Toon posts:

[web standards] ECMAscript: nuttig of overbodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is misschien wat overdreven, maar graag zou ik van Javascript overgaan op ECMAscript.

Dat is namelijk compleet bedoeld als standaard voor het client-side scripting. In principe is het gewoon Javascript, en veel verschillen zijn er niet.

Maar omdat ik denk dat SVG misschien nog toekomst heeft, wil ik ook voor mijn HTML al ECMAscript gaan gebruiken. SVG kun je namelijk ook dynamisch aansturen, maar niet met Javascript.

Is dit overdreven, of zou dit toch ergens van nut kunnen zijn?

(voor de duidelijkheid: Javascript is van Netscape, en Microsoft heeft Jscript als eigen variant. ECMAscript is in principe weer onafhankelijk)

Verwijderd

SVG dynamisch aansturen is wel een hele geinige feature. :)
Maar eigenlijk zouden we moeten overgaan naar een standaard, dat gekloot met verschillende versies is niet zo heel fijn :)

Hoewel ik toch denk dat IE en NS weer met verschillende interpretaties komen. Eigen functies enzo.

Ik zie eigenlijk niet in waarom niet, hoewel alles toch weer backwards compatible moet blijven dus Javascript/Jscript moeten ook nog gebruikt kunnen worden.

/me droomt nog even verder over een browser die zich aan alle nieuwe standaarden houd ;)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Misschien ben ik gek, maar iedereen gebruikt al ECMAscript.
As for the cumbersome naming of ECMAScript, it was apparently easier (and less politically charged) to come up with a new nonpartisan name than to figure out the licensing situation over the use of "JavaScript." Even so, you don't yet see <SCRIPT LANGUAGE="ECMAScript"> supported in the latest browsers, and I don't know if you ever will. More interestingly, however, you'll soon see software products from other companies that are using the core language (usually under the JavaScript name) as the scripting language for the products' own object models.
<script>
alert('n00b');
</script>

Dis ECMAscript :P

Jij noemt ze als 3 verschillende varianten, maar eigenlijk zijn ze allemaal hetzelfde. MS noemt het JScript, doordat ze enkele toevoegingen doen voor hun specifieke browser (En dan heb ik het niet over het document model).

Alle moderne browsers (4+) ondersteunen de ECMA-262 standaard voorzover ik weet..

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29
Ik zie niet in waarom er een vervanger/alternatief moet zijn voor Javascript. In mijn ogen werkt javascript nog steeds goed en met de nieuwere objectmodellen werkt het al helemaal fantastisch :)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Om het makkelijker te zeggen:

ECMAScript is de STANDAARD gebaseerd op JavaScript 1.1

JavaScript is de TAAL gebaseerd op de ECMAScript standaard (JS 1.2+)

Verwijderd

Uit de AS tut:

The European Computers Manufacturers Association (ECMA) wrote a document called ECMA-262 that was derived from JavaScript to serve as the international standard for the JavaScript language. ActionScript is based on the ECMA-262 specification.
Pagina: 1