MailServer via WinRoute

Pagina: 1
Acties:

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik heb een beetje een vreemde configuratie binnen het netwerk, dat geef ik toe.

Het zit zo. Er is een centrale mailserver die voorzien is van Kerio MailServer. Deze machine is niet direct met internet verbonden maar gaat via een andere computer het internet op. Deze internetserver beschikt over WinRoute Pro. De reden dat ik voor WinRoute gekozen heb is simpel; het is ook van Kerio (makkelijk gebruikers uitwisselen) en de packet filter werkt erg goed en is makkelijk in te stellen als je wat van firewalls weet. Het probleem is alleen dat ik de mailserver van kerio met geen mogelijkheid direct kan laten communiceren met de SMTP en POP server van UUNet (de provider). Nu dacht ik dat met wat portmappings wel op te kunnen lossen...niet dus.

Heeft iemand enig idee wat ik moet instellen om de mailserver van Kerio (de interne dus) direct te laten communiceren met buitengelegen machines? Op dit moment speelt de WinRoute Pro machine relay SMTP- en POP-server (dus de WinRoute machine fetched de mail en stuurt het in opdracht van Kerio Mailserver door). Dat is ook wel leuk, maar een beetje complex en overbodig. Iemand enig idee?

Verwijderd

Bij mij werkt 't als ik die POP en SMTP poorten (dus 110 en 25) forward naar het IP van de server waarop de POP en SMTP servers staan. Dus voor POP-server zo:

Afbeeldingslocatie: http://racetows.dyn.dhs.org:8000/got/winroute.jpg

• Christiaan
Welke mailserver bedoel je? die van de ISP of die binnen in het netwerk? Moeten die mappings dan niet 'op en neer' worden gemaakt?

Verwijderd

Ik denk dat ik het een beetje verkeerd begrepen heb. Ik dacht dat je gewoon een mailserver achter een computer met WinRoute werkende wil krijgen. Hoe dat moet, heb ik dus laten zien.

Maar wat doet jouw mailserver? Is het een echte mailserver, of haalt de server alleen mail op van de UUnet server? Want alleen mailtjes ophalen zou gewoon moeten werken zonder mappings, net zoals een gewone e-mail client.

• Christiaan
Het is een beetje een rare configuratie omdat we in een overgangsfase zitten. Dit moet dus beter aangepakt worden, maar op dit moment kan het niet anders.

Er zijn twee servers. 1 is een internetserver en de ander is de hoofdserver. De hoofdserver heeft WinRoute Pro (ook!) draaien en gebruikt daarvan de DHCP server. Naast WinRoute Pro draait op die machine ook Kerio Mailserver. Dat is een echte mailserver in die zin dat het een zwaar uitgebreide versie van de mailserver is die standaard in WinRoute zit. We willen namelijk een intranet-mail systeem opzetten en daar leent zo'n pakket zich erg goed voor.

De hoofdserver kan connecten met internet via de internetserver. Deze heeft een ISDN-modem. Ook op deze machine staat WinRoute Pro geinstalleerd. Hier wordt de packet filter (die nog niet geconfigureerd is) en de NAT-router gebruikt.

Als ik nu een mailtje van binnenin het netwerk naar buiten wil sturen dan gebeurt het volgende:

- De kerio mailserver ontvangt het mailtje van de client
- De kerio mailserver stuurt het mailtje (meteen) door naar WinRoute Pro op de internetserver.
- WinRoute op de internetserver belt in en stuurt het mailtje naar de SMTP-server van UUNet.

Bij ontvangen gaat het andersom. Om het uur haalt WinRoute Pro op de internetserver de mail op van de POP3-server van UUNet. Kerio Mailserver (op de hoofdserver) trekt vervolgens de mail van de internetserver af en houdt het vast totdat de clients requests plaatsen.

WinRoute Pro mag wij mij betreft op de internetserver blijven staan. De packet filter werkt erg goed. Een andere router is wat mij betreft ook best, maar ik wil die internetserver wel de eerste 'line of defense' laten zijn en dus is er in ieder geval een router met een packet filter nodig. Voor nu volstaat WinRoute dus even. Toch wil ik de Kerio MailServer direct contact kunnen laten leggen met de POP3 en SMTP-servers van UUNet. Dat werkt stukken makkelijker dan nu. Alleen komt Kerio Mailserver dus niet langs WinRoute. Wat ik ook probeer..... Alleen poorten 25 en 110 zijn toch nodig? Ik geloof niet dat er gebruikt wordt gemaakt van een SSL connectie ofzo.

Is het een beetje te volgen? :)

• Poiter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 14:54
Elke verbinding die van binnenuit het netwerk wordt opgezet wordt gewoon doorgelaten door Winroute. Hiervoor hoef je dus ook geen portmappings ofzo te maken. Kortom het zou gewoon moeten werken allemaal. Kun je op die machine waar de mailserver op staat wel 'gewoon internetten'? Zet anders eens wat logging aan in winroute (mbv een packetfilter) zodat je het verkeer kunt monitoren.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > [forum=19]

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Christiaan
Op dinsdag 19 februari 2002 17:17 schreef Poiter het volgende:
Elke verbinding die van binnenuit het netwerk wordt opgezet wordt gewoon doorgelaten door Winroute. Hiervoor hoef je dus ook geen portmappings ofzo te maken. Kortom het zou gewoon moeten werken allemaal. Kun je op die machine waar de mailserver op staat wel 'gewoon internetten'? Zet anders eens wat logging aan in winroute (mbv een packetfilter) zodat je het verkeer kunt monitoren.
Ja, dat internetten gaat allemaal goed. geen probleem. Dat is het vreemde...

• Christiaan
Probleem opgelost. De gateway stond ingesteld als het IP van de hoofdserver en niet die van de internetserver. Ik had het in de DHCP-scope wel goed opgegeven, maar kennelijk was de lease nog niet ge-update voor de machines. Nu werkt het goed.

Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1