Microsoft of Novell, en welke server...

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen, ik zit met het volgende ik moet hier twee nieuwe server plaatsen voor +/- 40 man (nu nog maar 20). Het gaat om een mailserver en een file server. En het geld speelt niet echt een rol dus daar hoef je niet zo zeer op te letten.

Dit zijn de mogelijke keuzes voor de servers, ik zelf ga voor de MS oplossing. (heb er ook geen problemen mee dat ik dan wat vaker moet patchen) Maar zou wel graag willen horen wat jullie er van vinden. Het moet allemaal perfect werken met Windows XP machienes, weer een reden om voor M$ te gaan. We draaien nu Novell 5 en dat geeft niets dan problemen.

Mail server:
Microsoft Windows 2000 server
Microsoft Exchange 2000
Microsoft ISA server
------------------------------
Novell Groupwise 6
Novell Bordermanager

Data server:
Microsoft Windows 2000 server
------------------------------
Novell Netware 6

Ook over de hardware zou ik wel even wat willen weten, het volgende wordt ons aangeboden, ik denk dat de dataserver wel goed is zo maar de mail server wat aan de magere kant is. Is het misschien mogelijk om alles op 1 grote server te draaien?

In beide systemen komt een gigabit netwerkkaart die gekoppeld is aan een Linkswitch 4400 48 poorts 100Mbit met 1Gb backbone.

Dataserver:
Pentium 3 @ 1200 Mhz
Asus TR-DLS met SCSI 160
1024 MB ECC Geheugen
Intel Netwerk kaart @ het mobo
Mylex RAID 5 U2W 160 SCSI + 32Mb Cach
3x 18Gb 15000Rpm SCSI 160
HP DLT VS 40/80Gb backupunit

Mailserver:
Ze willen de oude dataserver gaan hergebruiken. En er wat geheugen bij doen.
Pentium 3 @ 550 Mhz
Mylex RAID 5 U2W 160 SCSI
3x 9.1Gb 7200Rpm SCSI
512 MB ECC Geheugen

edit:

zoals KillerAce_NL aangeeft zou dit een Novell/MS discussie kunnen uitlokken, dit is zeker niet de bedoeling. Maar ik zou wel graag weten waarom iemand liever voor b.v Novell zou kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mailserver is iig zwaar zat voor 40 man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Ik denk dat je het hier wel mee redt. Misschien iets meer schijfruimte in je data server maar dat hangt van je gebruikers af.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Met die mailserver redt je het wel hoor.
Waarom begin je over Novell/MS? Je geeft al aan dat je keuze toch al MS is. Zo geef je alleen maar voor voor Novell/MS discussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is zeker niet bedoeld om een discussie uit te lokken, ik wil alleen weten wat anderen zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Voor 40 man zou ik niet de moeite nemen om helemaal een nieuwe novell server op te gaan zetten.

Ik denk dat je beter Micorosft kunt nemen voor die kleine omgeving die je daar hebt. De NDS wordt pas echt goed nuttig als je 100 of meer gebruikers hebt

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Je kan SBS (Small Business Server) van MS een bekijken.
Zit exchange/isa e.d. ingebouwd.
En omdat er een limiet aan de aantal users (50) inzit, is het niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-12-2024
Zoals Kell al aangeeft, zou je eens moeten kijkne naar de Small Business uitvoeringen van zowel Novell als Microsoft.

Je geeft aan dat je problemen ondervindt met het gebruik van je XP clients voor Novell. Daar zijn wel telkens nieuwere versies van te downloaden bij Novell. Als je Novell 6 gebruikt, dan heb je zelfs geen client software meer nodig, want dan kun je gebruik maken van Native File Access.

Waarom wil je eigenlijk twee losse servers gaan gebruiken? Voor 40 personen is 1 gecombineerde mail/file/print server imho genoeg. Email is tegenwoordig net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan 'gewone' bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Koop (of lease) een server bij dell.nl

super makkelijk! en uiteindelijk ook goedkoper.
Ik zou voor MS gaan, gewoon omdat ik een tyfushekel aan novell producten heb (no offence).

voorbeeldje:

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?s=nlbsd&l=nl&m=eur&c=672&n=1341&cu=nlbsd&v=n&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&pn=-1&demo=&gc=&sbc=nlbsdpedge&co=&mode=edit&i=0&b=30593&f=1

DELL 1500SC

P3 1.13 GHz
512 MB geheugen
36GB voor OS en home dirs.
extra 18GB voor exchange
Raid is niet nodig.
40GB tapestreamer voor homedirs en Exchange
6 tapes erbij
standaard monitor,TB en muis
UPS erbij 700VAC is genoeg.
MS SBS server (bevat o.a. W2k Server, Exchange 2K en ISA 2k)
25 licences

totaal: €5870 ex.

