Verwijderd
Dan iets anders ooit het boek:
'De schepping van het doodszwaard'
gelezen? Nee? ik ook niet
Verwijderd
Verwijderd
Hoe kan het zonlicht dan door de ruimte reizen(die zo goed als vacuum is)?volgens mij geen van beiden. Licht is een veroorzaker van trilling van materie wat weer energie veroorzaakt.
Het kan wel evenveel energie hebben als een deeltje met massa, maar straling heeft zelf nooit massa, omdat het anders niet met c kan reizen.
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
Verwijderd
eigenschappen golf
1)interferentie
2)buiging
Je kan de 1e bewijzen door een laser voor een plaatje met 2 spleten te zetten dan zie je het.
Het 2e bewijs je door een laser voor 1 plaatje met 1 spleet te zetten, de spleet moet een doorsnede hebben van de labda van het laser licht, dan zie je buiging.
Verder bestaat licht uit fotonen (zoals de meeste hier met mij eens zullen zijn) en fotonen zijn deeltjes(ze hebben energie) Fotonen kun je het beste omschrijven als een paketje golfjes, maar het is dus wel een deeltje.
Verwijderd
Verwijderd
Dus als je het twee-spleten experiment zou doen in de ruimte krijg je geen interferentie patroon te zien, helemaal niks?
Wat voor vorm heeft licht dan volgens jou?
Verwijderd
tja, wat is waarneembare vorm... wil je schroedingers kat erbij halen?Als licht door een vacuum kan reizen bestaat het op dat moment niet in een waarneembare vorm.
Verwijderd
Verwijderd
[Quote] Dag in dag uit wordt het aardoppervlak door de zon verwarmd. Dit kan dan niet door geleiding plaatsvinden en ook niet door stroming. Voor geleiding en stroming is immers een materie nodig, en de ruimte tussen de aarde en de on is voor het grootste deel vacuum. Het aardoppervlak wordt verwarmt doordat de zon straling uitzendt je moet je daarbij het volgende voorstellen:
In de zon wordt voordurend inwendige energie in stralingsenergie omgezet. Die stralingsenergie wordt weer omgezet in inwendige energie als de zonnestraling door de aarde wordt geabsorbeerd. (het aardoppervlak stijgt dan in temperatuur).
Een hete radiator zendt eveneens merkbare straling uit. Houd je hand maar eens op enige afstand voor zo'n apparaat. Het warm worden van je hand wordt dan uitsluitend door straling veroorzaakt.....Natuurkundigen hebben ontdekt dat elk voorwerp straling uitzendt.[quote]
Verwijderd
vestzak-broekzak dus...Het kan volgens e=mc2 inderdaad geen massa hebben maar energie=massa je kan het massa toekennen.

in welke situatie?Hoe verklaar je dan dat het wordt afgebogen?
als gevolg van een spleet is het interferentie. in het geval van 'zwaartekracht' is het de kromming van de ruimte.
mag ik door voor het wasmasien?
Verwijderd
vestzak-broekzak dus...Het kan volgens e=mc2 inderdaad geen massa hebben maar energie=massa je kan het massa toekennen.

in welk geval?Hoe verklaar je dan dat het wordt afgebogen?
bij een spleet is het interferentie. in het geval van 'zwaartekracht' is het de kromming van de ruimte.
mag ik door voor het wasmasjien?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Als je een foton door een spleet laat gaan en je gaat hem precies volgen, dan gedraagt het zich als een deeltje en zal op het scherm (als je dit met een heleboel fotonen doet) een punt ontstaan, de fotonen gedragen zich als deeltjes
Als je het foton echter niet meet als hij door de spleet gaat, zal er (na veel fotonen)een interferentiepatroon ontstaan, ze gedragen zich als golven.
De uitkomst van het experiment hangt af van de manier waarop je er naar kijkt.
Licht heeft rustmassa nul, maar heeft een energie hf met h de constante van planck en f de frequentie, hieruit volgt dat licht ook impuls heeft en dus ook een massa, dit is niet tegenstrijdig met rustmassa=0 aangezien licht altijd met snelheid c gaat en dus nooit in rust is!
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Behalve misschien dat licht dus een prima voorbeeld is van dat de waarneming de werkelijkheid bepaalt.
Als je een exp. doet waaruit moet volgen dat licht een deeltje is, krijg je dat er ook uit. Voor golven geldt hetzelfde.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
het veranderd van eigenschap
wat de eerste post al liet blijken beschikt licht over beidden eigenschappen!
nee, wel 'the forging of the darksword' heheDan iets anders ooit het boek:
'De schepping van het doodszwaard'
gelezen? Nee? ik ook niet
je bent de eerste in 5 jaar online