Acties:
  • 0 Henk 'm!

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Water in een meer ziet er groen of blauw uit. Maar iedereen weet dat water doorzichtig is, dit is ook het geval als je een beetje van het water uit het groene/blauwe meer haalt. Hoe komt het water dan aan die kleur en waar hangt die kleur vanaf??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6392

Volgens mij heeft het iets te maken met de stoffen die in het water voorkomen. Al die algen en aanverwante beesten hebben waarschijnlijk vaak wel een kleur !! Dat zie je dus..

Gedestilleerd water is het enige water wat echt geen kleur heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-05 00:04
Je krijgt blauw water als je met een kleine hoek op het water kijkt, je ziet dan de reflectie van de blauwe lucht op het water. Je krijgt groen (algen ofzo) of doorzichtig als je met een grote hoek op het water kijkt, je kijkt dan namelijk door de waterspiegel heen.

Slim hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Allebei gelul. Het water filtert het kleurenspectrum. Rood en zo wordt veel meer geabsorbeerd. Dus wat nog terugkaatst is het tegenovergestelde .. groen/blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Precies! :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7025

Hlpdsk heeft inderdaad gelijk ja!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 13:26
Bij die topic over de maan zit dat ook zo, (zoals ik daar type), of niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480

Nou, volgens mij is water gewoon blauw door de blauwe tegeltjes onder in het zwembad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Het is blauw omdat God het zo gemaakt heeft en zijn wegen zijn ondoorgrondelijk met ons beperkte vestand.

Het standaard antwoord van gelovigen.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Water H2O is kleurloos, maar door verschillende mineralen en stoffen lijkt het steeds een andere kleur.

Lees een boek over quantum mechanica en leg mij uit hoe het nou precies zit :)

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2678

Als water kleurloos is kan het misschien wel licht filteren, maar filtert het er volgens mij geen enkele golflengte uit het zichtbare spectrum uit.. Verder breekt water het licht wel, omdat licht een andere voortplantingssnelheid heeft in een ander medium (denk ik). Het meest waarschijnlijke verhaal hierboven is toch wel het reflectie verhaal. Verder kunnen het natuurlijk altijd wieren of algen zijn die het water van kleur voorzien.. (of eventuele andere opgeloste stoffen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5436

Zo wat een lekker beina goed antwoorden.
Iedereen heeft wel een kern van waarheid in zijn verklaring.

Water is wel groen door alg (en andere organismen en ook modderdeeltjes die zweven) alleen is de alg niet groen maar absorbeert dus inderdaad een kleur en de complementaire kleur is wat je ziet maar dit geld voor alle kleuren die je ziet. (is neem ik aan voor niemand nieuw) Het bewijs dat het wordt veroorzaakt is simpel, dieper in troebel water is het donker omdat het licht niet door kan dringen door alle rotzooi.
Zwembad water of gedestileerd water of wat voor schoon water dan ook heeft meestal geen kleur omdat er niks is wat het licht absorbeerd. Daardoor kun je daar dus ook de bodem duidelijk van zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9467

Het is blauw omdat God het zo gemaakt heeft en zijn wegen zijn ondoorgrondelijk met ons beperkte vestand.
Het standaard antwoord van gelovigen.
Wat een onzin. Hier heb je een standaard antwoord van een gelovige.
Water itself is colorless. If you do see color, you either see the result
of organisms living in the water (algae, bacteria, plankton, or even plant
species) or reflection of the sky in the water.

You will note in fresh water, the organisms present will generally be
different than those which are able to survive in salt water. In your
average lake, for example, you might find plant species which would be
killed by the presence of salt in the water. Lake water therefor might
appear to be more on the green side, while sea water, being generally less
an ideal environment for run of the mill plant species ( you do find
seaweeds and other plants which have made adaptations to survive in deep
salt water) might appear more colorless and then reflect colors seen in the
typical sky , i.e. appear more on the blue side.
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/env99/env008.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:31
water heeft geen kleur
dat kom omdat het nutraal is en geen leur oppakt
alleen als er ander vloeistof in het water komt gaat het pas een kleur geven
bij voorbeeld
algen ,olie maar ook zand kan weer een andere kleur geven aan het water .
dus welke kleur water heeft is heel afhankelijk van de omgeving en de lichtval waar op het licht op het water komt .
Doe maar een makkelijke test
neem een bak met water en ga naar bijten (welke kleur heeft het dan ?
neem nu da zelfde bak met water en ga in de wc staan met het licht UIT welke kleur heeft het dan ?
licht is de belangrijkste bron om kleur te kunnen zien
dus geen licht ook geen kleur .
ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is .

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5436

Sterker nog blackhole,
Niets heeft een kleur,
De materie bepaald welke golflengte van het licht het absorbeerd (of reflecteerd) en hierdoor zie je een kleur van het spectrum. Kleur is dus niets anders dan licht waar een golflengte mist die door de materie is geabsoorbeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9484

Eigenlijk is het nog sterker:

De kleur van het object is de enige kleur die het NIET heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:31
ja dat weet ik ook wel hoor .
ik heb zelf een grafische opleiding gehad ,
daar krijg je niets ander over dat soort dingen te praten (zeker bij het vak kleurleer)maar het is voor mij ook al 10 jaar geleden dat ik dat heb gedaan :-)

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Anoniem: 2841

Volgens mij komt het door de vissen.
Je hebt oranje vissen maar ook blauwe en gele, deze vissen zorgen voor de kleur.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

offtopic:
Kleurenleer sucks :(

Anoniem: 8799

[ookofftopic]
waarom sucks kleurenleer?
[ontopic]

lijkt me stug trouwens dat je water kan zien.
het is doorzichtig spul enzo.

wat zou de kleur van een spiegel zijn? Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

Kolky

subtitle not available

Natuurlijk kun je water zien. Water wordt zichtbaar door zijn doorzichtigheid. Water breekt licht, waardoor je beeld er vervormd uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7886

Dit is ook wel leuk om te weten;

een kikker is eigenlijk blauw; door het gele zonlicht zien wij hem groen.

Hij absorbeert het overgrote gedeelte van het groene licht wat ie krijgt.

In rood licht schijnt (ik heb het zelf nooit gezien) een kikker dan ook paars te zijn...

Ps. Dit is een feit; heb ik bij biologie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2841

Het is maar wat je met zien bedoelt.
Je kunt voorwerpen zien door de kleur, maar of je voorwerpen ook 'ziet' door andere eigenschappen zoals breking?
Het is maar net hoe dat je het definieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9080

Pooh:

Een spiegel heeft geen kleur. De kleur van een voorwerp komt omdat een gedeelte van het spectrum wordt geabsorbeerd en een gedeelte wordt gereflecteerd. Het gereflecteerde gedeelte zie je. Een (ideale) spiegel geeft als reflectie hetzelfde beeld, dus alle mogelijke kleuren van het spectrum worden gereflecteerd. Dus heeft de spiegel zelf geen kleur!
(of is het nu: een spiegel heeft alle kleuren Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8799

Natuurlijk kun je water zien. Water wordt zichtbaar door zijn doorzichtigheid. Water breekt licht, waardoor je beeld er vervormd uitziet.
als dat zo zou zijn, zou ik mijn bril (precieser: mijn brillenglazen) ook kunnen zien. die breken het licht ook.
Het is maar wat je met zien bedoelt.
ik bedoel maar ja Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Pagina: 1