EDIT: 70 moet natuurlijk 700 VAC zijn...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 12:15 schreef metalant het volgende:
een stuk...
Ik zal eens gaan kijken naar de SBS edities, en ik wil geen 2 servers dat wordt ons aangeraden door de leverancier. Ze zeggen dan dat je minder kans hebt op uitval. Maar volgens mij valt dat ook wel best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 10:36
Op dinsdag 19 februari 2002 10:40 schreef ThaBadBoy het volgende:
We draaien nu Novell 5 en dat geeft niets dan problemen.
Je voorkeur is dus gekleurd door je huidige ervaringen, mischien kunnen we helpen je huidige problemen op te lossen?

Allebei de oplossingen zijn goed, maar een Novell Netware omgeving heeft minder beheer nodig dan MS (nog los van service packs/security fixes).
Mijn voorkeur is Netware ook al werk ik vooral met Windows 2000 servers.
Voordeel van Windows is dat elke beheerder met pc ervaring een server kan beheren. Dat is gelijk ook het nadeel: liever geen gepruts op de server! Bij Netware is de drempel iets hoger.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem zit hem in de client 4.82e deze zorgt ervoor dat de profielen van mensen half/kapot/niet worden geschreven op de server, met als gevolg dat windows bij het afsluiten vastloopt en ik de hele tijd tegen "insellingen worden opgeslagen" window mag aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulhekje
- is dat client probleem niet gewoon een time-out omdat het profiel erg groot is?
- heb je via een policy My Documents, Desktop en Application data geredirect?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor Novell gaan! Veel minder beheer nodig. Als het draait dan draait het ook en dan gaat ie niet meer down. Tenzij je een hardware failure hebt. En dat is dus absoluut niet met Microsoft. En bij Novell gaat de server ook iets langer mee dan bij Microsoft. Microsoft verplicht je (bij een jaar of 3) om over te stappen naar een andere server versie. En dat betekent veel kosten om de server te upgraden of een hele nieuwe. En Novell heeft een veel betere beveiliging. En met de Client heb je als gebruiker niet meer mee te maken als je Novell 6 neemt. Alleen als Systeembeheerder nog.

Ik zou erg goed nadenken als ik MS nam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 11:07
Op dinsdag 19 februari 2002 10:40 schreef ThaBadBoy het volgende:
Dag mensen, ik zit met het volgende ik moet hier twee nieuwe server plaatsen voor +/- 40 man (nu nog maar 20). Het gaat om een mailserver en een file server. En het geld speelt niet echt een rol dus daar hoef je niet zo zeer op te letten.

Dit zijn de mogelijke keuzes voor de servers, ik zelf ga voor de MS oplossing. (heb er ook geen problemen mee dat ik dan wat vaker moet patchen) Maar zou wel graag willen horen wat jullie er van vinden. Het moet allemaal perfect werken met Windows XP machienes, weer een reden om voor M$ te gaan. We draaien nu Novell 5 en dat geeft niets dan problemen.
ff wat patchen?? Exchange2000 en ISA server zijn nou niet echt de 2 gemakkelijkste pakketten die er bestaan... Ik zou er dus ook rekening mee houden als ik jou was wat bv expertise inhuren zal gaan kosten als die exchange plat ligt.Let ook op kosten van eventuele extra backup-software die de Exchange zal moeten gaan back-uppen. maarja als geld geen rol speelt :9

Ik zou zowieso niet voor maar 1 server gaan maar voor 2, stel dat je Exchange plat ligt en een herstart nodig heeft, dan hoeven er tenminste geen 40 man stoppen met werken. ff geen email en internet dat valt meestal wel mee, maar alles down kost veel geld, en levert veel irritatie op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat data betreft: Gebruik Netware. Desnoods met ingebouwde netware client van Windows (moet je wel XP PRO hebben of oudere Windows versies). Of met Client32. Netware puur als fileserver geeft geen problemen.

Qua mail kan ik ook kort zijn: NOOIT Microsoft produkten, tenzij je wilt dat al je mail letterlijk op straat ligt. Nee, geef je geld daar niet aan uit. Exchange == ZOOI

Netware.. beter van niet.. duur, problematisch en non-standaard. Hou het wat Netware betreft bij fileserver en meer niet.

