Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-06 10:35
Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
bbzzpprrttll
*hips* *hips*

wie er kacherl; zijn?
:P

*hips*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkaline
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-04-2022

Alkaline

100% acid free

Dom is een relatief begrip. BTW wat is de exacte definitie van dom volgens jou?

The whole is always greater than the sum of it's parts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaZZle
idd, dom is relatief. Net als andere bijvoeglijke naamwoorden.

Ik had met mijn ouders hier vanavond een discussie over. Mijn vaders familie vindt zichzelf namelijk erg slim. Iedereen die niet VWO gedaan heeft is dom (aldus mijn moeder, ik heb het zelf nooit zozeer gemerkt). Daar valt zijzelf ook onder en ze heeft zichzelf daar dus nooit geaccepteert gevoeld....

Ik weet niet eens meer waar we het over hadden, maar op een begeven moment viel het woord 'dom'. Mijn moeder werd meteen helemaal hysterisch, dat je niet zo denegrerend mocht zijn over andere mensen. Ze werd helemaal emotioneel enzo... Toen zei mijn 'slimme' vader ook nog eens dat ze dom zat te kakelen en toen barste de hel helemaal los....

Wat was nu het probleem, iets wat ik vanaf het begin al duidelijk probeerde te maken, dat het voornamelijk aan je definitie ligt. Als ik tegen jou zeg, 'jij bent dom', dan klinkt dat erg denegrerend en dan is de definitie meestal dat je dommer bent dan gemiddeld. Praat ik samen met piet over jou en wij vinden onszelf allebei slimmer dan jou, en wij zeggen dat wij jou dom vinden, dan betekent dat vaak dat je dommer bent dan ons. In mijn geval zal ik dan zo rond de 98% van de bevolking dommer vinden, maar die zijn echt niet dom. Er is een belangrijk verschil tussen dom zijn en dom vinden dus. Er is ook een verschil tussen een domme actie, wat iedereen vaak genoeg doet, en dom zijn (alleen maar domme acties doen). Iemand die een keer iets doms gedaan heeft noem je op dat moment al snel dom. Maar hij kan best intelligent wezen.

Laat ik het nu eens over dit forum praten, ik denk niet dat iemand hier dom is. Er zijn wel mensen (waaronder ik) die domme dingen zeggen. Van het ene domme ding kan je eerder zeggen hoe slim iemand is dan van het ander. Maar eigenlijk moet je iemand niet in een hokje duwen, dom of slim. Je kan ze het beste oordelen op persoon en dus op het gemiddelde van hun acties (die vanuit hun persoon komt). Je kan iemand dan dom noemen, maar alleen als alle ontvangers begrijpen wat jij bedoelt. Als jij het dus niet beledigend bedoelt, maar eerder om te zeggen dat hij dommer is dan jij, en alle ontvangers zijn het daarover eens, dan kan dat best. Op dit forum kan dat niet. Je hebt veelsteveel ontvangers. Het enige wat je dom kan noemen is een bepaalde actie die iemand geeft. Verder maakt het eigenlijk geen snars uit hoe slim of dom iemand is, maar hoe iemand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The hunting Hunter994
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03-2023
Ik denk niet dat je dom kunt beoordelen door naar het niveau opleiding te kijken. Het is helemaal niet zo dat mensen die VWO gedaan hebben slimmer zijn dan anderen. Ja, op het gebied van 'met de hersens' aanleren zijn die misschien iets sneller, maar praktisch zijn zulke mensen vaak 'dommer' dan bv. VBO'ers. Ook verschillen in sociale domheid/slimheid zijn er zeker, en er zijn zeker VBO/MAVO'ers (tegenwoordig VMBO (met dat onduidelijke logo)) die sociaal veel slimmer/intelligenter zijn dan veel HAVO/VWO'ers.
Het is zo dat alle mensen dom zijn, maar allemaal op een ander gebied. Zo zijn ook alle mensen slim, ook op een ander gebied. -> Domme mensen bestaan niet.

Love is difficult to find, easy to lose and hard to forget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7197

't is ook meestal zo dat mensen die goed in wiskunde zijn, slecht in Nederlands zijn.... en vice versa, achterstevoren, en dus ook omgekeerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaZZle
het ligt weer aan de definitie. als je slimheid koppelt aan IQ, logische inteligentie, dan krijg je een ander beeld dan wanneer je iemand die sociaal erg goed slim zou noemen.
Iedereen heeft kwaliteiten, maar je kan de definitie niet zover rekken dat je een krachtpatser slim kan noemen (vanwege zijn kracht).
Laagbegaafden zijn in mijn ogen wel gewoon dom. Dat klinkt erg denegrerend, maar zo is het niet bedoeld. Ze hebben simpel weinig hersencapaciteiten. Dat maakt ze er niet minder om. Zij hebben hoogstwaarschijnlijk andere kwaliteiten enzo.

Het is vaak zo dat mensen die in beta goed zijn minder zijn in alpha en omgekeerd, maar dat geldt lang niet altijd. Je hebt ook mensen die kunnen het allemaal goed. Het een misschien nog beter dan het ander, maar het is wel vaak zo dat het niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

Dazzle >>>
Ze hebben simpel weinig hersencapaciteiten. Dat maakt ze er niet minder om. Zij hebben hoogstwaarschijnlijk andere kwaliteiten enzo.
Ben ik niet helemaal met je eens. Als iemand slecht kan leren hoeft hij helemaal niet ergens anders goed in te zijn. Sommige mensen presteren nou eenmaal op vrijwel alle punten slechter dan sommige anderen. Nu is dat maatschappelijk gezien moeilijk te verteren dus krijg je opmerkingen zoals jij die plaatst, van "Jij bent misschien weer goed in voetbal".

