Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-06 15:59

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Een paar dagen geleden zag ik op de televisie een verslag van twee mensen die beweerde dat ze gereincarneerd waren.

De ene een officier in WO1 de ander soldaat.
Ze waren allebei erg overtuigd van hun gelijk.

Zelf zie ik het nut niet in van deze "geestelijke zuivering". Maar het spreekt mij wel aan. De eerste woorden van mijn zusje waren: Bantoes en Mompen
Mompen geeft in altavista maar een paar hits waaronder de vertaling van het woord namelijk: zich vermommen, zich verkleden.
(oud nederlands 15e eeuw)
Bantoes is de het zuid afrikaanse oud scheldwoord voor de oorspronkelijke bewoners.

Reincarnatie?: De zus van BertV is in de 15e eeuwse zuidafrikaanse nederlander geweest?

- Wat is het nut van zuivering als de gezuiverde normaal gesproken niet weet dat
hij gezuiverd is?

- Er zijn nu meer mensen op aarde dan alle jaren tevoren tegelijkertijd. Niet iedereen kan gereincarneerd zijn.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
Je kan incarnatie eerder zien als een soort van semi-collectief bewustzijn. Je weet niet welke informatie je ouders en diens ouders hebben meegekregen. Wellicht kan er via genen ook herinneringen mee worden gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Zo heb ik het nog nooit bekeken!

Toch zijn er veel "verhalen" die suggeren dat er geen verwantschap hoeft te zijn.

Kinderen die net na een oorlog geboren worden zouden volgens jouw theorie bijna getraumatiseerd moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Zo heb ik het nog nooit bekeken!

Toch zijn er veel "verhalen" die suggeren dat er geen verwantschap hoeft te zijn.

Kinderen die net na een oorlog geboren worden zouden volgens jouw theorie bijna getraumatiseerd moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

sampoo >>>
Wellicht kan er via genen ook herinneringen mee worden gegeven.
Onzin Genen veranderen niet onder invloed van je herrineringen ofzo, staat er helemaal los van. Wel zou het kunnen dat bepaalde "basis-manieren" van nadenken erfelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3669

Ja Hegel's wereldgeest ja. Dat er een groot brein is.
Zo kan je deja vu's ook verklaren; uit een vorig leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5436

Zo heb ik dus ook op discovery een programma gezien waar ze de hele "reincarnatie theorie" verklaarden aan de hand van het volgende.

Ieder mens heeft een fotografisch geheugen, iemand slaat in zijn jeugd een boekje open met franse liedjes maar snapt het niet en leeft verder. Opeens lost het fotografische geheugen zien "foto" en ze kent de liedjes uit haar hoofd, conclusie, ik ben in mijn vorrige leven een franse zangeres geweest.

Over die twee mannen, Als ik door die loopgraven loop krijg ik ook een onbeschrijvelijk gevoel.

Rest mij ook nog vraag:
Hoe komt het dat er steeds meer zielen op aarde bijkomen????!!! Een aardig veelvoud van het aantal dat er ooit als eerste was???!!!

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:37
Subbase en BertV zeggen inderdaad iets waarop de meeste mensen die in reïncarnatie geloven, geen antwoord geven, of doen alsof ze die vraag niet hebben gehoord.

Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd maar kreeg geen bevredigend antwoord.
Jammer dat er verder helemaal niemand meer op heeft gereageerd, want ik was toch reuze benieuwd!

Want, denk ik, het moet ooit eens begonnen zijn met 2 mensen... Ok, geloof je dit niet, maken we er 50000 van. 50000 Zieltjes... Op dit moment hebben we al meer dan 50000 zieltjes, 5 miljard geloof ik, of was het alweer 6 miljard? Goed, maakt niet uit. Daarbij komt nog eens, dat (alweer volgens mij) er meer mensen geboren worden dan dat er dood gaan.
Geloof je nu in reïncarnatie, waarvandaan komen dan doe EXTRA zieltjes?

Dit heeft nog niemand mij kunnen uitleggen. Mocht je in reïncarnatie geloven, hoe wordt dit dan verklaard? Of is het zo, dat je alleen reïncarneert als je 'niet goed hebt geleefd...'

