Verwijderd

Topicstarter
Laatst in Twente een coole theorie gehoord. Sommige dingen weet je echt zeker, je twijfelt er niet eens aan. Bv. dat de zon licht uitstraalt. Maar is dit wel zo....
De zon zou net zo goed licht kunnen opzuigen.
Of denk ik nou verkeerd.....

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Of denk ik nou verkeerd.....
Behoorlijk Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif.

Waarom zou je denken dat de zon licht opzuigt?

Verwijderd

Topicstarter
waarom zou jij zeggen dat de zon licht uitstraalt, dat is ook nog niet bewezen. Bovendien zou de zon best donker kunnen 'wegzuigen'.(nee daar moet je je inderdaad geen stofzuiger of iets dergelijks bij voorstellen)

Verwijderd

Als je beseft dat erg veel dingen (nog?) onverklaarbaar zijn, dan duurt het nog even voordat je weet dat 'iets zeker is'. Maar ik neem aan dat je dit wetenschappelijk bedoeld, want een Matrix-idee (ja de film) bijvoorbeeld lijkt me een beetje NIET voor dit topic. Je weet namelijk niet zeker of het wel of niet waar is wat er in die film wordt beweerd.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Alleen donker kan je niet wegzuigen..
Dat moet je verdrijven met licht..

En anders zou er ook geen schaduw zijn..

Verwijderd

Topicstarter
geen schaduw??? denk het wel he, je staat ervoor, daar kan de zon geen donker weghalen. bovendien wordt licht ook opgezogen door bv. een zwart gat. Jullie gaan er wel van uit dat licht iets is, maar donker is niks.....Waarom?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

donker is het afwezig zijn van licht.

En de zon zend licht uit. Het is bewezen datde zon fotonen en warmte uitzend, die opgewekt worden door chemische reaktie in de zon.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022

PM

licht bestaat uit fotononen, deze kunnen gedetecteerd worden. Als je ze detecteerd, blijkt dat de zon ze uitzend, als je in schaduw detecteerd, blijken er minder fotonen te zijn.

Conclusie, licht IS, en schaduw is NIET, licht komt van de zon.

je theorie is dus SUF

Laten we lekker link gaan doen...

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste de zon zendt energie uit en geen warmte, Die energie toevallig verpakt in een vorm die wij warmte noemen maar deze energie zou ook gebruikt kunnen worden voor een proces die ik ongelukkigerwijs het opzuigen van donker noem. Ten tweede zeggen jullie dat de aanwezigheid van fotonen op lichte plekken het bewijs is voor het uitzenden van licht vande zon. Okee stel de zon zendt fotonen uit. En stel er zijnmeer fotonen op lichte plekken. Dan zou dit ook kunnen bewijzen dat donker wordt weggezogen door fotonen. Ten derde is hetniet mijn theorie want ik bedenk zoiets niet. Ten vierde geloof ik het zelf ook niet maar het zou kunnen, toch........ Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

Verwijderd

Met andere woorden zeg je als je donker op zuigt krijg je licht terug. Ofwel alles is licht je moet alleen het donkere weghalen en je hebt licht.

Een zwart gat zend zeker licht uit??????

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

neuh een zwart gat zuigt licht op!!! waarom is hij anders helemaal donker

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

Een zwaert gat zuigt alles op en is daarmee net iets erger dan de belastingdiens... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/clown.gif

Verwijderd

Stel je voor dat er op een planeet wezens zouden leven die een ander waarnemingszintuig hebben waardoor ze in hun hersenen licht en donker omdraaien (zoals bij een filmnegatief). Dan zou hun waarneming dus omgekeerd zijn. Ze zouden an ook een heel ander waarderingssysteem hebben verzonnen om de energie om hun heen te verklaren.
Nu de clou van het verhaal:
Wie zegt dat wij die wezens niet zijn....

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij zijn er nu mensen die me begrijpen, netjes!
Trouwens onze ogen zijn niet lichtgevoelig maar trillingsgevoelig!!!(idee voor een nieuwe topic?)

Verwijderd

Licht kun je omzetten in warmte, als je die theorie toepast dan zou je warm en koud dus ook moeten omdraaien. Dan zie je gelijk dat er niets van die theorie klopt.

• GeeBee
  • Laatst online: 13:34

GeeBee

Oddball

Het gaat hier niet om de vraag of de zon licht uitzendt of donker opzuigt.
Het gaat over de opmerking dat je soms dingen die je voor normaal aanneemt, eens andersom zou moeten bekijken. Dat kan soms verrassende inzichten opleveren.