Het is nou eenmaal zo dat sommige mensen superieur zijn aan anderen. Maar dat maakt de inferieure mensen niet meteen minder mens. Ze hebben immers ook gevoelens en dergelijke. Wij willen graag als maatschappij dat iedereen gelijk is, en dat is nou eenmaal niet zo. Wel kut voor je als je als "inferieure unit" geboren bent.

Daarom moeten we misschien wel genetisch gaan manipuleren, zodat iedereen bij zijn geboorte beetje meer gelijke kansen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1626

Dom zijn de mensen die jou in de maling proberen te nemen en niet beseffen dat je ze al door heb :)
en helemaal dom zijn ze als ze zichzelf daardoor slimmer als jou wanen
omdat ze overtuigd zijn dat je het niet doorhad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7886

Jij bent, kortom, vanavond dus flink afgezeken!

Sommige mensen zijn weker wel dommer dan anderen! En domme mensen zijn zeker wel dom!
Zoals die gozer van dat saucijzenbroodje, die is echt wel dom.

Zo valt slimheid zeker, gemiddeld genomen wel aan schoolniveau te koppelen.
Je hebt uitzonderingen, maar over het algemeen zitten de slimmere mensen op Havo/VWo. Je hebt natuurlijk altijd de verhalen van "ja, ik had wel VWO gekund, moar ik had geen zin om te leren, dus heb ik maar Mavo"
Loser! Dan kun je dus geen VWO; een echt slim iemand kan ook VWO zonder iets te doen.
Kappen dus met die verhalen.

Toch kan intelligentie nooit de bedoeling zijn geweest van onze evolutie; immers, hoe dommer de persoon, hoe vaker de testosteron/progesteron overwint en hoe aggressiever en geiler hij is en hoe meer voortplantingskansen hij heeft...

Gelukkig is de slimme mens lichtelijk handiger dan de evolutie (zeg niet dat dit niet zo is, de mens heeft in een seconde alles uitgedokterd waar de evolutie hele tot-de-macht-10 jaren over deed)
en hebben intelligente mensen overlevingskansen kunnen creeeren (stichtingen tegen zinloos geweld etc., quizen, stabiele regeringen)

Maarja, ff terug, ookal staan domme mensen dichter bij de evolutie dan slimme, ze zijn er wel.

Dom is misschien relatief, maar uitgaande van het gemiddelde zijn er zeker wel domme mensen.
Netzoals dat 0 graden koud is en 50 heet.
Schijt aan relativiteit; we zijn mensen.
amen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 07:31

GeeBee

Oddball

Apoc2:
Gelijke kansen bieden ligt aan de maatschappij, niet aan de mensen zélf. Dus aan de manier waarop we afspreken dat we met elkaar om zullen gaan. Kijk naar de gelijke rechten voor vrouwen in de afgelopen eeuw. Gewoon een kwestie van goede afspraken maken.
(Let op: hiermee wil ik niet aantonen dat vrouwen minder intelligent zouden zijn :) Gewoon een voorbeeld van hoe een maatschappij werkt.)

Dus niet genetisch gaan manipuleren a.u.b. om de intelligentie van sommmige mensen (m/v) op te krikken. Daarmee zegt je gewoon dat mensen die toevallig iets minder slim zijn, in wezen minderwaardig zijn en dat jij die wel even compleet zult maken. Dat is in mijn ogen een zeer gevaarlijke situatie die riekt naar übermenschen en Herrenvolk. Dat willen we toch niet weer terug, neem ik aan.

Iedereen:
Verwar intelligentie niet met vaardigheden.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 20:19

Superbeagle

Always smile

Hier heb ik een leuk verhaal over slimheid. ;)

Er liepen eens 2 even oude vrienden samen door het bos. De ene zat op de VWO en de andere had de basisschool nog niet afgemaakt.

Ineens kwamen ze oog in oog te staan met een hongerige leeuw. De VWO'er begon meteen te rekenen wat de kortst mogelijke afstand ze het beste konden nemen, rekening houdend met de windkracht en binnen welke tijdsbestek ze de lokatie zouden bereiken. Terwijl de ander rustig op de grond ging zitten en zijn schoenen uitdeed.

Verbaasd vroeg de VWO'er:"Wat doe je nou?" Zegt de ander:"Wel, op blote voeten kon ik altijd harder lopen dan jij, het enige wat ik hoef te doen is ervoor te zorgen dat ik voor jou blijf."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8799

