Toon posts:

[newbee] Conectiva Linux install

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi voor een opdracht op school moet ik op een systeem linux instaleren.
Via Tucows heb ik daar conectiva gevonden, die bleek compleet en makkelijk te zijn dus die heb ik gedownload en op cd gebrand.
Ook heb ik al in Partition magic 2 partities aangemaakt (Linux ext2 van 200 meg en een linux swap van 100 meg) voor het installeren van de distri.
Nu het volgende, hoe start ik de setup?
(heb al win98 op mn systeem)

PLZ help me tnx

Verwijderd

kan je booten van cd?

Verwijderd

Topicstarter
Nope, als ik de cd rom als boot device instel, pakt hij de cd niet.

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
Staat er geen doc op die cd's?
Iets over het maken van een boot flop???? :Z

But I thought YOU did the backups...

Verwijderd

Topicstarter
Ja sowwy ik zal eerst een boot flop voor 98 maken, zodat ik die cd kan aanspreken, die flop[ die ik nu heb doet dat niet..
ff op zoek naar t maken van die bootflop op de Linux cd..

Verwijderd

Topicstarter
Krijg de cd onder dos wel goed aangesproken nu, maar waar begin ik?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Je hebt geen Windows-botflop nodig, maar een Linux-bootflop (duh :P ).
Je gaat toch Linux installeren en geen Windows?
Die bootflop kun je vast wel maken vanaf de CD. Kijk eens op die CD en zoek naar images (iso's voor diskettes).
Bij redhat was er een soort van dosutils-mapje.

Je kunt ze branden met rawwrite (windows) of rawrite (dos).

Verwijderd

Is er geen manual van waar dat in beschreven staat? zijn er floppy images op hun website/ftp? staat er een bestandje wat loadlin heet op de cd? (zo ja run dat dan)

op http://en.conectiva.com/ is weinig/geen documentatie documentatie te vinden, too bad.

deze gebruiker heeft waarschijnlijk dus wel gezocht...

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
De CD van connectiva is wel bootable hoor, heb je niet perongeluk de source CD o.i.d. gedownload ?
Mocht je hem onder dos kunnen aanspreken dan moet je even het *.bat bestand vinden (staat er maar 1x maal op) en die runnen.

En 200 Mb aan HD ruimte is wel erg weinig.

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 20:36 schreef easydisk het volgende:
De CD van connectiva is wel bootable hoor, heb je niet perongeluk de source CD o.i.d. gedownload ?
Mocht je hem onder dos kunnen aanspreken dan moet je even het *.bat bestand vinden (staat er maar 1x maal op) en die runnen.

En 200 Mb aan HD ruimte is wel erg weinig.
misschien niet goed gebrand?

Verwijderd

Topicstarter
Ok daar ben ik weer, ik heb nu de .bat file onder eerst windows en erna onder dos gerunt, ik kwam terecht in de setup, maar halverwege werd hij onderbroken,
En ik kreeg het bericht dat ik ,mn 2e partitie aan moest passen.

na een druk op de reset knop ben ik nu dus weer terug in windows,..

In Partition magic staan mijn partities alsvolgd aangegeven:

allemaal op 1 HD :
(de cijfers die je tegenkomt zijn achtereenvolgens:
ruimte, gebruikte ruimte, vrije ruimte.

-*: | Unallocated|1,9|0.0|0.0|Status: None|Primary

-C: | FAT |718|337|381|Status: Active|Primary

-*: | Linux Ext2|206|6.6|200|Status: None|Primary

-*:SWAP-SPACE |Linux Swap|104|0.0|104|Status: None|Primary

Het is zoals jullie zien maar een 1G schijf(vrij oud systeem)

Dus weten jullie wat ik aan mijn partities moet veranderen zodat de install van Linux niet meer tegensputterd?

Verwijderd

Topicstarter
^schop^

Verwijderd

Topicstarter
moet ik mn schoolopdracht maar staken dan?

