Toon posts:

licht -->snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe snel is het licht?
het licht heeft ongeveer de snelheid van 300.000 km per sec.

Het is een gegeven dat zwaarte kracht
invloed heeft op licht
zwaartekracht kromt het licht
als zwaarte kracht het licht kromt dan
kan het ook licht vertragen

In theorie zal bij een ster met een mindere
massa als de zon het licht sneller gaan??

Verwijderd

Nee das niet waar, ik weet er niet heel veel van maar 1 ding dat ik wel weet is dat licht iets speciaals is.
Dit wil ik uitleggen met eeen model.
Je zit in een trein die met de snelheid van de licht rijst en dan kijk je naarbuiten en ziet het licht met de lichtsnelheid voorbijkomen dus theoretich zou het dan met 2 keer de licht snelheid gaan maar toch is dit niet. Hoe wie of wat weet ik niet. Maar ik vind dit een hele goeie vraag, echt leuk.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Zeg, voordat jullie nog eens wat posten hier, lees eerst een beetje de history door. Over dit onderwerp zijn al een aantal zeer uitgebreide topics geweest, onder andere deze

Lees dit soort topics eerst eens door voordat je domme vragen stelt :(

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• GeeBee
  • Laatst online: 12:09

GeeBee

Oddball

Ra., er zit een fout in je redenering.

Als licht langs een grote massa gaat, wordt het afgebogen; dat is waar.
Maar omdat fotonen geen massa hebben, is er dus ook geen aangrijpingspunt voor Fz.
Het licht wordt daarom afgebogen omdat de grote massa van een ster de ruimte om zich heen vervormd.

Er moet dus een stapje tussen:
Grote massa van een ster -> ruimte wordt vervormd -> licht wordt afgebogen.

Update:
Diadem, hou eens op met afzeiken! Er wordt gewoon een vraag gesteld. Als je tips hebt, antwoorden in andere topics, kun je die gewoon posten.
Bovendien was de insteek van deze posting anders dan die van E=mc².

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Verwijderd

Het heeft misschien geen massa maar je kan toch wel een kilo licht omsluiten doordat het druk uitvoert op de wand. Dit hebben wij met een aantal leraren besproken en de meningen waren verdeeld ik wil wel eens weten hoe tweakers er over denken???

Verwijderd

Uit een zwart gat kan geen licht ontsnappen.
Dit kan door dat het licht vertraagt wordt of dat hij in een oneindige kromming komt. Volgens mij is het nog niet proefondervindelijk bewezen dat de zwaartekracht invloed heeft op licht.

Vraag: Is licht een object kun je het met een trein vergelijken??

Verwijderd

nee maar wel voor een model, kijk maar eens naar die link die daidem heeft gepost en naar vele documantaires over quantummechanica.

Verwijderd

Het heeft misschien geen massa maar je kan toch wel een kilo licht omsluiten doordat het druk uitvoert op de wand. Dit hebben wij met een aantal leraren besproken en de meningen waren verdeeld ik wil wel eens weten hoe tweakers er over denken???
misschien dit:
staling-->warmte-->moleculen trillen

• GeeBee

GeeBee

Oddball

1234Dennis:
Een kilo licht die druk uitoefend op een wand?
Als je zonnewind bedoelt om zonnezeilen voort te drukken: zw bestaat gewoon uit geladen deeltjes die wél een massa hebben.

Aveter:
1) Een zwart gat is een oneindige kromming van de ruimte.
2) Dat massa licht afbuigt is wel bewezen. Het is zelfs gebruikt om de theorieën van Albert Einstein te ondersteunen.
Zwaartekracht zélf heeft geen invloed op licht, maar indirect door de vervorming van de ruimte wél op de richting van het licht.

Verwijderd

Dat massa licht afbuigt is wel bewezen. Het is zelfs gebruikt om de theorieën van Albert Einstein te ondersteunen.
Sorry dat ik zo onduidelijk was maar ik bedoel eigenlijk dat licht wordt vertraagd door de zwaartekracht.