Zo valt slimheid zeker, gemiddeld genomen wel aan schoolniveau te koppelen.
DUH
laat me raden: jij doet/deed VWO?
;)
hoe dommer de persoon, hoe vaker de testosteron/progesteron overwint en hoe aggressiever en geiler hij is en hoe meer voortplantingskansen hij heeft...
dat vind ik nogal een statement. lijkt mij stug dat er een relatie is tussen testosteron enwatmeer en intelligentie.
stel dat intelligentie of domheid genetisch bepaald zou zijn... dan impliceer je dat de mensheid dommer wordt
Gelukkig is de slimme mens lichtelijk handiger dan de evolutie (zeg niet dat dit niet zo is, de mens heeft in een seconde alles uitgedokterd waar de evolutie hele tot-de-macht-10 jaren over deed)
nou, ik durf het wel te betwijfelen :P
zonder die evolutie waar jij het over hebt, waren we nu niet zoals we zijn. slimheid is een gevolg ervan, of zou er dan toch een God of ufootjes met aliens die ons hersenen gaven bestaan?
(maarja, da's een ander topic, waar ik niet zoveel van af weet :) )

mijn persoonlijke ervaring is dat dit soort discussies vaak ontaarden in arrogantie: "IK ben slim,JIJ bent DOM" m.a.w.: "ik ben beter dan jij".
sorry hoor... :(

ik heb zat vrienden die school niet hebben afgemaakt, of 'een stap terug' hebben gedaan.
toch vind ik ze niet dom. ik vind het juist van zelfkennis getuigen: ze kiezen voor ontplooing van hun talenten i.p.v. wat de maatschappij van ze vraagt.
daar heb ik respect voor: het is moeilijk om in 1 ding echt goed te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10115

Wat intelligentie, of het slim of dom zijn met het testosteron/progesteron gehalte te maken heeft? :-) Volgens mij staan beide zaken los van elkaar.
De evolutie streeft ernaar om de beste genen zoveel mogelijk te reproduceren en volgens mij zijn dat de genen van mensen die overal goed in zijn, dus goed kunnen leren met het hoofd, praktisch goed aangelegd zijn en ook nog eens in goed in sport.
Tot slot ik vind iemand die VMBO doet absoluut niet dommer dan iemand die VWO doet. Iemand zonder opleiding hoeft ook niet dommer te zijn dan iemand met Universiteit (al kunnen die professoren en doctoren soms als domme kippen zonder kop kakelen). Er zijn in het verleden al aardig wat domme dingen gedaan door de grote geleerden en het meeste van wat we nu weten is per ongeluk ontdekt. Iedereen kan alles leren, de een zal er alleen wat langer over doen dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5436

Toevallig heb ik een familielid die als enige de middelbare school niet heeft afgemaakt. Laat dit nou net de persoon zijn die nu millionair is. Ben je dan dom of juist slim. (Komt trouwens vaak voor dat goede zakenmensen weinig opleiding hebben genoten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pooh:

The hunting Hunter zei dat intelligentie niet te koppelen was aan schoolniveau, vandaar.

Champman:
Wat intelligentie, of het slim of dom zijn met het testosteron/progesteron gehalte te maken heeft? :-) Volgens mij staan beide zaken los van elkaar.
Hoe slimmer je bent, hoe vaker je hersens winnen van je lul bedoel ik.
Tot slot ik vind iemand die VMBO doet absoluut niet dommer dan iemand die VWO doet
Als je slim/dom vereenzelvigt met intelligentie, is dit gewoon een feit. Is geen kwestie van vinden.
Er zijn in het verleden al aardig wat domme dingen gedaan door de grote geleerden
Aha, dus omdat er soms kakelende professoren tussen zitten zijn domme mensen niet dom?
en het meeste van wat we nu weten is per ongeluk ontdekt.
Wat een fantastisch argument! Ga ik niet eens op in.
Iedereen kan alles leren, de een zal er alleen wat langer over doen dan de ander
daar hadden ze dus dat woord "intelligentie"/ "slimheid" voor bedacht.

En nou met iets zinnigs komen aub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe slimmer je bent, hoe vaker je hersens winnen van je lul bedoel ik.
dus de legendarische figuur Casanova was dommer dan dom??

is kort door de bocht ja :)
maar volgens mij heeft beheersing van sexuele driften eerder met moraal of normen/waarden te maken. niet met IQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

;) assistent in opleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Dom is iemand die denkt dat ie slim is...

Slim word je door een aantal factoren :
1) Levenservaring -> inzicht
2) Genetische eigenschappen v/d ouder
3) Doorzettingsvermogen/motivatie

Mensen met veel doorzettingsvermogen en motivatie worden over het algemeen als slim aangezien.

Havo'ers worden ook vaak omschreven als luie VWO'ers... alhoewel dit dan weer niet geldt voor mensen die hun uiterste best voor de havo doen.

inzicht en geheugen staan los van elkaar. Er zijn zat mensen met een hoop inzicht die op bv de mavo zitten omdat ze niet goed kunnen onthouden.

Dom/slim is zo relatief dat het haast niet te beoordelen is. Ik beoordeel iemand NOOIT op wat voor opleiding hij gedaan heeft, maar puur op inzicht welke die persoon toont. Persoonlijk vind ik dit de beste manier.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1) Levenservaring -> inzicht
2) Genetische eigenschappen v/d ouder
3) Doorzettingsvermogen/motivatie
Jij haalt wat zaken door elkaar;
intelligentie heeft puur met genetica te maken, en misschien een beetje met concentratieoefeningen.
Je bent in de war met kennis.
Doorzettingsvermogen is dilligentie
aanleg voor leren is intelligentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geebee >>>
Gelijke kansen bieden ligt aan de maatschappij, niet aan de mensen zélf. Dus aan de manier waarop we afspreken dat we met elkaar om zullen gaan.
Bullshit! Als jij goed kan leren biedt deze maatschappij over het algemeen nou eenmaal meer kans op een goede baan en dus een gefortuneerd bestaan, dan wanneer je op een school voor zeer moeilijk lerende kinderen zit. En ik zei ook niet dat iedereen gelijke kansen krijgt als we allemaal even intelligent zijn, maar het is een stuk eerlijker dan nu.
Dus niet genetisch gaan manipuleren a.u.b. om de intelligentie van sommmige mensen (m/v) op te krikken. Daarmee zegt je gewoon dat mensen die toevallig iets minder slim zijn, in wezen minderwaardig zijn en dat jij die wel even compleet zult maken. Dat is in mijn ogen een zeer gevaarlijke situatie die riekt naar übermenschen en Herrenvolk. Dat willen we toch niet weer terug, neem ik aan.
Natuurlijk moeten we erop letten dat we niet die kant opgaan. Maar dat Hitler übermenschen wilde maken, wil niet zeggen dat wanneer wij over genetisch manipuleren van mensen hebben dat wij dan meteen vergelijkbaar bezig zijn.

