Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 12:18

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Topicstarter
Was vandaag('s avonds) te zien, heb ooit gezien op discovery waarom het oranje is, maar ben het vergeten, had iets met de zon te maken, toch?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9484

misschien dat je hier mee verder kan:
Waarom worden de wolken geel bij zonsondergang?(>kunnen geel zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9484

Tevens ook het proefje van de zakelamp en het glas water+melk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8799

licht wordt verstrooid in lucht. niet veel, maar toch...
blauw licht wordt meer verstrooid dan rood.
(de 'gemiddelde vrije weglengte' is korter)

Aangezien de afstand die het licht door de dampkring aflegt groter is als de zon of maan lager aan de horizon, wordt er zoveel blauw licht verstrooid dat het niet meer waarneembaar is.
daarom ziet de maan er rooier uit als zij lager staat.

dit is overigens ook de reden dat de 'lucht' blauw is overdag. ;)
het blauwe licht wordt niet geabsorbeerd namelijk. misschien een heeeeeeeeel kleinbeetje ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 16:50
Ik dacht dat het kwam doordat verschillende gasmolekulen verschillende kleuren uitstralen als ze door een foton "geraakt" worden. Als een electron om een molekuul door een foton met relatief veel energie geraakt wordt, kan het in een aangeslagen toestand raken (het elektron komt dan in een andere electronenschil=energieniveau om het molekuul) en het electron valt dan na korte tijd weer terug naar zn originele toestand, hierbij zendt het electron weer een foton uit, wat een bepaalde energie en dus kleur heeft (volgens energie=constante van Planck (h) * frequentie van het licht) aangezien de energieniveaus per molekuulsoort verschillen, verschilt dus ook de kleur.

Hmmm, nogal moeilijk te leggen, maar zo zit het wel ongeveer dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-05 15:36
niet gewoon doppler effect toestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik dacht dat het kwam doordat verschillende gasmolekulen verschillende kleuren uitstralen als ze door een foton "geraakt" worden.
zou best kunnen, maar ik denk dat als dat de voornaamste reden zou zijn, dat we een hele wazige lucht zouden hebben aangezien een foton niet zijn oorspronkelijke richting meer heeft.
niet gewoon doppler effect toestanden?
van doppler effect is pas sprake als de bron een andere snelheid heeft (in de richting van de golf) t.o.v. de waarnemer. en dan een snelheid die vergelijkbaar is met de golfsnelheid.
dat is niet het geval bij de zon of maan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 16:50
Vergeet niet, dat er erg veel fotonen richting aarde komen, en dat er vrijveel molekulen in onze atmosfeer zitten he pooh!
Ik meen eerlijk gezegd dat het toch zit zoals ik type (in grote lijnen dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8415

is t niet gewoon luchtvervuiling(smog)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:32

MicroWhale

The problem is choice

Natuurkunde.

De aarde is rond. Als de zon/maan recht boven je staat is er niets aan de hand met het licht wat een hemellichaam zichtbaar maakt. Als het hemellichaam zakt gebeurt er iets belangrijks: Er zit meer dampkring tussen jou en het object.
Zoals licht van lucht naar water sterker af gaat buigen gebeurt dit ook van vacuum naar lucht. Dit komt door de grotere dichtheid van de stof die het licht betreedt. Sneller licht wordt minder afgebogen dan traag licht, dus er wordt een spectrum gevormd over een afstand van enkele kilometers.
De reden waarom alleen bepaalde kleuren voor jou zichtbaar zijn is omdat je vanaf jou positie in een bepaald deel van dat spectrum zit. Dit is weer afhankelijk van de hoek waaronder het licht afbuigt in de dampkring.

(phew)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 09:34

Kolky

subtitle not available

Ik heb het ook gezien. Het was een heel vreemd verschijnsel.
Normaal gesproken is de maan wit. Dit keer was ie oranje.
Het is nu pas volle maan, dus het kon geen maansverduistering zijn. Ik kan het verschijnsel zo niet verklaren. Ik had het ook nog nooit eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7025

Misschien een domme vraag hoor: maar wanneer was de maan oranje dan?

Is de maan niet meestal oranje wanneer de maan opkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolky

Kolky

subtitle not available

Sahasrahla ->
Kijk naar de data bij de posts. Eerste post: posted 14-08-2000 05:54 CET
"Was vandaag ('s avonds) te zien". Dus dat moest 13 augustus zijn :)
En de maan was de hele nacht oranje. Niet alleen tijdens maansopgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7025

oké, domme vraag dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4116

Licht bestaat uit een spectrum aan kleuren en wanneer dit licht onder bepaalde hoek de atmosfeer raakt(zons onder-en op gang) wordt dat licht gebroken. Aangezien rood licht het "minst" wordt afgebogen blijft deze kleur het langs zichtbaar.

Wanneer de maan nu in een lage baan door de hemel gaat valt het rode licht op de maan zodat deze rood lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2841

Ik dacht dat dit te meken heeft mat de Rayleigh-verstrooing. Deze Rayleight-verstrooing is een quantum-mechanisch effect dat de verstrooing van licht beschrijft.
Als overdag de zon schijnt wordt blauw licht en het licht met hogere frequentie verstrooid(blauwe hemel) en de rest komt in onze ogen terecht. Als het avond wordt dan wordt de afstand door de atmosfeer groter en wordt er meer verstrooid en wel zo, dat de zon en de hemel oranje worden.
Volgens mij stond op dat moment de maan op een laag punt en kreeg je het hierboven beschreven effect.
p.s. Deze verstrooing wordt sterker naargelang er meer deeltjes in de atmosfeer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4116

Je hebt gelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vaag....
ik dacht dat ik dat wat maussie tiept al gepost had.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt gelijk Pooh. Te snel gelezen.
Excuse me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolky

Kolky

subtitle not available

Bovendien is hetgene dat Maussie postte niet van toepassing.
Het was ten eerste al donker. De zon had er niks meer mee te maken. Ten tweede: De maan stond 30 à 40 graden boven de horizon. Dit is te hoog om door verstrooiing rood te worden.
Bovendien is de maan ALTIJD grijs-achtig. Ik heb de maan nog nooit (behalve dan bij een maansverduistering) oranje gezien.
Dit was iets heel zeldzaams...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik bedoelde was dat i.h.g. van de zon, zowel de zon als de hemel oranje worden.
I.h.g. van de maan is de hemel natuurlijk niet oranje maar de maan kan dit wel zijn.
Waar denk je dat het licht van de maan vandaan komt, van het mannetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ten tweede: De maan stond 30 à 40 graden boven de horizon. Dit is te hoog om door verstrooiing rood te worden.
ergo, luchtvervuiling leidt tot 'mooie' natuurverschijnselen.
hoe viezer de lucht, hoe mooier de zonsondergang.
romantisch........ Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Pagina: 1