topic heeft men het over downgraden (dus >1000). Ik wil upgraden dus dan is het 101 als ik me niet vergis. Woody is wat ik gebruik, dus moet het uit sid komen (unstable right?).

Ik heb dan aangemaakt:
/etc/apt/preferences, daar staat in:

Package: *
Pin: release a=unstable
Pin-Priority: 101

Als ik dan kicq wil installeren doe ik:
apt-get install kicq/unstable, dan krijg ik terug:
Client1:/etc/apt# apt-get install kicq/unstable
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
W: Did not understand pin type  release a=unstable
E: Couldn't find package kicq
Client1:/etc/apt#
Is het soms zo dat ik die package wel specifiek moet aanpassen voor kicq, of kan ik het zo laten staan aangezien ik de mogelijkheid wil hebben om ook andere pakketjes uit Sid te halen?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Heb je wel de unstable tree in je sources.list staan?

• saviour
  • Niet online
Op dinsdag 19 februari 2002 18:32 schreef odysseus het volgende:
Heb je wel de unstable tree in je sources.list staan?
Nee, dat heb ik niet. Maar als ik de unstable tree ook in mijn sources.list zet, kan ik dus alleen updaten als ik dat weer comment?

Dus je doet in principe hetzelfde als met 2 lists werken :?

edit:apt-get install kicq/unstable (nadat ik mijn sources.list heb aangepast)
W: Couldn't stat source package list http://ftp.debian.nl unstable/non-US/contrib Packages (/var/lib/apt/lists/ftp.debian.nl_debian-non-US_dists_unstable_non-US_contrib_binary-i386_Packages) - stat (2 No such file or directory)
W: Couldn't stat source package list http://ftp.debian.nl unstable/non-US/non-free Packages (/var/lib/apt/lists/ftp.debian.nl_debian-non-US_dists_unstable_non-US_non-free_binary-i386_Packages) - stat (2 No such file or directory)
W: You may want to run apt-get update to correct these problems
E: Couldn't find package kicq
Client1:/home/saviour#
Echter, als ik nu apt-get update doe, update hij de package list toch naar Sid? Dat is niet de bedoeling wah..

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 19 februari 2002 19:28 schreef saviour het volgende:
Echter, als ik nu apt-get update doe, update hij de package list toch naar Sid? Dat is niet de bedoeling wah..
Toch wel. In principe kiest apt altijd de nieuwste versie die beschikbaar is van een programma. Als je dus zowel woody als sid in je sources.list hebt staan dan zal altijd de versie van sid op je systeem komen bij een apt-get upgrade. Dat is het punt waarop pinning ingrijpt: het kijkt welke release je als default hebt en gaat dan standaard daaruit installeren. Alleen als je het expliciet aangeeft komt er iets uit unstable. Dat expliciet aangeven doe je met iets als 'apt-get install kicq/unstable'.

• saviour
  • Niet online
Nou, ik ga het proberen hoor.. wish me luck :o

De preferences file is toch niet goed denk ik:
Client1:/home/saviour#

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Probeer eens 'release a=now' in plaats van 'release a=unstable'. Unstable lijkt me in ieder geval geen goed plan omdat dat je standaard (gepinde) versie op unstable zet, nu net niet wat je wil zien. Ik dacht in het begin dat je ook release v=xxx kon gebruiken, maar omdat unstable nog geen versienummer heeft (of beter gezegd: hetzelfde versienummer als testing) krijg je dan een probleem omdat je v=3.0 zowel woody als sid kan betekenen...

• saviour
  • Niet online
Probeer eens 'release a=now' in plaats van 'release a=unstable'. Unstable lijkt me in ieder geval geen goed plan omdat dat je standaard (gepinde) versie op unstable zet, nu net niet wat je wil zien.
Nu ben ik het even kwijt. In preferences geef je dus aan welke versie je standaard wil gebruiken (woody dus)? Daarna je sources.list editen (zowel woody als sid erinzetten). Dan update en met apt-get install xxx/unstable kan je dan iets uit unstable installeren?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Exact. Packages die onder een pin vallen hebben de priority van die pin, bij jou zijn dat alle packages. Aangezien je pin een waarde heeft die niet zorgt voor automatisch upgraden blijf je op dezelfde release. Je kunt deze pin als het ware overriden door expliciet op de commandline aan te geven dat je iets uit een andere release wilt halen. Zie overigens ook de manpage van apt_preferences, mocht je die nog niet gelezen hebben.