Ga nu even afdwalen van topic: De maatschappij is nu nog niet klaar voor ingrijpende veranderingen in de basis van de mens. Pas wanneer de klassieke mens door allerlei gadgets tot cyborg omgetoverd wordt kunnen we mensen gaan maken die van nature al vergelijkbare capaciteiten hebben, dus zonder gadgets. Anders ontstaat er natuurlijk het gevaar dat die nieuwe mensen zich beetje erg superieur gaan opstellen tov klassieke mens.

Leuk voorbeeld: slechte ogen. Iedereen met slechte ogen krijgt tegenwoordig een bril of lenzen. Dan is "in mijn ogen" de wereld er klaar voor om door genetische manipulatie ervoor te zorgen dat iedereen vanaf de geboorte goeie ogen krijgt. Scheelt vermogens aan brillen etc. En toch zijn deze mensen niet direct superieur aan de klassieke mens met slechte ogen en een bril.

Zo moet het in mijn ogen ook gaan met uiterlijke schoonheid, karakter (misdaad uitfilteren) en intelligentie.

Subbase >>>
Toevallig heb ik een familielid die als enige de middelbare school niet heeft afgemaakt. Laat dit nou net de persoon zijn die nu millionair is. Ben je dan dom of juist slim. (Komt trouwens vaak voor dat goede zakenmensen weinig opleiding hebben genoten).
Dat hij zijn middelbare school neit heeft afgemaakt maakt hem niet meteen dom. Dat soort dingen blijken uit een intelligentietest. En over het algemeen komen de uitslagen daarvan wel overeen met het type school dat je doet. Jou familielid kan ook wel gewoon getalenteerd zijn met goed akeninstinct en/of hij kan beetje zijn tijd mee hebben gehad. Kortom uit de door jouw gegeven informatie valt eigenlijk niets/weinig over zijn intelligentie te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Tomroes:

Je haalt zelf ook wat door elkaar :) (maar gelukkig nog wel minder dan -=Confuzer=- :P)

Intelligentie is het vermogen van iemand tot het oplossen van problemen. De 'eenheid' van intelligentie is IQ.

Intelligentie is inderdaad deels genetisch, maar zeker niet 100% zoals jij zegt. Intelligentie wordt ook deels bepaald door opvoeding. De percentages is mijn nog steeds niet uit, maar dat allebei meespelen, dat is toch inmiddels wel duidelijk.

Van concentratieoefeningen gaat je intelligentie niet vooruit. Ja, tuurlijk, als je je hersenen veel gebruikt wordt je intelligenter (dat is dus de nurture component), maar concentratievermogen op zich staat los van intelligentie. ADHD kinderen bv. zijn vaak heel intelligent. Ok, het komt er dan niet uit in de vorm van (school)prestaties, maar dat is een ander verhaal.

Maar motivatie/doorzettingsvermogen zijn in ieder geval 2 geheel andere dingen. Daar zijn we het over eens :)

EQ is ook weer heel wat anders. EQ heeft helemaal niets met intelligentie te maken. Dat betekent niet dat het geen belangrijke eigenschap is, maar het is gewoon een andere eigenschap, net als lengte, of gewicht, of spierkracht, of kennis, of doorzettingsvermogen, of wijsheid. Dus om terug te komen op het onderwerp:

Dom zijn die mensen die een laag IQ hebben. Dat is geen oordeel, dat is geen observatie, dat is geen hypothese, dat is geen theorie, maar dat is een feit. Per definitie.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1626

tomroes-->
Jij bent, kortom, vanavond dus flink afgezeken!
nee hoor.. de meeste mensen denken wel twee keer na voordat ze dat in hun hoofd halen >:) :)
maar ik doelde wel op een paar mensen in m'n kenissen kring die het niet kunnen laten om te liegen
en die mensen zijn echt lachwekkend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4551

Ieder mens heeft een max. aan hersen capiciteit. Wat hij daar mee doet is iets anders. Als je het alles gebruikt ben je slim bezig. Nu kan die gene best op MAVO zitten. Nu zit bij dat manneke ook iemand die alles fluitend doet en 9'ens haalt. Hij kan dus beter. HAVO zou hij zo ook kunnen doen. Nu wil hij dat niet. Die is dus dom bezig.

Nu is die gene die dom bezig is slimmer dan de gene die slim bezig is. Dus DOM zijn is relative.

De ene is inteligenter dan de ander. Je kan dan domme en slimme dingen doen met je inteligentie. Maar dan kan je zeggen of hij dom if slim is.

