• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Stel je voor, de tijd gaat opeens 2x zo langzaam.
Dan zou je dus 2x sneller lopen, maar zou je ook 2x zo veel kunnen dragen?

Verwijderd

Ik vraag me af of we 2x sneller gaan lopen. Volgens mij gaan de oudjes in iedergeval met de tijd mee, dus 2x langzamer.
Maar als we 2x sneller zouden kunnen lopen, blijft volgens mij het gewicht dat we kunnen tillen hetzelfde. Tenzij de tijdvertraging komt doordat de aarde langzamer gaat draaien. In dat geval is de zwaartekracht kleiner en zouden we meer moeten kunnen dragen.

Verwijderd

Om te beginnen loop je precies even snel als de tijd langzamer gaat. Je legt nog steeds evenveel af per tijdseenheid.

Maar ik begrijp wel beetje wat je bedoelt. Het antwoord is nee, je kan niet 2 keer zo veel tillen. Zwaartekracht is niet tijdsgebonden enzo en krachten werken niet per tijdseenheid. En als dat zo was dan zou hetzelfde emt je spierkracht gebeuren en alles elkaar weer opheffen.

Verwijderd

ehm als ik twee keer zo langzaam doe lijkt de tijd juist sneller te gaan

en als ik heel snel doe gaat de tijd heel langzaam

????

Verwijderd

Nee, je kunt inderdaad niet 2 keer zoveel tillen, maar volgens mij ook niet 2 keer zo snel lopen. Zie Apoc2 voor de motivatie

Verwijderd

Mee eens

• Tim
Ik bedoelde eigenljk dat als er iemand naast je zou lopen wiens tijd niet 2x zo langzaam ging, dat je dan 2x sneller zou lopen dan hem.. ja.. eh.. je snapt wel..

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 14:38

Superbeagle

Always smile

Snelheid wordt niet beinvloed door tijd maar juist andersom.

Je zou in theorie veel meer dan 2x de snelheid tov iemand moeten hebben zodat het voor jou lijkt dat de tijd van die persoon 2x zo langzaam gaat.

Verwijderd

En toch ben ik het eens met Timbie2000. Als de tijd 2x keer zo langzaam gaat, kun je echt sneller lopen.
Stel je loopt normaal gesproken in 10 minuten van school naar huis. Als je tijd 2x zo langzaam gaat ben je al in vijf minuten thuis, je loopt immers dezelfde afstand en je doet dezelfde inspanning. En omdat v=x/t, is je snelheid ook echt 2x zo groot Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Ook kun je meer dragen omdat je simpelweg tijd overhoudt. In die extra tijd zou je dus meer dingen kunnen gaan verslepen! Je wordt er helaas niet sterker door Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif

• Tim
Ja, dat dacht ik ook..
Ik zal het dit keer even GOED uitleggen.. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Zie hier een tijdbalk van 3 objecten:

++++++++++++++++ Persoon 1
================ Persoon 2
>>>>>>>>>>>>>>>> Steentje

Persoon 1 & 2 lopen even snel en dan wordt de tijd van persoon 1 'gecomprimeerd' om het maar even zo te noemen, zie de tijdbalk:

++++++++ Persoon 1
================ Persoon 2
>>>>>>>>>>>>>>>> Steentje

Persoon 1 loopt nu dezelfde afstand in de helft van de tijd, dus in opzichte van Persoon 2 (wiens tijd nog normaal gaat) loopt hij 2 keer zo snel..

Dat lijkt me logisch..

Maar nu gaan ze beiden het steentje weg gooien..
Beiden zouden normaal even ver gooien, maar aangezien persoon 2 2x sneller beweegt, zal het steentje 2x zo snel weg vliegen..

Maar om 2x zo snel te gooien heb je meer kracht nodig (ik weet niet of dat precies 2x is)..
Als je iets op zou tillen zou het object aan het begin met een dubbele snelheid weggaan, dus eerder de lucht in..
En dus meer kracht..

Dus meer snelheid = meer kracht tot verhouding van persoon 1..
Toch heb ik het idee dat het niet klopt..

En dat wou ik nou eigenlijk vragen, sorry voor de onduidelijkheid..

• Superbeagle
  • Laatst online: 26-01 14:38

Superbeagle

Always smile

De fout die jullie hier maken is dat jullie tijd voorstelllen als een weg waarop wij ons met een constante snelheid voortbewegen en dat je op de een of andere manier die snelheid zou kunnen versnellen, vertragen, stopzetten, terugspoelen, etc..

Als er iets niet logisch is, dan is dat wel de snelheid/tijd theorie.

