Toon posts:

Wanneer was Nederland voor het laatst in oorlog?

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik wil ff testen hoe het met de algemene ontwikkeling van de tweakers.

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:41
WOII ??

Verwijderd

ik dacht 1945, Maar hou me voor beter?

Domme vraaag trouwens. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif

Verwijderd

Tegen Joegoslavië

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Joegoslavie

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Was Navo-actie, dus niet echt Nederland in oorlog

Verwijderd

Zitten er niet nog steeds lui van ons in een of ander Zuid-Amerikaans land?

• Infinithlon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-01 19:01

Infinithlon

i was there!

De provincie Zeeland is sinds de tachtigjarige oorlog nog steeds officieel in oorlog met Spanje, dus dat is nog aan de gang Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

when i wake up people take up mostly all of my time!

Verwijderd

Geldt dat niet voor heel Nederland? Ik dacht dat er toen voor heel Nederland een wapenstilstand was afgesloten, maar geen vrede.

Verwijderd

Was dat niet in Indonesie tegen Soekarno & Co. Ik geloof dat er zelfs Nederlanders in Korea zijn geweest.
'k Weet het alleen niet zeker.

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:34

winnie

de poes...

Het is inderdaad slecht gesteld met de algemene ontwikkeling hier. Indonesie (eind jaren veertig) was een politionele actie (dus geen oorlog), Indonesie (begin deze eeuw) was meer het onderdrukken van wat opstandige stammen, Korea was onder VN vlag (dus nederland heeft geen oorlog aan Noord-korea verklaard), Joegoslavie dito, andere vn-conflicten (sinaï, cambodja, enz) dito, dus de laatste oorlog moet WOII geweest zijn. Overigens is de oorlog daarvoor die tegen Napoloeon geweest (volgens mij, onafhankelijkheid Belgie ging zonder slag of staat, en de frans-duitse oorlog gebeurde ook zonder ons).
Ergo: Nederlanders zijn niet zo oorlogzuchtig geweest, de laatste paar eeuwen. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

Verwijderd

Nou, om ou te zeggen dat Belgie zonder slag of stOOt onafhankelijk werd... 27-10-1830 : 1500 bommen en 16000 granaten afgevuurd op Antwerpen. 15 februari 1831 het beroemde varhaal van van Speijk. En daarnaast nog wat bloedige voorvalletjes. (goed opgelet bij geschiedenis). Verder vind ik de zogenmaamde politionele acties toch wel erg dicht bij een oorlog komen. Maar inderdaad, WO II zal wel de laatste zijn geweest.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het is maar net hoe je oorlog definieert. Nederland was wel degelijk betrokken bij Joegoslavie. De Navo heeft de oorlog daar gevoerd en Nederland is daar lid van. Nederland was ook actief aanwezig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Het feit dat je iets een politionele actie noemt wil nog niet zeggen dat het geen oorlog is. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif Het was gewoon een vuile politieke truuk; het hele leger was ermee bekend... Het WAS gewoon oorlog...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:34

winnie

de poes...

Maar dan haal je oorlog en veechten door elkaar. Zuid en Noord Korea zijn nog steeds in oorlog en er wordt niet zoveel meer gevochten. Zeeland was schijnbaar nog met spanje in oorlog en daar is de laatste bom ook 4 eeuwen geleden gevallen.
Kortom: als er gevraagd wordt wannneer we in OORLOG, dan was het wo2. In joegoslavuie was er ook geen sprake van oorlog, de navo heeft niet de oorlog verklaad, dooch onder vn-vlag bescherming geboden aan vluchtelingen enzo.
Als de vraag nou geweest was: wanneer heeft nederlandse leger voor het laatst gevochten...

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 17:32
Voordat een conflict een oorlog is moet er een formele oorlogsverklaring zijn. Is mierenneuken, maar zo werkt het nu eenmaal. Met zo'n verklaring ga je dan ook bepaalde verplichtingen aan, volgens de diverse ondertekende conventies, waaronder die van Geneve.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1