DV op A7V via IEEE 1394

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:09
Okee, ik ben het zat!

Heb een Sony Vaio laptop met IEEE 1394 (i Link, Firewire) connector en hieraan hang ik mijn digitale videocamera.
Zowel DV-In als DV-Out werkt fantastisch.
Laptop is uitgerust met een PIII-700 + 256MB ram.

Heb ook een desktop machine, AMD Thunderbird 1GHz op een Asus A7V met 512MB ram.
Hierin heb ik onlangs een Firewire kaart (Sitecom) geprikt.

Probleem is dat op de desktop DV dramatisch werkt. Meer dan 50% van de frames wordt gedropt.

Ik ben bekend met de problemen van VIA's Northbridge icm PCI bursts. Hiervoor heb ik patches geïnstalleerd. Hetzelfde geldt voor memory interleaving.

De patches losten het probleem helaas niet op.

Dus vandaag heb ik de desktop opnieuw geïnstalleerd met XP Pro. Ik hoopte dat vervuiling van het systeem de slechte DV performance veroorzaakt..... niet dus! Het probleem bestaat nog steeds!

Ter info: Firewire kaart sharet geen INTs met andere PCI devices. XP is in ACPI modus geïnstalleerd. Ik heb (voordat ik opnieuw ging installeren de nieuwste 4-1 drivers erop gezet. Ook regelmatig Windows Update. PCI Latency geprobeerd op allerlei waarden.

Is er iemand die ervaring heeft met DV op een A7V?
Is er iemand die mijn vermoedens dat ik beter een nieuw mobo kan kopen kan bevestigen?
Kan dan ook iemand de vraag beantwoorden of ik in een nieuw Socket A DDR bordje mijn Thunderbird + 133 MHz SDRAM kan blijven gebruiken?

Muchos gracias!

kleine samenvatting van mijn systeem:
AMD TB 1GHz
Asus A7V (bios 1010.B)
(noname)GeForce 2 MX400 / 32MB / AGP2x
3Com 3c905TX fast ethernet NIC
SBLive! Value
MS IntelliEye mouse via USB
PS2 keyboard
Creative Webcam III (USB)
Onboard ATA66 controller heeft één CDROM/RW device op elke poort
Onboard Promise Ultra100 controller heeft één 20GB HDD per poort
COM1 + COM2 staan allebei aan, evenals LPT1
Standaard floppy controller + device

Ik frut, dus ik epibreer

• pistole
ik weet het... is niet netjes om te vragen, maar..
kan iemand mij adviseren?

Thanks!

Ik frut, dus ik epibreer

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Ik heb dus ook zoiets, alleen dan met heel andere apparatuur, maar is wel zelfde chipset en probleem. Ik heb namelijk een miro dc10+ met abit kt7-raid, usb ifeel muis, 3com, sblive. Ik heb het nu wel voor elkaar dat ik snel kan capturen, maar mijn systeem is niet helemaal stabiel:(
De oplossing voor jou probleem ligt op het moment waarschijnlijk in de boissettings. De volgende boissettings hielpen bij mij(ik heb even gekeken hoe het allemaal heet op de av7, bij abit is het net iets anders):
- advanced -> system performance setting -> optimal (belangrijk)
- boot -> plug & play O/S -> disabled
- advanced -> chip configuration -> delayed transaction -> disabled (kan ook juist averrechts werken)
- advanced -> chip configuration -> pci master read caching -> disabled

en deze kon ik zo snel niet vinden, maar als ze erin staan wil het misschien ook nog wel helpen
- irq voor usb -> enabled
- k7 clk_ctl -> default
- p2c/c2p concurrency -> dissabled
- pci master time-out -> 0

Zelf gebruik ik deze patches(vlatency en venabler):
http://www.networking.tzo.com/net/software/

• pistole
thanks, ik zal eens kijken
Maar de setting "Optimal" is een beetje eng. Als hij namelijk mijn AGP op 4x zet dan weet ik zeker dat mijn systeem gaat hangen.

Ik frut, dus ik epibreer

• cool_zero
Maar waarom zou je de agp op 4x zetten als je zelf boven al zegt dat je videokaart agp2x is :?

• pistole
dat bedoelde ik niet.
Als ik het op 4x zet (wat die kaart best ondersteunt) dan weet ik zeker dat ie crashed. Schijnt ook weer een fijne bug van deze via chipset te zijn.

Anyway, het maakte niets uit :'(

Ik frut, dus ik epibreer

• Alientrader
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 08:58

Alientrader

Dit was mijn compu!!

