Toon posts:

zo klein mogelijk router/server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben sinds kort ADSL en dat ga ik delen door gebruik te maken van een oude computer. Nu wil ik echt ook een webserver gaan draaien gewoon om een beetje te klooien.

Deze wil ik graag op het pceetje zetten dat ook het routeren regelt, is namelijk wel zo handig hoeft er maar een computer de hele tijd aantstaan. Volgens mij moet dit zonder veel problemen mogelijk zijn toch?

Verder moet de router/server in de meterkast geplaatst worden omdat ergens anders in het huis of geen plaats is, mensen het niet fijn vinden om een pc in de huiskamer te hebben of dat er anders ongeveer 1km kabel getrokken moet worden.

Ik heb dan ook de volgende vragen:
- Pentium 1 op 166 mhz moet hiervoor toch wel genoeg zijn (router/server?
- 32 mb ram is genoeg toch?
- 2 gb hd lijkt me ook voldoende
- hoe krijg ik de boel zo klein mogelijk?
ideaal zou natuurlijk een laptop zijn maar daar kan je alleen maar dure pcmia netwerkkaarten op aansluiten toch?

Verwijderd

Die pcmcia kaarten zijn zo duur niet meer hoor, vooral niet de 10mbit variant, 100mbit heb je echt niet nodig met Adsl :+

Laptop is misschien ideaal, maar een klein pc kassie als die van een tulip (VisionLine?) is ook erg handig, heb ik lang genoeg gehad als server. En dan zijn netwerkkaartjes ineens wel heel veel goedkoper (realtek 10/100mbit voor 17 euro ofzo :? )

/ps
Die specs die je opnoemt zijn meer dan snel genoeg, vooral voor een linux bakkie.

Verwijderd

Topicstarter
Ja weet ik maar zo kan ie ook een beetje php en mysql draaien daar kloot ik namelijk nogal graag mee.

Maar enig idee hoe ik aan zo'n klein bakkie kom, bij de tweedehandse computer shop hier lijken ze alleen maar te doen ik grote kasten.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:21

ChUcKiE

Dus........

Ik heb nog wel een AOpen Barebone MicroATx voor je te koop, met 512MB intern en een PIII733, kost een beetje, heb je ook veel!

Zie V&A onder complete systemen.

http://www.tweakers.net/aanbod/38191

Krijg je er nog een extra netwerkkaart bij ook als je wilt!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op dinsdag 19 februari 2002 15:34 schreef dennis@wacky het volgende:

ideaal zou natuurlijk een laptop zijn maar daar kan je alleen maar dure pcmia netwerkkaarten op aansluiten toch?
duur? op een beurs heb je ze voor 50 piek (€22,69) 10Mbit van Xircom
voordeel van een laptop, is de geintergreerde monitor en keyboard ;) verder natuurlijk het energieverbruik en een noodstroomvoorziening in de vorm van een accu :)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dat zo hoor moet ik misschien toch eens op een beurs kijken en daar twee van die kaartjes scoren, is namelijk wel ideaal, heb je voor 150 een goede router/server oplossing.

Thnx

In winkels gaan ze niet voor die prijs over de toonbank toch??

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je kan 2 dingen doen

1) een kant en klare router kopen bv: sohoware verkoopt er 1 die ook poorten kan redirecten bv een webserver naar een pc in huis .. (andere routers kunnen dit vast ook)

2) voor een superkleine pc gaan ik heb anders ook nog wel een p100 over 1,7 gb hd en 16 mb ram .. afm (cm) 31x32x7h
2netwerk + freebsd met NAT preconfigd .. zelfs met apache als je dat wil en webbased (webmin) geadmind...

Tja vanalles

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 09:50

Tjark

DON'T PANIC

't kan nog allemaal veel lichter en easier als je zoiets als FreeSCO neemt. Is een 486 met 8MB en een floppy al genoeg :)

*insert signature here

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Op zaterdag 23 februari 2002 04:08 schreef TjarkVerhoeven het volgende:
't kan nog allemaal veel lichter en easier als je zoiets als FreeSCO neemt. Is een 486 met 8MB en een floppy al genoeg :)
de bak moet helaas ook zeer klein wezen :)

Tja vanalles

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op zaterdag 23 februari 2002 04:10 schreef vso het volgende:

[..]

de bak moet helaas ook zeer klein wezen :)
je kan ook freesco op een laptop installeren, vervolgens bij www.freescosoft.com de pcmcia drivers halen en installeren, wat wil je nog meer??
standaard zit er een webserver in, maar je kan ook apache met php installeren, perl, mySQL, kan allemaal!
Pagina: 1