Toon posts:

Hoe sla je DVD's het beste op?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Stel je hebt nogal wat DVD's en wil hier persoonlijke backups van maken. Een DVD brander is me te duur, helemaal als je ziet dat daar nog maar iets van 4 Gb op kan, en harde schijven ram je te snel vol. Ik hoorde van iemand dat je van zo'n OnStream tape streamer direct de DVD af kon kijken omdat ie snel genoeg de data doorgeeft. Helaas past daar maar 30Gb op, en dat is dan gecomprimeerd, dus hou je ongeveer 15 Gb over, wat net genoeg is voor 2 films. Zo'n cartridge kost een vermogen, dus dat ga ik niet doen.

Comprimeren naar DivX etc vind ik zonde van het kwaliteitsverlies. Ik zet nu de DVD's over op CD's, maar dat kost me dus gemiddeld 7 CD's per film. Daarbij komt dat ik dan tijdens het kijken steeds het cdtje moet wisselen.

Een verwisselbare harddisk met slede heb ik ook nog aan lopen denken, maar volgens vele is dat weer veel kwetsbaarder dan dat je het bijvoorbeeld op tape zet, en dat zou ik dan ook weer jammer vinden.

Wat zou nou de beste oplossing zijn om je DVD films zo goedkoop en goed mogelijk te backuppen?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-04 21:01
Als je de DVD omzet naar DivX in maximale kwaliteit 2-pass, dan wordt je film waarschijnlijk 2-2,5 GB (inclusief 1 AC3-spoor). Dan kan 1 film op 4 CDs en toch net zo mooi zijn als DVD.

OnStream backup tape kan ook, maar neem dan wel de 66GB variant (33 GB ongecomprimeerd)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 14:14 schreef GarBaGe het volgende:
Als je de DVD omzet naar DivX in maximale kwaliteit 2-pass, dan wordt je film waarschijnlijk 2-2,5 GB (inclusief 1 AC3-spoor). Dan kan 1 film op 4 CDs en toch net zo mooi zijn als DVD.

OnStream backup tape kan ook, maar neem dan wel de 66GB variant (33 GB ongecomprimeerd)
DivX heeft voor mij meerdere problemen, je levert ( vind ik ) altijd kwaliteit in, raakt vaak je Dolby of DTS signaal kwijt, en bent 100 jaar aan het omzetten naar DivX.

Dat OnStream al een 66Gb variant had wist ik nog niet, maar deze zal dan denk ik ook wel schreeuwend duur zijn. Ik was eens gaan kijken naar de 33Gb, maar daar koste 1 tape al € 50. Voor dat geld kan je bij wijze van dan net zo goed een tweede origineel kopen.

Thnx voor je input btw *D

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 13:02

WiXX

Kijk uit malloot een...

Ik denk (misschien gaat het dom klinken) die dingen gewoon kopen als je de beste kwaliteit wil. Want ik geloof er geen reet van dat jij die dingen wilt backuppen :)

• Kippenijzer
  • Laatst online: 15-04 07:52

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Neem een DLT IV of beter, kost een paar centen, maar dan kun je heel wat films kwijt op een tapje, en ook nog steeds wel realtime ervanaf kijken, die krengen zijn nog een stuk sneller dan OnStream's

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
is gewoon de DVD nog een keer kopen geen optie, als ik dit zo lees zou ik dat maar doen :z

Verwijderd

Toch echt Divx...
Om een hele DVD op CD te zetten is toch niet haalbaar???
en ik ben maar 4-5 uur bezig met het omzetten van een DVD dus...

DVD branders zijn niet meer zo heel duur (rond de 475 € toch??) dus dat lijkt mij ook wel een optie. Gewoon ff wachten...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 14:19 schreef WiXX het volgende:
ik denk (en dit klinkt dom) die dingen gewoon kopen als je de beste kwaliteit wil. En ik geloof weer wat niet maar dat is verder mijn probleem. Verder zie ik nu in dat je die dingen dus wel hebt gekocht, sorry, heb ik het verkeerd gelezen |:(. Zou de volgende keer beter opletten :)
Ehm... ik heb die dingen gekocht, het gaat me even om de BACKUP ervan, en het feit dat ik ze dan boven en beneden heb liggen. Daarbij vind ik het noodzakelijk om een backup te hebben, want 2 van mijn DVD's zijn al gewoon stuk gedraaid. Wat helemaal cool is en waar ik eigenlijk heen wil is een soort van menu op mijn PC waar ik gewoon een lijst heb met veeeeel films, eentje kan dubbelklikken en lekker kan gaan kijken, dus wil ik nu alles al storen voor als in de toekomst mega grote harddisks gewoon betaalbaar zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 14:21 schreef Pindakaas het volgende:
Toch echt Divx...
Om een hele DVD op CD te zetten is toch niet haalbaar???
en ik ben maar 4-5 uur bezig met het omzetten van een DVD dus...

