BIOS Checksum incorrect...??

Pagina: 1
Acties:

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 11:51
OMFG, ik zit net een beetje te surfen (op een andere computer) krijg ik opeens de melding: IEXPLORER is vastgelopen, bla bla. ik druk op OK, vervolgens is er een zwart scherm, mijn computer herstart...

Ik zie mijn videokaart herkent worden en vervolgens in het allereerste gedeelte van de POST, voorde RAM check zeg maar, houdt ie er mee op, geeft een commander keen achtig, weigerend, piepje (hoge-toon, lage-toon) en er staat een rare waarschuwing die ongeveer neer komt op "BIOS Checksum incorrect...

Insert BIOS-bla bla floppy"

(het komt daar ongeveer op neer omdat ik het maar 2 keer heb gezien en vervolgens van schrik naar een andere kamer ben gerend om dit te posten :'( )

Mijn vraag nu:

a. Hoe los ik dit op? :'( :'(
b. Wat is er gebeurd? (ja, ik vind punt a belangrijker >:) ) ben ik zwaar gehacked ofzo?
c. Waarom overkomt mij dit nu weer? :+

Hopelijk is dit iets bekend, en hopelijk is de oplossing: "even computer laten afkoelen en dan weer aanzetten" en niet: "Format C: ..."

Lekker, om zo mijn vakantie te beginnen BTW... :(

Verwijderd

Ik ben bang dat je bios beschadigd is (ik wist niet eens dat dat kon btw), dus als je 'em weer opnieuw flash'ed moet het weer goed gaan.

(At your own risk...)

• SEFje
Op dinsdag 19 februari 2002 00:32 schreef KIP het volgende:
Ik ben bang dat je bios beschadigd is (is wist niet eens dat dat kon btw), dus als je 'em weer opnieuw flash'ed moet het weer goed gaan.

(At your own risk...)
omg.

Dat wilde ik dus NIET horen.... :(

Verwijderd

Je kan ook nog proberen om de 'setup defaults' te laden in je bios.

• SEFje
es kijken of ik uberhaubt in de BIOS kan komen... dan post ik daar meteen wel de hele message achteraan, zoals hij bij mij op het beeld staat... ;(

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 00:34 schreef SEFje het volgende:

[..]

omg.

Dat wilde ik dus NIET horen.... :(
Bios flashen is echt wel niet zo erug hoor, het enige wat er dan absoluut niet mag gebeuren is dat de stroom uitvalt, want dat zit je met een probleem, kan je een nieuwe Bios gaan bestellen

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Als je een bios checksum error hebt (heb ik ook eens gehad) ben ik benieuwd of je nog kunt flashen.

Anders word het misschien een hotflash. En dat zou ik inderdaad ook niet graag doen.

Geen inspiratie

• SEFje
mja... nou

ik denk dat er een rare spanningswissel was ofzo, want nu vertoont hij de symptomen die hij normaal vertoont wanneer je de stekker uit het stopcontact haalt during operation.

Hbe ik twee keer gehad dwz dat er iemand op de aan/uit knop van een stekkerdoos ging staan waardoor er een blok computers uitviel. mijn computer moest echter nog iets van een half uur "bijkomen" en het lijkt erop dat hij dat weer ff moet doen, iig de POST is nu al bij het detecteren van de processor gekomen...

dus das tenminste wat... (ik kan overigens nog niet in de bios... daar loopt ie "te vroeg" voor vast)

Verwijderd

Ehhh, mobo-battereitje dood ?

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op dinsdag 19 februari 2002 01:09 schreef sensi het volgende:
Ehhh, mobo-battereitje dood ?
Neej neej :) de bios EEPROM zelf (waar niet de setup-instellingen, maar t BIOS zélf in staat) is corrupt geraakt.

SEFje, je mag blij zijn dat je PC nog vraagt om een BIOS-diskette, want waarschijnlijk heeft het zogenaamde (onbeschrijfbare) boot-blockgedeelte van je BIOS-chip je gered. Dit stukje bepaalt of je BIOS nog goed is d.m.v. een checksumberekening en zoniet, dan krijg je deze insert bios disk mededeling. Ik meen me te herinneren dat een lege flop met alleen iets van amibios.rom erop t al deed (maar je kan het best even de site van jouw mobo-febrikant even raadplegen, het moet er staan).

Dan nog hoe zo'n chip veroot kan gaan: er bestaan virussen die dat kunnen flashen (CIH, Tsjernobil).. als je pc het weer doet (en die gaat het weer doen, de PC kan waarschijnlijk nog flashen met dat bootblock), scan m dan ff met een recente virusscanner. ik ben benieuwd wat eruit komt.

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 12:02

s3mt3x

I choose not to know...

Laat me raden: je draaide overgeklokt?
CMOS reset jumpertje wil in dat geval nog wel eens wonderen doen ;)

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-07 23:11
Had ik ook een keer toen mijn koeler verrot was. Standaard instellingen terug gezet, voor de zekerheid geflasht en koeler vervangen. Draait nog steeds.

• SEFje
hmmmmmm.....

ja, hij is overclockt.

of de cooler verrot is weet ik niet, hij maakt iig geen rare geluiden ofzo.

Verder... tja, misschien wordt het dan maar dat jumpertje, aangezien ik dus nog steeds niet in de BIOS kan komen :'(

Heb me comp de hele nacht uit laten staan ( ;( ) zonder voedingskabel, vanochtend er weer ingedaan en geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Verder... Ik zou het kunnen proberen op een ander stopcontact... Anders maar die jumper omschakelen? In hoeverre heb ik daar last van? (als het allemaal goed gaat etc.)

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 12:02

s3mt3x

I choose not to know...

BIOS wordt dan terug gezet naar de fabrieksinstellingen. Je moet hem dan dus wel ff opnieuw instellen. Verder kan t geen kwaad.

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

• SEFje
Hmm...

na het clearen van de BIOS start hij weer op (sterker nog, ik zit er nu achter) maar de eerste warning was wel dat de BIOS Checksum incorrect was, en dat de defaults daarom geladen werden (ik neem ff aan dat dat hoort bij het clearen van een BIOS)

Verder merk ik wel dat mijn prestaties een stuk naar beneden zijn gegaan... evenals mijn clocksnelheid (met 200mhz ;( )

Ik heb nog geen virusscanner maar ik zal es zoeken of ik aan een trial version ofzo ergens van kan komen.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA->>PMG

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 22:44 schreef SEFje het volgende:
Verder merk ik wel dat mijn prestaties een stuk naar beneden zijn gegaan... evenals mijn clocksnelheid (met 200mhz ;( )
Dat komt omdat je bios nu default staat, dus je moet je fsb opnieuw instellen.

• SEFje
Op dinsdag 19 februari 2002 23:00 schreef KIP het volgende:

[..]

Dat komt omdat je bios nu default staat, dus je moet je fsb opnieuw instellen.
mja ik snap het...

trouwens niet de FSB, maar de multiplier... (gaat via de BIOS op mijn Abit KT7A)

edit: maar hij doet het nu dus wel :)
hij draaide 9,0x100 (nu dus 7,0x100)

Verwijderd

Dus?
Is het probleem nu opgelost?

• SEFje
I guess so...

:)

Mijn computer doet het iig weer... :P

Ik post het wel weer als-ie stukgaat (hopelijk niet meer ;) )
Pagina: 1