Toon posts:

Rascisme / geloof / etc

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Steeds vaker wordt er op GoT geflamed over rascisme. Natuurlijk is dit een oneindige discussie die puur gebasseerd is op verschil in ervaringen met buitenlanders/gelovigen en helaas ook vaak op verkeerde voorlichting.

Nu kan ik wel beginnen met mijn eigen mening te roepen om vervolgens 2 partijen te zien verschijnen die reageren en elkaar afzeiken, maar dat was ik niet van plan... ik wilde even iets kwijt omdat ik het gevoel heb dat iedereen iets hevig over het hoofd ziet.

Elk mens, turk, marokkaan, nederlander, jood, wit, zwart of paars, is biologisch gezien hetzelfde. De enige reden dat er rascisme is is verschil in cultuur. Logisch; cultuur maakt je, dus als iemand andere culturele opvattingen heeft dan jij zul je dat vaak vreemd vinden, soms vies, soms dom, soms verschrikkelijk.

Stel, er is een grote groep Serven en een evenzo grote groep Kroaten (ik weet niet of dat zo is, ik volg nooit het nieuws). Ze hebben een hekel aan elkaar omdat ze een ander geloof hebben (voor zover ik weet, ze hebben in ieder geval hun eigen (sub?)cultuur). De een gelooft er heilig in dat de ander onzin uitkraamt en andersom.

Nu komt het debiele, als je er goed over nadenkt: Als de hele groep Kroaten nou in Servie geboren was en andersom, dus ze zouden precies dezelfde persoonlijkheid hebben, dan zouden alle Kroaten Serven zijn en andersom. Elk individu is dan ineens overtuigd van precies het tegenovergestelde als in het eerste geval, terwijl het in principe nog steeds hetzelfde persoon is...

Wij denken in Nederland wel dat we het allemaal weten: god bestaat niet, als we sterven zijn we dood en komen we nooit meer terug... maar als zo'n overtuiging erger wordt krijg je "turken zijn dom", "joden stinken" etc. Terwijl wij net zo hard joods waren geweest als we in een joodse cultuur opgegroeid waren! (Jah, ook jij, geachte lezer!)

Laten we, voordat we een mening over een bepaalde cultuur denken te hebben, eerst eens gaan nadenken of de onze wel zo logisch is.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 17:25

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Wat ik niet snap is dat sommige mensen een zich een mening kunnen vormen over een totale bevolkingsgroep gebaseerd op hun ervaringen met een aantal mensen uit zo'n groep.
b.v. ze kennen 5 Turken die werkeloos zijn DUS alle Turken zijn lui en komen hier alleen voor een uitkering.
m.i. kan je NOOIT zoiets zeggen over een groep mensen, ieder mens is immers anders.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-01 22:27

BertV

Handgemaakt

Denk dat het verkeerd is als je je als minderheid moet bewijzen als de meerderheid van de minderheid waartoe je behoort verkeerd bezig is.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-01 22:27

BertV

Handgemaakt

... waarom mag je iets dat je zelf gepost hebt wel veranderen maar niet deleten?

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

De meeste die er problemen mee hebben die wonen in een grote stad, waar (bijv. Eindhoven) de alochtonen (maar ook wel nederlanders) in bepaalde buurten worden gestopt, of er wonen omdat het er goedkoop huren is. Dan krijg je clustervorming (o.i.d.), en dan denken de buitenstaanders "zie je wel, ze zoeken elkaar altijd op".
Dit hebben de gemeentes (of regering) te lang gedaan in de grote steden. Ze hadden niet moeten toelaten dat bijv. de bijlmer door mensen bewoont werden die weinig geld hebben. Ze hadden gewoon een goede mix van dure en goedkopere huizen moeten maken, dan had je dit probleem niet gehad.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-01 17:22
Buitenlanders zijn gemiddeld vaker werkloos dan Nederlanders. Dit komt omdat als ze werkloos zijn, ze niets te doen hebben, en Nederlanders zien dat, dan denkt de gemiddelde Nederlander, zie je wel Die Marrokaan of Turk doet niets, hij is te lui om iets te gaan doen zoals werken. Vervolgens gaat meneer Turk solliciteren, bij een nederlandse baas, en ide denkt terug aan wat zijn vrouw vertelde dat la die turken zo lui zijn. De baas wil geen luie mensen ne kiest een ander of wacht gewoon op de volgende.

Of als er iets gejat is, dan zullen het die marrokanen wel weer zijn want die hebben geen geld, omdat ze neit werken. Maar ze kunnen niet werken omdat ze lui lijken.

Een oneindige loop dus, totdat Nederlanders wat beter na gaan denken, en inzien dat huidskleur of ras niet uitmaakt en geen enkel effect heeft op je karakter.