De wetten van Newton zijn hier niet van toepassing. Ik raad jullie aan om je eens te gaan verdiepen in de relativiteitstheorieen van ene meneer A. Einstein.

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:34

GeeBee

Oddball

Precies! De enige manier om het verloop van de tijd te beïnvloeden is om in de buurt van de lichtsnelheid te komen. En dan ga je dus al snel.
Verder zijn dit soort vragen IMHO niet erg relevant voor dit forum. Je kunt je wel gaan afvragen wat er zou gebeuren als... maar dat laat ik toch liever aan SF-schrijvers over.

Als je toch mijn antwoord wilt: als je 2× zo snel loopt, wordt je ook 2× zo snel moe, dus kun je toch maar 1× de hoeveelheid dragen met dezelfde hoeveelheid gebruikte energie Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
En daar laat ik het bij.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Tim
Aargh! Ik vraag niet hoe..
Oke.. Laat ik het dan zo zeggen..

Er is een gekke professor die de tijd van een persoon comprimeerd zodat hij/zij 2x zo veel handelingen in de zelfde tijd kan doen..
Kan zij dan ook 2x zo ver gooien..

En je kan nou wel gaan zeuren dat dit aan SF schrijvers toe behoord, maar er is hier GEEN SF forum Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Als er idd geen SF forum is -> conclusie???

Verwijderd

Ok, Geebee, De enige manier om het verloop van de tijd te beïnvloeden is om in de buurt van de lichtsnelheid te komen. Da's waar, maar het is zeker wel relevant! Einstein bouwde zijn theorien ook op uit veel gedachtenexperimenten, waarbij hij uitging van hele gewaagde ideeen. Dus het heeft wel zin om te spelen met het idee wat er gebeurt als de tijd twee keer zolangzaam gaat.

Of je twee keer zover kunt gooien is moeilijk te zeggen omdat het twee hele andere systemen zijn. Je kunt het ene systeem met 'gewone tijd' niet met het andere systeem met 'langame tijd' vergelijken. Tijd verandert de ruimte. Tja, en dan...verder weet ik het zelf ook niet zo..

• GeeBee

GeeBee

Oddball

OK, nog ééntje dan:
Als je in dezelfde tijd 2× zoveel kunt doen, zou je dus voor een buitenstaander 2× zo snel gooien. Bedoel je dat?
Als ja, dan zou je een voorwerp bijvoorbeeld meer energie mee kunnen geven, net als met jouw huidige tijdsverloop. Gewoon een kwestie van de arm sneller naar voren bewegen.
Je zou dus wel verder kunnen gooien. Ik denk niet dat het ook 2× zo ver is.
U_kinetisch = 1/2×mv² en in F_luchtwrijving zit v³, dus die loopt sneller op dan U_kin. Je zou dus met 2× zoveel toegevoegde energie minder dan 2× zover kunnen gooien.

KouweKlets:
Tijd verandert ruimte niet.
Snelheid verandert tijd én ruimte.

Verwijderd

Dat denk ik ook. Jouw verhaal met die kinetische energie en luchtwrijving ziet er logisch uit.
Maar toch twijfel ik of die wetten nog steeds wel gelden...Als je het systeem waarbij de tijd normaal loopt als referentiepunt neemt, gelden er voor de bewegingen in die andere wereld andere rules

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Dan gaat het dus om de vraag: in welk systeem hoort het geworpen voorwerp?
In het systeem van de gooier of in dat van de waarnemer?

Update:
Als het geworpen voorwerp in het systeem van de waarnemer zit op het moment dat het door de werper wordt losgelaten, gaat mijn verhaal op. Anders is de vraag: in hoeverre worden natuurkundige wetten beïnvloed door de tijd? Ik ben geneigd om te denken dat de tijd geen invloed heeft op Newtonse wetten als F=ma, etc.

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Timpie2000 :
Er is een gekke professor die de tijd van een persoon comprimeerd zodat hij/zij 2x zo veel handelingen in de zelfde tijd kan doen..
Kan zij dan ook 2x zo ver gooien..
Volgens mij wel, hij kan dus 2x zo snel zijn arm bewegen, dus 2x zoveel kracht erop uitoefenen... (kinetische energie)
(voor de miereneukers onder ons, niet precies 2x ja, maar ik heb geen zin om daarop in te gaan)

(voor het balletje gaat de tijd dus dan wel normaal he)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif GeeBee was me weer voor... *sob*

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

jammer genoeg duurt dan zijn bezoek aan de tandarts ook 2x zo lang vrees ik, of doet het dan ook 2x minder pijn???

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Tim
Ja.. Dan gaat alles slow-motion
Pagina: 1