Audio Splitten (3.5mm jack naar 2x 2xtulp)

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pegasus81
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 15:49

Pegasus81

Group: Infinity

Topicstarter
Ik weet dat dit kan (zie topictitel), maar wat voor invloed heeft dit op de geluidskwaliteit? Wordt die veel slechter, of juist (veel) zachter, of allbei? Ik wil graag mijn mp3cdspeler zowel op mijn stereo aansluiten, als op de 2ndline-in van mijn pc-speakers. Dit klinkt misschien raar, maar ik gebruik een hifi versterker met bijbehorende boxen als front (bij de pc) en 2 computerspeakers als rear. Nu leek het mij leuk om het ook met de mp3speler zo te doen. Maar voor dat ik weer diverse meters aan kabel ga kopen en zo de kas ga spekken bij de lokale electroboer, wil ik eerst eens weten hoe een en ander gaat klinken.

Ik heb gemerkt dat er hiet heel wat nieuwsgierige mensen rondlopen met vragen als 'wat voor versterker, speakers heb je?' Om dat voor te zijn: Rotel RA-921 + 2xB&W BM305. Als pc speakertjes: Primax 57303 (die nog niet gek klinken ook, al zeg ik het zelf (bij lage volumes))

System info: Abit KG7-Raid, AMD Athlon XP 1800+@1900+, 512 Mb DDR ram, Radeon 8500LE, 2x40Gb Maxtor 7.2k + 1x 100Gb Maxtor 5.4k, 24x Plextor CdWiter, 16x Pioneer DVD, 3.5" Floppy, SB Audigy, 10/100 noname network, Iiyama Vision Master 450

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

in principe kan dit gewoon, zeker als je gewoon van lineout naar line-in gaat..
het kan wel zijn dat de impendantie te laag wordt.. dat zou wel logisch zijn, maar daarvan heb ik niet echt kaas gegeten...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op zich zal het wel meevalen, denk aan het effect van een a/b knop op versterkers. Geluid wordt iets minder "vol" en zachter.
Tja en wat kost zo'n kabeltje nou? 7,5€ max.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:47
Op dinsdag 19 februari 2002 09:30 schreef Pegasus81 het volgende:
Ik weet dat dit kan (zie topictitel), maar wat voor invloed heeft dit op de geluidskwaliteit? Wordt die veel slechter, of juist (veel) zachter, of allbei? Ik wil graag mijn mp3cdspeler zowel op mijn stereo aansluiten, als op de 2ndline-in van mijn pc-speakers. Dit klinkt misschien raar, maar ik gebruik een hifi versterker met bijbehorende boxen als front (bij de pc) en 2 computerspeakers als rear. Nu leek het mij leuk om het ook met de mp3speler zo te doen. Maar voor dat ik weer diverse meters aan kabel ga kopen en zo de kas ga spekken bij de lokale electroboer, wil ik eerst eens weten hoe een en ander gaat klinken.

Ik heb gemerkt dat er hiet heel wat nieuwsgierige mensen rondlopen met vragen als 'wat voor versterker, speakers heb je?' Om dat voor te zijn: Rotel RA-921 + 2xB&W BM305. Als pc speakertjes: Primax 57303 (die nog niet gek klinken ook, al zeg ik het zelf (bij lage volumes))
dit kan gewoon. de geluidskwaliteit zal niet slechter worden (als je een goeie kabel gebruikt), en het geluid zal ook niet merkbaar zachter worden denk ik. de ingangsgevoeligheid van je versterker/geluidskaart zal iets van 200 mV/ 50 kohm zijn denk ik. de stroom die er dan loopt is zo laag dat het nauwelijks invloed heeft op de spanning. maw, je 'trekt' de spanning niet omlaag door een hoog stroomverbruik. en als de spanning hetzelfde blijft, krijgen alletwee de apparaten gewoon nog dezelfde input.