Verwijderd

Topicstarter
laatste schop

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
Volgens mij zijn er al meerdere oplossingen gegeven, waaronder dat 200 Mb wel erg weinig is voor een install.

maar dat terzijde, wat ik me afvraag is dat je een schoolopdracht moet doen, thuis een linux distro instaleren, maar dat daarvoor niet door de school wat extra informatie (en een installatie cd oid) wordt verschaft.

als ik jou was zou ik als beginner eerst met een distro als Mandrake of Suse aan de slag gaan (je hebt hier over het algemeen wel een wat zwaardere pc voor nodig (zeker mandrake is erg grafisch ingesteld, en vreet dus veel meer resources).

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zit nu dus op mn stage adres, tis dus een stage opdracht, 200mb zal toch wel linux op passen,
Affijn ik heb de ruimte verdubbeld en doe zo nog een poging

Btw waar haal ik snel mandrake of suse vandaan?

Verwijderd

Kernelsources + glibc is al meer dan 200 Mb. Als de installatieroutine een volledige glibc op je pc wil zetten is 200 Mb al gauw veel te klein. Niet iedere distro heeft dezelfde systeemeisen. Vooral distro's die gericht zijn op mensen die geen ervaring met Linux hebben willen nog wel eens behoorlijke eisen stellen aan je hardware (schijfruimte, intern geheugen, processor). Of conectiva daar onder valt weet ik niet, ik ken het niet anders dan van naam. Slackware en Debian stellen minder eisen aan je systeem.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Wat wil je er eigenlijk mee? je kunt wel een klein basis systeem installeren, maar dan heb je alleen de commandline en misschien nog wat extra ruimte voor wat kleine progs...gezien je ervaring met linux zoek je een beinners distro, en die nemen nu eenmaal wat meer ruimte in (400 mb is ook niet genoeg denk ik)..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
Het enige wat ik er mee wil is installeren, das genoeg.
en er erna een GUI aan toevoegen, ik heb zonet nog een poging gedaan met als resultaat weer de foutmelding:
Partition 2 isn't iligned to cylinder boundaries.
Need to add support for this
dusse wazz er mis?

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
mandrake iso's kan je van onderstaande ftp halen:

* ftp://ftp.cs.uu.nl/mirror/Linux/Mandrake/Mandrake/iso/ (Utrecht)
* ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/mandrake/iso/
* ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/Mandrake/Mandrake/iso/
* ftp://ftp.surfnet.nl/pub/os/Linux/distr/Mandrake/Mandrake/iso/

Suse is niet als iso te downloaden, deze zal je moeten kopen of een ftp install moeten doen

en aan die foutmelding te zien kloppen je partities niet helemaal (kan je distro deze niet zelf aanmaken tijdens de instal? van mandrake weet ik uit ervaring iig dat deze dat wel kan)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 16:44 schreef kroeske het volgende:

en aan die foutmelding te zien kloppen je partities niet helemaal (kan je distro deze niet zelf aanmaken tijdens de instal?
Heel goed gezien! maar WAT is er dan mis vraagt MF zich af.. de partities zijn er, aleen wat scheelt eraan?

Btw die ftp's duren eeeeeeeerug lang :'(

Verwijderd

Topicstarter
^schop^

Verwijderd

Topicstarter
dan laat ook maar

Verwijderd

Debian kan met kleine schijven overweg....en dat linux veel mb's nodig heeft is volgensmij onzin...je hebt toch ook mp3 dists die van een flop starten...en een flop is ongeveer 1.38mb groot...dus dan moet 't ook lukken op een hdd van 200 mb...

je kan ook demolinux proberen...heb je enkel een cdromdrive nodig en geen hdd (wel handig om dingen op op te slaan).
http://www.demolinux.org/

btw. demolinux is debian based.

pas op met dat geshop....zometeen bezeer je je nog. :P

Verwijderd

Nou heb je wel genoeg geschopt hoor, volgende keer krijf je er een waarschuwing voor
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.