[debian] boot alleen vanaf flop

Pagina: 1
Acties:

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hi,
Ik ben gisteren bezig geweest met het installeren van debian. Opzich allemaal wel goed gelukt, alleen het booten lukt nog niet helemaal goed.
Ik heb in m'n pc 2HDD zitten. Op de eerste staat een partitie met Win2k, op de tweede staat een primaire partitie met NTFS data (/dev/hdb1 = active)en een extended partitie met 3 logische partities eronder.
- 1x ext2 /dev/hdb5
- 1x swap /dev/hdb6
- 1x fat32 /dev/hdb7

In eerste instantie liep de lilo bootmananger helemaal vast dus heb ik fdisk /mbr gedaan. Het resultaat is nu dat die altijd win2k opstart, en debian indien je er de bootdisk instopt.
Hoe krijg ik dit gefixt? Ik heb XOSL nu geinstalleerd, de lilo.conf geedit en daarin gezet dat die de bootsector moet wegschrijven naar /dev/hdb5 en daarna lilo uitgevoerd. Alleen ik krijg linux vervolgens nog niet via XOSL gestart.
Heeft iemand nog ideeen hoe ik dat kan fixen?

Verwijderd

hdb5 op active zetten?
in xosl (bootmanager neem ik aan) hdb5 toevoegen

• MadMurdock
  • Niet online
ja dat dacht ik dus ook op een gegeven moment, maar ik kan alleen hdb1 tm 4 op active zetten dmv activate, dus ik weet eigenlijk niet zeker of dat wel kan met logische partities in een extended gegeelte

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Heb ook net vandeweek Debian geinstalleerd met een HD: hda
HDA1 : FAT16 met DOS - Active
HDA5 : /boot
HDA6 : /root
HDA7 : /home
HDA8 : SWAP

de HDA5 is NIET active. M'n LILO staat op HDA1 (OK, in de MBR van HDA). In de LILO.CONF (nu ff niet bij de hand) wordt verwezen naar HDA1 (voor DOS) en HDA5 voor LINUX.

Let op dat je partitie met /boot niet over de 1024 cilinders heengaat. Daarom is m'n HDA1 en HDA5 maar 5 MB groot.

Heb in je in de debian config het stapje "make linux bootable from HD" gedaan?

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Je kunt ook met het programma bootpart zorgen dat er een extra keuze komt in je win 2k bootmenu( In dit geval voor linux). Dit gebruik ik en werkt erg lekker:) Het programma kun je gewoon vinden als je even google gebruikt.

• MadMurdock
  • Niet online
'k kom er toch nog niet uit. Heb zojuist de linuxpartitie primair op hdb1 gezet, actief + bootable gemaakt en het MBR van m'n 1ste HDD overschreven. Nu krijg detecteert die wel een bootsector bij IDE-0, start die windows niet meer, maar krijg ik alleen de letter

LI_

En dan zit die vast, wat zou ik hier nog aan kunnen proberen?
edit:

fdisk /mbr
zorgt er daarna voor dat gewoon windows weer gestart wordt. en is dus geen oplossing :(

• MadMurdock
  • Niet online
misschien ligt het aan m'n 2de HDD??
Deze heeft 4868 cyl. Ik weet niet zeker hoeveel Debian 2.2 (rel.5) er aankan, maar zou dat het kunnen zijn??
Zo ja, kan ik wat met de files hier: http://brun.dyndns.org/pub/linux/lilo

Hoe kan ik die installeren?

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je download het tar.gz pakketje, pak je uit met 'tar xvzf bestandsnaam'

Dan ga je naar die dir. (cd dir. naam)
./QuickInst

• MadMurdock
  • Niet online
thnx. zal het gelijk eens proberen

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 19 februari 2002 22:04 schreef MadMurdock het volgende:
misschien ligt het aan m'n 2de HDD??
Deze heeft 4868 cyl. Ik weet niet zeker hoeveel Debian 2.2 (rel.5) er aankan, maar zou dat het kunnen zijn??
Zo ja, kan ik wat met de files hier: http://brun.dyndns.org/pub/linux/lilo

Hoe kan ik die installeren?
In Potato zit LILO 21.4.3-2. Dat lijkt mij zo snel uptodate genoeg. (iemand die weet vanaf welke LILO versie dat 1024-cylinder probleem is verholpen?)