Wat dan wel? Simpel... een goede Unix machine. Gewoon open source spul draaien. Oftewel: FreeBSD :7

Waarom liever Netware inplv. Windows als fileserver?
- Veiliger
- Gemakkelijker in beheer
- Lagere systeemeisen
- Hogere performance
- Stabieler
- Een server waarop je mijnenveger kunt spelen kun je niet serieus nemen

Waarom liever FreeBSD inplv. Windows+exchange als mailserver?
- Véél veiliger
- Lagere systeemeisen
- Veel hogere performance
- Verslaat exchange op alle fronten wat capaciteit betreft
- Stabieler
- Waarom denk je dat Hotmail nog steeds voor het grootste deel op FreeBSD draait?
- Gratis, je leven lang upgrades, geen gezeik met licenties

Waarom liever FreeBSD inplv. Netware+groupwise als mailserver?
- Lagere systeemeisen
- Veel hogere performance
- Gratis, je leven lang upgrades, geen gezeik met licenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 23:13

jep

Ben het met svdmeer eens. Ik heb 't al toegepast. Met heel veel succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op dinsdag 19 februari 2002 23:41 schreef svdmeer een heel verhaal:
Okee daar kan ik inkomen.
Wat de topicstarter evt zou willen weten (en ik ook):
Wat is de extra investering qua tijd, als je totaal geen ervaring met linux varianten hebt?
Het moet wel verantwoord blijven.
Overstappen op een stabieler gratis systeem dat wil iedereen.
Echter wat doet een .nix noob als zijn server toch plat gaat of allerlei fouten produceert?
Je moet wel over voldoende kennis beschikken, en dat is vaak het probleem, kennis vergaar je vak niet zomaar ff in korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulhekje
deze oplossing al geprobeerd?

Windows XP hangs during shutdown on the "Please wait. Saving your settings....." message.
Problem occurs when user has a home directory with Zenworks roaming profiles.

The beta XP 4.82 (1025) client does not have the problem.
The beta XP 4.82 (1130) and XP 4.82 released client have problem.
Problem occurs with Zen 2.0 or Zen 3.2.

Cause
This is a defect in NWFS.SYS. When trying to shut down, the client doesn't issue the logout and destroy connection request.

Fix
Use NWFS.SYS date 02JAN2002 or later (currently in NT482PT1.EXE).

Document Title: Windows XP hangs during shutdown on the
Document ID: 10067479
Solution ID: NOVL68652
Creation Date: 11JAN2002
Modified Date: 11JAN2002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Qua mail kan ik ook kort zijn: NOOIT Microsoft produkten, tenzij je wilt dat al je mail letterlijk op straat ligt. Nee, geef je geld daar niet aan uit. Exchange == ZOOI
Volkomen bullshit, ik installeer al een jaar lang allerlei Exchangeservers, en deze draaien perfect.
Dat JIJ er niet mee om kan gaan is geen reden om het zooi te noemen.
Waarom liever Netware inplv. Windows als fileserver?
- Veiliger
- Lagere systeemeisen
- Hogere performance
- Stabieler
-Veiliger: mag jij proberen op mijn fileserver in te breken.
-Gemakkelijker in beheer: uhhh :? Serieus? Mijn Windows servers zijn anders gemakkelijk te beheren, kan me moeilijk voorstellen dat dat met Netware gemakkelijker gaat zonder functionaliteit in te leveren.
-Hogere performance: kan ik niet over oordelen, het lijkt mij iig verwaarloosbaar met deze situatie (40 users). Tunen is ook een kunst.
-Stabieler: Tja, mijn Win2000 servers crashen ook nooit hoor... :Z
-Mijnenveger: ga ik niet eens op in, volkomen nutteloze flame.

Kortom, kom met GOEIE STEEKHOUDENDE argumenten voordat je zulke flames post en je eigen aversie tegen Windows zo duidelijk ten toon spreidt.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mag ik iedereen verzoeken zich netjes te gedragen?
Jelmer, ik snap dat je in de verdediging springt, echter hap niet zo snel op flames alsjeblieft.

Dhr. svdmeer heeft bij deze dan ook een notes te pakken wegens onnodig trollen/flamen.
Verder staa er duidelijk in de ANS FAQ dat reactie's als Besturingssysteem X zuigt, neem OS Y niet gewenst zijn hier.

De eerst volgende die weer over de schreef gaat, mag zichzelf zien als veroorzaker van een slot op dit topic.

Dus, nu weer ontopic en volwassen disucsieren zoals dat ook gevraagd word door t.starter.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 19:10
Op dinsdag 19 februari 2002 23:41 schreef svdmeer het een hoop onzin
Je vergelijkt Exchange op NT en Groupwise op Novell met FreeBSD ??? Wat ga je als MTA gebruiken ??? Of als calendering systeem ???

Kijk, simpel mailserver draaien op een BSD doos is het probleem niet, maar zaken als calendering, document sharing, document flowcharting, tasks, etc ???

Nu gaan er natuurlijk mensen roepen dat je hiervoor Staroffice scheduler voor kunt gebruiken (heeft iemand dat ding uberhaupt fatsoenlijk aan de praat gekregen), maar dat is dus en brak en geen standaard te noemen.

