Toon posts:

kriebelende beestjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand de (wetenschappelijke) verklaring voor de algemeen voorkomende angst voor spinnen? Gisteren belde m'n buurvrouw aan of ik a.u.b. een spin wilde verwijderen. Het was me inderdaad een knoepert, van poot tot poot zo'n 8cm. Ik rilde ook wel ff toen ik het beest een klap met de vliegenmepper verkocht. (sorry, maar beetpakken en buitenzetten doe ik niet)

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 16:15

BertV

Handgemaakt

Puur aangeleerde angst...
M'n zus (ik heb het hier vaker over haar gehad) was totaal niet bang voor spinnen toen
ze jong was.

Mijn ouders toen ze aan het spelen was met zo'n harige vriend:
"BAAAHHH DOE WEG DAT DING" enz. enz.

NU is ze bang voor het kleinste spinnetje

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

Alle levende wezens zullen derest van hunj leven reageren op situaties hoe afgekeken hoe de omgeving regageerd in de eerste instantie. Kind valt...kijkt naar mamma die helemaal overstuur is...kins gaat huilen

vuurwerk...je hond/kat reageerd..zal mneteen op het baasje letten...reageerd die in de trend van 'ooo..rustig maar...niets aan de hand' dan zal die hond de rest van zijn leven bang zijn van vuurwerk.

oftewel ik sluit me aan bij BertV, aangeleerd hoe je moerv reageren op bepaalde situaties.

Verwijderd

Het kan ook best zo zijn dat afkeer van ongedierte in onze genen is vastgelegd. Immers, al 10000 en jaren (misschien wel miljoenen) vernietigen ratten en muizen voedselvoorraden van mensen. Insecten verwoestten oogsten waardoor complete volksstammen verhongerden. Vandaag de dag, terwijl die beesten alleen nog afval verwerken zijn bijna alle mensen nog als de dood voor insecten en muizen (laat staan ratten). Die angst is volgens mij instinctief aanwezig en wordt versterkt door de omgeving.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

misschien het feit dat er vroeger meer giftige waren ofzo? dat het inderdaad instinctieve angst is, ook een beetje gekoppeld aan het onbekende, want als je zo'n ding elke dag in je hand kreeg, zou je ze na een tijdje zo op kunnen pakken zonder angst...

Persoonlijk (het klinkt een beetje kinderachtig) ben ik altijd bang dat ze bijten en ik vind ze erg vies...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Het heet Arachnafobie (of Fobia op z'n Engels)

Arachna : Spin
Fobie : Angst voor ..

Verwijderd

Topicstarter
ja, Hlp, dat weet ik (ook de film gezien)Het blijft vreemd, het lijkt ook wel of je angstig bent voor het 1 of het ander, of voor spinnen of voor knaagdieren. M'n buurvrouw (die van die spin) heeft wel twee ratten in huis. Andersom hoor ik ook van mensen die panisch op de tafel springen bij het zien van een muis, maar die dan weer geen rillingen krijgen van spinnen. Of is dit onzin?? (mijn rationele IK zegt van wel)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Euuhhh... spinnen eng omdat ze oogst vernielen? Juist het tegendeel..ze zijn onze grootste vrienden omdat ze insecten eten. We zouden juist blij met ze moeten zijn.

Het dier op aarde dat de meeste dodelijke slachtoffers maakt is de mug. En die vinden we hooguit lastig omdat hij zo zoemt als je probeert te slapen.

En dat ohh zo leuke witte vlindertje, het koolwitje, sloopt hele oogsten in zijn larve stadium.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 17:32
Spinnen heb ik weinig last van, al was het maar omdat de kat ze opvreet. Wat wel leuk is, is op het terras met een vliegenmepper wespen in een spinneweb proberen te meppen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1