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Als je reincarneert moet er ook zo iets zijn als een ziel. Dat staat dus 100% los van het lichaam omdat het sterven moet overleven.
Het is geen normale materie, het moet materie zijn dat totaal geen interactie met normale materie heeft want anders zouden we de ziel kunnen detecteren en dat is niet het geval. Maar het brein is van normale materie, dus er kunnen geen dingen uitgewisseld worden tussen het brein(geheugen) en de ziel.
Dus als er een ziel is, dan is er geen koppeling met ons brein en is de ziel dus zinloos.
En kan je reincarnatie er niet mee 'verklaren'.
Dus: Reincarnatie -> leidt tot een ziel -> leidt niet tot reincarnatie.
Beide bestaan dus niet.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• omitz
Dus heeft reïncarnatie geen zin? Lijkt er dan dus op, dat reïncarnatie niks kan beïvloeden. Dus dat je je niets van een vorig leven zou kunnen herinneren...?!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Omitz: De "twee gelovige discovery mannen" zeiden het volgende:

- Ieder mens is gereincarneerd maar de herinneringen worden normaal gesproken gewist uit het geheugen. Kan misgaan als er iets heftigs gebeurd vlak voor het overlijden.

- De ziel evolueerd

Ze zien de ziel simpelweg los van het geheugen. Mijn vraag is dan: het geheugen van de ziel is dus niet toegankelijk?

• me1299
  • Laatst online: 14-06 19:18

me1299

$ondertitel

Ik geloof zelf wel in reincarnatie...

Ik weet niet wie er heeft gezegd dat er maar 1 keer geesten zijn gemaakt?

Er komen er telkens nieuwe bij.
- Ieder mens is gereincarneerd maar de herinneringen worden normaal gesproken gewist uit het geheugen. Kan misgaan als er iets heftigs gebeurd vlak voor het overlijden.
Das volgens mij dus bullshit, niet ieder mens is gereincarneerd. Sommige beginnen hun eerste leven.

Natuurlijk worden alle geheugensporen weggestopt. Maar die zijn onder hypnose weer goed terug te halen.

In sommige gevallen herinneren mensen zich normaal ook dingen van vorige levens. Daarom zijn dejavu's ook mogelijk (mits die echt uit vorig leven komen)

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omitz
Maar, waarom herinneren sommige mensen zich dan dingen van mensen die net dood zijn? Zijn zij dan bezeten?
Dat er geesten zijn wil ik best wel geloven, maar ik vind het zo raar dat het eigenlijk een soort bodemloze put is, maw, dat er 'zieltjes'in overvloed zijn en dat, ondanks dat, niet iedere ziel terug gaat na de dood.

Is het niet zo dat de boedisten ook zoiets geloven, maar dan dat je in een soort piramidevorm werkt? Haal je de top, dan ben je in de euhh... hemel, om het dan maar zo te noemen?
Betekent dit dan ook, voor de mensen die dit geloven, dat je ook kunt reincarneren in dieren, als je niet al te best hebt geleefd?

Ik vind dit reuze interessant, ben dus zeer benieuwd!

(Ik zelf geloof (nog) niet in reincarnatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 07-06 15:09

MicroWhale

The problem is choice

Stel nou dat reincarnatie bestaat.. (even voor de hypothese)

Er zijn een aantal verklaringen die gegeven kunnen worden voor het "niet herinneren" van de gereincarneerde. Een daarvan is dat, omdat deze persoon lering moet trekken uit zijn aardse leven, hij met zijn herinneringen uit vorige levens terughoudender/wijzer tegen situaties aankijkt waar hij op een "naievere" manier meer lering uit kan trekken. Zonder mystiek zou het leven ook saai zijn. De vraag waarom wij hier zijn is er niet voor niets.

Aan de andere kant: Er zijn inderdaad een hoop zintuiglijke waarnemingen waar we geen notie van hebben dat we ze opslaan. Het zou goed kunnen dat deze ervaringen onbewust omgevormd worden en op dergelijke manier tot uiting komen.

Omitz: De piramidevorm is een voortzetting van het kastensysteem dat daar al eeuwen gehanteerd wordt. Dus een religieus voortvloeisel van een streng sociaal/politiek stelsel.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480

De zielen krijgen in het hiernamaals een rustperiode, die kan soms vele aardse generaties duren.
Overigens is het allang bewezen dat herrinneringen uit voorgaande levens niet iets is wat bijvoorbeeld iets is wat als kinds zijn gelezen of gezien is of zo.
Er heeft hier een tijdje geleden ook al een draad over reincarnatie gelopen, en daar had ik ook dat voorbeeld al gegeven van een vrouw die zich uit een voorgaand leven haar school in Engeland herinnerde, en daar zelfs een plattegrond van wist te tekenen. Om e.a. te controleren hebben ze die school opgezocht, en daar bleek in eerste instantie die plattegrond niet te kloppen met de bestaande plattegronden. Ze had enkele ruimtes getekend die niet leken te bestaan. Ze zijn toen alle archieven gaan naspitten op andere (oudere) plattegronden, maar nergens stonden die ruimtes getekend.
Uiteindelijk, omdat die vrouw zou erorm overtuigd was van haar gelijk, zijn ze op de plaatsen waar die ruimtes zouden bestaan de muren gaan open breken. Die ruimtes bleken dus wel degelijk te bestaan, maar waren lang geleden dicht gemetseld, en niemand wis nog van het bestaan daarvan af.
Dit voorbeeld is overigens maar een van de vele onomstotelijke bewijzen.