Oordelen naar op leiding is fout. Die testen op school kloppen toch niet voor 100%. (Me is een bewijs.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaZZle
schoolniveau heeft zeker niet altijd met intelligentie te maken. Ik weet niet of jullie het begrip onderpresteren kennen, maar dat betekent dat je niks doet omdat het allemaal heel makkelijk is en daardoor gigantisch gedemotiveerd raakt waardoor je het soms dus niet eens voormekaar krijgt om voor een proefwerk een voldoende te krijgen, en je hebt dus zelfs veel hoogbegaafde mensen die mavo hebben gedaan, of hun school nooit afgemaakt hebben. Ik ken er meerderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb een keer bij een psychologiecollege gezeten met als onderwerp intelligentie.
bleek intelligentie gedefinieerd te zijn als datgene wat je meet m.b.v. een iq-test.
flauw he? :)
en toch ook weer niet flauw: tijd is datgene wat je meet m.b.v. een klok, niet anders dus

maakt mij niet uit hoe je intelligentie definieert. als het opleidingsniveau is, mij best. of de coupe-test. vinnikookprima. genen, concentratie, whatever

als er maar een definitie is.

het nare vind ik wel dat we, denk ik, allemaal ergens het gevoel hebben dat een definitie nooit bevredigend is.

komt dat slechts voort uit de 'iedereen is eigenlijk wel gelijk'-gedachte of een aan de horizon opdoemend minderwaardigheidcomplex?

of zou 'intelligentie' gewoon niet te definieren zijn........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

tomroes/diadem :
doorzettingsvermogen etc leidt zekers tot intelligentie...

Als je je hersenen veel gebruikt, maak je meer koppelingen aan tussen je hersencellen. Zo ontstaat meerdere pathways en hierdoor kan je zeggen dat iemand intelligenter is... ze zeggen wel eens "je moet je hersenen trainen"...

Motivatie leidt tot doorzettingsvermogen. Veel nadenken en onthouden leidt tot betere hersenen.

Ook heb ik laatst op tv gezien dat als je oud wordt je hersenen ingekrompen worden tot het deel dat je gebruikt... dus als je bij het opgroeien veel leert, heb je later "betere" hersenen.

Maar ik ben het eens dat dom en slim veel te relatief zijn om zo tegenover elkaar gezet te kunnen worden.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Dom zijn die mensen die een laag IQ hebben. Dat is geen oordeel, dat is geen observatie, dat is geen hypothese, dat is geen theorie, maar dat is een feit. Per definitie.
verzin jij nu een waterdichte manier om dat IQ te meten of probeer er eens inhoud aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkaline
  • Laatst online: 13-04-2022

Alkaline

100% acid free

Van brain.com
Intelligence is one of those elusive concepts—we can recognize it, but trying to pin it down to a single definition is difficult. Used in its broadest sense, intelligence is what people use to solve problems, understand complex ideas, learn and remember, and in general, to deal effectively with the world around them through various forms of thought and reasoning. Intelligence means different things to different people, from being able to think quickly in a stressful situation to learning new languages to mastering a new musical instrument. Even the experts don’t agree completely on the nature of intelligence—one survey in the late 1980s asked two dozen experts to define intelligence and received two dozen different definitions.
Eind jaren 80 hadden ze geen unanieme definitie. Ik denk dat het nu niet anders zal zijn. Of is dat te dom gedacht?

The whole is always greater than the sum of it's parts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

-=Confuzer=-:

Dat zei ik toch ook al. Als je je hersenen veel gebruikt wordt je intelligenter. Dat jij dat doorzettingsvermogen noemt vind ik echter een beetje vreemd. Mijn definitie van doorzettingsvermogen is toch een andere.

sampoo:

Dat er geen waterdichte methode is om IQ te meten (er zijn trouwens wel behoorlijk goede methoden) is irrelevant. Zoals pooh ook al zegt, intelligentie is gewoon gedefineerd als hebbende een hoog iq.

Daarom zei ik ook: "Dom zijn die mensen die een laag IQ hebben, dat is een feit. Per definitie"

Dat IQ dan niet perfect gemeten kan worden is jammer, dat betekent dat intelligentie niet perfect gemeten kan worden. Maar voor de definitie is dit irrelevant.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5709

Je hebt (om het wat makkelijker te maken) OOK mensen die dom DOEN! Dit kan zijn omdat ze erg intelligent zijn en dan maar DOM doen om bijv. niet teveel op te vallen, of hoogmoedig over te komen, omdat (bijna) alles wat zij zeggen nu eenmaal wat doordachtere taal is.

Maar mijn idee van 'DOM' is dat het meer belangrijk is dat wat een ANDER van hem of haar vindt! De moeder van Dazzle bijvoorbeeld heeft in wat eerdere jaren te weinig aandacht gehad en is in mijn ogen in ieder geval DOM genoeg om dit niet te kunnen verwerken. Helemaal hysterishc worden omdat iemand DOM is of NIET dom is. Ze is in ieder geval beperkt, dat blijkt! No offence, Dazzle btw., (ik wil alleen een 'point' maken).

Nog een paar vragen:
Wat heeft ONZEKERHEID met DOM te maken? Ik denk veel: je functioneert niet goed als je onzeker bent.

En KENNIS? Als je veel kennis hebt van zaken, ben je dan SLIM? Denk ut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4317

Dom zijn de mensen die anderen dom noemen.