Wat gaat er precies fout?

• MadMurdock
  • Niet online
ik heb idd de potato versie.

tja, om kort te zijn hij blijft gewoon hangen bij

LI_

Ik heb wel lba32 in m'n lilo.conf staan.

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Hoe staan je HDs in de BIOS? Op LBA of niet? Helpt het als je dat verandert?

• MadMurdock
  • Niet online
staan wel beide op LBA ja, 'k weet ook niet precies waar het punt zit, want dat cylinder verhaal dat heeft volgens mij alleen te maken met je MBR op je primaire HDD toch?

En dat is gewoon zo'n klein 6 GB schijfje. Of maakt het ook nog uit hoe groot m'n (enige) linuxpartitie is? Als dat nl zo is kan ik misschien ook nog overwegen om op m'n eerste HDD een extra bootpartitie aan te maken.

• MadMurdock
  • Niet online
nog hulp van lieve getweakte mensen?

• cool_zero
De foutcode(LI) staat voor het volgende:
The first stage boot loader was able to load the second stage boot loader, but has failed to execute it. This can either be caused by a geometry mismatch or by moving /boot/boot.b without running the map installer.

Waarschijnk is het dus die geometry mismatch dus misschien wil het helpen om lilo -l of lilo -L te doen i.p.v. gewoon lilo

• MadMurdock
  • Niet online
dat had ik ook gevonden ja, ik heb trouwens de laatste keer lilo -L -v uitgevoerd, maar hij blijft met hetzelfde zitten.

Jullie hulp is erg welkom want ik heb op 't moment geen enkel idee meer wat ik nog zou kunnen proberen.

• MadMurdock
  • Niet online
Om 't toch nog proberen te fixen, wil ik nu op m'n eerste (6GB) HDD een extra bootpartitie aanmaken.
Deze komt dan 'voor' de FAT32 partitie van Win2k. Als ik dit doe tijdens de installatie welke van deze 2 partities moet ik dan boot-/active-partitie maken?
Het is de bedoeling ik de lilo.conf zo aanpas dat ik hiermee zowel win2k als debian kan starten.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je een boot partitie aanmaak tijdens het installeren, dan maak je die dus bootable. 10 mb zal wel voldoende zijn denk ik.

Je root partitie etc. hoeven niet bootable te zijn :)
Ik heb overigens op mijn laptop Debian, Win2k, WinNT alle 3 op bootable staan.

Verwijderd

Zpottr in [topic=230428/1/25]
Wat prima werkt is het booten van linux vanuit de bootloader van 2000. Je moet een image van de bootsector van de linux-partitie maken (iets als dd /dev/hda5 bs=512 count=1 /mnt/floppy/linux.bin; check de manpage voor precieze syntax. Dit image zet je op je NT-schijf en je verwijst ernaar vanuit boot.ini. Mocht je meer info nodig hebben mail je maar
let op dat je wel eerst met lilo de bootloader op je linuxpartitie installeert.

Een image van de bootsector van de linux-partitie kan ook met lilo -L /tmp/linux.bin (niet zeker check man) ipv dd.

• cool_zero
Als je het op de laaste manier zou doen, zou ik ook nog even een kijkje nemen naar bootpart, het is echt een superprogramma, en je doet er precies hetzelfde mee als wat hier boven beschreven staat(dat van pixeleer)

• MadMurdock
  • Niet online
ok dan.
op dit moment is wegens groot succes m'n pc aan 't herstellen van een gecrashte partitietabel. Daarna ga 'k het gewoon weer even proberen.
Pagina: 1