Zo de discussie begint kalm aan leuk te worden.. Eindelijk beginnen de tegenstanders quasi goed beargumenteerde meningen te opperen....
Volgens mij gaat de hele discussie over dat er grenzen worden overschreden van de soorten. Wat van nature nooit zal gebeuren.
Onzin, bijv: in de natuur komt de bacterie Agrobacterium tumefaciens voor die een deel van zijn DNA in planten propt om deze vervolgens stoffen te laten maken en uitscheiden waar hij zelf profijt van heeft.
Wat dacht je van virussen!!!!!!!!
Wanneer heb jij je Bacillus thuringiensis culturen voor het laatst ingenomen?
Het gaat hier niet om de complete bacterie (alhoewel ik denk dat je die wel eens binnen hebt gekregen), het gaat om het toxine dat deze bacterie produceert. Dit toxine werd al een poosje op de gewassen gespoten tegen rupsen... Conclusie: mensen hebben die meuk al wel binnen gehad
Verder is GM voedsel het best geteste voedsel en kan dus met meer zekerheid veilig verondersteld worden dan gangbaar voedsel.
Trouwens, waarom maakt men zich plotseling zo druk over het Bt toxine, dat als volledig onschadelijk voor de mens gezien kan worden, als de plant zelf van nature allerlei gore secundaire metabolieten maakt tegen schimmels en bacterien (phytoalexinen)die wel degelijk schadelijk zijn.......
En er kunnen allergieën ontstaan
Ja en wat wil daarmee zeggen?? Ieder eiwit dat in een plant geintroduceerd wordt (DUS OOK VIA AUTHENTIEKE KRUIZINGEN) heeft een kans een allergische reactie te veroorzaken.. Dit heeft dus niets te maken met GM, alleen willen de tegenstanders wel dat dit onderzocht wordt bij GM planten en hebben blijkbaar niet de behoefte dit van conventionele planten te weten.. (beetje dubbel)..
Het gaat niet zo zeer om het DNA, maar wat het DNA produceerd. Mogelijk allergene eiwitten, antibiotica (resistentie gevaar), etc.
Planten produceren geen antibiotica.. Dit is weer compleet verkeerd begrepen. Het is zo dat sommige GM planten een resistentie gen bevatten. Dit maakt de plant resistent tegen het antibioticum, maar produceert het echt niet. Deze resistentie genen komen uit bacterien en zijn wijd in de natuur verspreid. Het is dus onzin te denken dat dit extra resistentie bij bacterien tegen antibiotica op zou leveren. De kans dat een resistentie gen van plant op bacterien door gegeven wordt is immers verwaarloosbaar bij de kans dat een bacterie dit gen aan een andere bacterie door geeft..
Het blijkt dus maar weer in het geval van de monarch vlinder dat we nog totaal niets weten van de impact van wijzigingen in DNA.
Leg me eens uit welke kennis hier te kort schiet.. Een vlinder is een insect met een rups stadium.. Het Bt toxine is gemaakt om rupsen te doden.. Dus is het niet erg verwonderlijk dat de monarch vlinder hier niet echt tegen kan..
Hierover staat het een en ander in mijn vorige post.. (die link staat er niet voor niets).
en het onvoorziene gevolg is dat de wijde omgeving besmet wordt met een pesticide die zowel mens als dier aan kan tasten
Duh.. Slimmerik, het gif is specifiek tegen bepaalde receptoren in de darmen van een rups. Die zijn dus ook de enige die er last van hebben..
Het is natuurlijk nonsense om te beweren dat als je weet waar alle elementen van het DNA voor dienen, om dat te zeggen dat je het hele
DNA gebeuren begrijpt. Dat is hetzelfde als dat je weet hoe een transistor werkt, en dan gelijk maar beweert dat je zelf computers kan ontwerpen. En dan is DNA zelfs nog vele malen complexer dan een simpele transistor.
Erg slechte vergelijking.. Bovendien valt hieruit te concluderen dat jij in ieder geval niets van DNA begrijpt..
Genetiche manipulatie moet voorlopig volledig verboden worden.
Ik zie zelf nogal voordelen voor het milieu en de kostprijs met de introductie van GM. Ik ben voor een etiketeringsplicht zodat mensen kunnen kiezen (verbieden is dom). Ik ga in mijn eentje ook niet roepen dat alcohol en sigaretten verboden moeten worden, terwijl daarvan alwel vast staat dat het niet gezond is...
Jezus, wat een lange post (Ik lijk Xetar wel in de evolutie draad).. Sorry, maar ik moest het gewoon even kwijt....