OS/2 Warp en Linux systeem eisen

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Hello,

Ik zoek voor school de systeemeisen van OS/2 Warp en van Linux.

Ik heb al een tijdje gezocht naar het op de site van IBM voor OS/2 en kon het niet vinden.

Ook voor linux ben ik al aan het zoeken geweest. Het probleem is dat het dus niet de systeemeisen moeten zijn van b.v RedHat of van Susie maar echt van Linux zelf.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Voor OS/2 de vraag: welke versie ?
Voor zowel OS/2 als Linux is van belang dat je aangeeft
welke programma's je erop wil gaan draaien.

Verwijderd

Linux: >= i386 compatible met een beetje geheugen (kernel zelf is niet zo heel groot, past wel in 1 of 2 meg)

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:08
Voor beiden is dat een 386 en 4MB RAM.
Voor OS/2 een VGA 16 color kaart en iets van een 300MB HD en CD-ROM drive. Voor Linux is het slechts een floppy het absolute minimum.

er vanuitgaande dat het om Warp 3.0 gaat wbt OS/2

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

OS/2 ooooooooooooooooooooooooooh wat mooi en is niet zo moeilijk met systeemeisen. Reken maar op minstens een 400MHz processor om lekker soepel te draaien, het past op een 500Mb harddiskje en 64Mb intern geheugen.

Linux heeft iig een VESA 2.0 videokaart nodig want anders heb je geen beeld bij het opstarten met de huidige kernels.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 09:22 schreef pir-p3 het volgende:
Voor OS/2 de vraag: welke versie ?
Voor zowel OS/2 als Linux is van belang dat je aangeeft
welke programma's je erop wil gaan draaien.
Het gaat er gewoon om wat de minimale systeemeisen zijn, het maakt niet uit wat erop komt te draaien en het maakt ook niet uit welke versie maar gewoon echt het minimale waar het mee werkt

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 09:25 schreef PipoDeClown het volgende:
OS/2 ooooooooooooooooooooooooooh wat mooi en is niet zo moeilijk met systeemeisen. Reken maar op minstens een 400MHz processor om lekker soepel te draaien, het past op een 500Mb harddiskje en 64Mb intern geheugen.

Linux heeft iig een VESA 2.0 videokaart nodig want anders heb je geen beeld bij het opstarten met de huidige kernels.
onzin

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

OS/2 Warp 3 draaide ook al goed op m'n 486SX/33 en 486DX4/120. 8MB RAM of meer was wel handig.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

In principe is voor GNU/Linux een 386 nodig. Er zijn echter ook versies voor de 286, al betwijfel ik of je er veel nuttigs mee kunt doen. Een harde schijf of floppydrive is niet nodig als je een netwerkkaart hebt, anders natuurlijk wel (ik ga hier wel uit van een vrij normaal systeem, geen embedded devices en dergelijke). Een kernel op zich neemt uitgepakt denk ik 1-2MB in beslag, dus dat is het theoretische minimum om mee te draaien. Dat betekent wel dat hij al bijna OOM's krijgt zodra je waagt om ernaar te kijken, maar bruikbaarheid was geen eis :) .

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Op dinsdag 19 februari 2002 10:23 schreef odysseus het volgende:
In principe is voor GNU/Linux een 386 nodig. Er zijn echter ook versies voor de 286, al betwijfel ik of je er veel nuttigs mee kunt doen. Een harde schijf of floppydrive is niet nodig als je een netwerkkaart hebt, anders natuurlijk wel (ik ga hier wel uit van een vrij normaal systeem, geen embedded devices en dergelijke). Een kernel op zich neemt uitgepakt denk ik 1-2MB in beslag, dus dat is het theoretische minimum om mee te draaien. Dat betekent wel dat hij al bijna OOM's krijgt zodra je waagt om ernaar te kijken, maar bruikbaarheid was geen eis :) .
Kijk je wel naar bruikbaarheid dan is een 386 met 6 tot 8 MB met floppy wel het letterlijke minimum voor Linux. Kijk bijvoorbeeld naar Freesco, die legt daar ook zijn grens.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Voor framebuffer wel ja, maar als je geen framebuffer gebruikt doet dat niet terzake (onafhankelijk van kernelversie).
Op dinsdag 19 februari 2002 09:25 schreef apen-nootjes het volgende:
Het gaat er gewoon om wat de minimale systeemeisen zijn, het maakt niet uit wat erop komt te draaien en het maakt ook niet uit welke versie maar gewoon echt het minimale waar het mee werkt
Daar kunnen we op zich niet zo heel veel mee. Er was meen ik eens iemand die had het voor elkaar een (uiteraard zeer kaal) GNU/Linux systeem te laten booten met 1 MB RAM. Maar daar heb je behalve voor zeer kleine speficieke toepassingen (firewalletje bijv) eigenlijk niks aan. Sterker nog, voordat je het uberhaupt geboot krijgt met 1 MB ben je vele dagen prutsen verder (als je er verstand van hebt).

De minimale systeemeisen van GNU/Linux worden meestal gelegd bij '386, 4 MB RAM'. Dat klopt wel vrij aardig; een kaal systeem kan dan iig booten en iets doen (misschien nog zelfs wat nuttigs ook). Maar heel veel zul je er niet mee kunnen.

Het is gewoon sterk afhankelijk wat je ermee wilt. OS/2 ken ik niet zo goed, maar voor GNU/Linux is 386, 4 MB dus het gangbare minimum en een pII 400 MHz, 64 MB (ex-specs van mijn desktop) is in ieder geval bruikbaar als desktop.
Pagina: 1