Whatever.
Verwijderd
Whatever.
Op maandag 18 februari 2002 22:42 schreef ThaNoNameOne het volgende:
ja natuurlijk maakt dit uit , de waarden moeten gelijk zijn , anders blaas je de boxen op en dat wil je natuurlijk niet , of wel?
Meendereing laat je niet gekmaken. Maakt geen drol uit zolang het verschil maar niet teveel is. paar meter geen probleem.
Op maandag 18 februari 2002 22:42 schreef ThaNoNameOne het volgende:
ja natuurlijk maakt dit uit , de waarden moeten gelijk zijn , anders blaas je de boxen op en dat wil je natuurlijk niet , of wel?
Ik heb hier volgens mij wel eens iemand horen zeggen dat de invloed van je overtollige opgerolde kabel achter je kast of zo van veel meer nadelige invloed op je geluid is dan dat kleine beetje verschil in lengte. (Volgens mij was het JvS)
Vonnik wel mooi bedacht
Rol jij even 1500 meter 0,1mm2 draad achter je kast om de voedingsdraad heen, dan merk je echt welOp maandag 18 februari 2002 22:52 schreef wielhelm het volgende:
ja, maar met een technics hoor je daar nix van
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik heb het inderdaad een keer hier gezegd, maar ik moet de credits aan Jag overgeven die mij het een keer verteldeIk heb hier volgens mij wel eens iemand horen zeggen dat de invloed van je overtollige opgerolde kabel achter je kast of zo van veel meer nadelige invloed op je geluid is dan dat kleine beetje verschil in lengte. (Volgens mij was het JvS)
Dan is het namelijk een spoel
zolang het geen 1 en 27,8 meter is, qua twee kabels, zal het allemaal wel los lopen
Enneh, ThaNoNameOne, niet van die onzin uitkramen svp.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
OMGOp maandag 18 februari 2002 22:42 schreef ThaNoNameOne het volgende:
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Ik heb het wel gedaan voor mijn fronts speakers.. maar meer omdat dit hele dure kabel is.. en ik het zonde vind om later met een te kort stuk te zitten.. En volgens mij maakt het geen flikker uit.. en zelfs het oprollen maakt niets uit.. Tenzij je een 100 meter strak om een kern heen gaat draaien, dan krijg je nl een electromagneet
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Out of order...
Waarom moet je de mantel erafslopen? Een kabel heeft zelf ook al een veld om zich heen zitten (met mantelOp maandag 18 februari 2002 23:01 schreef tbusquet het volgende:
Maar zelfs dan moet je wel eerst de mantel eraf slopen.
Maar het zal inderdaad allemaal wel loslopen
Vast je balance knop!Op maandag 18 februari 2002 23:05 schreef Da_Killah het volgende:
Heb ik nog nooit over nagedacht eigenlijks. En sorry maar het opblazen van de boxen is bullshit. De kabels aan mijn rechter speaker zijn namelijk langer dan die aan de linker speaker en ze doen het nog steeds perfect. Ik heb trouwens wel dan de ene box luider is dan de andere. Kan dat hier wel mee te maken hebben?
(sorry flauwe bui)
Elke wikkeling vormt al een spoel ook als je geen kern er in hebt (lucht spoel).Op maandag 18 februari 2002 23:01 schreef tbusquet het volgende:
Maar ontopic.
.............
En volgens mij maakt het geen flikker uit.. en zelfs het oprollen maakt niets uit.. Tenzij je een 100 meter strak om een kern heen gaat draaien, dan krijg je nl een electromagneetMaar zelfs dan moet je wel eerst de mantel eraf slopen.
Al vraag ik me af vanaf hoeveel wikkelingen het echt hoorbaar word.
Ik bedenk me net, dat de aders in die spoel twee velden opwekken, die elkaar in principe tegen moeten werken. Effectief heffen ze zich dan op, maar intern zou dat elkaar best eens erg kunnen beinvloeden!Op maandag 18 februari 2002 23:12 schreef Part het volgende:
[..]
Elke wikkeling vormt al een spoel ook als je geen kern er in hebt (lucht spoel).
Al vraag ik me af vanaf hoeveel wikkelingen het echt hoorbaar word.
