Toon posts:

[visual Basic + Access2000]

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een Applictie te maken. Maar ik heb een probleempje en weet niet hoe dat moet.

Ik heb namelijk in Access een tabel "Projecten" En nu wil ik wanneer ik dus een project aanmaak. Dat Access dus ook letterlijk een directory aanmaakt op de hardeschijf met de gekozen projectnaam.

Ik spreek Access aan vanuit Visual Basic 6.0 doormiddel van: "Het databesturingselement(dat1)"
Daar op het Form staan:
Textbox1, name "txtTitel", DataSource "dat1", dataField "projecten"

Commandbutton, met code:

Private Sub cmdNieuw_Click()
'nieuw record aan de recordset toevoegen
dat1.Rcordset.AddNew 'Leeg record toevoegd
txtTitel.SetFocus 'gegevens invoeren en record wijzigen
End Sub

Dus hoe kan Access een Directory aanmaken op de hardeschijf?

Bedankt alvast!!!

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-05 23:14
Dat moet access niet doen... Dat moet je gewoon vanuit VB doen...

Hoe? Zie MSDN.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 10:45 schreef kaandorp het volgende:
Dat moet access niet doen... Dat moet je gewoon vanuit VB doen...

Hoe? Zie MSDN.
Oke, het zou natuurlijk kunnen, Maar omdat Access het hart van het programma is, dacht ik dus dat ik hem alles laat regelen en doen. Zo heb de minste kans op fouten in je applicatie lijkt mij.

Iemand een idee, hoe je het vanuit Access regelt?

• kaandorp
Uh nee... Helemaal fout...

Access is je dataopslag.. Niks meer en niks minder.. VB is het hart van je programma en access een externe bron.

Alle overige bewerkingen zul je echt vanuit VB moeten doen.. Het kan misschien best vanuit access... (Met VBA ofzo) maar het is gewoon verre van handig.

Stelt niks voor vanuit VB.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 10:56 schreef kaandorp het volgende:
Uh nee... Helemaal fout...

Access is je dataopslag.. Niks meer en niks minder.. VB is het hart van je programma en access een externe bron.

Alle overige bewerkingen zul je echt vanuit VB moeten doen.. Het kan misschien best vanuit access... (Met VBA ofzo) maar het is gewoon verre van handig.

Stelt niks voor vanuit VB.
Oke, ik zal het even allemaal overwegen...

Maar stel ik maak een directory aan via VB. Daar komen later allemaal objecten in zoals documenten, brieven enz.
Hoe krijg ik Access dan weer zo gek dat hij dat kan uitlezen????

Want ik wil een totaal overzicht kunnen krijgen en oproepen. Van wie in een project heeft meegewerkt, wie het heeft gemaakt en dergelijke. En Access moet dan al die gegevens wel hebben, anders werkt het nog niet.

Hoe moet ik dat dan oplossen?

Verwijderd

Dacht dat ik 't al gelezen had, hierboven ofzo, maar goed:

Access is niet de basis van de app, dat is VB.

Als je verstandig bent regel je al je databenadering en verwerking vanuit VB en sla je de data op in een Access .mdb

Zeker qua beheersbaarheid wil je niet afhankelijk zijn van Access. Als database wel handig, maar qua GUI iets te foutgevoelig.

• kaandorp
Post ff iets duidelijker je projectomschrijving. Wat moet het precies worden voor app en welke functionaliteit moet het krijgen.

Wat wil je in die db opslaan. Denk dat het allemaal niet zo moeilijk is.

Verwijderd

Met andere woorden:

Maak de structuur en de relaties in Access en sla deze database op.

Maak daarna in VB6 / VB.NET een applicatie die deze database gebruikt.

Veel informatie en handige links kan je HIER vinden.

Je kan trouwens alle documenten en brieven ook in Access opslaan. Ik weet niet of dit standaard brieven zijn, maar je kan bijvoorbeeld een standaard sjabloon maken in Word met "bladwijzers" of "bookmarks" en daar de tekst laten copy-pasten.
Mocht een brief ooit wijzigen qua info (andere Kvk nummer bijvoorbeeld) dan hoef je maar 1 brief te wijzigen want dat is je sjabloon.

Dit gaat wel wat verder dan wat je nu aan het doen bent, dus ik stel voor dat je eerst kijkt hoe je vanuit VB een database kan gebruiken.

Daarna kan je (doe het even from scratch om jezelf niet te verwarren) kijken hoe je een directory maakt. Begin bijvoorbeeld met een simpele form, een tekstbox en een commandbutton.

Probeer VB zo gek te krijgen dat na het drukken op de knop er een directory wordt aangemaakt met de naam die je in de tekstbox neer zet.
Vang een foutmelding af als er niets wordt ingevuld.

Probeer daarna om een uniek iets uit je database te halen om die directory aan te maken.
Bijvoorbeeld: naambedrijf+unieknummer
Hiermee vervang je dus de tekstbox van hierboven.

Hierna heb je ook wat meer feeling met wat je aan het doen bent en kan je foutmeldingen beter oplossen.

