• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hier ging 't afgelopen nacht behoorlijk hard tekeer,enorme lichtflitsen en een gedonder van heb ik jou daar.

Nu lag ik in m'n nest en vroeg ik me af wat er kan gebeuren als het onweert.

Is het nou zo dat je apparatuur er door kapot kan gaan, en hoe dan?
En zijn er nog meer gevaren van onweer die de meeste mensen zich eigenlijk niet beseffen?

Verwijderd

Onlangs is er 2 huizenblokken verder een bliksem inslag geweest. Volgende ochtend werkte 1 van mijn netwerkkaarten niet meer, en een week later nog klapte er een voeding uit van dezelfde pc.
En dat terwijl ik er bliksem beveiligingen tussen de netstoeren heb zitten.

Ik denk dat vele mensen niet beseffen dat als ergens een stuk verderop een blikseminslag is, er toch bij jouw dingen kunnen afsterven.

Vannacht ben ik dus mijn bed uitgegaan met dat enorme onweer, heb al mijn pc's afgesloten, en de stekkers uit de muur gehaald. Ook de modem stekkers dus, want ook via de ptt kan de bliksem je pc binnenkomen en van alles slopen.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

klopt
onweer kan behoorlijk veel pijn doen op voor je apperatuur. Het hoeft niet, maar het kan wel.

Je hebt wel stekkerdozen met bliksembeveiliging, maar dat is nooit gegarandeert. Dus helemaal betrouwbaar zijn die dingen niet. (of je moet hele dure kopen).

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01 09:55
Zo'n stekkerdoos werkt gewoon niet...
Of je moet een HELE dure hebben met galvanische scheiding...

Als er gewoon een zekeringetje inzit en (soms ook een condensator) werkt het niet... het zekeringetje kan pas doorfikken als er een te hoge stroom loopt.. er loopt pas stroom als er een potentiaalverschil is en een circuit... Je krijgt dus een heel hoog potentiaalverschil en dus een hoge stroom door je pctje heen voordat de zekering eruitknalt; is misschien een fractie van een seconde maar dat kan al ruim voldoende zijn..

Beste is een galvanische scheiding; maw een spoel.. met een spoel treed een spannings verhoging langzamer op en kan voordat de spanning te hoog oploopt de zekering eral uit knallen..

dus..

Pvouput live

Verwijderd

Gewoon alle stekkers er uit trekken als het onweert :P

Verwijderd

Allemaal, behalve van de vriezer en de koelkast....

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 16:15

BertV

Handgemaakt

Schoonvader van mij had een inslag in het elektriciteitsnet het volgende was getoasted in z'n PC:

- voeding
- moederbord
- geluidskaart
- toetsenbord (!)
- muis (!)

Moet een mooie klap geweest zijn, of compaq
heeft een fraaie kettingreactie ingebouwd
;-)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

horen APC SurgeArrest stekkerdozen ook bij de zinloze?

Verwijderd

Is trouwens geen zekering, maar een overslag beveiliging, die alle spanning boven bv 300V korstluit.
Eigenlijk is het niet meer dan een glazen buisje met aan beide kanten een naar binnen toe bol gevormd plaatje metaal, en gevuld met een of andere soort gas.
Deze dingen kosten bijna niets, en werken heel erg goed, maar zijn derhalve nooit een garantie dat er niets kapot gaat. Maar je beperkt er op zijn minst wel de schade mee.

Verwijderd

Galvanische scheiding is toch niet zo duur.
Is dat niet gewoon een spoel met evenveel windingen aan de primaire zijde als aan de primaire?

of praat ik poep nu ?

Verwijderd

woopz
als secundaire natuurlijk

(als ik op edit ros dan krijg ik "internal server error", vandaar deze xtra post"

• Krypt
  • Laatst online: 18-01 09:55
Ik had zo'n stekkerdoos van ongev. FL. 300,-
Naar mijn menig is dat veel voor een slof met 5 aansluitingen..