Je hebt gelijk.. Maar omdat de spacing die door de mantel veroorzaakt wordt moet je wel enorm veel wikkelen, zonder mantel wil het pas echt, en dan moet er ECHT veel stroom doorheen. Dan wil het welOp maandag 18 februari 2002 23:05 schreef JvS het volgende:
[..]
Waarom moet je de mantel erafslopen? Een kabel heeft zelf ook al een veld om zich heen zitten (met mantel) en als je dan gaat wikkelen, dan ga je die velden bundelen (volgens de zogenaamde 'kurkentrekkerregel * JvS heeft opgelet bij het potjesnatuurkunde
) en dan heb je een spoel
.
Maar het zal inderdaad allemaal wel loslopen.
[patsermode]
En mijn mantel is behoorlijk dik, maar de kabel is dan ook 2x 6mm2.
[/patsermode]
En ik zeg een kern, omdat je anders niet strak genoeg naast elkaar kunt wikkelen.. en dan verlies je lekker veel
LOLOp maandag 18 februari 2002 23:17 schreef tbusquet het volgende:
[patsermode]
En mijn mantel is behoorlijk dik, maar de kabel is dan ook 2x 6mm2.
[/patsermode]
Ja, jij hebt ze ge-bi-wi-red ! Dan ben jij dé super-beste-mega-opper-tuinslang-patser !!Op maandag 18 februari 2002 23:18 schreef JvS het volgende:
[..]
LOL. Maar ik heb lekker tuinslangdikte
![]()
Dan krijg je tbusquet certified
HA ! Ome Sjors Wiskas eat your heart out !
vraag alleen neit hoe men banaanstekkers zitten
whehe..
naja..iig.. tuurlijk maakt lengte uit,..zoveel keer al gezegd maar goed.. sikte maakt weinig uit.. is wat minder beinvloedbaar
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Moet dat niet zijn:Op maandag 18 februari 2002 23:26 schreef gitaarwerk het volgende:
lol.. mag 20mm ook ??(ik ook klein beetje patser)
vraag alleen neit hoe men banaanstekkers zittenwant die waren 30 guldens per stuk toen..nog niet eens verguld..
whehe..
naja..iig.. tuurlijk maakt lengte uit,..zoveel keer al gezegd maar goed.. sikte maakt weinig uit.. is wat minder beinvloedbaar
"naja..iig.. tuurlijk maakt lengte niet uit,..zoveel keer al gezegd maar goed.. "
Pas op hoor anders, blaas ik je speakers op !
En daarbij komt ook nog eens dat de luidspreker belasting niet zuiver ohms is. Er kunnen door fase verschuiving dus verschillende stromen door de aders gaan lopen.Op maandag 18 februari 2002 23:16 schreef JvS het volgende:
[..]
Ik bedenk me net, dat de aders in die spoel twee velden opwekken, die elkaar in principe tegen moeten werken. Effectief heffen ze zich dan op, maar intern zou dat elkaar best eens erg kunnen beinvloeden!
Volgens mij word het te gecompliceerd om te kunnen voorspellen wat voor vervorming dat gaat geven. Misschien iets voor een luister test of zo.
Iig niets waarneembaars..Op maandag 18 februari 2002 23:32 schreef Part het volgende:
[..]
En daarbij komt ook nog eens dat de luidspreker belasting niet zuiver ohms is. Er kunnen door fase verschuiving dus verschillende stromen door de aders gaan lopen.
Volgens mij word het te gecompliceerd om te kunnen voorspellen wat voor vervorming dat gaat geven. Misschien iets voor een luister test of zo.
Verschillende stromenOp maandag 18 februari 2002 23:32 schreef Part het volgende:
[..]
En daarbij komt ook nog eens dat de luidspreker belasting niet zuiver ohms is. Er kunnen door fase verschuiving dus verschillende stromen door de aders gaan lopen.
De velden om de kabel zijn helemaal niet interessant. Wat wel van belang is dat een opgerolde kabel een spoel vormt (een niet opgerolde kabel trouwens ook, maar nauwlijks), en dat de kabel dan minder goed gaat geleiden naarmate de freqentie hoger wordt. Bovendien ga je een RC low pass filter ermee vormen.Op maandag 18 februari 2002 23:16 schreef JvS het volgende:
[..]
Ik bedenk me net, dat de aders in die spoel twee velden opwekken, die elkaar in principe tegen moeten werken. Effectief heffen ze zich dan op, maar intern zou dat elkaar best eens erg kunnen beinvloeden!