Verwijderd

Aragorn >>>
Wij denken in Nederland wel dat we het allemaal weten: god bestaat niet, als we sterven zijn we dood en komen we nooit meer terug... maar als zo'n overtuiging erger wordt krijg je "turken zijn dom", "joden stinken" etc. Terwijl wij net zo hard joods waren geweest als we in een joodse cultuur opgegroeid waren! (Jah, ook jij, geachte lezer!)
Heel goed punt, ik ben me hier ook altijd erg van bewust. Bij mij reist vooral de vraag: "Zou ik in de oorlog ook niet fout geweest zijn als ik toevallig een Duitser was geweest?"

Maar jouw opmerking is een van mijn grootste argumenten tegen religie. Valt het niemand op dat ze allemaal precies hetzelfde geloven als door hun cultuur is aangeleerd? Daarom vind ik het wel eens jammer dat ik nooit religieus ben opgevoed. Mijn ouders hadden zoiets van "wij geloven er allemaal niet in, wat jij vind moet je voor jezelf uitmaken".

Maar bij mij zit mijn cultuur er zo ingeramd dat ik me niet eens voor kan stellen dat ik zo'n moslimcultuur zou steunen. En dat ik in Allah geloof en wil dat vrouwen een snor en hoofddoekjes dragen. Dit geeft wel aan dat jij wel eens gelijk kan hebben. Ik prefereer mijn cultuur boven al die anderen, net als de rest van de wereld. En jij waarschijnlijk ook.

Verwijderd

Een oneindige loop dus, totdat Nederlanders wat beter na gaan denken, en inzien dat huidskleur of ras niet uitmaakt en geen enkel effect heeft op je karakter.
Absoluut niet waar... Ik durf te wedden dat als de Amerikaanse "gettho" cultuur niet bekend zou zijn in Nederland dat Een heleboel "negers" niet zo ontzettend "de stoere" man zouden uithangen.

Bovendien gaat het niet om "stel dat jij Moslim zou zijn of Jood..." het gaat er om dat de mensen zich nog steeds niet aan de Nederlandse cultuur aanpassen.

De sociale integratie is in het verleden ontzettend verkeerd ingeschat maar heel veel mensen vergeten dat dat niet alleen komt doordat De overheid die mensen bij elkaar heeft gezet in een wijk of buurt maar dat zoiets van 2 kanten komt.

Als je nu kijkt naar ouders van "etnische minderheden" zie je dat ze er bijzonder weinig aan doen hun kinderen op te voeden met de Nederlandse cultuur, ze begrijpen gewoon simpelweg niet dat een klein Israel, Turkije, Molukken gewoon niet kan in de Nederlandse Maatschappij en dat het ook niet past in de Nederlandse culuur.

Verwijderd

Ik heb geen idee of jullie mensen vanuit het buitenland kennen?
Ik werk hier bij een multinational en werk daarom met mensen van verschillende nationaliteiten. Je moest eens horen wat hun van de Nederlanders vinden.
De meeste vinden het onwaarschijnlijk dat zoveel mensen op zo'n (relatief) klein aardoppervlak goed met elkaar om kunnen gaan.
Tevens vinden hun dat de meeste Nederlanders ontwikkelde sociale vaardigheden beheersen itt hun eigen landgenoten.

Daarentegen vind ik het dan ook geen racsime als ik diverse bevolkingsgroepen in Rdam dingen zie doen die ik mij niet kan veroorloven (en ik heb echt geen slechte baan). Met bevolkingsgropen doel ik niet enkel op nationale afkomst, maar ook op de leeftijdsgroep.
Het is simpelweg zo dat een jongere/allochtoon in de stad sneller zal vervallen tot criminaliteit dan dezelfde persoon in een dorp. Veelal is criminaliteit de oorzaak dat mensen racisitisch worden/zijn.

Verwijderd

Timz,
Leg jij eens uit wat de Nederlandse cultuur is....
nderland is juist een cultuur doordat het zoveel andere culturen bevat... read the history

Verwijderd

Flugel >>>

Onzin Timz heeft groot gelijk. De Nerderlandse cultuur is niet een multiculturele smeltkroes, dat zeggen wij alleen maar. Maar onderdeel van cultuur is ook de taal en geen enkele nederlander leert hier turks of marrokaans. En terecht!

Net zoiets als Islamitische scholen, wat een onzin. Dan intergreren die lui helemaal nooit. Overigens vind ik elke geloofsuiting op scholen onzin. Daar zijn kerken etc voor. School moet voor iedereen zijn en niet speciaal geschikt voor bepaalde bevolkingsgroepen.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-01 17:22
Wij leven in een multi-culturele samenleving, dwz een heleboel culturen door elkaa heen. Maar dat is niet een nederlandse cultuur, die behoort ook tot dat multi-culturele. Ik ben er ook tegen dat er allerlei soorten scholen worden opgericht. Maar iedereen meot vrijuit zijn levensbeschouwing\cultuur vooruit kunnen brengen.
Dat kan moeilijk zijn op een openbare school met veel verschillende soorten culturen.