En zoals gezegt, niet alle zielen zijn gereicarneerd, er zijn ook vele nieuwe zielen, blijkbaar komer er dus toch zielen bij.

Kortom, ik ben er blind van overtuigd dat reincarnatie bestaat, ik heb er veel te veel bewijzen van gezien (ook in mijn directe omgeving) om zelfs ook nog maar de minste twijfel over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9982

Persoonlijk geloof ik in reincarnatie. Dit komt omdat een geest uit luoter energie bestaat en energie gaat nooit verloren. Al ben je in het hiernamaals, kun je weer tussen de levenden komen om 'bij te leren'. Persoonlijk ga ik er namelijk van uit dat de zin van het leven 'leren' is, aangezien we dit ons hele leven doen. Dus is reincarnatie een prima middel om steeds meer te leren. Helaas heb ik geen idee warom we blijven leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10597

Persoonlijk heb ik vele herrinerringen aan vorig evens, plezierig en onplezierig...

de ziel: je emotioneel lichaam, je berip daarvan.

Waarom reincarneren, de evolutie van begrip van jezelf en daarmee de mensheid. Dit resulteerd in liefde.

De aarde is een van de vele leerscholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10609

Kijk ik zie het zo:
Reincarnatie bestaat voor mij zeker wel. Waarom zou je nu leven en leren als het toch allemaal ophoud?
Bovendien leeft het een stuk beter om dat te denken.
In elk leven leer je wat zie je dingen maak je dingen mee.
Die dingen die jij toen geleerd heb zijn natuurlijk niet weg maar zitten in jezelf.
Bij sommige mensen heel sterk maar dat komt omdat ze er in gaan verdiepen. Ja dan kom je natuurlijk wat tegen als je er in gelooft.
Ik zelf heb dat ook even gedaan maar wel op een manier wat heb ik daar geleerd en hoe kan ik dat nu gebruiken.

groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omitz
Ik geloof dat maar weinig mensen een verklaring zullen hebben over de vraag wat het nut van ons bestaan is. Door een toevalligheidje hebben wij kunnen overleven en proberen we de aarde over te nemen, raar eigenlijk, want alle andere levensvormen zullen het verder prima kunnen redden zonder óns'terwijl andersom, wij dus, absoluut niet zonder hen kunnen...

Maar goed, dat is weer heel wat anders...
Toch heb ik na al dat gelees nog heel wat vraagtekens. Bijvoorbeeld: Hoe kan het, dat onlangs een vrouw van 43, herinneringen had van iemand die pas onlangs was overleden...
Maar goed, met die vraag val ik dus in de herhaling.
Ik denk dat reincarnatie net als het geloof, een overtuiging is. En af en toe denk ik wel eens, terwijl ik zelf wel weer geloof, dat deze overtuigingen nodig zijn voor de mens om te overleven. Hierdoor zul je er dus nooit achter komen, en dat maakt 'het geloof' ook zo mooi. Of tenminste, dat lijkt mij de bedoeling... Maar goed, ben je het er niet mee eens, reageer dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5943

tsja Omitz, volgens mj heeft het leven helemaal geen zin, is alles orzaak en gevolg, maar dat is off topic.

In ieder geval geloof ik om die reden ook niet in reincarnatie, een leerschool heeft geen nut als het leven geen nut heeft. Al die reincarnatie-ervaringen komen volgens mij voort uit
1: pure fantasie
2: vesrchuivingen tussen tijd en beleving van de tijd. Maar om dat nu weer helemaal uit te gaan leggen... alleen op speciaal verzoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

Ja hoor, hier ook iemand die vast overtuigd is van reïncarnatie, met persoonlijke ervaringen ja. Maar ja, je kunt net zo min logische redeneringen vóór als tegen noemen, dus dat probeer ik ook niet.

