Toon posts:

Spanned volume in win2k?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is een spanned volume in win2k een raid-0 oplossing? En betekent het als een schijf faalt dan de data van de ander schijf onbereikbaar is?

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:22
zoek ff op de adaptec site voor die flash-cursus over raid. komt vast wel langs.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:59
Klik

ff liev zijn:

ja, het is een raid 0 achtige oplossing, hij vult eerst schijf 0, dan 1, enz tot en met de laatste...

als de schijven even groot zijn, kan je beter een stripe set aanmaken, die is meestal sneller.

edit:
slashvergetenbijde/url

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Op woensdag 20 februari 2002 11:56 schreef darkmage het volgende:
ja, het is een raid 0 achtige oplossing, hij vult eerst schijf 0, dan 1, enz tot en met de laatste...
Klopt als een bus.. Enne als een van de twee het begeeft ben je het inderdaad kwijt. Ook wat op de 2e disk staat. Toch zou ik het niet RAID achtig willen noemen. De term spanned disk is regulier hiervoor en wordt ook vaker gebruikt.

Wat wil je eigenlijk? Dat als een van schijven het begeeft je toch op de 2e door kan gaan? Of wil je meer perfomance met 2 (of meer) schijven?

In W2K noemen ze de software RAID0 oplossing een Stripe Set. Die kun je alleen op onder W2K genaamde dynamic disks zetten. M.a.w. in feite alle disks behalve de disk van welke hij boot. Dan heb je dus al drie disken nodig om een RAID 0 setje te kunnen bouwen. Volgens mij doet W2K ook aan mirroring (RAID 1)

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Auww nee het is geen raid. Alleen een oplossing om resterende ruimte op fysieke schijven samen te voegen tot 1 schijf. Hij schrijft de schijven stuk voor stuk vol, en als er 1 schijf faalt ben je alle data kwijt. Het was een oplossing uit NT4 om de resterende schijf ruimte in bijvoorbeeld een RAID configuratie te benutten. Ik zou zo zeggen het is een "no go". Niet doen dus, het geeft geen echte performance winst, laat staan dat het veilig(er) is.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil 3 oude schijfjes van 8 gig aan elkaar spannen tot 24 gig in mijn gateway/ftpserver. Zodat er idd geen lose rest ruimtes verspilled worden. Ik dacht dat het wat meer veiliger is ivgl tot stripped disksets.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:59
nee dus.

sterker nog er zijn nu 3 schijven die kunnen falen... hoeft er maar een te falen om de complete set te slopen...

is niet handig..

maar als het dezelfe schijven zijn (bijna even groot kan ook), maak je er toch een stripe-set met parity van? heb je nog 16 gb over, en kan een schijf uitvallen zonder problemen (behalve dan een grote rookwolk)
Pagina: 1