Verwijderd

Topicstarter
hoe kan de lucht eigenlijk blauw zijn als de zon geel is?????

en waarom is het op oog hoogte dan niet blauw??

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
De atmosfeer absorbeert normaliter alle kleuren licht behalve blauw, dus "is" de lucht blauw, want zonlicht is wit (niet geel).
Als de luchtvochtigheid hoger is kleurt de lucht meer richting rood. Op ooghoogte is de lucht minder blauw, wat op de een of andere manier komt doordat de luchtlaag waar je doorheen kijkt dikker is of de breking anders is . Kweenie precies meer...

Dit is niet een volledig goed antwoord maar het komt er wel in de buurt. Ik blijf vergeten hoe nou precies zat.

Verwijderd

het gaat niet zozeer om absorptie, maar om verstrooing.
blauw licht verstrooit meer dan rood licht.
hoe langer de weg die licht moet afleggen door de dampkring, hoe meer blauw wordt weggefilterd.
verstrooid blauw licht is niet geabsorbeerd, maar komt 'als van een andere plek in de dampkring' naar je toe. daarom ziet de lucht er blauw uit.

• GeeBee
  • Laatst online: 13:34

GeeBee

Oddball

Het gaat vlgs mij niet om verstrooiing maar om breking.
Lucht (de atmosfeer dus) kun je opvatten als verschillende lagen met elk een verschillende brekingsindex. Daardoor wordt het invallende licht steeds verder "naar de normaal toe" afgebroken, en wordt het steeds blauwer.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Verwijderd

ik dacht, er moet een 'verhaaltje' op het net staan.
[Url] http://www.xs4all.nl/~johanw/PhysFAQ/blue_sky.html [/Url]

duz......

Verwijderd

ja minderrrrrrrrrrrrrrrrr

ik had het antwoord, want ik heb het ooit al eens gevraagd aan de TU Delft. En die stuurden me het antwoord op. Maar ik ben het kwijt. Gewoon kwijt!!!
Volgens mij was Genoil heel dicht bij, tot correct.

• Simkin
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

Het gaat vlgs mij niet om verstrooiing maar om breking.

volgens mij is dat het, tevens de oorzaak van de rode gloed in de ochtend en avond als de zon nog laag staat.

Verwijderd

als het meer om breking gaat dan om verstrooiing, hoe verklaar je dan dat de hele hemel blauw is?

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

Als de zon hoog staat is de hemel blauw, als die laag staat (laat/heel vroeg) is ie rood/oranje dacht ik

Verwijderd

Simkin, als het uitgelegd is waarom beweer je dan toch nog onzin? Lees gewoon die link die bij Pooh staat.

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-01 20:28
Dat dat verhaal klopt dacht ik.
In ieder geval is het verstrooing.
Blauw licht wordt streker verstrooid dan rood licht omdat het een kleinere golflengte heeft.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

de lucht is blauw omdat de rode componenten verstrooid worden en we daarom alleen de blauwe componenten zien.
Als de zon laag staat is het net andersom, we zien dan juist de rode componenten die verstrooid zijn.
Lees in dit geval "natuurkunde in het vrije veld" daar staan allerlei van dergelijke zaken in.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

de lucht is blauw omdat de rode componenten verstrooid worden en we daarom alleen de blauwe componenten zien.
waar komen die blauwe 'componenten' vandaan volgens jou?
ik denk dat ze van de zon komen. en als ze van de zon komen, maar ik zie ze niet als komend van de zon (immers de rest van de hemel, die blauw is, is zonloos) dan zijn juist de blauwe fotoontjes verstrooid. niet de rode.
Als de zon laag staat is het net andersom, we zien dan juist de rode componenten die verstrooid zijn.
m.a.w. we zien de rode omdat de blauwe door verstooiing zijn weggefilterd?
Of zijn de rode dan zo verstrooid dat wij ze zien....

Minnaert rules ja
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik heb nieuwe inzichten gekregen na m'n lunch, de blauwe golflengte ligt in de orde van grootte van de luchtmoleculen in de aards admosfeer.De blauwe golflengten worden dus het MEEST verstrooid, de rode worden een stuk minder verstrooid.Daarom is de lucht overdag blauw (behalve in Nederland met dat @##$ weer!).
's Avonds staat de zon laag en zien we juist de golflengten die minder verstrooid zijn, de rRODE component dus.De blauwe zijn dan zodanig verstrooid dat we ze niet meer zien.
Daarom is de lucht ook niet egaal blauw, dicht bij de zon is de hemel witter, iets verder er vanaf diepblauw,

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

mausie, gelukkig weet ik wie er praat.
Coplimentje voor je eigen mening.

[inkop mode]
ps waarom is de kleur van ijs blauw, vb onderaan een gletsjer]
[/inkop mode]
Pagina: 1