Mag ik vragen welke studie?
In bijvoorbeeld Industrieel Ontwerpen kan zo'n houding goede ideeën opleveren.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Verwijderd

Helemaal mee eens GeeBee. Iedereen gaat voorbij aan het onderwerp. Dat van licht was maar een VOORBEELD!
Maar goed. Zoals een leraar op de middelbare school eens vertelde. Feiten bestaan niet, je neemt aan dat iets zo is. Geloof. Hij gaf als VOORBEELD!: De mens is op de maan geweest. Maar is dit ook zo? Je was er niet bij, dus je moet het maar aannemen, dus geloven.
De meeste feiten berusten op afspraken v/d mens. Ik geloof wel dat de meeste feiten kloppen ;-)

• Unicorn
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

"Donker" is een concept, niet een ding. Dus opzuigen is moeilijk.

Als je aliens hebt die alles in "negatief" zien, dan zal dat geen invloed hebben op hun waarnemingen. Als we in staat zouden zijn om elkaars taal te leren, dan zouden we het gewoon met elkaar eens kunnen worden over het feit dat de lucht blauw is, en het gras groen.

Zwarte gaten zijn niet helemaal donker, ze zenden nog een klein beetje straling uit.

Vosjuh: Bedoel je met die trillingen (waar onze ogen gevoelig voor zouden zijn) de golflengte van licht?

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Willie Wortel had laatst nog een zwarte lamp uitgevonden die verlichte ruimtes donker maakt! Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Zou wel kunnen met gigantische gravitatie maar dan is de hele kamer ook meteen weg.

Verwijderd

Topicstarter
GeeBee en LarBor is prima dat jullie ten minste snappen waar het over gaat! Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif Ik bedoel onze manier van waarnemen, nog steeds baseren wij alles op wat WIJ waarnemen en de manier waarop wij dit doen, hoeveel dingen kunnen wij niet waarnemen die er wel zijn? Wij kunnen toevallig 3-dimensionaal zien, maar betekend dit dat er maar 3-dimensies zijn? En om op Unicorn te reageren. Ja ik bedoel de golflengte van licht. Het verschil tussen kleuren licht zit 'm in de golflengte, omdat wij verschillende kleuren licht zien, ga ik ervanuit dat onze ogen trillingsgevoelig zijn en niet perse lichtgevoelig. Dit kan ik echter niet goed onderbouwen en ik durf het niet met zekerheid te stellen dus is goed als iemand hierop reageert.
Ik weet trouwens nog niet welke studie ik ga volgen, middelbare school en 2e fase en dat soort shit heb ik nog.....
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:41
Zo kunnen je wel veel onderuithalen. Bijna alles in de Natuurkunde/Scheikunde/Wiskunde wel onderuithalen. Bijna alles berust op axioma's. Simpel voorbeeld: Wie zegt dat 1+1 wel 2 is. Dat is ook maar een afspraak die iedereen als waar aanziet.

• GeeBee
  • Laatst online: 13:34

GeeBee

Oddball

Het gaat niet om onderuithalen. Het gaat om dingen eens van de andere kant bekijken. Als je iets leuks kunt bedenken wat de moeite waard is door even aan te nemen dat 1 + 1 = 3, ga je gang.

x² = -1 is zoiets. Op de VO leer je dat dat niet kan, tot je MBO, HBO of WO gaat doen. Gewoon aannemen dat het wél kan en dan lekker mee gaan rekenen in de electronica.

Mijn motto: als het werkt is het waar.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Licht oefent een kracht uit, als je een heel groot zeil in de ruimte zou ophangen, zou het van de aarde weggeblazen worden (geen s.f. dit zijn echte plannen om een sterrenschip te bouwen!)
Als de zon licht zou opzuigen (wel cool trouwens!) dan zou dat schip de zon in verdwijnen!!!!

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Het verschil tussen kleuren licht zit 'm in de golflengte, omdat wij verschillende kleuren licht zien, ga ik ervanuit dat onze ogen trillingsgevoelig zijn en niet perse lichtgevoelig. Dit kan ik echter niet goed onderbouwen en ik durf het niet met zekerheid te stellen dus is goed als iemand hierop reageert.
tja, wat mij betreft is het maar hoe je er tegen aankijkt. de energie van licht is evenredig met de frequentie. dus je kan ook zeggen dat onze ogen gevoelig zijn voor energie in een bepaalde band in het e.m. spectrum.
maarja, wel is het zo dat in ons netvlies 2 soorten receptoren zitten. de 'staafjes' zijn alleen gevoelig voor intensiteit, ongevoelig voor kleur. 'kegeltjes' onderscheiden in kleur, en zijn minder gevoelig voor intensiteit. als het schemerig is, dan doen de kegeltjes het niet meer zo goed en daarom is de wereld om je heen grijs...

opzuigen van licht is een leuk idee. alleen het lijkt me wat onpraktisch, al die mintekens in formules.... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Tuurlijk is het leuk hoor, zwart=wit, wit=zwart...

