Toon posts:

vage UTP kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hele rare situatie, die misschien een van jullie bekend in de oren klinkt.

Ik Heb hier een server waarop kabel-internet binnenkomt. Vanuit die server loopt er een UTP naar mn switch en van daaruit gaat er 1 utp naar een desktop en heb ik drie utp's die naar verschillende verdiepingen van het huis gaan voor het aansluiten van een laptop.

De UTP kabels van en naar de server zijn perfect, ook die tussen de switch en de desktop is goed. Alleen doet een kabel van de switch naar mn laptop het niet.

Ik heb die kabel getest met een UTP tester en die kabel meot gewoon goed zijn (volgens de tester). als ik de kabel van mn server naar de switch ook vervang door deze kabel werkt het systeem gewoon.

De netwerkkaart van mn laptop werkt ook, want als ik een andere kabel gebruik tussen mn laptop en de switch doet ie t wel.

Laptop is een Dell Latitude 500MhZ netwerk kaartje daarin is een Xircom.

iemand een idee wat er met die UTP kabel aan de hand zou kunnen zijn, of hoe ik achter de fout zou kunnen komen??

:?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
nieuwe stekkertjes aan de kabel die het niet doet maken :?

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 16:24

-ET-

Phone Home

Is het een schielded kabel?? kan zijn dat je xircom kaartje dat niet lekker vind.

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 10:49 schreef Sh4keM het volgende:
iemand een idee wat er met die UTP kabel aan de hand zou kunnen zijn, of hoe ik achter de fout zou kunnen komen??
Slecht contact in 1 of 2 van de stekkertjes: afknippen, nieuwe stekkertjes eraan.

Heb zelf dat probleem gehad: een trilling in het apparaat was genoeg om te zorgen dat het contact weer tot stand kwam of juist weer werd verbroken.

Let op dat je het omhulsel niet te ver afstript: als dat niet goed in het stekkertje zit geklemt, krijg je dit soort problemen.

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik al twee keer gedaan....

draadjes zitten zoiezo goed....

maar het kan dus ook zijn dat mn xircom shielded niet lekker vind... dat zou heel naar zijn...

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik zien of het shielded is??

(ben N00b op dit gebied :P )

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ligt het niet aan die ene poort op de switch die naar je Laptop ging?

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
100mbit / 10mbit probleem ?

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• itsme
  • Niet online
Op dinsdag 19 februari 2002 11:23 schreef KillerAce_NL het volgende:
Dat zal t zijn, die kabel zit op een uplink poort ...

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 11:22 schreef Sh4keM het volgende:
hoe kan ik zien of het shielded is??

(ben N00b op dit gebied :P )
Kijk naar wat er op de kabel staat UTP (cat 5, bijvoorbeeld) of STP
UTP is de normale versie. STP is shielded

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja of er zit een kabel in de uplink en op poort 1 zit deze kabel, dat gaat niet werken.
Het is OF uplink OF port 1 gebruiken (niet altijd zo, maar meestal wel).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 11:23 schreef KillerAce_NL het volgende:
nope meerdere poorten geprobeert

en ik ben gelukkig nog net niet n00b genoeg om em in de uplink poort te doen :P

tis trouwens UTP cat5.

dus niet shielded... :(

• itsme
  • Niet online
Een crossed kabel in een uplink poort werkt weer wel :P

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Bij dat enen NIC-je wel de speed op auto staan?
Anders ga daar eens alle settings van nalopen.
Auto
10
100
full duplex
half duplex
Is hierboven al eens genoemd, heb het zelf ook al vaker gehad dat NIC-jes niet pikken als ze keihard op 100 worden gezet (ligt vaak aan switch, die wil dan per se auto hebben).

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Per ongeluk geen crossed cable?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 11:33 schreef KillerAce_NL het volgende:
Bij dat enen NIC-je wel de speed op auto staan?
Anders ga daar eens alle settings van nalopen.
Auto
10
100
full duplex
half duplex
Is hierboven al eens genoemd, heb het zelf ook al vaker gehad dat NIC-jes niet pikken als ze keihard op 100 worden gezet (ligt vaak aan switch, die wil dan per se auto hebben).
NIC??