Alleen is het zo dat je er eigenlijk bijzonder weinig last van hebt in praktijk. Dus gewoon niet druk maken om kabellengte verschil, en als je een metertje over hebt gewoon een mooie rol maken.
Specs? Zie ondertitel...
Niet dus.Op dinsdag 19 februari 2002 05:29 schreef Jag het volgende:
[..]
Verschillende stromenDan ga je elektronen wegtoveren:P. Stroom_fasedraad = stroom_nuldraad.
[..]
Bij een capacitieve belasting of inductieve belasting ijlt de stroom voor of na.
Heeft dus niets te maken met wegtoveren van elektronen.
Een spoel de tegengesteld gewikkeld is (anti-parallel) heeft geen inductie. Dit principe word ook gebruikt bij draad weerstanden.Op dinsdag 19 februari 2002 05:29 schreef Jag het volgende:
De velden om de kabel zijn helemaal niet interessant. Wat wel van belang is dat een opgerolde kabel een spoel vormt (een niet opgerolde kabel trouwens ook, maar nauwlijks), en dat de kabel dan minder goed gaat geleiden naarmate de freqentie hoger wordt. Bovendien ga je een RC low pass filter ermee vormen.
Alleen is het zo dat je er eigenlijk bijzonder weinig last van hebt in praktijk. Dus gewoon niet druk maken om kabellengte verschil, en als je een metertje over hebt gewoon een mooie rol maken.
Verwijderd
Dat 1 kanaal zachter klinkt kan ook komen dat 'goedkope' speakers toch niet gematcht zijn. En er dus verschil in zit. Tevens zal een std. consumenten versterker misschien niet evenveel stroom kunnen leveren per kanaal.
Bij geluid gesampled aan 44kHz (44100 samples/sec of 44 samples/msec of 0.044 samples/0.001 msec)
Na ongeveer 0.020 msec heb je pas een nieuw sampletje, dus kan ik me voorstellen dat een verschil van 0.001 msec tussen links en rechts bijzonder weinig uitmaakt, en zelfs voor zo een verschil moet het verschil al 150 m zijn.
Een paar metertjes verschil maakt dus echt niet uit.
Wat hierboven staat geldt echter niet helemaal : door je hoofd te draaien merk je wel degelijk een verschil in geluid, het is voornamelijk door je hoofd te draaien dat je de richting van een geluid bepaald.
Ik ben wel niet zeker dat het komt door de verschillende tijd dat het geluid aankomt of door de veranderende demping van je oorschelpen.
remember hetisik
Merk: Bandbridge
Type: zilver/koper kabel doorzichtig
€ 2,50 per meter.
Ik merk het verschil wel.
Whatever.
Gokje: omdat de ene speaker verder van de versterker wegstaat dan de andereOp dinsdag 19 februari 2002 20:52 schreef kingofhill het volgende:
Waarom zou je kabels met ongelijke mate gebruiken???
Ja en je krijgt een magnetisch veld (noordpool richting duim), die je conus kromtrekt.Op maandag 18 februari 2002 23:05 schreef JvS het volgende:
[..]
Waarom moet je de mantel erafslopen? Een kabel heeft zelf ook al een veld om zich heen zitten (met mantel) en als je dan gaat wikkelen, dan ga je die velden bundelen (volgens de zogenaamde 'kurkentrekkerregel * JvS heeft opgelet bij het potjesnatuurkunde
.
Bandbridge is dat geen autobanden merkOp dinsdag 19 februari 2002 20:04 schreef meendering het volgende:
Ik heb vanmiddag andere kabel gekocht.
Merk: Bandbridge
Type: zilver/koper kabel doorzichtig
€ 2,50 per meter.
Ik merk het verschil wel.
nee omdat de andere dichterbij staat dan de ene!Op dinsdag 19 februari 2002 20:56 schreef Jag het volgende:
[..]
Gokje: omdat de ene speaker verder van de versterker wegstaat dan de andere![]()
?
btw
[topic=357389/1/25]
[topic=234890/1/25]
enzo (mag geen utfs zeggen van JvS)
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
HAHAHAHAHAHAOp dinsdag 19 februari 2002 21:41 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Ja en je krijgt een magnetisch veld (noordpool richting duim), die je conus kromtrekt.