• Pegasus81

Pegasus81

Topicstarter
Ok, bedankt voor reacties. Het wordt wel een paar meter kabel, maar dit moet dus gaan? (8m ene kant ofzo, 1,5 meter andere kant op) Maar wat ik me later ook nog afvroeg: Ik wilde het aansluiten op de tuner-in van de versterker. Kan dit? of moet er nog iets van een weerstandje tussen ofzo?

System info: Abit KG7-Raid, AMD Athlon XP 1800+@1900+, 512 Mb DDR ram, Radeon 8500LE, 2x40Gb Maxtor 7.2k + 1x 100Gb Maxtor 5.4k, 24x Plextor CdWiter, 16x Pioneer DVD, 3.5" Floppy, SB Audigy, 10/100 noname network, Iiyama Vision Master 450

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kan alleen als de output van je Soundcard onversterkt is.

• Pegasus81

Pegasus81

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 12:59 schreef KillerAce_NL het volgende:
Kan alleen als de output van je Soundcard onversterkt is.
uhm... M'n geluidskaart gebruik ik niet... Ik wil het zo doen: mp3speler --- 1 versterker
\-- 2 pc speakertjes

edit:
hmz de layout wordt een beetje vern**kt maar ik denk dat het toch wel duidelijk is

• Pegasus81

Pegasus81

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 10:33 schreef aatos het volgende:

[..]

.. en het geluid zal ook niet merkbaar zachter worden denk ik. de ingangsgevoeligheid van je versterker/geluidskaart zal iets van 200 mV/ 50 kohm zijn denk ik. de stroom die er dan loopt is zo laag dat het nauwelijks invloed heeft op de spanning. maw, je 'trekt' de spanning niet omlaag door een hoog stroomverbruik. en als de spanning hetzelfde blijft, krijgen alletwee de apparaten gewoon nog dezelfde input.
Heb ik nu ook goed uit mijn natuurkundelessen onthouden dat als slechts 1 van de 2 aanstaat je helemaal geen zachter-word-effect hebt, dus dat dit alleen optreed als beide (dus versterker en pc-speakers) aanstaan? Omdat er anders geen stroom loopt enzo?

• aatos
Op dinsdag 19 februari 2002 13:35 schreef Pegasus81 het volgende:

[..]

Heb ik nu ook goed uit mijn natuurkundelessen onthouden dat als slechts 1 van de 2 aanstaat je helemaal geen zachter-word-effect hebt, dus dat dit alleen optreed als beide (dus versterker en pc-speakers) aanstaan? Omdat er anders geen stroom loopt enzo?
dat hangt af van de aparaten die er aan hangen. als de versterker als hij uit staat een ingangsimpedantie heeft van oneindig hoog, dan klopt het wat je zegt, maar ik denk niet dat een versterker zo in mekaar zit.

• aatos
Op dinsdag 19 februari 2002 12:58 schreef Pegasus81 het volgende:
Ok, bedankt voor reacties. Het wordt wel een paar meter kabel, maar dit moet dus gaan? (8m ene kant ofzo, 1,5 meter andere kant op) Maar wat ik me later ook nog afvroeg: Ik wilde het aansluiten op de tuner-in van de versterker. Kan dit? of moet er nog iets van een weerstandje tussen ofzo?
de tuner in heeft waarschijnlijk een normale ingangsgevoeligheid (line level). daar kan je je line-out dus gewoon op aansluiten. de enige ingang die je niet moet gebruiken is phono.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Zoals gezegd kan het gewoon, en bovendien wordt het geluid niet slechter (van de splitter). Het geluid wordt wel slechter omdat je het gaat weergeven over vier speakers (waarvan er twee ook nog eens een stuk minder zijn), maar dat is je eigen keus.
Dat de impedantie voor de output halveert is waar, maar die gaat van 10 kOhm naar 5 kOhm, wat nog steeds een normale waarde is. Het geluid wordt dus niet zachter en ook niet slechter.

• Pegasus81

Pegasus81

Topicstarter
Thankx, ik ga het proberen. Overigens gaat wat Jag hierboven verteld maar gedeeltelijk op. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om beide speakergroepen niet tegelijk te gebruiken (hoewel het idd wel kan, wat soms ook zal gebeuren)

Pagina: 1