• saviour
  • Niet online
Hartstikke geweldig, ik ga dat eens uitvoerig testen :Y)

Ik kan trouwens geen manpages bekijken omdat hij het commando 'man' niet kent. Nog een probleem dat wacht.. beetje bij beetje leert men :P

edit: pin type now, woody, testing kent hij alle 3 niet. Nog suggesties? Man werkt alweer :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hmm, misschien weet ik waarom hij die release niet herkent. Wat is de output van
'cat /var/lib/apt/lists/*_binary-i386_Release'?

• saviour
  • Niet online
Komt ie:
Client1:/home/saviour/.opera# cat /var/lib/apt/lists/*_binary-i386_Release
Archive: unstable
Component: non-US/contrib
Origin: Debian
Label: Debian
Architecture: i386
Component: non-US/main
Component: non-US/non-free
Archive: testing
Component: non-US/contrib
Component: non-US/main
Component: non-US/non-free
Component: contrib
Component: main
Component: non-free
Component: contrib
Component: main
Component: non-free
Archive: stable
Component: updates/contrib
Version: 2.2r2
Label: Debian-security

Component: updates/main

Component: updates/non-free
Heeft het er iets mee te maken dat ik potato 2.2 r4 heb geupgrade naar woody?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 19 februari 2002 21:00 schreef saviour het volgende:
Komt ie:
[..]
Heeft het er iets mee te maken dat ik potato 2.2 r4 heb geupgrade naar woody?
Nee, dat verwacht ik niet. Op de een of andere manier kent hij de releasenaam niet, hoewel die wel in het releasebestand staat. Zou je eens de letterlijke inhoud van je /etc/apt/preferences kunnen posten en de uitvoer van 'apt-get install wipe/unstable'? Ik neem 'wipe' omdat dat in zowel testing als unstable zit en vrij klein is, dat scheelt weer downloadtijd. Overigens kun je ondertussen wel veilig je stable-sources uit je sources.list halen, ik neem aan dat je daar geen programma's meer van gebruikt.

• saviour
  • Niet online
Er staat niets meer van stable in mijn sources.list..

Goed, hier komen ze:

sources.list:
# Woody

deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free
deb http://ftp.debian.nl/debian woody main contrib non-free
deb http://ftp.debian.nl/debian-non-US woody/non-US main contrib non-free
deb-src http://ftp.debian.nl/debian woody main contrib non-free
deb-src http://ftp.debian.nl/debian-non-US woody/non-US main contrib non-free
deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US woody/non-US main contrib non-free

# Sid

deb http://ftp.debian.nl/debian unstable main contrib non-free
deb http://ftp.debian.nl/debian-non-US unstable/non-US main contrib non-free
deb-src http://ftp.debian.nl/debian unstable main contrib non-free
deb-src http://ftp.debian.nl/debian-non-US unstable/non-US main contrib non-freedeb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US unstable/non-US main contrib nonfree
preferences:
Package: *
Pin: release a=testing
Pin-Priority: 101
wipe install:
Client1:/# apt-get install wipe/unstable
Selected version 0.16-6 (Debian:unstable) for wipe
The following NEW packages will be installed:
wipe
0 packages upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 75 not upgraded.
Need to get 30.2kB of archives. After unpacking 127kB will be used.
Get:1 http://ftp.debian.nl unstable/main wipe 0.16-6 [30.2kB]
Fetched 30.2kB in 0s (70.6kB/s)
Selecting previously deselected package wipe.
(Reading database ... 23259 files and directories currently installed.)
Unpacking wipe (from .../archives/wipe_0.16-6_i386.deb) ...
Setting up wipe (0.16-6) ...

W: Did not understand pin type  release a=testing
Client1:/#
Zo, als je dat maar weet! :P

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hmm, zeer vreemd. Ik heb er de manpagina van apt_preferences, de documentatie van apt zelf en de apt-howto op nageslagen en allemaal zijn ze het erover eens dat het gewoon klopt...
Wat doet hij als je wipe weer verwijdert en dan opnieuw installeert, nu met het commando 'apt-get install wipe/testing'? Ik ben vooral benieuwd of hij dan weer dezelfde versie neemt. Als dat werkt dan zou je met 'apt-get upgrade --target-release testing' moeten kunnen regelen dat hij alleen uit woody updates haalt. Maar dat geen volledige oplossing, want allerlei package managers roepen namelijk apt-get get zonder zo'n optie aan en dan gaat hij alsnog naar sid over...
Mocht er voor de rest ook niemand een goede oplossing weten dan zou je het probleem eens voor kunnen leggen op de debian-mailinglists. Zie lists.debian.org voor welke je moet hebben. Als je daar ook de inhoud van je preferences en zo post dan neem ik aan dat er wel iemand een antwoord heeft...je zult zien dat het dan iets heel simpels is :7 .