[..]
Toen ik voor m'n pa z'n MIT Terminator 2 kabels (paar duizend piek voor 25 feet/pair 2ehands) onder de vloer door heb geroute van de Final 1.2 elektrostaten naar de Bryston 4B poweramp[1], heb ik de excess dan ook zorgvuldig heen-en-weer opgehangen (opgehangen met IKEA klittebandjes aan het 'dak' van de kruipruimte -- dus de vloerbalken), en niet gerold. Geen idee of het uitmaakt, maar m'n vader is dus een typische audiofiel, en zolang ik 'm maar vertel dat het uitmaakt hoort ie het ookOp maandag 18 februari 2002 23:05 schreef JvS het volgende:
[..]
.
Maar het zal inderdaad allemaal wel loslopen.
Voetnoten:
[1] I'm sorry, was dit nou een pats topic, of eigenlijk toch niet? En hoe relateert patsen met andermans spullen zich daartoe?[2]
[2] 't is half vijf sochtends.. vergeef me
Verwijderd
* Part: Jag heeft wel degelijk gelijk, de stroom die naar bij de speaker naar binnen gaat is natuurlijk identiek aan de stroom die naar buiten komt.. Het faseverschil dat jij bedoelt treedt niet op tussen de in- en uitgangsstromen, maar tussen de spanning over de speaker en de stroom door de speaker..
* Over kabels die spoelen vormen: Dat is zeker waar, maar je moet het wel errug bont maken voordat het significant wordt. Vergeet niet dat de spoel in de speaker een stuk meer inductie heeft dan een klein mini-spoeltje dat je onbedoeld zou maken door een kabel een stukje op te rollen. Zo'n spoel heeft een erg lage impedantie voor de lage frequenties waar je mee werkt (tot 20 kHz).
* Elektromagneten: Zijn elektrotechnisch gezien natuurlijk ook gewoon spoelen. De kern van een spoel is dat de stroom in heel veel cirkeltjes gaat, zodat de EM velden van de afzonderlijke wikkelingen optellen tot een groot veld. De isolatie van zo'n wikkeling geeft misschien een fysiek dikkere spoel, maar verandert verder niets aan het principe. De kabel strippen echter draait het principe van de spoel gelijk de nek om aangezien de elektronen dan gewoon keihard rechtdoor gaan fietsen (elektrotechnisch onverantwoorde uitleg
* Sick Nick: Ga es ergens anders spelen met je tijdcorrectie
* Gitaarwerk: Jij bent echt de koning.. 20mm kabels, en slechte connectoren. Elektrotechnisch gezien een stereotype van geldverspilling..
Dat wassut alweer, tot de volgende keer..
ff hier op reagerend ... het is toch zo dat het gebruik van banaanstekkers of wat voor stekker dan ook eigenlijk alleen maar negatief beinvloed ? Volgens mij is het een verbinding en elke verbinding heeft verlies toch ? Bij HF is dat in ieder geval zo elke koppeling heeft een demping ik verwacht dat dat bij audio niet anders is dus als je rechtstreeks op de speaker aansluit zou je een beter connectie moeten hebben tochOp donderdag 21 februari 2002 11:15 schreef Entil'zha het volgende:
* Gitaarwerk: Jij bent echt de koning.. 20mm kabels, en slechte connectoren. Elektrotechnisch gezien een stereotype van geldverspilling..
Met andere woorden denk ik dat bovengenoemde correct is maar als dat niet zo is hoor ik dat graag
vunzOp donderdag 21 februari 2002 11:48 schreef Baboonatwork het volgende:
Het gaat niet om de dikte, maar om wat je er mee doet....