Verwijderd

Ik ga het hele verhaal over die kilo licht nog eens nachecken en dan post ik dat nog wel us

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Licht wordt niet vertraagd door zwaartekracht, okee?

Het feit dat iets van richting verandert, betekent niet dat de snelheid verandert.

Als een lichtstraal door een massa ineens krom gaat lopen, heeft het nog steeds de snelheid van 300.000 km/s.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 14:38

Superbeagle

Always smile

Ik vind het beter om de lichtsnelheid uit te drukken en "c". Dat is de lichtsnelheid in vacuum.

Licht kan niet worden versneld of vertraagd In een ander medium heeft licht een lagere snelheid.

Dit even terzijde.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:01

Wildfire

Joy to the world!

Quote:

> Licht kan niet worden versneld of
> vertraagd In een ander medium heeft licht
> een lagere snelheid.

Je zegt dat licht niet kan worden versneld of vertraagd. Vervolgens zeg je dat in een ander medium licht een lagere snelheid heeft. Ergo, de snelheid van het licht kan dus wel worden veranderd...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Maar niet door de zwaartekracht.

Verwijderd

snelheid is een vectorgrootheid. Een vector verandert ook als de richting verandert. Dus zou zwaartekracht de snelheid van licht weldegelijk veranderen.

Maar, licht gaat altijd rechtdoor. Het is te vergelijken met een meridiaan op de aardbol, voor de bolvormige 2D-ruimte is die 'recht' :)
Een van de sleutelbegrippen in de Natuurkunde is 'invariant'.Een groothied is invariant als die, ongeacht het referentiesysteem, niet verandert. Energie is er zo eentje: Dat wordt zo uitgedrukt in een behoudswet. Impuls ook.

Massa eigenlijk niet. ;) In de klassieke mehanica voor het gemak wel, de snelheden zijn te klein. Maar bij snelheden die vergelijkbaar zijn met de lichtsnelheid niet:

m1 = m2/sqrt(1-v^2/c^2).

waar m1 de waargenomen massa is van een bewegend deeltje. En m2 is de massa van het bewegende deeltje in het eigen referentiesysteem. v is de snelheid van het deeltje ten opzichte van de waarnemer.

Licht heeft snelheid c, waaruit volgt dat een foton geen massa heeft (m2=0). Of is het nou:
Omdat het geen massa heeft, heeft het de snelheid c? :)

De energie van een foton is trouwens evenredig met de frequentie: E=hf.

[zijspoortje]
de implicatie van deze uitrukking zijn enorm. Het verenigt het deeltjesmodel met het golfmodel van licht. Einstein kreeg voor deze ontdekking (het foto-electrisch effect) de Nobelprijs niet voor de relativiteitstheorie
[/zijspoortje]

E= pc volgt uit de electrodynamica. Dus impuls is ook evenredig met de frequentie.

massa komt er niet in voor

• GeeBee

GeeBee

Oddball

pooh:
Je hebt gelijk; de grootte van de snelheidsvector wordt dus niet beïnvloed door de zwaartekracht. De richting wel, zij het indirect door de kromming van de ruimte.

rustmassa foton:
Ik hou het erop dat juist omdat een foton geen massa heeft, het de lichtsnelheid kan bereiken.
Normaal gesproken neemt de massa namelijk toe met toenemende snelheid. Vandaar dat het voor deeltjes met massa onmogelijk is om de lichtsnelheid te bereiken: er is een tot oneindig wordende kracht nodig om het steeds zwaarder wordende deeltje nog te kunnen versnellen.

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Geebee:

ja, maar als je zegt dat een foton de lichtsnelheid kan 'bereiken' dan maak je dus al een fout. Een foton gaat namelijk altijd met c. Bij een andere snelheid kan hij niet bestaan, dan heeft hij een energieinhoud van 0.