Trouwens Apoc2: geef jij eens een definitie van de Nederlandse cultuur, zoiets is niet te defineren. In principe kent nederland 16 miljoen cultuurtjes. Dat is wat overdreven, maar onze cultuur is ook weer opgedeeld in verschillende sub-culturen, die krijg je nooit in een hechte cultuur, met allemaal dezelfde gewoonten. De vraag is of de Turkse of marrokaanse cultuur nou een sub-cultuur is of niet.

Ik ben van mening dat dat niet zo is, en dat als ze willen leven in ons land dat ze zich moeten aanpassen. Dat vinden vooral marrokanen moeilijk.

Verwijderd

ik wil nog even wat toevoegen over het "taal probleem"
mensen vallen erover dat er oudere allochtonen zijn die geen of slecht nederlands kunnen spreken...

dit is wetenschappelijk te verklaren
het is namelijk aangetoond, dat het op oudere leeftijd aanleren van een nieuwe taal erg moeilijk is
simpelweg omdat de hersens zich niet meer kunnen aanpassen (oid)

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-01 17:14

Muggie

8 pm

Laten we, voordat we een mening over een bepaalde cultuur denken te hebben, eerst eens gaan nadenken of de onze wel zo logisch is.
Als die anderen dat nou ook eens zouden doen he ?

PSN: mug_8pm

Verwijderd

Flamez:

Je moet wel kijken over welke generatie we het hebben.. ondertussem is de turkse/marrokaanse generatie alweer de 3e...

En inderdaad is Nederland een multiculturele samenleving daar heb totaal niets op tegen.. maar zoals ik al eerder heb gezegd:
ze begrijpen gewoon simpelweg niet dat een klein Israel, Turkije, Molukken gewoon niet kan in de Nederlandse Maatschappij en dat het ook niet past in de Nederlandse culuur.
En de Nederlandse is Multicultureel en niet mono cultureel

• Equilibrium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-02-2025

Equilibrium

The Zeitgeist Movement

Volgens mij gaat dit probleem de Nederlandse samenleving behoorlijk verdelen. Gezien al de topics die hierover al geopend zijn, en de uiteenlopende reacties hierop...

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-01 17:14

Muggie

8 pm

Dit probleem heeft de Nederlandse samenleving al verdeeld.

PSN: mug_8pm

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-01 15:41
Op donderdag 17 augustus 2000 00:12 schreef Flamez het volgende:
ik wil nog even wat toevoegen over het "taal probleem" <BR>mensen vallen erover dat er oudere allochtonen zijn die geen of slecht nederlands kunnen spreken...<P>dit is wetenschappelijk te verklaren<BR>het is namelijk aangetoond, dat het op oudere leeftijd aanleren van een nieuwe taal erg moeilijk is <BR> simpelweg omdat de hersens zich niet meer kunnen aanpassen (oid)<P><BR>
Dit argument slaat helemaal nergens op! Zoals Timz al zei zijn de oudere Marokkanen van dit moment ongeveer de derde generatie. Zij zijn dus ook jong geweest, dus hebben zij en hun ouders de kans gehad om met hun jonge hersenen onze taal te leren!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26

MaDLiVe

.-Observer-.

Op vrijdag 26 oktober 2001 11:28 schreef zork het volgende:

[..]

Dit argument slaat helemaal nergens op! Zoals Timz al zei zijn de oudere Marokkanen van dit moment ongeveer de derde generatie. Zij zijn dus ook jong geweest, dus hebben zij en hun ouders de kans gehad om met hun jonge hersenen onze taal te leren!
Hij heeft het over de opa's en oma's (1ste gen). Trouwens de meeste 30 jarige (2de gen?) kan al redelijk Nederlands naar mijn inzien, en de generatie die dat niet kan is eigelijk een generatie die zich eigelijk pas als eerste generatie in Nederland bevindt. Trouwens het is niet dat ze het niet willen hoor ik zie genoeg allochtonen die hun best ervoor doen.

