Dag mensen, ik zit met het volgende ik moet hier twee nieuwe server plaatsen voor +/- 40 man (nu nog maar 20). Het gaat om een mailserver en een file server. En het geld speelt niet echt een rol dus daar hoef je niet zo zeer op te letten.
Dit zijn de mogelijke keuzes voor de servers, ik zelf ga voor de MS oplossing. (heb er ook geen problemen mee dat ik dan wat vaker moet patchen) Maar zou wel graag willen horen wat jullie er van vinden. Het moet allemaal perfect werken met Windows XP machienes, weer een reden om voor M$ te gaan. We draaien nu Novell 5 en dat geeft niets dan problemen.
Mail server:
Microsoft Windows 2000 server
Microsoft Exchange 2000
Microsoft ISA server
------------------------------
Novell Groupwise 6
Novell Bordermanager
Data server:
Novell Netware 6
Ook over de hardware zou ik wel even wat willen weten, het volgende wordt ons aangeboden, ik denk dat de dataserver wel goed is zo maar de mail server wat aan de magere kant is. Is het misschien mogelijk om alles op 1 grote server te draaien?
In beide systemen komt een gigabit netwerkkaart die gekoppeld is aan een Linkswitch 4400 48 poorts 100Mbit met 1Gb backbone.
Dataserver:
Pentium 3 @ 1200 Mhz
Asus TR-DLS met SCSI 160
1024 MB ECC Geheugen
Intel Netwerk kaart @ het mobo
Mylex RAID 5 U2W 160 SCSI + 32Mb Cach
3x 18Gb 15000Rpm SCSI 160
HP DLT VS 40/80Gb backupunit
Mailserver:
Ze willen de oude dataserver gaan hergebruiken. En er wat geheugen bij doen.
Pentium 3 @ 550 Mhz
Mylex RAID 5 U2W 160 SCSI
3x 9.1Gb 7200Rpm SCSI
512 MB ECC Geheugen
Dit zijn de mogelijke keuzes voor de servers, ik zelf ga voor de MS oplossing. (heb er ook geen problemen mee dat ik dan wat vaker moet patchen) Maar zou wel graag willen horen wat jullie er van vinden. Het moet allemaal perfect werken met Windows XP machienes, weer een reden om voor M$ te gaan. We draaien nu Novell 5 en dat geeft niets dan problemen.
Mail server:
Microsoft Exchange 2000
Microsoft ISA server
Novell Groupwise 6
Novell Bordermanager
Data server:
Novell Netware 6
Ook over de hardware zou ik wel even wat willen weten, het volgende wordt ons aangeboden, ik denk dat de dataserver wel goed is zo maar de mail server wat aan de magere kant is. Is het misschien mogelijk om alles op 1 grote server te draaien?
In beide systemen komt een gigabit netwerkkaart die gekoppeld is aan een Linkswitch 4400 48 poorts 100Mbit met 1Gb backbone.
Dataserver:
Pentium 3 @ 1200 Mhz
Asus TR-DLS met SCSI 160
1024 MB ECC Geheugen
Intel Netwerk kaart @ het mobo
Mylex RAID 5 U2W 160 SCSI + 32Mb Cach
3x 18Gb 15000Rpm SCSI 160
HP DLT VS 40/80Gb backupunit
Mailserver:
Ze willen de oude dataserver gaan hergebruiken. En er wat geheugen bij doen.
Pentium 3 @ 550 Mhz
Mylex RAID 5 U2W 160 SCSI
3x 9.1Gb 7200Rpm SCSI
512 MB ECC Geheugen
edit:
zoals KillerAce_NL aangeeft zou dit een Novell/MS discussie kunnen uitlokken, dit is zeker niet de bedoeling. Maar ik zou wel graag weten waarom iemand liever voor b.v Novell zou kiezen.
zoals KillerAce_NL aangeeft zou dit een Novell/MS discussie kunnen uitlokken, dit is zeker niet de bedoeling. Maar ik zou wel graag weten waarom iemand liever voor b.v Novell zou kiezen.