Stumpers zijn diegenen die zich superieur voelen vanwege een zogenaamd (hoge) opleiding.
Die snappen nog steeds niet waar het echt om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Da Real-X >>>
Dom zijn de mensen die anderen dom noemen. Stumpers zijn diegenen die zich superieur voelen vanwege een zogenaamd (hoge) opleiding. Die snappen nog steeds niet waar het echt om gaat.
Ik denk dat jij juist niet weet waar het om gaat. Het gaat hier om een definitei van dom zijn, niet over superieur doen tov van anderen. En je kan er moeielijk over doen, maar mensen die aantoonbaar intelligenter zijn dan anderen zijn op dat gebied dus ook superieur. Net zo goed als een ander superieur is op het gebied van hardlopen. Dit houdt in dat op het gebied van intelligentie jij en ik superieur zijn aan sommige anderen en anderen juist weer aan ons. Ik durf bv met zekerheid te stellen dat ik op intelligentie-gebied superieur ben aan een geestelijk gehandicapte (wow!), en duidelijk inferieur aan een hoop getalenteerde wetenschappers.

Dat de maatschappij eist dat we zo'n beetje allemaal hetzelfde zijn is een heel ander verhaal. We zijn allemaal anders en daar is weinig aan te doen. Uiteraard zul je wel moeten proberen anderen, zowel intelligenter als dommer, te accepteren zoals ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9200

Dom zijn is iets anders dan oninteligent zijn. Dom zijn is wienig kennis hebben, intelligentie is iets dat aangeboren is. Het wordt alleen wel vaak door elkaar gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inteligent ben je. Dom wordt je.

Zal het ff uitleggen.

Als je iemand na zijn geboorte weg haalt bij zijn moeder en in een hokje stopt en hem zo op de grond neer zet en alleen eten geeft. En niet tegen hem spreekt. En als hij 30 is heeft hij nog steeds het zelfde gedrag en denk vermogen als toen hij een bay was. Hij wordt dan als dom aangezien. Hij kan niet praten. Slecht lopen etc....

Je zet die zelfe persoon bij een lief hebbende moeder. Hij wordt keurig en goed opgevoed. Gaat naar school en daarna nog een vervolg opleiding. En waarneer hij 30 is heeft hij een top baan wordt als een slim iemand bestempeld. En kan 3 talen vloeiende spreken. En rent die 100 mtr binnen de 12 sec.

Iedereen kan een max. aan hersen capciteit hebben. De ene wat meer dan de ander. Nu kan je dat gebruiken of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

APOC2, Ik doelde juist met mijn beetje info dat opleiding dus niet evenredig is met slimheid. (zoals al eerder geschreven).

Slim en dom kun je op meerder manieren intrepeteren.

Mijn ene familielid heeft geen opleiding en is millionair en de andere is kanker specialist en werkt zich kapot (maar heeft absoluut meer kennis in huis). Je kunt er op twee manieren tegenaan kijken:

1) die zonder opleiding is dommer dan die met opleiding (velen die zich in deze discussie hebben gemengd zouden op basis van hun argumenten voor deze kiezen)
2) die met opleiding is dommer dan die zonder want hij werkt zich kapot terwijl de andere al lekker op z'n gat geniet van z'n leven. (Zo kijk ik er dus tegenaan)

Sterker nog, ik zou stellen (ik ken beide goed)

De kanker specialist is inteligenter maar de millionair is slimmer!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Subbase >>>

Ik vind het lui op je achterwerk rentenieren doordat je het zakelijk voor de wind hebt gehad geen argument voor intelligentie. Jij noemt het slim, ik noem het lui.

Die kankerspecialist heeft een doel in zijn leven en plezier in zijn werk en zal (gedeeltelijk) door gaan met zijn werk, ook wanneer hij de Lotto wint. Puur omdat hij zijn werk leuk vindt.

Verder wil het wel of niet genieten van een opleiding lang niet altijd alles zeggen. Maar vaak wel, net zoals het school niveau dat je doet. Ik durf met zekerheid te stellen dat mensen op het VWO het gemiddeld beter doen in een IQ test dan mensen van de Mavo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goter
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-04 10:44
Ik denk dat dom of slim niks met intelligentie te maken heeft. Er zijn mensen die heel intelligent zijn (hoog opgeleid, goede baan) die toch regelmatig met te veel drank op achter het stuur gaan zitten, hun vrouw uitschelden, hun kinderen negeren, schelden op het meisje van de kassa.....

Dat vind ik allemaal behoorlijk dom.... Dus, wat is dan dom en wat is dan slim?

Dom of slim wordt in dit topic gemeten adhv je IQ. Ik denk dat dat veel te beperkt is. Je moet ook kijken hoe iemand reageert op emoties of in sociale situaties (ook wel EQ genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe denken jullie erover om het woord dom te vervangen door minder begaafd?

(Grappig om te zien dat niemand mijn eerste reply begrijpt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Whahahahahahaha
Echt heel lollig idd!
Nou wat is dat grappig

Komt vast omdat we erg dom zijn in vergelijking tot jou.

Misschien moet je anders eens proberen iets duidelijker te zijn?????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Apoc2,

Ik vind de rentenier slimmer (al is hij minder intelligent) want deze heeft nu de tijd om van het leven te genieten, hij reist de wereld af en doet wat hij wil. De kanker specialist is mijn vader en deze werkt inderdaad omdat dit werk een roeping is en het geld daar doe je het niet voor (60 uur per week en dan thuis weer studeren) dit is voor je gezin funest. Door dat ik deze situatie heb meegemaakt is in mijn optiek het genieten van je gezin en je leven slimmer (ook al ben je minder inteligent) uiteraard ben ik er trots op dat mijn vader dit alles doet met het doel mensen te helpen maar ik weet wat het kost. mijn verschil tussen slim en inteligent is dus persoonlijk en dat is het denk ik voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10300

[BABOON MODE AAN]
huh.. you talking to I.R.?
[BABOON MODE UIT]

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hee Apoc,

Mijn opmerking was niet denigrerend bedoeld hoor.

