Toon posts:

SCSI Controller/Adapter werkt niet goed!!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De Adaptec AIC 7896 werkt niet naar behoren en bij het opstarten geeft de server pc aan dat hij geen operating system kan vinden. Wie weet hier meer vanaf?
:?

Verwijderd

Staat er wel een OS op dan?

(op t device dat SCSI ID 0 heeft ofcourse! :+

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Hmm.. Behoorlijk wazige post.. Geef es wat meer info, want dit is niet echt duidelijk..

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Zoek anders maar in de BIOS op hoe je de SCSI als eerste of juist niet als eerste kunt laten booten.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:23
Kan operating system niet laden.

die melding krijg je als je een schijf in dos formatteerd zonder de systembestanden over te zetten..

klinkt dus als een lege schijf.

duw er is een dos-bootflop (of de windows 9x cd) in, boot daarvan en kijk even naar de indeling van de hardeschijven, de SCSI schijven worden nog wel eens als eerste gezet, dan kan je proberen om in de bios de opstartvolgorde te wijzigen zodat de HDD0/IDE0/C: voor de SCSI/EXT/Other staat

Verwijderd

Topicstarter
probleem is dat hij als primary master de cd-rom heeft staan en verder nix ziet, c: t/m z: (allemaal geprobeerd)
:?
Deze comp dient als server op een basisschool en de SCSI adapter staat goed ingesteld volgens adaptec.com!!!
Het lijkt alleen wel of hij hem niet ziet ofzwo, aangezien hij zegt: operating system not found

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Be more specific....

Hoeveel disken zitten er op de controller? Hoe heb je de boot volgorde in de BIOS ingesteld? Welke disk heb je als bootdisk ingesteld in de controller? Welk OS heb je geisntalleerd?

etc.etc.

• Xiphalon
Ik neem aan dat je er geen ide harde schijven in hebt zitten...

Zit er een cdrom in de cd-drive? een flop in de flop-drive?

haal eens het hele systeem leeg (dus alleen scsicontroller, scsi hd, geen flop in de drive, geen ide-spullen) en kijk wat hij dan zegt...

ik denk toch dat je je scsi hd moet partitioneren met fdisk via dos-boot-flop... dat er dus wel een dos-mbr opzit die de partitie niet kan vinden...

maak dus partitie, format /s erachteraan en kijk wat 'ie dan doet..

of er zit dus nog een cd in de drive waarvan hij probeert te booten wat mislukt op de een of andere manier

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een HP DAT 1555 Tapestreamer in die aangesloten zit op ID3 en de SCSI HD zit aangesloten op ID7, verder is er geen IDE HD aanwezig!!! We hebben al geprobeerd te fdisken en te booten, met booten geeft hij nix aan en met fdisk zegt ie dat er geen HDŽs aanwezig zijn. En in de bios staat er bij primary/secundary master/slave ook nix behalve de cd-rom die op de primary master staat.
Het bedrijf wat het systeem geleverd heeft zegt dat NT4.0 US geïnstalleerd stond.

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

OK... zet die HD maar gauw op een ander ID. De controller zit vrijwel altijd op ID7. De disk mag je overal op zetten behalve ID7. Gezien het feit je een streamer heb op ID3 is ID3 voor de HD dus ook niet aan te raden. Wellicht wil je hem op ID0 instellen en dan proberen !

Verwijderd

check ook ff op welke SCSI ID je controller staat... (is meestal 7) :+

• Xiphalon
Op woensdag 20 februari 2002 10:46 schreef Papillon het volgende:
OK... zet die HD maar gauw op een ander ID. De controller zit vrijwel altijd op ID7. De disk mag je overal op zetten behalve ID7. Gezien het feit je een streamer heb op ID3 is ID3 voor de HD dus ook niet aan te raden. Wellicht wil je hem op ID0 instellen en dan proberen !
Bijna helemaal mee eens...

Hd moet van ID 7 af, zet maar op 6 ofzo, maar de ID's zijn NIET ingedeeld volgens een standaard, het is alleen aan te raden...

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 11:02 schreef darkmage het volgende:

[..]

Bijna helemaal mee eens...

Hd moet van ID 7 af, zet maar op 6 ofzo, maar de ID's zijn NIET ingedeeld volgens een standaard, het is alleen aan te raden...
:? mis ik nou wat??? papillon geeft toch alleen aan dat je je hd niet op een bezet ID moet zetten? kijk gelijk ff of de controller en hd getermineerd zijn.

Verwijderd

Topicstarter
wat is getermineerd??

Dit scherm heb ik nu!!!
You have an AIC-7896 SCSI Controller in your system. Move the cursor to the bus:device:channel to be configured and press <enter> dan heb ik de keuze uit:
Bus:Device:channel
00:0c:A
00:0c:b

ik heb beide op ID 0 gezet en het werkt nu nog niet!!!

PS: bij het opstarten geeft hij alleen de HP Tapestreamer aan en de HD niet!!!, zou de hd misschien rot zijn?

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Volgens mij stel je zo de controller in op ID0 (en niet 7 zoals ik eerder had aangegeven) ID7 wordt trouwens wel aanbevolen omdat dat de ID is die het meeste voorrang krijgt en dat moet toch wel de SCSI controller zijn.

De controller kun je het best op ID7 instellen en je HD op een ander (behalve 3 en 7). Op welk kanaal zit je HD en wat voor kabel zit eraan. Zit de HD op de uiteinde van de kabel of zit er een terminator op het uiteinde van de kabel.