Ik ben ervan overtuigd dat de aarde een leerschool is (en niet alleen de aarde trouwens). Ieder heeft zo zijn persoonlijke lessen, die je zelf mede bepaalt van te voren. In dit kader kies je zelf je ouders, en draag je eigen verantwoordelijkheid voor je leven. Mij past deze zienswijze prima, en dat houdt niet in dat het mij allemaal voor de wind gaat. Maar het "leerproces" blijft mij fascineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9278

Misschien ben ik te scheikundig/biologisch en nuchter, maar het hele leven is een samenraapsel van chemische reacties. Werken die chemische processen niet meer dan houd je leven ook snel op. 10000 jaar geleden was de mens niet zoals nu. In de natuur overleeft de beste en de sterkste. Kennelijk is de huidige mens beter en "sterker" dan die mens van vroeger. Er komt dus geen ziel aan te pas. Het is een kwestie van betere chemische eigenschappen en reacties. Door een toevalligheid (of niet) onstaan zeg maar paar miljoen of miljard jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

persies.

Als wij het juiste punt van alle atomen kenden ten tijde van de Big Boem en vervolgens van ieder atoom de snelheid en richting zou het hele universum voorspelbaar zijn. Alleen jammer dat er zoveel atomen zijn. Om kort te gaan, alles bestaat uit oorzaak en gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Een beetje simplistisch Roar, geen enkel wezen kan vanaf de oerknal deze reply voorspellen.

Het is hetzelfde als zeggen dat chaos niet bestaat. Right, ruim jij me kamer maar 'es op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omitz
Dat is het mooiste wat er is... Chaos...
Ik studeer zelf wiskunde (of nou ja, dat is de bedoeling) en vind de Chaos Theorie erg facinerend!
Maar roar, is dat wat jij zegt waar, of denk jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wie weet wat waar is? Jij? Ik? Ik GELOOF dat alles voortkomt uit oorzaak en gevolg, net zoals een ander in reincarnatie gelooft. Ik heb niet de pretentie om een ander te vertellen hoe het werkelijk is. Ennuh BertV, om nou te zeggen dat het een simlistische redenatie is, Hij wordt verkondigd door een Nobelprijswinnaar voor de natuurkunde (ik kan alleen ff niet op zijn naam komen. Je dacht toch niet dat ik slim genoeg was om dit zelf te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Haha,

"Alles is voorspelbaar als je alle mogelijkheden vantevoren weet" is een ongelooflijke open deur.

Zoiets moet verzonnen zijn door een wetenschapper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tja, oplossingen zijn vaak simpel, alleen de oorzaak is wat moeilijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5308

Ik geloofde in mijn vorige leven ook al niet in reincarnatie. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

LOL Centurion. Ik ben in dit leven ook weer "born again..." (diep he?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7763

Ik word wel moe van al dat gereincarneer... wanneer vind ik nou eens oneindige rust... tssk... denk je dat je goed dood bent word je weer geboren... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

Ik geloof overigens wel in reincarnatie Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/biggrin.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilan Shemes
  • Laatst online: 23-01 14:35
Ik zie reincarnatie als iets wat door de mens verzonnen is om het leven zin te geven. In dit forum zie ik die argumenten terugkomen: "Waarom zou ik leven als ik na de dood er niks meer aan heb?"

Toch zijn er dingen die niet te verklaren zijn, bijvoorbeeld die plattegrond die die vrouw heeft getekend. Dat intrigeerd mij dus wel degelijk. Ik ben er alleen niet van overtuigd dat het door het lichaamhoppen van de geest komt. Kan best wel eens zo zijn dat het door telepatie of iets in die trend is doorgegeven in de familie en dat die vrouw dus de herinneringen heeft van haar voorouders ofzo. Of het is gewoon een hoax, waarom is ze op tv gekomen precies toen ze het gingen uitzoeken?

Ik ben namelijk van mening dat alles wat we meemaken door de hersenen wordt opgeslagen. Als iemand dood is noemen ze dat ook wel 'hersendood' wat betekend dat het gewoon is afgelopen. We gebruiken tenslotte maar 1/6 of 1/7 van onze hersenen. Als bij iemand iets wat meer geprikkeld is, kan dat best wel eens telepatie of iets dergelijks als gevolg hebben.

Maar ja, net als met reincarnatie heb ik hier ook geen bewijs voor. Dus ik sta open voor mogelijkheden.

ps. Als er echt maar een beperkt aantal zieltjes zijn, dan kan de verhoging van de criminaliteit wel eens het gevolg zijn van zielloze lichamen. Als je kijkt hoe makkelijk mensen vermoord worden, een conducteur even het ziekenhuis in wordt geslagen.

Edit: tiepvautjes
Pagina: 1