Flashing bios failure...)-:

Pagina: 1
Acties:

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-02 15:29
Hey,

Mijn ouders hebben een TI Extensa 600 laptop staan, daar heb ik laatst meer geheugen in gestopt, daarbij tevens geprobeerd het bios te flashen met de nieuwste versie. Dit is echter mislukt... )-:

Het flashprogramma werd op een diskette geinstalleerd, daarvanaf booten, flashprogramma werd automatisch opgestart. Het uitlezen ging goed, vervolgens kwam de fout: Erasing bios failure... Zonder reden of wat, vervolgens deed ie niets meer, tevens booten lukt niet meer, krijg volledig zwart scherm, zonder enige toegang tot het bios ofzo.

Ik heb al wat rondgezocht naar een oplossing, nog niks kunnen vinden, volgens Acer (die hebben het zaakje van TI overgekocht) zou het moederbord vervangen moeten worden, terwijl het bios een los ic is, kosten: €700,- Schiet niet echt op dus.

Heeft er iemand een idee hoe dit op te lossen is, hoe ik het bios opnieuw kan flashen, of misschien dat er iemand nog een bios hiervoor heeft liggen...?!

Dit staat er op het bios:
Peach
V1.0R0.40
V1.3.2R0.08
(c) 1998

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

Verwijderd

Ik dacht altijd dat wanneer het flashen van het BIOS mislukt, niet het hele moederbord maar alleen de EPROM vervangen hoeft te worden. Misschien kun je hier eens naar informeren.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Uiteraard hoeft alleen het BIOS IC vervangen te worden, maar ja, als ze die niet los verkopen zit er niets anders op dan een nieuw moederbord te nemen. Het is trouwens wel een bar slechte service om die dingen niet los te leveren.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kunje dat bioschipje er niet uithalen dan? Misschien dat ze hem bij een electrozaak weer kunnen flashen voor je :?

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 20:29
Als je de chip eruit kan halen, kan ik hem misschien wel voor je flashen, hangt van het type chip af (lagwerpige DIP32?). Mail me maar effe.

• Rotjeknor
Het bios is uitgevoerd in een vierkante versie, aan alle kanten dus ook pootjes. Ik vraag me af of je zonder dat je het type ic kent, zomaar een IC kan programmeren, aangezien elk ic een andere pinning heeft...

Acer levert inderdaad geen apart bios, ik ben al op zoek geweest naar een 2e handsje ofzo, tot nu toe nog niks gevonden...

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 02:51

DinX

Motormuis

Het kan ook met een trucje, als de bios misflashed (is dit nederlands :? ) is. Als je de bios kan losmaken (je hebt er die gewoon in een socket zitten), kan je iemand zoeken die hetzelfde moederbord heeft. Voor het opstarten jouw bios eruit, andere erin. Opstarten, en als hij opgestart is terug jouw bios erin en trug flashen.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 20:29
Op dinsdag 19 februari 2002 14:57 schreef Rotjeknor het volgende:
Het bios is uitgevoerd in een vierkante versie, aan alle kanten dus ook pootjes. Ik vraag me af of je zonder dat je het type ic kent, zomaar een IC kan programmeren, aangezien elk ic een andere pinning heeft...
De pinlayout is bij flash geheugens (die gebruikt worden voor BIOS) meestal (altijd?) hetzelde maar de manier van programmeren kan een beetje verschillen. Er zijn sowieso niet zo heel veel fabrikanten die die dingen maken, een stuk of 15 ofzo.

Maar ik moet je teleurstellen, ik kan je niet helpen met die vierkante chips (PLCC), maar je kunt Flashbios proberen, zit in Nederland en is geloof ik niet zo heel duur.

• Rotjeknor
Duurde ff, maar toch ff een reply...

Ik heb contact opgenomen met flashbios, inderdaad een nederlands bedrijfje. Hij is voor mij aan het nakijken of hij het bios kan flashen, tot nu toe positief contact gehad!

Ik hoop dat hij het inderdaad kan flashen voor me...

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA->PMG

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Wat een onzin, echt, ik had mijn bios verkeerd geflahsed, en kon zo weer opgelost worden, zoek maar naar mijn topic over verkeerd geflahste bios, daar staat de oplossing in, in feite het bios gewoon weer opnieuw flashen, je moet alleen weten of je een ami of een award bios had, maar je kan ook gewoon beide oplossingen proberen, het werkte echt, mail me maar als ik het je moet uitleggen

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 12:18 schreef Jaromir het volgende:
Wat een onzin, echt, ik had mijn bios verkeerd geflahsed, en kon zo weer opgelost worden, zoek maar naar mijn topic over verkeerd geflahste bios, daar staat de oplossing in, in feite het bios gewoon weer opnieuw flashen, je moet alleen weten of je een ami of een award bios had, maar je kan ook gewoon beide oplossingen proberen, het werkte echt, mail me maar als ik het je moet uitleggen
Ik neem aan dat jij het topic niet goed heb gelezen, hij zegt dat dat hij helemaal niet meer boot?????? Dat betekent toch dat die niet meer opstart dus ook niet meer van diskette (correct me if i'm wrong). Hoe wou je hem dan terugflashen als je er helemaal niet meer inkomt?

Verwijderd

Dat deed die van mij ook niet meer, maar secret restore van ami en award

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Sinds wanneer worden notebooks ook uitgerust met een Award of AMI BIOS zoals je die op desktop machines tegenkomt? En al helemaal merknotebooks, daar zit vaak nog vager spul in (kijk maar naar Compaq op desktop: als je die kunt flashen, hoe te handelen bij een misflash? iig een andere procedure...)

Het beste is idd FlashBios.org proberen. Hotflashen zal er wel niet inzitten met een notebook en die IC's met aan 4 kanten pinnen heb ik nog nooit lekker uit de socket kunnen wippen zonder de socket te beschadigen. Hotflash zou dan helemaal een ramp zijn.

* _JGC_ is blij dat z'n nieuwe ECS K7S5A weer een langwerpige heeft :)
Pagina: 1