Je moet het klassieke begrip van massa loslaten als je wilt begrijpen hoe het werkt. Massa is gewoon een vorm van energie, net als snelheid. De vraag wat wat beinvloed is dan tamelijk onzinnig.

PS: Als wiskundige moet de breuk 0/0 die je krijgt als je de m(v) van licht uitrekent je zeker bevallen :)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:33

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Ik snap ff niet hoe dat zit met dat je niet sneller kan als het licht:
stel, de ruimte is idd een oneindig vacuum, dan is er toch geen enkel punt waarvan je kan zeggen dat het stil staat ? snelheid is dus altijd relatief ten opzichte van iets anders. (??)
nou heb ik gehoord dat als je een ruimteschip A hebt dat met lichtsnelheid vliegt en een ruimteschip B dat ook met lichtsnelheid de andere kant op vliegt dat ze zich niet sneller dan het licht van elkaar verwijderen .
ff aannemen dat de aarde stil staat:
stel, ruimteschip A vliegt met de snelheid van het licht weg van de aarde, en doet dit 1 jaar lang en is dus een lichtjaar van de aarde verwijderd.
ruimteschip B vliegt de ander kant op met de snelheid van het licht , ook een jaar lang en is dus ook een lichtjaar van de aarde verwijderd. (dit kan, de aarde staat immers stil en dus zijn beide schepen een lichtjaar van de aarde verwijderd)
dus:
A--lichtjaar---(aarde)---lichtjaar--B
dit heeft zich in 1 jaar afgespeeld.
dan hebben A en B zich toch ten opzichte van elkaar met 2 keer de lichtsnelheid bewogen ???

wie kan dit uitleggen ???

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 14:38

Superbeagle

Always smile

Nee, de waarnemer op de aarde ziet zowel ruimteschip A als ruimteschip B met snelheid c van elkaar af vliegen.

De waarnemer op ruimteschip A zal ook ervaren dat ruimteschip B met snelheid c van hem af vliegt. Hetzelfde geldt voor de waarnemer op ruimteschip B.

Dit komt doordat ruimte en tijd geen constanten zijn en de lichtsnelheid in vacuum "c" wel.(heb ff geen zin om het allemaal uit te gaan leggen, neem maar aan dat het zo is)

Als jij en ik beiden met onze zaklantaarns op die van elkaar zouden richten, dan treffen de lichtbundels elkaar ook niet aan met 2 maal de lichtsnelheid.

Verwijderd

AAAARGH! >>>

Dit kan wel. Ruimte en tijd zijn idd niet constant. Je krijgt lengtecontractie en tijddilatie. Het antwoord op je vraag wordt mooi geformuleerd in het topic massa=energie, de 8e posting van onderen. Geschreven door Diadem. Moet je waarschijnlijk wel paar postings daarboven ff doorlezen wat lengtecontractie en tijddilatie inhouden.
http://gathering.tweakers.net/Forum16/HTML/000130.html

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Diadem:
Je hebt gelijk, het voorbeeld van de steeds zwaarder wordende deeltjes is ook niet van toepassing op fotonen, want die hebben geen massa.

In de formule voor de relativistische massa krijg je idd 0/0 en dat is zo ongeveer het ergste wat je kunt krijgen. Over a/0 met a<>0 kun je tenminste nog zeggen dat lim a->0 a/0 -> oneindig. Dat wil bij 0/0 niet eens! :(

Apoc2:
Als je snelheden in de buurt van c bij elkaar wilt optellen, moet je deze formule gebruiken:

code:
1
2
3
4
5
      u + v
w = ---------
        u × v
    1 + -----
          c²

Als je hier voor u en v beide c invult, komt er uit: w = c. Dus toch weer gewoon de lichtsnelheid.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

In fact it's not the light that bends, it's the space that bends...

There is no spoon, it is you that bends ;o)

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Pagina: 1