DVD branders zijn niet meer zo heel duur (rond de 475 € toch??) dus dat lijkt mij ook wel een optie. Gewoon ff wachten...
Je kan een hele DVD wel op CD's zetten, maar dan moet je hem wel in stukjes hakken, gemiddeld kost dat dan zo'n 7 700MB cdtjes.

DVD Writers zijn inderdaad te duur, maar ik heb ook wel eens gehoord van een DAT tape idee die heel betaalbaar was.

En DivX vind ik toch echt zonde, in de toekomst kost opslag waarschijnlijk geen drol meer en ben ik blij dat ik alles nog op juiste kwaliteit heb. Dat je in 4-5 uur klaar bent vind ik wel knap, heb je vast een mega B-) systeem, want ik kan hem echt wel een nacht aan laten staan.

Verwijderd

DVD's hoef je niet te backuppen als je er zuinig mee bent...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 14:20 schreef Kippenijzer het volgende:
Neem een DLT IV of beter, kost een paar centen, maar dan kun je heel wat films kwijt op een tapje, en ook nog steeds wel realtime ervanaf kijken, die krengen zijn nog een stuk sneller dan OnStream's
Hee, kijk, dat klinkt cool. Nog nooit van gehoord, zo'n DLT IV, ga ik meteen is even wat info van ophalen. Enig idee hoeveel GB daar op kan en wat een cardridge kost?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 14:26 schreef MREn het volgende:
DVD's hoef je niet te backuppen als je er zuinig mee bent...
Ik ben wel zuinig, maar mijn DVD speler blijkbaar niet.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-04 19:15
Ik weet het niet hoor... Maar hoe krijg je het voor elkaar om DVD's stuk te draaien? Zou er dan niet iets mis zijn met hoe je DVD speler (of jezelf/huisgenoten ed) ermee omgaat?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 14:29 schreef Leader98 het volgende:
Ik weet het niet hoor... Maar hoe krijg je het voor elkaar om DVD's stuk te draaien? Zou er dan niet iets mis zijn met hoe je DVD speler (of jezelf/huisgenoten ed) ermee omgaat?
Ik heb inderdaad met mijn DVD speler het probleem dat ie op een of andere manier nog wel eens 'Vastloopt'. Ook de uit knop werkt dan gewoon niet meer, en het enigste wat er dan op zit is de stekker er uit.

Als je dan een |:( vriendin hebt die dat niet snapt, de TV uit zet en dat ding aan laat staan kom je 2 dagen later tot de conclussie dat op een of andere manier de DVD naar de kloot is, hoe dat kan weet ik ook niet, maar was wel het geval.

Daarbij ben ik gewoon heel erg :) met mijn DVD's, en het kost me een vermogen, dus wil ik ze ook wel altijd goed hebben. We kijken er namelijk ook best wel vaak naar ( vooral concerten op DVD's vinden we geweldig om vaker te zien ).

• Insanergy
  • Laatst online: 29-11-2025
LTO tape?
Past 100 GB op 1 tape (ongecomprimeerd) (200GB gecomp..)
nadeel: 1 tape = 200 EURO (en dan hebben we het niet eens over de unit ;(

But I thought YOU did the backups...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 14:33 schreef Insanergy het volgende:
LTO tape?
Past 100 GB op 1 tape (ongecomprimeerd) (200GB gecomp..)
nadeel: 1 tape = 200 EURO (en dan hebben we het niet eens over de unit ;(
Kijk, daar heb ik dus ook wat aan. 200 Euro voor 100Gb ongecomprimeerd is dus niet duur. En eenmalig de uitgave voor zo'n drive vind ik dan ook nog wel te doen. Weer iets wat ik kan gaan onderzoeken. Thanx! P.S. Nog enig idee over de snelheid / toegankelijkheid / kosten van die drive?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-04 21:01
DLT (en ook LTO) drives beginnen vanaf €2000,-
Performance rond de 6 MB/sec. Geen probleem dus, want DVD = 10 Mbit maximaal, oftewel 1,25 MB/sec max