Op het moment dat dit lekker draait zonder foutmeldingen kan je kijken hoe je informatie IN en UIT de database gaat halen en wat je er precies mee wilt doen.

Het is mij namelijk nog niet duidelijk waar je de database voor wilt gebruiken. Als je dat duidelijk maakt, dan kunnen wij je beter helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 12:12 schreef kaandorp het volgende:
Post ff iets duidelijker je projectomschrijving. Wat moet het precies worden voor app en welke functionaliteit moet het krijgen.

Wat wil je in die db opslaan. Denk dat het allemaal niet zo moeilijk is.
Oke ik zal het uitleggen wat ik wil doen:

Ik wil een applicatie maken dat je kan gebruiken om een project te maken.Dat houd in:
Het visuele gedeelte maak ik in VB en de data komt in Access en op de hardeschijf.

Dus in VB is een formulier:
Daar kan je nieuwe projecten aanmaken. Projectnaam + Medewerkers. De medewerkers haalt Access van de Contacpersonen van Outlook2000.

Voor elk project zijn natuurlijk objecten zoals documenten, Faxen, brieven, Rapporten enz. Totaal heb ik er 16.

In mijn applicatie geef je dus aan wat je wilt maken, voor welk project. Zodat het programma alle objecten op in de juiste directory kan plaatsen. Zodat alles goed gearchiveerd wordt.

Het is de bedoeling dat je dus makkelijk een overzicht kan krijgen welke projecten er lopen, wie er aan meewerkt, welke objecten, Agenda punten enz...

Dus als ik dus een Nieuw project aanmaak. Moet er in Access een nieuw Project worden toegevoegd onder Tabel "Projecten" Tegelijk moet er een direcotory worden gemaakt op de hardeschijf. + in Tabel "medewerkers" komt te staan wie bij welk project mee doet. Volgende stap is. Maken van objecten voor het project. Neem even alleen objecten dat wordt ondersteund door MS-Office. Je geeft dus aan voor welk project je een object wil maken.En programma wordt geopend waar je het in kan gaan doen, Je moet dus kiezen wat je wil gaan maken doormiddel van keuzevakken. Het object dat je maakt, wordt automatisch opgeslagen op de harde schijf.

Mijn applicatie moet nog wel meer dingen kunnen. Maar laten we hier maar mee beginnen. :)

Dus hoe ga ik te werk? Access moet dus wel bij alle informatie komen die op de hardeschijf staan. Dus het lijkt mij nog steeds het best om alles via Access te laten lopen. Maar dat was geen goed idee volgens sommige van jullie. Dat snap ik natuurlijk wel.

Ik gebruik mijn database dus als gegevensbron. Dus tabellen met medewerkers, objecten, projectnamen. Alle echte gegevens staan als objecten op de hardeschijf.

Dus ik moet een manier vinden om dit alles voor elkaar te krijgen.

Is mijn omschrijving duidelijk?

• kaandorp
Ja.. Laten we even een Word document als voorbeeld nemen.

- Je laat VB een word document aanmaken (www.vb-world.net)
- Je laat VB dat document een naam geven
- Je laat VB het document opslaan in een project directory
- Je slaat het pad naar het document op in access.

Hoe je database koppelingen, word documenten en directories vanuit VB maakt moet je zelf maar uitzoeken met de search en op www.vb-world.net

Daar kun je al die dingen terug vinden.

Maar het idee blijft dus dat je de objecten laat genereren en in een map laat plaatsen. En alleen de informatie over het project in Access plaatst. Projectnaam, paden van bijbehorende objecten, medewerkers, etc.

Kijk ook even bij de database beginners tutorials op vb-world.

Succes.

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 07:24
Dus hoe ga ik te werk? Access moet dus wel bij alle informatie komen die op de hardeschijf staan. Dus het lijkt mij nog steeds het best om alles via Access te laten lopen. Maar dat was geen goed idee volgens sommige van jullie. Dat snap ik natuurlijk wel.
Hoezo acces moet bij alle informatie komen die op de harde schijf staat? waarom zou het dan via acces moeten lopen? Acces is je database
data --> informatie
base --> basis
en het maakt niet uit waar acces staat, je progt in vb en dat is dus ook je core zoals al eerder uitgelegt. Daar moet je dus alles mee aansturen. Acces is alleen opslag.

Volgens mij snap je het toch nog niet helemaal.. :P

Verwijderd

Ik denk dat je moet proberen om geen "objecten" los op de harddisk te zetten.

Ik denk dat je alles in de database kan stoppen zover ik kan zien.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Op dinsdag 19 februari 2002 15:16 schreef Vuurvlieg het volgende:

[..]

Hoezo acces moet bij alle informatie komen die op de harde schijf staat? waarom zou het dan via acces moeten lopen? Acces is je database
data --> informatie
base --> basis
en het maakt niet uit waar acces staat, je progt in vb en dat is dus ook je core zoals al eerder uitgelegt. Daar moet je dus alles mee aansturen. Acces is alleen opslag.

Volgens mij snap je het toch nog niet helemaal.. :P
my thoughts exactly

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1