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op dinsdag 19 februari 2002 11:50 schreef Sh4keM het volgende:
NIC??
Network Interface Card
Oftewel, je netwerk kaart :)

Verwijderd

Topicstarter
ah, ik ga dat ff checken...
maar das toch eigenlijk vreemd, als met een andere kabel mn netwerkkaart van mn laptop t prima doet...??

Verwijderd

Mijn idee:

Nieuwe UTP kabel, kijk of hij niet in je uplink port zit en probeer anders een Cross-wired cable.

Verwijderd

Topicstarter
ok tot nu toe:

hij zit niet in mn uplink poort
het is geen shielded kabel
hij is getest met een UTP tester en die zegt dat de kabel het moet doen...
ik heb mn settings gechecked en die staan allemaal op auto detect.
de kabel waarmee hij wel werkt is ook een UTP 5

en ik ben helemaal kwijt waar het aan kan liggen...

help!! :?

• SH007
  • Niet online
is het toevallig een cross cable? Dan werkt het natuurlijk ook niet :)

Verwijderd

Topicstarter
nope geen cross cable...

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Blijkbaar is dat ene NICje erg kieskeurig betreffende kabels ? Naja, als ie ergens anders werkt dan ruil je toch gewoon de kabels om?

Verwijderd

Topicstarter
dat is nou juist het probleem....

die kabels heb ik speciaal zo geknipt omdat ik ze op die lengtes in mn huis wil hebben :(

en wat ik zei: die kabel werkt dus wel als kabel tussen switch en server :P

• itsme
  • Niet online
Op dinsdag 19 februari 2002 12:38 schreef Sh4keM het volgende:
dat is nou juist het probleem....

die kabels heb ik speciaal zo geknipt omdat ik ze op die lengtes in mn huis wil hebben :(

en wat ik zei: die kabel werkt dus wel als kabel tussen switch en server :P
* itsme denkt dat tussen switch en server gebruik wordt gemaakt van andere kabeltjes.

Dus dat ie m dan crossed ... zit ie dan in de uplink poort?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 12:43 schreef bas_konings het volgende:

[..]

/me denkt dat tussen switch en server gebruik wordt gemaakt van andere kabeltjes.

Dus dat ie m dan crossed ... zit ie dan in de uplink poort?
Hij zit NIET in de uplink poort....

voor het gemak: er is geen uplink poort, die heb ik dicht getaped :P

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 00:58

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Heb je de kabel wel volgens de standaard kleur codering gemaakt?
bruin|bruinwit|groen|blauwwit|blauw|groenwit|oranje|oranjewit
Hierbij kijk je naar de gladde kant van de stekker, dus NIET aan de kant waar het lipje zit. Er schijnen meer mogelijkheden te zijn voor een straight kabel maar dit is volgens mij de meest voorkomende.

Doe je dit niet dan kun je met langere kabels problemen krijgen met zaken als interferentie in bijv. getwiste aderparen. Hierdoor krijg je allerlei vreemde netwerkstoringen (soms doet ie het wel dan weer niet). I've been there :)

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Verwijderd

Topicstarter
hmm....

ik heb die draden dr gewoon ingeknalt...
niet echt op de volgorde gelet (wel overal dezelfde natuurlijk :P). ze zitten nu -blauw|blauwwit|bruin|bruinwit|groen|groenwit|oranje|oranjewit-

dat zou ik dus nog kunnen proberen :)

• SH007
  • Niet online
Op dinsdag 19 februari 2002 12:52 schreef Sh4keM het volgende:
hmm....

niet echt op de volgorde gelet (wel overal dezelfde natuurlijk :P). ze zitten nu -blauw|blauwwit|bruin|bruinwit|groen|groenwit|oranje|oranjewit-

dat zou ik dus nog kunnen proberen :)
doe dat maar eens :)
(in de FAQ staan de kleurcodes ook)

Verwijderd

Topicstarter
JOEHOE!!!!

hij doet et!!