Normaal gesproken mag een DVD-speler NOOIT je DVD's slopen. Ik denk dat je goedkoper uitbent als je je DVD speler vervangt door eentje van een goed merk :)

Nog nooit problemen gehad met een Denon :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 14:41 schreef GarBaGe het volgende:
DLT (en ook LTO) drives beginnen vanaf €2000,-
Performance rond de 6 MB/sec. Geen probleem dus, want DVD = 10 Mbit maximaal, oftewel 1,25 MB/sec max

Normaal gesproken mag een DVD-speler NOOIT je DVD's slopen. Ik denk dat je goedkoper uitbent als je je DVD speler vervangt door eentje van een goed merk :)

Nog nooit problemen gehad met een Denon :)
F@k, €2000 voor een drive is me toch wel weer erug prijzig. Denk dat ik dan toch maar op CDtjes blijf overzetten.

Het punt dat ik wil backuppen is alleen ook grotendeels een investering in de toekomst. Ik ben er van overtuigd dat 1000 Gb in de toekomst waarschijnlijk niks meer kost ( misschien wel geleased van een internet provider ). Dan kan ik daar lekker alle backups weer op donderen en mooi vanaf een menutje direct starten vanuit alle PC's, en tegen die tijd misschien ook wel waar ik dan ook ben vanaf het internet.

Ik heb inderdaad een creppy DVD speler, en het feit dat we er veel naar kijken, en ze af en toe wel eens zonder hoesje laten slingeren zou ook meetellen.

• Insanergy
  • Laatst online: 29-11-2025
LTO: 15 MB/s
Prijs: $4000,-
leuk weetje... 108 GB/uur!

http://commerce.www.ibm.com/cgi-bin/ncommerce/ProductDisplay?prrfnbr=1893054&cntrfnbr=1&prmenbr=1&cntry=840&lang=en_US

Misschien is die verwisselbare harddisk een betere optie?

But I thought YOU did the backups...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 15:02 schreef Insanergy het volgende:
LTO: 15 MB/s
Prijs: $4000,-
leuk weetje... 108 GB/uur!

http://commerce.www.ibm.com/cgi-bin/ncommerce/ProductDisplay?prrfnbr=1893054&cntrfnbr=1&prmenbr=1&cntry=840&lang=en_US

Misschien is die verwisselbare harddisk een betere optie?
Nee, als ik dit zo zie ga ik toch weer over naar het overzetten op CD's. CD Writer kost al bijna niks meer en van 7 CDTjes ga je ook niet dood.

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

Maak er SVCD's van ?

Je verliest een heel klein beetje kwaliteit .. maar ik heb SVCD's waar ik het verschil met de originele DVD niet kan zien !!

info op divx-digest.com zeker of zo ergens .. :)

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• Erazzzer
  • Laatst online: 00:25

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Koop een 100Gb harde schijf erbij en gooi ze daarop :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 15:09 schreef shaidar het volgende:
Maak er SVCD's van ?

Je verliest een heel klein beetje kwaliteit .. maar ik heb SVCD's waar ik het verschil met de originele DVD niet kan zien !!

info op divx-digest.com zeker of zo ergens .. :)
Maar dat is het zelfde probleem als met DivX volgens mij, je bent gewoon gigantisch veel tijd kwijt aan het omzetten naar Video CD, en ik weet niet of je je Dolby / DTS signaal wel behoud. Verder vond ik alle SVCD's en DivX cd's die IK heb gezien gewoon heel slecht van kwaliteit, grote vierkante pixels enzo, slechte framerate, etc.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 15:15 schreef Erazzzer het volgende:
Koop een 100Gb harde schijf erbij en gooi ze daarop :)
100Gb / 8 Gb per film = 12,5 films en dan kan je weer een nieuwe harddisk kopen. Was eigenlijk benieuwd of er een beter manier was. Daarbij heb ik nu 15 films ( ja ja, origineel ) 3 DVD's van friends ( vriendin ), en 6 muziek / concert DVD's, is dus al 24.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:28

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op dinsdag 19 februari 2002 14:22 schreef Mammaplank het volgende:

[..]
Wat helemaal cool is en waar ik eigenlijk heen wil is een soort van menu op mijn PC waar ik gewoon een lijst heb met veeeeel films, eentje kan dubbelklikken en lekker kan gaan kijken, dus wil ik nu alles al storen voor als in de toekomst mega grote harddisks gewoon betaalbaar zijn.
Mediaservices??
Lekker multicasten door een studentenkast heen (VIDEO on demand en continuous streams).
Cisco IP/TV Rulezzzzzzzz (alleen jammer van die dedicated player)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• JoNaTHaN(NL)
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik weet niet hoor maar denk jij dat als over 10 jaar 1000 GB b.v. niet veel meer kost dat jij dan nog steeds die films bekijkt wil gaan kijken?

Dus je kan denk ik beter naar mijn mening een betere dvd speler kopen en gewoon netjes met je dvd's omgaan of 1 of meerdere grote harde schijven kopen en ze daar op zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 15:21 schreef 4dd1cT het volgende:
http://www.doom9.org/
Is leuk om te lezen hoe je DVD's ript en omzet naar allerlei formaten, maar op welk fysiek media je ze nou het goedkoopst / best op kan slaan is mij dus nog wel een beetje boel onduidelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 15:26 schreef JoNaTHaN(NL) het volgende:
Ik weet niet hoor maar denk jij dat als over 10 jaar 1000 GB b.v. niet veel meer kost dat jij dan nog steeds die films bekijkt wil gaan kijken?

Dus je kan denk ik beter naar mijn mening een betere dvd speler kopen en gewoon netjes met je dvd's omgaan of 1 of meerdere grote harde schijven kopen en ze daar op zetten.
Ja, dat denk ik inderdaad van wel. Vooral muziek zet ik toch vaak gewoon op, ook al is het maar als achtergrond ( DVD Riverdance, Micheal Jackson, etc ) Dat zelfde doe ik met mijn gewone muziek, die zet ik dan wel naar MP3, maar mijn hele CD voorraad staat dus wel gewoon als een heeeele grote lijst in een mooi menu, kan je heerlijk lekker naar luisteren, alleen dat kost bijna niks aan ruimte. En vaak dat ik nog wel weer eens een oud nummer erbij pak, dus ik denk dat ik over 10 jaar ook nog leuk naar deze dingen kijk, of de holodecks moeten er dan al zijn.

Ook denk ik dat 1000Gb in 2 jaar al bijna niks meer kost, maar dat is personal thinking.

• JoNaTHaN(NL)
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-07-2024
Op dinsdag 19 februari 2002 15:32 schreef Mammaplank het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik inderdaad van wel. Vooral muziek zet ik toch vaak gewoon op, ook al is het maar als achtergrond ( DVD Riverdance, Micheal Jackson, etc ) Dat zelfde doe ik met mijn gewone muziek, die zet ik dan wel naar MP3, maar mijn hele CD voorraad staat dus wel gewoon als een heeeele grote lijst in een mooi menu, kan je heerlijk lekker naar luisteren, alleen dat kost bijna niks aan ruimte. En vaak dat ik nog wel weer eens een oud nummer erbij pak, dus ik denk dat ik over 10 jaar ook nog leuk naar deze dingen kijk, of de holodecks moeten er dan al zijn.

Ook denk ik dat 1000Gb in 2 jaar al bijna niks meer kost, maar dat is personal thinking.
Dat over die 10 jaar zei ik ook zomaar maar dat je snapte dat ik bedoelde over langere tijd of je het dan nog leuk vind om te kijken. Maar persoonlijk denk ik ook dat als jij elke film op 7 cd' s gaat zetten dat je dan straks om komt in de cd'tjes en dat het irritant is dat als je een film wil kijken je steeds die cd' s moet wisselen en die cd'tjes kunnen natuurlijk net zo stuk gaan als die dvd's.

Dus misschien is het nog wel goedkoper om gewoon steeds 1 dvd/film te kopen daar gewoon zuinig op te zijn en mocht ie dan toch een keer stuk gaan dan koop je gewoon weer een nieuwe.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 15:40 schreef JoNaTHaN(NL) het volgende:

[..]