Blijven er nog een paar commerciele oplossingen over zoals Lotus Notes.
Ik denk dat jij niet wilt weten wat dit kost aan licenties. Hier heb je ook een licentie Netware 6 met Groupwise 6 voor. Voor dit geld heb je ook Windows 2000 met Exchange.

Ikzelf ben ook niet echt een voorstander van Exchange/Outlook (ben een Novell/unix man), maar dit staat in los van de serverzijde. Hier is in principe niet veel mis mee. Probleem zit hem veel meer aan de client kant (Outlook). Je ontkomt niet aan deze problemen als je sendmail/postfix/exim gaat draaien met een of andere POP of IMAP server.

• pinolief
  • Laatst online: 11-01-2021
Ondanks dat de topicstarter duidelijk heeft aangegeven geen flame te produceren, gebeurt het toch weer een beetje.

De keus die je moet maken over welk systeem je wilt neerzetten hangt natuurlijk van verschillende factoren af.
Zo is de kennis van jezelf m.b.t. het gebruikte systeem een argument wat je absoluut niet mag onderschatten.
Wat heb je aan een "superstabiel" systeem als het toch een keer fout gaat en je echt niet de kennis hebt om het op te lossen?
Kies dan voor een minder stabiel systeem (wat is minder stabiel en hoe komt dat?)waar je meer kennis van hebt om in te grijpen mocht dat nodig zijn.

De rare dingen over Exchange server enz, om dus mail te regelen via Microsoft producten zijn weer typisch het bekende verhaal.
Persoonlijk zou ik niet voor Exchange gaan om de eenvoudige reden dat het algemeen bekend is dat kwaadwillenden en virusmakers het liefst deze systemen aanvallen omdat het het meest gebruikt wordt.
Dit kan dus tijd, ergenis e.d. schelen maar dat is puur om deze reden.

De flame over Novell die ik hier lees, slaat ook nergens op.
Gebruik Novell en WindowsNT al een paar jaar naast elkaar en daar is niets mis mee.
Tuurlijk heeft Novell en ook Windows af en toe upgrading/patching nodig en natuurlijk zijn er wel problemen met zowel Novell als Windows, maar is het daarom slecht?
Het lijkt me dan eerder dat je niet weet wat je moet of kan doen en afkraken is dan zo makkelijk.
Ook ik moest helemaal opnieuw leren toen ik voor het eerst met Netware in aanraking kwam en dat valt echt niet mee.
Maar aldoende leert men en je kan nooit alles weten.

Het bovenstaande is een beetje off-topic geworden maar wat ik zou doen als ik de topicstarter was: laat je niet volledig leiden door 100 argumenten die je leest maar vertrouw ook op je gevoel, jij bent tenslotte degene die mag zeggen wat het gaat worden en jij bent degene die het moet implementeren en daarna beheren.

Suc6! :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op woensdag 20 februari 2002 23:04 schreef Mark het volgende:

[..]

Je vergelijkt Exchange op NT en Groupwise op Novell met FreeBSD ??? Wat ga je als MTA gebruiken ??? Of als calendering systeem ???

Kijk, simpel mailserver draaien op een BSD doos is het probleem niet, maar zaken als calendering, document sharing, document flowcharting, tasks, etc ???

Nu gaan er natuurlijk mensen roepen dat je hiervoor Staroffice scheduler voor kunt gebruiken (heeft iemand dat ding uberhaupt fatsoenlijk aan de praat gekregen), maar dat is dus en brak en geen standaard te noemen.

Blijven er nog een paar commerciele oplossingen over zoals Lotus Notes.
Ik denk dat jij niet wilt weten wat dit kost aan licenties. Hier heb je ook een licentie Netware 6 met Groupwise 6 voor. Voor dit geld heb je ook Windows 2000 met Exchange.

Ikzelf ben ook niet echt een voorstander van Exchange/Outlook (ben een Novell/unix man), maar dit staat in los van de serverzijde. Hier is in principe niet veel mis mee. Probleem zit hem veel meer aan de client kant (Outlook). Je ontkomt niet aan deze problemen als je sendmail/postfix/exim gaat draaien met een of andere POP of IMAP server.
Ik zit duideijk uit te leggen dater nit zo gehapt mot worden, en vervolgens gaan we gewoon verder :?
Sorry, maar deze is dus opslot.
Als topicstarter nog niet al zijn vragen beantwoord heeft gezien, mag hij een nieuwe starten.
Zet dan ff een linkje naar dit topic neer, dan kan ik hem in de gaten houden.
(Ononderbouwde) flames en reacties op flames zullen dan simpelweg getrashed worden.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.