De vraag is: Wanneer is iemand dom.

De definitie van dom is nog niet gegeven.

Kunnen wij zeggen dat als iemand bepaalde vragen die door de gemiddelde mens goed worden beantwoord binnen een bepaalde tijd als standaard worden beschouwd?

Door wie worden die standaarden gemaakt vraag ik mij dan af.

Of beter nog wie verzint die test.

Jouw logica hoeft nog niet de mijne te zijn.
Ben ik dan dom omdat ik jouw logica niet volg?

Dus best wel een interessante vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe durf je te zeggen dat de definitie van dom nog niet is gegeven; lees even dit forum nog een keer en zie dan dom als het tegenovergestelde van slim/ intelligent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry hoor Tom Roes,

Het gaat erom waar de grens ligt tussen dom zijn en slim.

Waar meet je dat aan af?

Laat je het afhangen van een test?

Zo ja dan kun je pas iemand dom noemen als hij een lagere score haalt dan gemiddeld.

Is dat wel zo?

De vraag blijft...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Da Real X >>>

Dom en intelligent is natuurlijk altijd tov elkaar. Iemand die nu als dom wordt beschouwd tov mensen is bv zeer slim tov een hond, etc.

Verder moet je onderscheid maken tussen dom vs intelligent en stom vs slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat ben ik volledig met je eens Apoc.

Het is relatief.

Als iemand geen antwoorden kan geven op de vragen die jij hem geeft, is die persoon dan dommer dan jij?

Ik denk dat het te maken heeft met de manier waarop je denkt.

Ik geef les aan mensen uit alle delen van de wereld en merk dat cultuur ook een rol speelt.

BV: Mensen uit het midden oosten begrijpen onze logica niet.

(Voorbeeld) Als ik het programma presenteer dat gerelateerd is aan de werkvolgorde beginnen zij al snel vragen te stellen over onderwerp 4 of zo.

Mensen uit voormalig oostbloklanden hebben liever niet dat jij hun vraagt hoe zij het doen.(Werkvolgorde)

Mensen uit Amerika doen alles wat jij ze opdraagd mits goed geformuleerd.

En zo kan ik wel even doorgaan.

Dus zou ik kunnen stellen dat de meeste mensen die niet denken zoals ik dom zijn?

Ik denk van niet, de kunst is om uit te vinden hoe zij dan wel denken, wellicht steek je er iets van op.

Misschien kun je zeggen dat de mensen die in jouw ogen dom zijn wellicht anders denken?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan het nog anders stellen,
Het is inderdaad relatief en daar komt nog bij dat het tijdsgebonden is.
Diegene die relatief als intelligent wordt gezien is dat over 1000 jaar waarschijnlijk niet, dus...
Die pesoon is voor het jaar 2000 gezien relatief intelligent

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 12:54
dom is een menselijke definitie
slim is een menselijke definitie

Ik ben normaal..

Ja ja ja Nee !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022

PM

subbase, familie van remke?

Laten we lekker link gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Laatst online: 20-06 00:26

edward2

Schieten op de beesten

Wat is het criterium van dom, kennis of intelligentie?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9307

Je bent net zo dom als je zelf vindt dat je dom bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PM Ik ken geen Remke!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10707

Tja.

Is dom wel het tegenovergestelde van slim/intelligent?

Van Dale zegt:

dom 2 (bn.)

1 beperkt van verstand => zwakbegaafd, stom, onbevattelijk
2 van weinig verstand getuigend => onnozel, onbenullig, schaapachtig
3 waarbij het verstand niet gebruikt wordt
4 onwetend

Dus het ligt eraan in welke situatie je het zegt/vindt.

Ik heb vooroordelen. En één van die vooroordelen is dat ik mensen die spel-/taalfouten maken met schrijven nogal dom vind. Ik weet wel dat het niets te maken heeft met intelligentie, maar of je goed bent in Nederlands of niet. En ondanks die wetenschap, blijf ik me ergeren aan die fouten. Een van de dingen die me opvallen aan deze site, is dat er zoveel typfouten worden gemaakt. En dan bedoel ik niet de snelle typfouten, dat je een letter naast tikt ofzo. Maar dan heb ik het over vervoegingen van werkwoorden, of ingewikkelde woorden die verkeerd worden gespeld. Op één of andere manier valt mij dat altijd op en haalt dat voor mij de waarde van het geschrevene naar beneden.
Het valt mij op dat mensen op deze pagina heel duidelijke meningen hebben en die op een zo intelligent mogelijke manier willen laten zien. Jammer genoeg valt bij mij die taal dan weer op en krijgt het hele statement ineens weer een minder intelligente uitstraling.

Bijvoorbeeld:
Xaran: 'Inteligent ben je. Dom wordt je.'

Het is een (vind ik) goede uitspraak, maar met twee spelfouten erin, komt het minder intelligent over. Daardoor ben je nog niet per definitie dom.

Ik vind dus dat je dom alleen maar als vooroordeel kan noemen, niet als echt tegenovergesteld van slim of intelligent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ontzettend bekormpen geformuleerd zeg, je gaat nu alleen van spelfouten uit.