Dat over die 10 jaar zei ik ook zomaar maar dat je snapte dat ik bedoelde over langere tijd of je het dan nog leuk vind om te kijken. Maar persoonlijk denk ik ook dat als jij elke film op 7 cd' s gaat zetten dat je dan straks om komt in de cd'tjes en dat het irritant is dat als je een film wil kijken je steeds die cd' s moet wisselen en die cd'tjes kunnen natuurlijk net zo stuk gaan als die dvd's.

Dus misschien is het nog wel goedkoper om gewoon steeds 1 dvd/film te kopen daar gewoon zuinig op te zijn en mocht ie dan toch een keer stuk gaan dan koop je gewoon weer een nieuwe.
Heb nu inderdaad een hoop CD's, maar tegen de tijd dat ik er meer dan 300 heb, is er vast wel een betaalbare DVD brander die die stapel van 300 cd's overbodig maakt naar x DVDtjes. Zodra dan die stapel geburnde DVDtjes weer te groot wordt is er vast wel weer een ander media ( hoop ik ).

Verwijderd

Topicstarter
Maargoed, om nog even een beetje terug te komen bij wat ik bedoel:

Welk type drive / opslag is geschikt om op 1 opslagtype ( CD, tape, ramchip, etc ) in elk geval 8 Gb ongecomprimeerd en voor lange tijd ( dus geen Zipdisk / diskette principe )goed op te slaan, kan ongeveer 2 MB per seconde aan data doorgeven en is qua media in verhouding prijs / opslag het goedkoopste?

Verwijderd

Topicstarter
Nog leuker, ik post hier alle soorten opslag die ik ken, en geef aan of ze in aanmerking komen om DVD op op te slaan, en of ze dit op 1 media realtime kunnen weergeven. Ik ben benieuwd of jullie er meer weten, dan kan ik eventueel een keuze maken:

DTL /LTO Tape - WEL + REALTIME :)
DAT Tape - WEL + REALTIME :)
TapeStreamer - WEL + REALTIME :)
Harddisk - WEL + REALTIME :)
DVD - WEL + REALTIME :)
CDR - WEL :)
CDRW - WEL :)
LS Disk - NOT :(
Floppy disk - NOT :(
ThumbDrive- NOT :(
Iomega Zip - NOT :(
Iomega Jazz - NOT :(
Cassettebandje - NOT :(
SmartMedia - NOT YET :(
Compact Flash - NOT YET :(
Internet Provider - NOT YET :(

:? Wat zijn er eigenlijk al een hoop opslagmedia zeg...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb een DLT drive, tweedehands voor 150 euro. Ik heb er 50 tapes bij van 10GB, voor 1 euro per stuk 8-)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 16:16 schreef Varienaja het volgende:
Ik heb een DLT drive, tweedehands voor 150 euro. Ik heb er 50 tapes bij van 10GB, voor 1 euro per stuk 8-)
@#$%, waarom heb ik die mazzel nou nooit :( Je wil het zaakie zeker niet verkopen voor 300 euro? :P

Paar opties:

:+ Varienaja houd me voor de gek
:+ Die drive was zwaar radioactief besmet
:+ Hij heeft het geleased voor 150 euro per maand

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op dinsdag 19 februari 2002 16:32 schreef Mammaplank het volgende:
Paar opties:

:+ Varienaja houd me voor de gek
:+ Die drive was zwaar radioactief besmet
:+ Hij heeft het geleased voor 150 euro per maand
Stond gewoon op de pricewatch hoor (nog steeds geloof ik). Er zijn wel meer tweakers (minstens 1) die zo'n drive gekocht hebben. :P

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 17:40 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Stond gewoon op de pricewatch hoor (nog steeds geloof ik). Er zijn wel meer tweakers (minstens 1) die zo'n drive gekocht hebben. :P
Welke pricewatch kijk jij dan na? :) Die ik op mijn beeld krijg is gewoon allemaal net zo duur als bij mij in de lokale winkel, namelijk te duur.

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op woensdag 20 februari 2002 09:43 schreef Mammaplank het volgende:
Welke pricewatch kijk jij dan na?
http://www.tweakers.net/pricewatch/22447

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 10:20 schreef Varienaja het volgende:

[..]

http://www.tweakers.net/pricewatch/22447
Hmmmm... staat inderdaad in de pricewatch. Jammer dat de leverancier hem niet meer heeft. Dit was inderdaad denk ik de beste / goedkoopste oplossing geweest. Alleen die tapes kan ik nergens voor 1 euro vinden :). Maar bedankt voor de info in elk geval *D
Pagina: 1