Maar dan wel een beetje op nivo

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Vosjuh(Nae'blis), de huidige wetenschap gaat uit van een paar grondaannames (vooral wiskundige aannames). uitgaande hiervan kan je van alles bewijzen, zoals dat de zon energie uitstraalt in de vorm van onder andere fotonen.

echter, de grondaannames zijn niet te bewijzen of niet bewezen. het is ieders keus om erin te 'geloven' of niet. maar als je aanneemt dat ze waar zijn kan je ongeveer de hele wereld om je heen verklaren. als je niet aanneemt dat ze waar zijn wordt je waarschijnlijk een filosoof die zichzelf gek maakt.

over het matrix-idee (je leeft in een gemaakte, niet reele wereld): dit is al een vrij oud idee. ene heer damocles was er al vrij vroeg bij met dit soort theorieen.

ook hiervoor geldt: het is in principe mogelijk, maar niet te bewijzen of het wel of niet zo is.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Blobber :
Als dat schip zou gaan voortbewegen als er licht tegenaan zou "botsen", wil dat toch niet zeggen dat het ook de richting op zou gaan van de zon die licht opzuigt?

Je zou kunnen zeggen dat het licht achter het schip dat naar de zon getrokken wordt tegen het schip aan wordt "geblazen"... net als lucht doet.

Ik vind het trouwens wel een leuke theorie...
Mijn natuurkunde leraar had een radertje in een vacuum en als er licht op kwam, ging die draaien... hij wilde hiermee zogenaamd zeggen dat licht ergens een druk op uitoefend... Volgens mij had het meer iets met magnetische velden die gevormd werden door het lichtgevoelige materiaal te maken(licht heeft toch geen gewicht?), maar ik heb het nooit kunnen navragen...

Weet iemand hier iets vanaf?

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Infinithlon
  • Laatst online: 19-01 19:01

Infinithlon

i was there!

licht heeft impuls, net als materie met massa dat ergens tegenaan botst, bedoel je dat? Maar dat wordt ver hierboven al beschouwd...

when i wake up people take up mostly all of my time!

Verwijderd

Confuzer
Mijn natuurkunde leraar had een radertje in een vacuum en als er licht op kwam, ging die draaien... hij wilde hiermee zogenaamd zeggen dat licht ergens een druk op uitoefend...
Een kant van die radartjes is wit de andere zwart. De zwarte kant absorbeert meer fotonen dan de witte kant. Met als gevolg dat de zwarte kant als het ware meer fotonen vangt dan de witte kant en doordat fotonen impuls hebben dat ding gaat draaien.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Ja inderdaad Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif zwart en wit ja... dat was 't.. dank

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Licht is iets dat eigenlijk al eeuwen zorgt voor ruzie in de wetenschap...

De een vindt dat licht bestaat uit deeltjes, de ander zegt golven...

Uiteindelijk heeft men (dames en heren wetenschappers) maar besloten dat licht bestaat uit deeltjes (want energie) en uit golven (want golfvorm en geen massa).

Licht bestaat dus uit deeltjes die zich met een golfbeweging voortplanten...

Men gaat er vanuit dat als iets energie heeft, ook massa moet hebben, dus uit deeltjes bestaat; maar deze deeltjes hebben geen (bewezen) massa, en zij planten zich voort dmv een golfbeweging (freq.)

Licht valt ook niet te vangen, net als geluid, daarom kunnen het geen deeltjes zijn, want die kan je isoleren.

Geluid heeft een drager nodig (molecules), en licht niet, daarom zijn het weer wél deeltjes...

Kan je 'et nog volguh ?

De Zon is een hele fijne kernfusiecentrale, waar helium en waterstof door de daar heersende temperaturen met elkaar versmelten (op elementair niveau), waardoor onder andere deze geheimzinnige "fotonen" uitgezonden worden.

Voorlopig gaat men er vanuit dat de Zon alleen energie UITstraalt en nix opneemt...

De zon wordt dus kleiner met het millennium Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/cry.gif
Althans, onze zon dan...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Gaan we het dan beleven dat de natuur naar minimale entropie gaat streven?
Sjit dat rijmt

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Gaan we het dan beleven dat de natuur naar minimale entropie gaat streven?
neuh, dat lijkt maar zo. de fotonen die de zon uitstraalt zorgen ervoor dat de zon niet in elkaar klapt. het is een gasvormig ding met nogal wat massa, ofwel zwaartekracht, dus zonder tegendruk zal hij erg klein worden.

als de lichtdruk afneemt (het raakt eens op...) zal de zon imploderen en daarna misshien exploderen waarna het hele verhaal opnieuw begint. ons zon(nestelsel) is dat al meermalen overkomen.
Pagina: 1