Ik erger me aan spelfouten en die spelfouten zeggen meteen iets over de intelligentie van de persoon erachter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb erbij gezet dat het een vooroordeel. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sorry, ik had niet door dat ik hem elke keer verstuurde: hij reageerde niet....
kan ik het ook nog weghalen en bij één laten??

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Graag zou ik er nu even op willen wijzen dat er een verschil zit tussen slim en intelligentie.

Intelligentie (uitgedrukt in IQ) geeft alleen maar aan hoe snel je iets kan leren. In dit verband even een reactie op eerder gemaakte opmerkingen: het is inderdaad dat in principe iedereen alles kan leren als ie maar tijd genoeg krijgt, echter niet iedereen kan bijv. HAVO daadwerkelijk in 5 jaar doen. Dat is dus afhankelijk van je intelligentie.

Slimheid daarintegen heeft weinig te maken met IQ. Slimheid is de mogelijk om kennis te gebruiken op een andere manier dan is aangeleerd. Om even het voorbeeld aan te halen van de twee jongens die een leeuw tegen komen: de VWO-er was dan wel de intelligentste, de ander was toch echt de slimste .....

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Vinnienerd
  • Laatst online: 23:55
Mijn mening:
Je bent pas dom als je je veel dingen niet weet die je eigenlijk wel zou MOETEN weten, zoals b.v. jezelf in leven houden als je op kamers gaat of je niet weet hoe je 'n ei moet bakken. Maar, je moet het maar zo zien: (waarschijnlijk) domme mensen weten niet beter (dat is wel erg dubbelzinnig).

Ik bedoel, de moffen in WO2 waren ervan overtuigd dat joden laat ik maar zeggen op konden rotten. Daar waren ze echt van OVERTUIGD. Kijk, dat is dan eigenlijk best wel zielig voor de moffen zelf, want ze wisten zo niet beter!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

jammer genoeg wisten ze wel beter...een beter onderscheid tussen intelligentie, slimheid en wijsheid is welhaast niet mogelijk, al heb je een iq van 10000, dan nog kan je dommer zijn dan een aardappel en je medemens de dood in jagen vanuit een superioriteitsgevoel/minderwaardigheidscomplex...

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

CHEMIST:
Kan ik me in vinden. Wat vindt jij van het punt dat een 'slimme actie' (kan even geen voorbeeld noemen, want ik ben niet slim genoeg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif) AANGELEERD kan worden? Dan zou je jezelf dus slimmer kunnen maken.

DA REAL -X en XARAN:
Ik ben het helemaal met jullie eens. Wat ik vindt is dat alles met elkaar verbonden is, het wordt: het leven genoemd. Alles is gelinked met elkaar en als je het over slim, dom, intelligent, opleiding enz. hebt, dan kan je altijd wel weer een gerelateerd onderwerp aansnijden dat ermee te maken heeft. En welk onderwerp dat dan weer is, is OOK weer persoonsgebonden, omdat voor iedereen de onderwerpen (en gerelateerde subjects daar aan vast) op een andere 'intresse-niveau' liggen en verschillend zijn. En tja, waar hebben we het dan over...
Alles heeft invloed op elkaar: als je moe bent heb je geen zin in moeilijke dingen, gevoel speelt mee, en de main thing inderdaad denk ik: niemand is hetzelfde en dat is niet zo zeer een kwestie van 'intelligenter zijn' maar simpel een manier van benaderen. En dan nog wat: je kan ook niet zeggen dat een bepaalde manier van denken/benaderen (daaruitvolgend) dan weer bewijst dat DAT de beste manier van denken/benaderen is, omdat iedereen daar ook weer verschillende ideeën over heeft en andere prioriteiten stelt en andere dingen belnagrijker vindt dan de ander.

Koel zeg. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Wie is dom? IKKE IKKE IKKKKKEEEE!!! ...

Ik ben iig dom.. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

eh, sorry.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

ehhh krijgen we nu zeker die melding van "het speelkwartier is voorbij" !!!!!!

Hi hi hi

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Di is een testje

Sorry mijn harde was naar de klote (echt deed nix meer ) en moest ff mijn pass testen

[Off_topic]
Ben lang niet geweest in dit topic man... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/puh2.gif
[/Off_topic]
Het is een (vind ik) goede uitspraak, maar met twee spelfouten erin, komt het minder intelligent over. Daardoor ben je nog niet per definitie dom.
Welke spel fouten?? Zal best wel, ik ben zo disleksitsch(is fout maar ik zou bij god niet weten hoe het wel moet Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif) als die pest namelijk. Het gaat wel beter nu. Maar taal is nog steeds moeilijk en sommige andere dingen. Maar ja ken ik ook niets aan doen.
Ik las van de week een 'S-Klaas gedicht van mijzelf van vroeger. Ik dacht altijd dat het wel mee viel. Je ziet het namelijk niet. Voor jou is het goed. Maar dat was echt een staaltje van slecht Nederlands. Daarom de taal fouten. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif
Wat is het criterium van dom, kennis of intelligentie?
Dit vind ik wel een goeie. Kennis. En dan wel de algemene kennis. Die bepaald toch wel een gedeelte was hoe mensen jou inschatten. Iemand met een grote/brede algemene kennis zal eerst als iemand bevonden worden die slim is. En dan is die presoon ook gelijk intelligent. Wat dan niet helemaal klopt dan eigenlijk.
Pagina: 1