Een onweerbuitje en mijn printer was dood; monitor dood, mobo+proc+simms dood, tvkaart dood, alles dood... kon alleen mijn diskdrive mijn hdd en cdromspeler nog gebruiken... ohja.. en mijn SBlive..

Pvouput live

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:41
Bij een kennis van mij was de bliksem ook ingeslagen.-->alle leidingen waren uit de muur gesprongen.

Verwijderd

Tsja, het is dan ook niet vreemd dat er dingen stuk gaan. Er zijn niet veel dingen die 10.000 volt kunnen verdragen...

Verwijderd

of als je je t.v. stand by heb staan en de bliksem slaat in maak ie kortsluiting en kan je brand krijgen

[wijsneus mode]
dus wijze raad: zet je tv nooit stand by als het onweert
[/wijsneus mode]

Verwijderd

Bij een kennis van mij was de bliksem ook ingeslagen.-->alle leidingen waren uit de muur gesprongen.

Leeft die kennis nog?

Verwijderd

Ik heb zo'n stekkerblok met een oplichtende rode knop. Zet ik elke keer uit als ik ga slapen. Dat is meestal het moment dat ik de pc uitzet. Dat is toch wel safe???

Zet hem uit ivm sluipstroom, ik heb die optische muis van logitech met rood ledje.
Die blijf gewoon branden als ik de pc uitzet, vandaar

• hufkes
  • Laatst online: 28-01 10:03

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

<off-topic>
phew een rood ledje dat blijft branden, ik denk dat dat op jaar basis wel eens een kwartje aan stroom zou kunnen kosten!
Daarvoor neem ik toch echt niet de moeite om de boel uit te doen hoor.
<off-topic>

Verder is zo'n doos met een schakelaar echt niet veilig bij blikseminslag, die schakelaar bestaat uit twee plaatjes die een paar milimeter van elkaar zitten als hij uitgeschakeld staat. Als er nu zeg 10000 V op komt, dan slaat dat dus met gemak over die brug van 3 mm heen en staat je boeltje nog steeds in de hens.

Enige goede oplossing die nog niet genoemd is is een goede verzekering die ook blikseminslag dekt Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Knakker
  • Laatst online: 28-01 21:15
Maand geleden was er een blikseminslag hier zo'n 400 meter vandaan. Gevolg: Kabelmodem geknalt en 3 netwerkkaarten (waarvan 1 laptop geval) helemaal naar de haaien. Gelukkig deden ze bij Norrod niet moeilijk Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Geef mij maar een Warsteiner.

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-01 19:53

Kolky

subtitle not available

Bij mij is de bliksem ook eens ingeslagen. Ik had de computer aan, de magnetron, de tv en de radio (jaja... multitasking he! Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif). Maar goed. FLITS! En vervolgens was alles uit. Ik dacht "kut".
Gelukkig was alleen de aardlekschakelaar omgesprongen.
Volgens mij is de aardlekschakelaar een betere beveiliging dan een of andere stekkerdoos. Er hoeft maar heel kort een hoge spanning te staan en FLOEP, hij springt om. Blijkbaar is de tijd kort genoeg, anders was alles kaput geweest.

Verwijderd

De bliksem is echt geen 10.000 volt, maar enkele miljoenen volts.
Als veilige scheidings waarde word 1 mm per 100 volt gebruikt. Als de bliksem dus 1 miljoen volt zou zou zijn, zou je schakelaar dus een afstand tussen de contacten moeten hebben van 1000 M. lijkt me ietwat groot voor een schakelaar Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Bij volle inslag zal er weinig de inslag overleven. Maar meestal slaat hij niet direct in je electriciteitsnet in, maar in bliksem afleiders, of bomen, of natuurlijk hoogspannings masten. In al die gevallen krijg je dus niet de volle mep te verwerken, en heb je dus kans om met die beveiligings blokjes de schade wat te beperken.