A big ROUND of applaus for the ppl hiero :)

*KLAPKLAPKLAPKLAP*

ik ben uit wanhoop verlost ;)

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 12:52 schreef Sh4keM het volgende:
niet echt op de volgorde gelet
hehe >:) Klein beetje leedvermaak dat het daar aan bleek te liggen... mag toch wel?

Antwoorden op ingewikkelde problemen blijken toch vaak simpeler te zijn dan we dachten :z

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem maar jij heb het dus opgelost door je aan de juiste kleur code te houden?.

orjane
oranje wit
groen
groen wit
blauw
blauw wit
bruin
bruin wit

dit alles vanaf de gladde kant van de rj 45 stekker bekeken.

de de status led van de router gaat niet branden als de computer aanstaat en aanggesloten is op die eene utp kabel.
waneer ik de computer op een andere kabel aansluit gaat het led wel aan en heb ik verbinding.
de kabel waar hij het niet goed bij doet heb ik door gemeten met een spannings zoeker en een batterij en alles bleek goed te werken(geen breuk in de kabel).
zou iemand mij uit kunnen leggen waarom de juiste kleur code zo erg van belang is dan??????
en zijn er nog andere dingen waar het eventueel aan kan liggen met mijn probleem??

alvast bedankt

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:44
Er worden 2 van de 4 aderparen in een kabel gebruikt. Het ene aderpaar is voor zenden, het tweede is voor ontvangen. De draden van n aderpaar zijn om elkaar heen gedraaid (vandaar de naam twisted pair), op het ene draad wordt het signaal op normale manier verzonden, op het andere wordt datzelfde signaal maar dan ngeatief verzonden.. Als er een storing van buitanaf invloed heeft op het signaal, dan zal die invloed op beide aderen ongeveer hetzelfde zijn, vanwege de twist. Als in de netwerkkaart het negatieve signaal omgekeerd over het positieve signaal zet zal de storing verdwijnen. Als je de paren niet in stand houdt zal dit truukje niet of niet goed werken, waardoor je een beschadigt signaal krijgt.

Euh.. kan zijn dat het technisch niet helemaal correct is, maar zo werkt het ongeveer :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

ok bedankt ik ga ze even in de juiste volgorde plaatsen en kijken of hij het dan wel doet. als het probleem er dan nog steeds is ligt het dan gewoon aan de kabel? of zijn er nog meer factoren waar het aan kan liggen?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 01:43:
Ik heb het zelfde probleem maar jij heb het dus opgelost door je aan de juiste kleur code te houden?.

orjane
oranje wit
groen
groen wit
blauw
blauw wit
bruin
bruin wit

dit alles vanaf de gladde kant van de rj 45 stekker bekeken.
Het is niet zo dat de kleuren heilig zijn, of dat een blauw kabeltje anders is dan een groen kabeltje. Het probleem is dat je de ader-paren bij elkaar moeten houden, en die liggen niet zoals jij het nu hebt gedaan : 1&2, 3&4, 5&6, 7&8, maar 1&2, 3&6, 4&5, 7&8.

[ Voor 7% gewijzigd door mvdejong op 02-03-2003 22:54 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

ok bedankt voor je uitleg

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 02:03
mvdejong schreef op 02 March 2003 @ 22:53:
[...]

Het is niet zo dat de kleuren heilig zijn, of dat een blauw kabeltje anders is dan een groen kabeltje. Het probleem is dat je de ader-paren bij elkaar moeten houden, en die liggen niet zoals jij het nu hebt gedaan : 1&2, 3&4, 5&6, 7&8, maar 1&2, 3&6, 4&5, 7&8.
Het is wel zo dat de groene kabel anders is dan de blauwe, want echte twist is weer anders. Als je een UTP kabel opentrekt zul je zien dat de twist in het ene aderpaar sterker is dan die in het andere. Wat dit precies uitmaakt weet ik ook niet :)
Pagina: 1