BTW.. Ik heb zelf meerdere Adaptec SCSI controllers onder mijn tengels gehad, maar wat jij beschrijft ben ik nog niet tegengekomen. Ik vermoed dan ook dat je een on-board dual-channel SCSI controller heebt. Met CTRL-A kom ik meestal in de SCSI BIOS. Daar krijg ik keurig een menuutje waar ik de nodige zaken kan instellen. Aldaar kan ik bv. de Host Adapter ID instellen (die prefereerbaar op 7 moet worden ingesteld) verder kan ik per device opgeven hoe ze herkend zouden moeten worden. Aldaar moet je ervoor zorgen dat de LUN detection uitstaat.

• Xiphalon
Op woensdag 20 februari 2002 11:10 schreef pandorax het volgende:

[..]

:? mis ik nou wat??? papillon geeft toch alleen aan dat je je hd niet op een bezet ID moet zetten? kijk gelijk ff of de controller en hd getermineerd zijn.
oops... sorry papillon...

marshmellow:
je hebt blijkbaar een 2 kanaals scsi-controller.
het is de bedoeling dat elk apparaat op een kanaal een eigen ID heeft. De scsi controller zit zelf meestal op 7, je streamer staat nu op 3. Zet de HD op 0 en kijk wat er dan gebeurt.

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 11:13 schreef Marsmellow het volgende:
wat is getermineerd??

Dit scherm heb ik nu!!!
You have an AIC-7896 SCSI Controller in your system. Move the cursor to the bus:device:channel to be configured and press <enter> dan heb ik de keuze uit:
Bus:Device:channel
00:0c:A
00:0c:b

ik heb beide op ID 0 gezet en het werkt nu nog niet!!!

PS: bij het opstarten geeft hij alleen de HP Tapestreamer aan en de HD niet!!!, zou de hd misschien rot zijn?
Schroef die kast eens open, en stel de ID van je HD in... Dat moet met een jumper |:( dat kan dus niet software of BIOS-matig!

• Xiphalon
Op woensdag 20 februari 2002 14:11 schreef RCy2k het volgende:

[..]

Schroef die kast eens open, en stel de ID van je HD in... Dat moet met een jumper |:( dat kan dus niet software of BIOS-matig!
Hmzzzzzaumm....

* Xiphalon begint te zweven

Ik krijg van boven het woord SCAM door. :P

* Xiphalon valt met een klap terug op aarde en ontopic

Als marsmellow de controller op id 0 had gezet, en de hd stond op 7, zou het toch moeten werken? (ok een beetje vreemd dan) :? Is er toch misschien wat anders aan de hand...

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Sorry, maar deze n00b moet toch echt eens een keer wat SCSI-doc's lezen voor ie ermee begint |:(

Zoals al eerder gezegd:
ID van de controller staat meestal op 7. Ik zou HD op ID1 of ID2 zetten (door middel van een jumper op de schijf). Kijk of het laatste apparaat op de kabel getermineerd is (ook via een jumper). Dan zou het moeten werken >:)

webOS all the way!

Verwijderd

liever actief termineren bij deze snelheden :z

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Op woensdag 20 februari 2002 14:31 schreef pandorax het volgende:
liever actief termineren bij deze snelheden :z
Ja da's waar. Maar ik vermoed dat ie geen actieve terminator heeft |:(

webOS all the way!

Verwijderd

zit er dik in idd. Hij is al wel een tijd afwezig, misschien toch geluisterd en een boek gaan lezen ? *D

• Xiphalon
hoop het wel voor hem...

maar goed, op de een of andere manier moet je het toch een keer leren... iedereen is toch wel een keer noob geweest?

--- einde dipomatisch gelul ---

active term ipv pass term. is toch pas interesant bij lange afstanden? in je pctje 60 cm kabel zou toch niet gebaat zijn (ok hoeveel %) bij actieve term???
Wat voor terminatie zit er eigenlijk op een schijf dan? (met jumper {36.6 gb}, dus niet met van die weerstandbruggen, dat lijkt mij passief :+ )

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 14:19 schreef darkmage het volgende:

[..]

Hmzzzzzaumm....

/me begint te zweven

Ik krijg van boven het woord SCAM door. :P

/me valt met een klap terug op aarde en ontopic

Als marsmellow de controller op id 0 had gezet, en de hd stond op 7, zou het toch moeten werken? (ok een beetje vreemd dan) :? Is er toch misschien wat anders aan de hand...
Van mij mag ie dat ook doen...
Maar ja... dat deed ie ook niet... hij zit in de verkeerde instellingen te klussen. En blijft daarop verder doordraven... *D

Darkmage is toch van t ieniemini servertje?
Weet jij inmiddels hoe ik aan zo'n kabeltje kan komen? (44-polig) :+

• Xiphalon
Op woensdag 20 februari 2002 17:28 schreef RCy2k het volgende:

[..]

Van mij mag ie dat ook doen...
Maar ja... dat deed ie ook niet... hij zit in de verkeerde instellingen te klussen. En blijft daarop verder doordraven... *D

Darkmage is toch van t ieniemini servertje?
Weet jij inmiddels hoe ik aan zo'n kabeltje kan komen? (44-polig) :+
De multia? woei... lopen met dat ding... :P
enneh, kabeltje? gewoon kopen (of vrienden hebben bij de reparatieafdeling van correct)

Verwijderd

Waar dan? :+

• Xiphalon
conrad heeft ze, zal thuis typenr opzoeken....

en anders heb ik er nog wel een paar over :+ mail werkt nog steeds...

Verwijderd

Topicstarter
de server is al weggebracht, instellingen stonden goed alleen was de HD lichtelijk doorgebrand en deze functioneerde dus niet meer naar behoren!!!

Iedereen bedankt voor de hulp in ieder geval!
Pagina: 1