Maar vertel mij hoe leer je een taal het snelst?
Juist je moet em gaan leren door veel tv en kranten in het nederlands te gaan volgen. Maar ik denk dat deze mensen heus wel beseffen dat ze in een "Nederlandse" samenleving leven en dus de taal machtig moeten zijn willen ze een dergelijke baan krijgen.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Op donderdag 17 augustus 2000 11:49 schreef Muggie het volgende:
[...]
<P>Als die anderen dat nou ook eens zouden doen he ?
Een goed begin begint bij jezelf.
Als we dat niet beseffen blijven we echt vastzitten.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• MaFFia
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-01 19:51
nou ik zal het goed proberen uit te leggen wat ik bedoel.
ik woon in schiedam en daar is het dikke ellende met buitenlanders vind ik onder de jeugd dan want daar wil ik het over hebben.
ze hebben bij ons alle buitenlanders bij elkaar gedaan in 1 buurt .
dat zorgt voor de nodige problemen .
zoals je al begrijp is het nederlanders tegen de rest als je in die buurt kom.
niet leuk voor de jongere in onze stad .
nou ben ik gelukkig al wat ouder dus heb er wat minder last van maar het is er nog steeds .
begrijp me goed er zijn ook goede buitenlandse mensen .
ik denk dat iedereen voor zich eigen moet gaan denken en niet massaal de andere volgen dat is het probleem .

http://www.youtube.com/user/elfirx AKA MaFFia|NL|

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik denk dat rascisme tegenover gelovigen of buitenalnders vooral ontstaat omdat je je ergens op af moet reageren. Men wil zichzelf niet ergens de schuld van geven, dus geven ze anderen de schuld.
Bij het geloof gaat het een stapje verder. Als jouw geloof iets fout doet geef je een ander geloof de schuld.
Als jouw land/maatschappij iets fout doet, geef je buitenlanders de schuld.

IK wil heir echter wel iets aan toevoegen. Dat er bv veel Rascisme tegen Turken is is ook wel een beetje hun eigen schuld. Ik noem een voorbeeld: Hier in Heerenveen hebben wij een discotheek: Heaven. Daar komen zaterdagsavond altijd veel Turken. Het is daar zo dat als je binnen komt staat er aan de ene kant van de deur een Tuk die duwt je tegen een andere Turk aan die aan de andere kant staat en dan beginnen ze meteen te mekkeren of je ruzie zoekt.

Nou ja ik weet niet. Als Turken willen dat ze minder gediscrimineerd worden moeten ze misschien hun instelling eens veranderen.

Signature

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Nou ja ik weet niet. Als Turken willen dat ze minder gediscrimineerd worden moeten ze misschien hun instelling eens veranderen.
Vertel mij es in details wat er fout is aan hun instelling?

Welles gewerkt met turken of marrokkaanen weleens met hun opgetrokken?
Het zal je nog es opvallen dat hun instelling net als die van jou of mij is.

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Op vrijdag 26 oktober 2001 16:45 schreef MaDLiVe het volgende:

[..]

Vertel mij es in details wat er fout is aan hun instelling?

Welles gewerkt met turken of marrokkaanen weleens met hun opgetrokken?
Het zal je nog es opvallen dat hun instelling net als die van jou of mij is.
Heb je de rest van mijn post wel gelezen? Dan zie je welke instelling ik bedoel. Ik ken geen Nederlanders die op deze manier ruzie uitlokken in een discotheek.

En ik zeg ook niet dat alle Turken en Marrokanen zo zijn. Dat maak jij ervan. Ik ken ook wel Marrokanen die dat niet doen en dat zijn heel aardige kerels. Maar een groot deel verpest het voor het andere kleinere deel, en daardoor komt er dus disciminatie. Door dat grotere deel.

Signature

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Op vrijdag 26 oktober 2001 16:36 schreef NukeZz het volgende:

IK wil heir echter wel iets aan toevoegen. Dat er bv veel Rascisme tegen Turken is is ook wel een beetje hun eigen schuld. Ik noem een voorbeeld: Hier in Heerenveen hebben wij een discotheek: Heaven. Daar komen zaterdagsavond altijd veel Turken. Het is daar zo dat als je binnen komt staat er aan de ene kant van de deur een Tuk die duwt je tegen een andere Turk aan die aan de andere kant staat en dan beginnen ze meteen te mekkeren of je ruzie zoekt.

Op vrijdag 26 oktober 2001 19:08 schreef NukeZz het volgende:

Heb je de rest van mijn post wel gelezen? Dan zie je welke instelling ik bedoel. Ik ken geen Nederlanders die op deze manier ruzie uitlokken in een discotheek.

En ik zeg ook niet dat alle Turken en Marrokanen zo zijn. Dat maak jij ervan. Ik ken ook wel Marrokanen die dat niet doen en dat zijn heel aardige kerels. Maar een groot deel verpest het voor het andere kleinere deel, en daardoor komt er dus disciminatie. Door dat grotere deel.
Je zegt eerst: het is een beetje HUN eigen schuld, omdat ze een bepaalde instelling hebben, maar je hebt zelf duidelijk ook door dat ze niet ALLEMAAL zo zijn. Daarom word het een beetje onduidelijk.... En ik ken toevallig wel Nederlanders die zo ruzie uitlokken, maar dat zal wel aan mij liggen ofzo.

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Pagina: 1