Licht materie of straling...of beiden?

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56
Laat maar komen die reacties....

Verwijderd

Beide, kerel, je kan bewijzen dat het een golf is maar als je zin hebt kan je ook bewijzen dat het de eigenschappen van een deeltje heeft!,
Dan iets anders ooit het boek:
'De schepping van het doodszwaard'
gelezen? Nee? ik ook niet

Verwijderd

Je kan licht trouwens ook een massa toekennen. Het wordt afgebogen maar niet afgeremd, en bovendien heeft het voor alle waarnemers dezelfde snelheid.(okee ik weet nog veel meer dingen die iedereen al weet ja)

Verwijderd

volgens mij geen van beiden. Licht is een veroorzaker van trilling van materie wat weer energie veroorzaakt.

Verwijderd

volgens mij geen van beiden. Licht is een veroorzaker van trilling van materie wat weer energie veroorzaakt.
Hoe kan het zonlicht dan door de ruimte reizen(die zo goed als vacuum is)?

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Je kan geen massa toekennen.
Het kan wel evenveel energie hebben als een deeltje met massa, maar straling heeft zelf nooit massa, omdat het anders niet met c kan reizen.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

nee, licht is een golf:
eigenschappen golf
1)interferentie
2)buiging
Je kan de 1e bewijzen door een laser voor een plaatje met 2 spleten te zetten dan zie je het.
Het 2e bewijs je door een laser voor 1 plaatje met 1 spleet te zetten, de spleet moet een doorsnede hebben van de labda van het laser licht, dan zie je buiging.
Verder bestaat licht uit fotonen (zoals de meeste hier met mij eens zullen zijn) en fotonen zijn deeltjes(ze hebben energie) Fotonen kun je het beste omschrijven als een paketje golfjes, maar het is dus wel een deeltje.

Verwijderd

JE KAN HET HONDERD PROCENT ZEKER MASSA TOEKENNEN (let wel TOEKENNEN), Macros de Zwarte (Raymond E. Feist??), Hoe kan het anders afgebogen worden? Hoe kan het een deeltje zijn zonder massa te hebben?

Verwijderd

Maussie: Als licht door een vacuum kan reizen bestaat het op dat moment niet in een waarneembare vorm. Dit staaft mijn bewering dat licht alleen maar een veroorzaker van en geen straling/trilling/materie is.

Verwijderd

durworhirnigerokt:
Dus als je het twee-spleten experiment zou doen in de ruimte krijg je geen interferentie patroon te zien, helemaal niks?
Wat voor vorm heeft licht dan volgens jou?

Verwijderd

vosje: licht heeft geen massa. daar is al een topic over geweest. lees dat maar eerst.
Als licht door een vacuum kan reizen bestaat het op dat moment niet in een waarneembare vorm.
tja, wat is waarneembare vorm... wil je schroedingers kat erbij halen?

Verwijderd

Licht kan je massa toekennen!!! luister dan!, Het kan volgens e=mc2 inderdaad geen massa hebben maar energie=massa je kan het massa toekennen. Hoe verklaar je dan dat het wordt afgebogen

Verwijderd

Okee
[Quote] Dag in dag uit wordt het aardoppervlak door de zon verwarmd. Dit kan dan niet door geleiding plaatsvinden en ook niet door stroming. Voor geleiding en stroming is immers een materie nodig, en de ruimte tussen de aarde en de on is voor het grootste deel vacuum. Het aardoppervlak wordt verwarmt doordat de zon straling uitzendt je moet je daarbij het volgende voorstellen:
In de zon wordt voordurend inwendige energie in stralingsenergie omgezet. Die stralingsenergie wordt weer omgezet in inwendige energie als de zonnestraling door de aarde wordt geabsorbeerd. (het aardoppervlak stijgt dan in temperatuur).
Een hete radiator zendt eveneens merkbare straling uit. Houd je hand maar eens op enige afstand voor zo'n apparaat. Het warm worden van je hand wordt dan uitsluitend door straling veroorzaakt.....Natuurkundigen hebben ontdekt dat elk voorwerp straling uitzendt.[quote]

Verwijderd

Het kan volgens e=mc2 inderdaad geen massa hebben maar energie=massa je kan het massa toekennen.
vestzak-broekzak dus... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/biggrin.gif
Hoe verklaar je dan dat het wordt afgebogen?
in welke situatie?
als gevolg van een spleet is het interferentie. in het geval van 'zwaartekracht' is het de kromming van de ruimte.

mag ik door voor het wasmasien? Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

Verwijderd

hee 2 keer, communicatiefoutje met de server ofzo? >)
Het kan volgens e=mc2 inderdaad geen massa hebben maar energie=massa je kan het massa toekennen.
vestzak-broekzak dus... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/biggrin.gif
Hoe verklaar je dan dat het wordt afgebogen?
in welk geval?
bij een spleet is het interferentie. in het geval van 'zwaartekracht' is het de kromming van de ruimte.

mag ik door voor het wasmasjien? Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

licht word niet afgebogen. de ruimte waar het licht doorheen reist word afgebogen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

Straling

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Al aan het begin van deze eeuw werd het probleem van de golf/deeltje dualiteit bekend.Licht gedraagt zich al naar gelang je er naar kijkt als golf/deeltje.
Als je een foton door een spleet laat gaan en je gaat hem precies volgen, dan gedraagt het zich als een deeltje en zal op het scherm (als je dit met een heleboel fotonen doet) een punt ontstaan, de fotonen gedragen zich als deeltjes
Als je het foton echter niet meet als hij door de spleet gaat, zal er (na veel fotonen)een interferentiepatroon ontstaan, ze gedragen zich als golven.
De uitkomst van het experiment hangt af van de manier waarop je er naar kijkt.
Licht heeft rustmassa nul, maar heeft een energie hf met h de constante van planck en f de frequentie, hieruit volgt dat licht ook impuls heeft en dus ook een massa, dit is niet tegenstrijdig met rustmassa=0 aangezien licht altijd met snelheid c gaat en dus nooit in rust is!

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• GeeBee
  • Laatst online: 13:34

GeeBee

Oddball

Hieraan is verder bijna niets toe te voegen.
Behalve misschien dat licht dus een prima voorbeeld is van dat de waarneming de werkelijkheid bepaalt.
Als je een exp. doet waaruit moet volgen dat licht een deeltje is, krijg je dat er ook uit. Voor golven geldt hetzelfde.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Simkin
  • Laatst online: 27-01 15:56
Licht is een fluctatie of hoe je dat schrijft
het veranderd van eigenschap

wat de eerste post al liet blijken beschikt licht over beidden eigenschappen!
Dan iets anders ooit het boek:
'De schepping van het doodszwaard'
gelezen? Nee? ik ook niet
nee, wel 'the forging of the darksword' hehe
je bent de eerste in 5 jaar online
Pagina: 1