Toon posts:

Buigen van ruimte

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een theorie was dat de planeten om de zon draaien door de aantrekkingskracht van de zon. Daar kan ik me nog wel wat bij voorstellen. Maar volgens een andere theorie is de ruimte rond de zon "gebogen" en dat de planeten gewoon de kortste baan volgen om de zon. Wat moet ik me daarbij voorstellen?
En nog een vraag, hoe groot zou het universum zijn? Ikzelf geloof het meeste in de theorie dat de ruimte een soort "bol" is die zich uitzet en weer inkrimpt tot er weer een "big bang" is en weer uitzet, etc... Maar wat is er achter die "bol" ? Mischien is het hele universum een soort "loop"?

Verwijderd

niet zo veel pado's eten, jij! Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Big crunch noemen ze dat...
lees ff de algemene relativiteits theorie van albertje...
En dat over de ruimte, Hawkins heeft daar wel aardige theorien over.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:01

Wildfire

Joy to the world!

Over dat uitzetten en inkrimpen van het heelal: ik heb vorig jaar eens in de krant gelezen dat een stel wetenschappers bewijs had gevonden dat het heelal eeuwig zou blijven uitduien. Dus geen "big crunch".

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

En nog een vraag, hoe groot zou het universum zijn? Ikzelf geloof het meeste in de theorie dat de ruimte een soort "bol" is die zich uitzet en weer inkrimpt tot er weer een "big bang" is en weer uitzet, etc... Maar wat is er achter die "bol" ? Mischien is het hele universum een soort "loop"?
als je over de aarde loopt, waar is dan het einde?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm...maar hoe zit het dan met het "buigen van de ruimte" ? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Verwijderd

same thing.........

nah, de grap is eigenlijk dat inerte massa (de m uit F=m*a) en zwaartekrachts-massa (de m uit F=m*g) hetzelfde zijn. Dat HOEFT niet namelijk Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

dus: stel je eens voor dat je in een afgesloten ruimte bent. en je merkt om je heen dat alles zweeft, en je voelt geen versnelling. je zou kunnen concluderen dat je in de lege ruimte bent, ver weg van sterren enzo.
maar, je kan heel goed in de buurt van de aarde of zon zijn. ook als je valt, zweeft alles om je heen en voel je geen kracht.
je valt, en je staat stil?
vreemd toch eigenlijk?

Verwijderd

Dat buigen van de ruimtetijd, want dat is het eigenlijk, kun je het beste voorstellen als een opgespannen rubber vel waar een zware kogel (zon) in ligt. Als je dan een een kogeltje in de buurt laat rollen wordt de weg van de kogel afgebogen. Het hangt van de snelheid en de baan van het kogeltje af of ie in een baan komt of blijft of juist niet. Denk maar aan het golf balletje dat op een haar na de hole mist en daardoor sterk wordt afgebogen. Een zwart gat is als de massa zo groot wordt dat het rubbervel 'bezwijkt' onder de zeer grote massa.

Lees anders:
The Elegant Universe; Superstrings, Hidden Dimensions, And The Quest For The Ultimate Theory
by Brian Greene
A recent and well-written book on the subject, that makes ties between the ideas in superstring theory and basic principles of physics like quantum mechanics, relativity, and gravity.
Daar staat alles bijzonder duidelijk in uitgelegd, zonder formules, in 'klare' taal. Wel in het Engels overigens.
Als iedereen hier op tweakers eens dat soort boeken ging lezen werd er een stuk minder onzin geschreven...... ;-))

grtz.
Swing

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

De planeten bewegen rechtdoor. Alleen is dat een cirkel, omdat de ruimte gekromd is door het zwaartekrachtveld van de zon. Dit is de algeme relativiteitstheorie, en deze is al een tijdje (70+ jaar) algemeen geaccepteerd. Je kunt het een beetje zien als een knikkertje op een gespannen doek; door de massa vn het knikkertje wordt de doek 'gebogen'.

Het is nu trouwens algemeen geaccpeteerd dat het heelal voor eeuwig zal blijven uitdijen...

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad. "Stilstaan" hangt van je point of view af. Als je ziet dat alles om je heen ook "stilstaat" dan zou je zeggen dat je zelf ook stilstaat. Maar iemand die naar jouw kijkt van een afstand ziet dat jij samen met alle dingen om je heen wel bewegen. Bestaat er dan wel iets als "stilstaan"? Dan is stilstaan een relatief begrip.

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

Maar wat is er achter die "bol" ? Mischien is het hele universum een soort "loop"?
Daar zijn de menselijke hersenen niet geschikt voor..medig mens is hierdoor gek geworden... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif Wel zijn er genoeg theorien over de vormgeving van ons universum. Het antwoord van de vraag wat er 'achter' de grens van het universum loopt is door ons niet te beantwoorden, in mijn ogen, omdat wij werken met begrippen zoals 'niets' en 'iets', 'einde' en 'begin' die (moeten) subjectief zijn.

Mijn advies is...denk er maar niet teveel over na..anders ga je nog in god geloven Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

• Unicorn
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Uit de voorlopige meetgegevens van Boomerang en Maxima (de ballon, niet de blondine) is met tot de conclusie gekomen dat het heelal "plat" is. Dus dat de ruimte op grote schaal niet tot een lus of een zadel gebogen is. We wachten af wat de volledige metingen gaan brengen...

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Lord Daemon:
De planeten bewegen rechtdoor. Alleen is dat een cirkel, omdat de ruimte gekromd is door het zwaartekrachtveld van de zon.
Is dit zo? Dan zou je de aarde ergens moeten kunnen zien aan de hemel. Immers, de lichtstralen gaan dan ook "rechtdoor" langs die cirkel...