Ja inprincipe is iedere schakel die je minder hebt natuurlijk beter (met aansluiten van kabels ed).Op donderdag 21 februari 2002 11:41 schreef Baklap het volgende:
[..]
ff hier op reagerend ... het is toch zo dat het gebruik van banaanstekkers of wat voor stekker dan ook eigenlijk alleen maar negatief beinvloed ? Volgens mij is het een verbinding en elke verbinding heeft verlies toch ? Bij HF is dat in ieder geval zo elke koppeling heeft een demping ik verwacht dat dat bij audio niet anders is dus als je rechtstreeks op de speaker aansluit zou je een beter connectie moeten hebben toch
Met andere woorden denk ik dat bovengenoemde correct is maar als dat niet zo is hoor ik dat graag
Ik denk dat dat een cynische opmerking wasOp donderdag 21 februari 2002 11:15 schreef Entil'zha het volgende:
* Sick Nick: Ga es ergens anders spelen met je tijdcorrectie
Verder, zie je wel, ik heb nog wel iets opgevangen bij elektro
Bannaanstekkertjes zijn inderdaad ongemeen crap, maar het gebruik van vergulde (of vertinde) kabelschoentjes helpt wel degelijk. Kijk, de verbinding van blote koperdraad naar binding post (om het nog maar niet te hebben over (brrrr) clipjes), is niet zo geweldig kwa contactoppervlak, en je koper gaat oxideren aan de lucht enzo. Allemaal niet bevorderlijk.Op donderdag 21 februari 2002 11:41 schreef Baklap het volgende:
[..]
ff hier op reagerend ... het is toch zo dat het gebruik van banaanstekkers of wat voor stekker dan ook eigenlijk alleen maar negatief beinvloed ? Volgens mij is het een verbinding en elke verbinding heeft verlies toch ? Bij HF is dat in ieder geval zo elke koppeling heeft een demping ik verwacht dat dat bij audio niet anders is dus als je rechtstreeks op de speaker aansluit zou je een beter connectie moeten hebben toch
Als je een verbinding van kabel naar kabelschoentje hebt die met goede kwaliteit zilversoldeer vastzit, en daarna een verbinding van verguld schoentje naar vergulde binding post (zeer groot contactoppervlak), heb je geen last van oxidatie, zit het mechanisch allemaal wat steviger, en kan het totaal toch beter zijn dan die losse kabel in de post.
Bij HF zie je ook niet koperdraadjes direct in binding posts, je ziet BNC stekkertjes ed.
Of je het ook hoort ga ik me niet over uitspreken
20 mm kabels? Holy fuck. Toch niet per ader he? Ik kwam laatst een plaatje tegen van "four ought", which is "AWG (American Wire Guide) 0000" (spaken in een fiets zijn meestal AWG 13 of 15-- kleiner is dikker).Op donderdag 21 februari 2002 11:15 schreef Entil'zha het volgende:
Dat is koperkabel, solidcore, 11.nogwat millimeter diameter *per ader*. Daar stuur je 3-400 ampere 480 volt 3phase doorheen
Een metertje van zo'n ader is volgens mij best wel het ultieme verdedigingswapen: "Ja maar oom agent, ik ga straks een speaker aansluiten!"
Reken voor de gein 's uit met de snelheid van het geluid (340 meter/seconde, give or take afhankelijk van de luchtdruk, IIRC) hoeveel meter het geluid door de lucht gaat in de tijd dat het door, laten we zeggen, een kabellengteverschil (2x woordwaarde) van 20 meter gaat. 20 meter elektriciteitkabel := 20 m / 150e6 (m/sec) = 0.13e-6 sec := 0.13e-6 sec * 340 (m/sec) = 45.3e-6 meter, is dus een halve millimeter. Moet jij eens proberen je hoofd stil genoeg te houden dat je dat merkt.....Op dinsdag 19 februari 2002 18:16 schreef Adion het volgende:
Als ik me niet vergis is de snelheid van elektriciteit zo ongevoor 150000 km/sec oftewel 150000 m/msec of 150 m/0.001 msec.
Bij geluid gesampled aan 44kHz (44100 samples/sec of 44 samples/msec of 0.044 samples/0.001 msec)
Na ongeveer 0.020 msec heb je pas een nieuw sampletje, dus kan ik me voorstellen dat een verschil van 0.001 msec tussen links en rechts bijzonder weinig uitmaakt, en zelfs voor zo een verschil moet het verschil al 150 m zijn.
[...]
De mens kan tijdsverschillen horen in de milliseconde range, niet microseconden.
Oh, en als het onweert of stralende zon is verschilt de geluidssnelheid nog met veel grotere waardes (alleen dan wel voor iedere speaker hetzelfde).
Nee, die delay gaat het probleem niet zijn. Als het ergens problematisch is, dan is het de extra weerstand die een langere kabel heeft, en het eventuele effekt daarvan op de versterker/crossover/driver combo.