Ik heb precies het zelfde probleem met de compu van mijn vader (eigenaar van de Sony camera) als de topic starter.
Hij heeft een A7v met 256Mb Sdram pc-133 en duron 800. Een quantum 40 gb harddisk en Win XP pro, en de sitecom pci firewire kaart.

Wat er gebeurt:
In ms Movie maker kan je op meerdere standen 'recorden'
bij 750Kb/s stopt de recorder plotseling. De tussentijden kan zijn direct maar soms duurt het 4.5 of 10 minuten voor dat hij zomaar stopt

Bij 25Mb/s 30frames/sec lukt het wel maar hapert de recorder soms.

Dit gebeurt trouwens ook met het bijgeleverde programma van sitecom

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

• pistole
Kan iemand vertellen of dit probleem verholpen is in latere borden met VIA chipset?

Of is er een andere (betere) Socket A chipset die dit probleem niet heeft?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

misschien een SIS chipset, of ja een nieuwere VIA vooral die KT133 hebben er last van

ik heb zelfs last gehad van mn soundblaster 16 :r

ik :r van via!!

maja ik denk dat een SIS of Ali chipset wel uitkomst bied..

• mploeger946
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 20:41
Ik had hier met mijn vorige mobo ook last van. Dat was een KT7 met Tbird 1200. Veel dropped frames. Ik heb echt alles geprobeerd om het op te lossen. VEel aanpassen in de bios, schone XP installatie, losse harde schijf. Nits hielp.

Tot ik voor nog geen 100 eurootjes een ECS k7s5a bordje kocht. Dit is niet het meest uitgebreide en snelste bord op de markt, maar het is wel 100 keer stabieler dan welk bord met een VIA chip dan ook.

• cool_zero
Het heeft dus te maken met de via southbridge. De southbridge die op de abit kt7 en de asus a7v zit heeft gewoon een bug die ervoor zorgt dat er niet genoeg bandbreedte beschikbaar is op de pci bus. Hier heb je vooral last van met capturen heb ik gemerkt. De nieuwe moderborden met via chipset(de a7v266 en de abit kr7a hebben deze via southbridge niet meer, maar met de nieuwe southbridge zijn er ook weer problemen. Deze problemen hebben te maken met de snelheid tussen de raid controller en de southbridge, die schijnen wat laag te zijn(sommige hadden het niet eens gemerkt) Hier is ook al weer een patch voor.

Nog even voor het probeem met de a7v:
Help het misschien als je in je bios dit verandert:
advanced -> chip configuration -> pci master read caching -> enabled
Gaf bij mij veel stabiliteitsproblemen, maar werd er allemaal wel een stuk sneller door :(

• pistole
ook met deze setting heb ik gestoeid.. Geen stabiliteitsproblemen gelukkig. Maar het loste helaas nog niets op.

Fijn. Conclusie: ik ga een nieuw mobo halen :)

Weet iemand mij te vertellen of ik mijn "oude" SDRAM 133MHz in DDR slots kan gebruiken? Ik ga ervan uit dat ik mijn TB 1GHz met FSB 200MHz ook in een 266 MHz bord kan duwen... toch?

Ik frut, dus ik epibreer

• mploeger946
Als je je geheugen mee wilt nemen naar een DDR bord dan moet je serieus overwegen om het bordje te kopen waar ik het net over had: de ECS k7s5a. Zeer goedkoop en stabiel. Alleen wel wat lastig over te klokken. Ik heb mijn AXP 1700 op 11*138 lopen. Dat gaat prima.

• pistole
ECS? Zegt me niet zoveel.
Kan je me een linkje geven naar specs van dat bordje? En eventueel waar ie te koop is ....

:)

Ik frut, dus ik epibreer

• mploeger946
Zie de volgende link:

http://www.ecs.com.tw/products/k7s5a.htm

De meeste computerwinkels hebben hem. Kijk maar eens in de pricewatch van tweakers.

PS bhet bijzondere van dit bord is dat er zowel DDR als gewoon sdram op kan.

• pistole
Hmm... moeilijk. ECS bordje is voor €93 te koop. Erg weinig dus.
Maar daar mis ik wel een tweede IDE controllertje op (scheelt weer een IRQ, maar ik ben nu juist zo blij met HDD op de Promise en CD(RW) op de geïntegreerde controller...)
En dan zit er ook nog een AC97 codec op die ik niet zal gebruiken...)

Whaahhh ik kom er ff niet meer uit |:(

Ik frut, dus ik epibreer

Pagina: 1