Verwijderd

Hier een paar dagen geleden nog. Isdn centrale aan stront (overige stekkers waren er uit)

Dag daarna stak ik mijn vinger ff in het verkoolde apparaat.. Was niet zo slim.. Deed verdomde zeer Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Eventjes als antoowrd op de vraag: wat gebeurt er als het onweert:

In een wolk bevinden zich positieve en negatieve deeltjes (electronen en iets positiefs (vrije protonen?) Bovenin de wolk bouwen de posittieve deeltjes op en onderin de negatieve (vandaar de karakteristieke aambeeldvorm van een donderwolk) Als er nou teveel negatieve deeltjes in de wolk zitten, gaan die een weg zoeken naar een positieve lading. Dat kan zijn, in de wolk of op de grond. De meeste bliksem blijft dus in de wolk. Soms gaan er electronen naar de grond (een glider heet dat volgens mij). Objecten op de grond sturen dan een positieve lading omhoog. Zodra die 2 ladingen elkaar raken schiet er een positieve lading omhoog, en dat is dan de bliksemschicht. De bliksem gaat dus van de grond omhoog en niet andersom zoals veel mensen denken.

Het zou btw kunnen dat ik in hier de woorden positief en negatief heb omgedraaid. Als iemand weet of het zo klopt of dat het juist omgekeerd is, post dan ff

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Rainmaker zit in de goede richting, een paar opmerkingen.
Volgens mij zijn het geen vrij protonen maar ionen. De negatieve lading van de onderkant van de wolk induceert een postivieve lading op de aarde. Als de negtieve lading in de wolk neemt het electrisch veld toe tussen wolk en aarde. Op een gegeven moment is dit zo sterk dat de de deeltjes in de lucht ioniseren en de lucht(een strook) zodoende geleidend wordt. Hierdoor kan het ladingsverschil opgeheven worden en gaat er een stroom lopen.

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Bedankt voor de verbetering

Verwijderd

OP discovery gezien:
de bovenkant van een onweers wolk straald een "uitbarsting" uit de ruimte in als een bliksem inslaat. Mooie beelden, maar wat het is?

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-10-2025

edward2

Schieten op de beesten

Aambeeld ontstaat doordat de ijskristallen, niet hoger kunnen stijgen en zich dan, evt. geholpen door sterkere horizontale winden op grote hoogten, zich horizontaal uitspreiden.
Wat jij bedoelt UFO, zijn sprites of jets, heel interresant (voor mij iig Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif)

Niet op voorraad.

• AIKANE
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03-2025

AIKANE

Grrrrr

De bliksem gaat dus van de grond omhoog en niet andersom zoals veel mensen denken.

Het zou btw kunnen dat ik in hier de woorden positief en negatief heb omgedraaid. Als iemand weet of het zo klopt of dat het juist omgekeerd is, post dan ff
Het kan bijde, de ene keer is de wolk positief en de andere keer is dat omgedraaid. Zodoende kan het zijn dat de bliksem van onderen komt en de andere keer van beneden.

What the heart requires may never be understood by the mind!

• AIKANE
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03-2025

AIKANE

Grrrrr

De bliksem gaat dus van de grond omhoog en niet andersom zoals veel mensen denken.

Het kan bijde, de ene keer is de wolk positief en de andere keer is dat omgedraaid. Zodoende kan het zijn dat de bliksem van onderen komt en de andere keer van beneden.

What the heart requires may never be understood by the mind!

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03-2025

sko

hmm what's the difference? Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:41
Hhmm..
Ik meende toch dat er vóór de grote bliksem sprake is van een kleine korte 'voorontlading'...

Verwijderd

Bliksem inslag is niet zo leuk. Staat je computer nog niet eens aan, gaat je ISDN kaart nog naar de knoppen. Heeft iets te maken met inductie geloof ik. Het verstandigste is om er gewoon alle stekkers uit te trekken. Aarde of geen aarde.

• SiNisTrAD
  • Laatst online: 23-01 13:52
Ja en Kiwi kan het weten Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif he kiwi

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Die dingen die boven de wolk uitkomen zijn zgn. flares(niet 100% zeker) en sprites. Ze zijn net ondekt, dus eigenlijk kan nog niemand met zekerheid zeggen hoe ze onstaan.

Pagina: 1