Ik dacht altijd dat gravitatie een wisselwerking was: massa dicteert de ruimtetijd hoe zich te vervormen, en ruimtetijd dicteert massa hoe zich te bewegen.

• GeeBee
  • Laatst online: 13:34

GeeBee

Oddball

Lord Daemon:
Het is nu trouwens algemeen geaccepteerd dat het heelal voor eeuwig zal blijven uitdijen...
Volgens mij hangt dat nog in de weegschaal. Afhankelijk van
- het bestaan van zwarte materie (daar hebben we al eens een discussie over gehad dacht ik)
- de rustmassa van het neutrino

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

GeeBee heeft gelijk...
Is het heelal zwaar genoeg voor de Big Crunch?

Nou, als alles zo leeg is als m'n hoofd nu, blijven we lekker uitdijen...

Unicorn : De aarde gaat toch ook ietsje langzamer als het licht?

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:41
Volgens mij is men nog niet zeker over de toekomst van het heelal. Het zou inderdaad kunnen blijven uitdijen, maar de mogelijkheid dat het heelal in de toekomst steeds langzamer gaat uitdijen, totdat de uitdijing tot stilstand komt en later zelfs weer gaat krimpen wordt niet uitgesloten.
Er is ook nog een 'steady state' theorie: Op sommige plekken in het heelal vormt zich tijd/ruimte (witte gaten) en op andere plekken verdwijnt het weer (zwarte gaten).

• Macros
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Buigen van ruimte? Is dat niet iets voor de Sterkste man van de Wereld, wat laatst op tv was?

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

die gaten die volgens geleerde in de ruimte zitten hebben andere geleerde ook weer teorieen over bedacht alleen zijn die echt neit goed bij hun hoofd had t laatst(half jaar geleden) ergens gelezen dat als je in z'n gat terecht komt dat je er in wordt 'gezogen' en weer in een ander heelal met andere planeten enzo uitkomen

crash vind dat wel ver gezocht Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Is dit zo? Dan zou je de aarde ergens moeten kunnen zien aan de hemel. Immers, de lichtstralen gaan dan ook "rechtdoor" langs die cirkel...
Ik weet het niet precies (gvd Algemene Relativiteitstheorie verplaatst naar het 3e jaar Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif), maar ik begin nu aan mijn eigen opmerking te twijfelen. Ik zal het eens opzoeken. Je hoort nog van mij.
Volgens mij hangt dat nog in de weegschaal. Afhankelijk van
- het bestaan van zwarte materie (daar hebben we al eens een discussie over gehad dacht ik)
- de rustmassa van het neutrino
Huidige waarnemingen doen vermoeden dat het heelal, steeds langzamer, voor eeuwig zal blijven uitdijen (en misschien in het oneindige tot rust zal komen). Hoewel niets ooit zeker is, is de kans dar er een Big Crunch komt zeer klein, en wordt dit door kosmologen nu algemeen niet meer als een waarschijnlijk iets gezien.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Big Crunch zit er inderdaad niet in. Dus het heelal zal uiteindelijk een entropiedood sterven. Ach, aan alle goeie dingen komt een eind. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

Confuzer:
Unicorn : De aarde gaat toch ook ietsje langzamer als het licht?
En of. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Maar rechtdoor blijft rechtdoor...

• GeeBee

GeeBee

Oddball

rechtdoor in een gekromde ruimte is stiekum toch met een bochtje...

Verwijderd

Topicstarter
Is dat net zoiets als "een rechte bocht nemen" ? Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Verwijderd

Mmm... volgens de prille resultaten van onderzoek aan de superstring theory zijn er in iedergeval een zestal dimensies in een z.g. Calabi-Yau space, deze zijn gekromd van karakter. Waarom zijn dan ook niet de huidige 3 ruimtelijke dimensies gekromd, echter met een enorme straal? zodat het uitdijen uiteindelijk weer samenkomen in een (ander) punt is?

:-))

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Volgens mij ging de supersnarentheorie uit van 10 dimensies, toch?

Verwijderd

geebee: dacht ut wel ja

ach 1tje meer of minder maakt niet uit toch? Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/biggrin.gif

maargoed, om het nog ff waziger te maken:

de mens kijkt noch 3D, noch 2D, maar 2.5D

Verwijderd

De snaren theorie gaat inderdaad uit van 10 dimensies, waarvan 6 opgekruld, 3 de ruimte en 1 de tijd. Tegenwoordig denkt men echter dat er 11 nodig zijn om de snarentheorie volledig te 'fitten'. Daar wil ik, na enige studie, nog wel op terug komen...

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Het zijn idd 11 dimensies.

Brian Dickens:
Over dat uitzetten en inkrimpen van het heelal: ik heb vorig jaar eens in de krant gelezen dat een stel wetenschappers bewijs had gevonden dat het heelal eeuwig zou blijven uitduien. Dus geen "big crunch".
De materie die we met het blote oog kunnen zien, is +/- 10% van de massa die we nodig hebben om het heelal weer in te laten krimpen.
Daarnaast heb je ook nog onzichtbare materie, de zogenaamde MACHO's en WIMP's.
Met die MACHO's erbij zitten we al +/-op de 35%. Maar nog niemand weet hoeveel WIMP's er zijn, dushet is nog steeds niet vastgesteld dat het heelal weer in klapt. Maar als we deze 2 vormen hebben gevonden, wie zegt dat er niet NOG een kleiner deeltje materie is, die we nog niet ontdenkt hebben?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1