• saviour
  • Niet online
Hey!
Client1:/home/saviour# apt-get install wipe/testing
Selected version 0.16-5 (Debian:testing) for wipe
The following NEW packages will be installed:
wipe
0 packages upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 75 not upgraded.
Need to get 30.2kB of archives. After unpacking 127kB will be used.
Get:1 http://ftp.debian.nl woody/main wipe 0.16-5 [30.2kB]
Fetched 30.2kB in 10s (2804B/s)
Selecting previously deselected package wipe.
(Reading database ... 23139 files and directories currently installed.)
Unpacking wipe (from .../archives/wipe_0.16-5_i386.deb) ...
Setting up wipe (0.16-5) ...

W: Did not understand pin type  release a=testing
Hij pakt dan dus wel o.16-5 ipv 0.16-6

Ik denk dat ik maar niet het risico neem om 'apt-get upgrade --target-release testing' te doen nu, stel dat het verkeerd gaat :{

Dan maar even op de mailinglist! Zodra ik een goede mailclient heb.. Welke gebruik jij? Evolution wilde geen mail versturen, alleen ontvangen

Ik kan kicq nu trouwens ook installeren uit unstable.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 19 februari 2002 22:21 schreef saviour het volgende:
Hij pakt dan dus wel o.16-5 ipv 0.16-6
Hmm, das al heel wat in ieder geval. Nog geen pinning, maar de rest werkt in ieder geval...
Ik denk dat ik maar niet het risico neem om 'apt-get upgrade --target-release testing' te doen nu, stel dat het verkeerd gaat :{
Kan ik me iets bij voorstellen >:) . Zeker omdat downgraden vaak nogal een gedoe is (kan wel, maar dan moet je ook gebruik maken van pinning :P ).
Dan maar even op de mailinglist! Zodra ik een goede mailclient heb.. Welke gebruik jij? Evolution wilde geen mail versturen, alleen ontvangen
Ik gebruik KMail, werkt prima hier. Als je weinig zin hebt om allerlei mailprogramma's te gaan configureren zou je ook even snel een yahoo- of hotmail-adres aan kunnen maken om te sturen, is misschien sneller geregeld dan een goede mailclient :) .
Ik kan kicq nu trouwens ook installeren uit unstable.
Dàt is gelukkig nog logisch, daar heeft pinning nog niets mee te maken. Probleem is dat alle nieuwe packages op het moment uit unstable geinstalleerd zullen worden :7 ...

• saviour
  • Niet online
Hehehe, sav goes Debian :Y)

Nouja, ik heb nog wel een hotmail adres, maar ik zal kmail eens gaan proberen. Als je wil laat ik je nog wel even weten of de mailinglists iets opleveren :)

Wederom hartstikke bedankt he!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Graag inderdaad even vermelden of het iets heeft opgeleverd en zo ja wat er fout was, dat scheelt weer voor als anderen aan dit soort dingen willen beginnen. En natuurlijk ben ik ook nieuwsgierig naar het antwoord :) .

• saviour
  • Niet online
Dit is een oplossing die ik uit de mailinglist kreeg, het werkt voor mij!

Verwijder de /etc/apt/preferences file
Maak daarna een /etc/apt/apt.conf met daarin:

Apt::Default-Release "testing";

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Mooi dat het gelukt is, mocht er nog eens iemand hetzelfde willen doen dan is er nu in ieder geval een thread in de search die vertelt hoe het moet. Werkt je Kicq nu ook?

• saviour
  • Niet online
Kicq werkt nog niet :(

Die versie die in Sid zit heeft nog wel problemen en ik krijg de cvs versie niet gedownload.

Als ik dan wil verbinden naar die server gaat het goed, daarna wachtwoord opgeven, komt hij met een error; .cvspass niet gevonden (dat was em denk ik).

Nu had ik gelezen over een bug in cvs 1.11, maar ik had daarna ook nog de nieuwste versie geprobeerd (1.11 p1 oid), daarmee had ik hetzelfde probleem.

Dus ik moet denk ik een oudere versie hebben van cvs, die moet ik even zoeken.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hmm, dat probleem had ik hier een paar dagen geleden ook. Gewoon een leeg bestand 'cvspass' aanmaken in mijn homedir verhielp het probleem.

• saviour
  • Niet online
Ik zal dat eens gaan proberen! Bedankt.

Werkt idd prima :)
Pagina: 1